takafillarin luistelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tks
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tks

New member
Mistä mahtaa johtua sellainen mielenkiintoinen ilmiö kuin takapyörän luistelu kiihdytyksen päätteeksi, kun vaihtaa isommalle ja päästää kytkimen? Esim. kun kiihdyttää ykkösellä reippaasti ja vaihtaa suoraan kolmoselle, niin takafillari tekee vähän omaa kuviotaan.

Ymmärrän kyllä että takafillari menee helposti lukkoon kun tekee moottorijarrutuksen kovasta vauhdista, mutta kiihdytyksessä?
withstupid.gif
 
Ei kai tuossa nyt hirveesti vaihtoehtoja ole. Takapyörä joko jarruttaa tai suttaa, koska moottorin kierrokset eivät osu kohdalleen kun päästät kytkimen. Siis liikaa tai liian vähän kaasua tilanteeseen nähden.

Ratkaisu:

Vaihda ilman kytkintä.
thumbs-up.gif
 
Oletkos varma, ettei esim. takahaarukassa ole välyksiä? Kiihdytyksessä löysät on pois johonkin suuntaan, mutta sitten kun vetoa ei enään olekkaan haarukka ui toiseen asentoon ja koko pyörä tuntuu hetken uivan. Takapotkuisissa autoissa tapahtuu näin vanhemmiten helposti.
 
Ei pitäisi välyksiä olla muualla kuin ketjuissa, mutta nekin menee kohta vaihtoon.
 
Back
Ylös