Takahaarukan laakerit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jose
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jose

New member
Miksi takahaarukassa on laakerit ja miksi ne pitäisi vaihtaa?
Itselläni vaihto olisi nyt mahdollinen, kun haarukka on irti.
Eli kannattaako ne nyt varmuuden vuoksi uusia?

Olen vain kuullut, että ne pitää aika-ajoin vaihtaa, muttei kukaan ole kertonut, että miksi...
confused_orig.gif


Mistä tietää, että haarukan laakerit ovat sököt?

Pyöränlaakerithan on helppo huomata, milloin ne ovat vaihtokunnossa.
 
Totta maar nyt takahaarukassakin täytyy laakerit tai ainakin laakerihelat olla; sielläkin kun kiertoliikettä aikalailla paljon ja "rauta rautaa vastaan" olisi paitsi nihkeää, myös osia kuluttavaa! Vertaa vaikkapa ohjauslaakereihin, jossa liike samanlaista kiertoa. Kun vielä liike on pienellä liikealueella, kuormituu osa laakeripinnoista / -neulista eri tavalla --> epätasainen kuluminen.

Kuluneisuuden huomaa perinteisesti mutka-ajossa huojuntana, epätarkkuutena etc. ja todella kuluneet laakerit voi huomata jo takasvingiä heiluttelemalla (rengas ja takaiskari(t) irti).

Kun takasvingi kerran on irti eikä tietoakaan, milloin laakerit on viimeksi vaihdettu, on sinne sama painaista uudet laakerit mielenrauhan varmistamiseksi ja karkoittaakseen Mr Murphyn lakeineen.
 
Väljän huomaa, kun nostaa mopon keskituelle, ottaa napakan otteen takapyörästä ja rynkyttää sivusuunnassa. Jos on väljää, niin ei kun vaihtoon. Jos ei, niin kunnolla rasvaa koneeseen, niin ei tulekaan niin äkkiä väljää, laakereiden ikä kun voidaan moninkertaistaa kunnollisella rasvauksella. Mutta kun haarukka on valmiiksi irti, niin vaihtoon vaan.
 
Back
Ylös