• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Takahaarukka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grosse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Grosse

New member
Kuuluuko takahaarukassa olla normaalisti pikkuinen välys/klappi? Purin omasta pyörästäni takahaarukan pois, koska rengasta vaihtaessa huomasin että takahaarukka pitää naksunaa kun ottaa kiinni ja heiluttaa poikittain edestakaisin.

Molemmat laakerit tuntuvat hyviltä. Näyttää siltä, että klappia on laakereiden sisään/väliin tulevan metalliputken/puslan (spacer) ja sen sisään tulevan kiinnityspultin (pivot shaft) välillä. Klappia on ehkä alle millin.

Yritin vielä laittaa jokaiseen väliin kunnon laakerirasvat, mutta välys on ja pysyy.

Onko tämä vielä normaalia ja vaikuttaako ajo-ominaisuuksiin?

Ohjekirjassa mainitaan, että normaali välys olisi 1mm (takahaarukan päästä mitattuna, eli perältä).

Mutta jotenkin itsestä vaan tuntuu, että onkohan noin ja vielä sivusuunnassa. On hienoa ajaa kurvi-kurvi yhdistelmiä, kun persus "lonksuu".

Pyörä Yamaha FZ6.
 
Sivusuunnassa ainakan ei saa olla klappia ja ylös-alaskan ei suotavaa. Nythän on talvi ja et varmaankan ylettömästi kurvaile,joten swingi ja linkut irti laaakerointiin talven kaamoksen torjumiseks mukavan näpräyksen parissa.
tounge.gif
 
Varaa pienehkö kasa euroja uusiin laakereihin. Jos ei ole stanukokoja niin saattavat maksaa jonkun verran. Yllättävästi mopokaupasta saattaa saada jopa halvemmalla kuin laakeriliikkeestä. Soittokierros kannattaa, säästö voi olla huomattava.

Nimim.

just muutaman vaihtanut
 
Kävin tänään merkkihuollossa, haarukka kainalossa. Kysyin huollosta, että mitä tuumaavat. Vastasivat, että noin pieni klappi ei merkitse mitään. Kertoivat kyllä, että voivat mielellään myydä uuden puslan/laakerit, mutta kuulemma asia ei siitä muuksi juurikaan muutu (klapista sadasosia vain pois).

Mielestäni nuo laakerit ovat hyvässä kunnossa, koska pusla menee napakasti laakereiden sisälle (en huomaa klappia). Kun tuon takahaarukan kiinnityspultin työntää puslan sisälle ja heiluttaa, niin siellä se klappi on. Kuulemma tuota ei samaksi "puuksi" koskaan saa, tiedä sitten?! Pultti selvästi lonksuu puslan sisällä.

Kait tuo sitten normaalia on?!
 
Eli oliko tuo swingin akseli löysässä, siis ei kiristettynä oikeaan momenttiin, kun kokeilit tuota sivuttaisen klapin määrää?
 
En usko että kiinnityksestä olisi kiinni. Luulen että oli tehtaan jäljiltä uutena kiristetty ja itse sen ensimmäisenä aukaisin. Lisäksi puhdistin/rasvasin joka paikan ja vedin uudestaan kiinni momenttiavaimella. Klapin määrä ei muuttunut mihinkään.

Eli kun swingi kiinni pyörässä, se sama klappi tuntuu takahaarukkaa heiluttaessa (naksuu).

Swingi siis pääsee liikkumaan, koska puslan ja kiinnityspultin välissä on se pieni välys.

Eikö kukaan muu ole vastaavaan törmännyt, vai onko teillä swingi valettu kiinni
smile_org.gif
 
Kävin tänään merkkihuollossa, haarukka kainalossa. Kysyin huollosta, että mitä tuumaavat. Vastasivat, että noin pieni klappi ei merkitse mitään. Kertoivat kyllä, että voivat mielellään myydä uuden puslan/laakerit, mutta kuulemma asia ei siitä muuksi juurikaan muutu (klapista sadasosia vain pois).

Mielestäni nuo laakerit ovat hyvässä kunnossa, koska pusla menee napakasti laakereiden sisälle (en huomaa klappia). Kun tuon takahaarukan kiinnityspultin työntää puslan sisälle ja heiluttaa, niin siellä se klappi on. Kuulemma tuota ei samaksi "puuksi" koskaan saa, tiedä sitten?! Pultti selvästi lonksuu puslan sisällä.

Kait tuo sitten normaalia on?!


Edit. Poistettu harhaanjohtava info.
 
Mihin suuntaan tuo klappi on?

Eli liikkuuko swingi akselinsa suuntaisesti sivu suunnassa vai heiluu kaaressa?

Onko tuon keskiholkin ja rungon välissä mitään prikkoja, holkkeja  yms?
Jos on onko niitä mahdollista asentaa väärin päin?
Esim toinen puoli silea ja toisella puolella syvennyt tuon keskiholkin päälle?

Onko tällainen rakenne?

Keskiputken päät suorat ja tyssääntymättömät?
 
Sen holkin tehtävä on kantaa akselin kiristyksestä johtuva kuorma, ettei se hajota laakereita. Holkin ja akselin välillä on tietenkin väljää, koska se ei kanna akselia kohtisuoraan olevia voimia. Laakerit kantavat kaikki kuormat pysty ja vaakasuunnassa. Eli normaalia on.
No kait se on uskottava, että normaalia on. Pyörällä ajettu karvan alle 15tkm, joten ei kait se tuossa ajassa vielä puslia, akselia tai laakereita syö, takahaarukasta.

Oli nyt vaan pakko vielä varmistella täältä, kun "kaikki" puhuvat että tuossa takahaarukassa/swingissä ei sivuttais klappia saisi olla.

No, en tällä asialla enää päätäni vaivaa, antaa "lonksua" minkä "lonksuu" ja ei muuta kun kovia vetoja
smile_org.gif
 
Mihin suuntaan tuo klappi on?

Eli liikkuuko swingi akselinsa suuntaisesti sivu suunnassa vai heiluu kaaressa?

Onko tuon keskiholkin ja rungon välissä mitään prikkoja, holkkeja  yms?
Jos on onko niitä mahdollista asentaa väärin päin?
Esim toinen puoli silea ja toisella puolella syvennyt tuon keskiholkin päälle?

Onko tällainen rakenne?

Keskiputken päät suorat ja tyssääntymättömät?
Tuo kuva on juurikin oikea.

Swingi liikkuu askelinsa suuntaisesti sivu suunnassa. Kun otan kaksin käsin pyörän takaa kiinni swingistä ja heilutan sivuttais suunnassa, tuntuu naksunaa.

Rungon sisällä (putkessa) on vain päissä nuo laakerit (3). Tuo keskiholkki (2) vain työnnetään rungon sisään molempien laakereiden sisälle. Keskiholkki on muotoiltu siten että se on päistään (n.3-4cm) hieman paksumpi kuin keskeltä, juurikin noiden laakereiden takia.

Klappi on tuon keskiholkin ja sen sisälle tulevan kiinnitystapin (8) välillä.

Tuo rakenne on siis perin yksinkertainen.
 
Kokeileppa kiristää paikoilleen vain akseli, nuo päätyprikat ja keskiholkki.
Veikkaan ettei holkki liiku mihinkään.

Vaan swingi pääsee liukumaan sivusuunnassa noiden päätyprikkojen välissä.

Jonkinlainen välys siinä pitääkin olla laakeroinnin kannalta...
 
Mihin suuntaan tuo klappi on?

Eli liikkuuko swingi akselinsa suuntaisesti sivu suunnassa vai heiluu kaaressa?

Onko tuon keskiholkin ja rungon välissä mitään prikkoja, holkkeja  yms?
Jos on onko niitä mahdollista asentaa väärin päin?
Esim toinen puoli silea ja toisella puolella syvennyt tuon keskiholkin päälle?

Onko tällainen rakenne?

Keskiputken päät suorat ja tyssääntymättömät?
Tuo kuva on juurikin oikea.

Swingi liikkuu askelinsa suuntaisesti sivu suunnassa. Kun otan kaksin käsin pyörän takaa kiinni swingistä ja heilutan sivuttais suunnassa, tuntuu naksunaa.

Rungon sisällä (putkessa) on vain päissä nuo laakerit (3). Tuo keskiholkki (2) vain työnnetään rungon sisään molempien laakereiden sisälle. Keskiholkki on muotoiltu siten että se on päistään (n.3-4cm) hieman paksumpi kuin keskeltä, juurikin noiden laakereiden takia.

Klappi on tuon keskiholkin ja sen sisälle tulevan kiinnitystapin (8) välillä.

Tuo rakenne on siis perin yksinkertainen.
Siis tuleeko tuo keskiholkki laakereiden väliin, vai meneekö se niiden läpi (=sisään)? Jos keskiholkki menee laakereiden läpi, niin silloin ei tietenkään pitäisi olla väljää sen ja akselin välillä.

Edit: Sama kuin yllä.
 
Kokeileppa kiristää paikoilleen vain akseli, nuo päätyprikat ja keskiholkki.
Veikkaan ettei holkki liiku mihinkään.

Vaan swingi pääsee liukumaan sivusuunnassa noiden päätyprikkojen välissä.

Jonkinlainen välys siinä pitääkin olla laakeroinnin kannalta...
Pitänee testata vielä tuota.

Mutta kokeilin jo pelkästään swingin kanssa siten, että kasasin tuon kuvan mukaan ja heiluttelin kiinnityspulttia (8) ja kyllä se siellä keskiholkin (2) sisällä lonksuu (swingi maahan pystyyn ja molemmilla käsillä kiinni pultista, sitten vaan vääntelee ylös-alas).

Joten luulen että pyörässä kiinni ollessaan, käy samalla lailla. Itse kiinnityspultti on tiukasti pyörän rungossa kiinni, mutta swingi pääsee tuon keskiholkin takia lonksumaan, naksahtaa molemmista päistä vuorotellen kiinnityspulttiin. Keskiholkin ja laakereiden välissä kun ei ollut klappia.
 
Kovin näyttävät neulalaakereilta, eli eiköhän tuo holkki mene laakereiden läpi.

Holkin pituus vaikuttaa suoraan tuohon swingin sivuttais välykseen.

Samanlainen rakenne sieltä SD:n swingistä löytyy.
Tuo keskiholkki vaan on jaettu useampaan osaan.
 
Siis tuleeko tuo keskiholkki laakereiden väliin, vai meneekö se niiden läpi (=sisään)? Jos keskiholkki menee laakereiden läpi, niin silloin ei tietenkään pitäisi olla väljää sen ja akselin välillä. En tosin tuollaista rakennetta missään ole nähnyt, eli kai vain väärinymmärrys kyseessä?
Siis tuo keskiholkki menee molempien laakereiden läpi (sisään). On siis yhtä pitkä kuin swingin runkoputki. Selitin ehkä liian vaikeasti.
 
Kovin näyttävät neulalaakereilta, eli eiköhän tuo holkki mene laakereiden läpi.

Holkin pituus vaikuttaa suoraan tuohon swingin sivuttais välykseen.

Samanlainen rakenne sieltä SD:n swingistä löytyy.
Tuo keskiholkki vaan on jaettu useampaan osaan.
Millonkohan sitä oppis, että ei väsyneenä vastaile näihin tekniikkapuolen topiceihin. Ajattelin jostain syystä vain kuulalaakeirein toteutettua ratkaisua. Mun moka. Joo eli jos on neulalaakerit, niin ei sais olla väljää siinä holkin ja akselin välillä. Jos väljyys ei kuitenkaan ylitä valmistajan ohjearvoa niin ei syytä huoleen.
 
Mun pyörässä ei kyllä jäänyt mitään välystä kun swingi oli paikallaan. Välystä oli luokkaa alle 1 mm sivusuunnassa, siis akselipultin suuntaisesti ennen kuin kiristin pultin, kiristyksen yhteydessä runko antoi sen verran periksi, että kaikki välys katosi. Swingi liikkuu kuitenkin herkästi. Liekö japsi suunnitellut tuon niin, ilmeisesti.

Tuo mun pyörä on tehty sillä lailla, että siinä on neulalaakereiden sisällä erilliset holkit ja laakereiden välissä swingin akseliputken sisällä on väliholkki, joka on n. 1/10 mm. pienempi ulkohalkaisijaltaan kuin ne laakerien holkit. Swingin akseliputkien päissä on pölysuojat joiden sisällä on ohuet prikat. Jos vaikka toinenkin prikka puuttuu välistä niin klappia tulee. Huomasin tuon siitä, että kun olin swingin kiinnittänyt niin ihmettelin, että mikäs prikka se tuossa lattialla kiiltelee...
mad.gif
033102ass_1_prv.gif


Eli prikka oli pudonnut jossain välissä lattialle enkä ollut sitä huomannut. Haarukassa oli selvä välys. Ei muuta kuin swingi pois, prikka paikalleen, kiristys ja voilá, välys oli kadonnut ja haarukka liikkuu vapaasti ylös ja alas
baaa.gif


Jos merkkihuolto on sitä mieltä, että pieni välys kuuluu asiaan niin voihan se olla niin suunniteltu, se vaan vähän kummastuttaa, koska pienikin välys vaikuttaa varmasti ajettavuuteen jollain tavalla. Mutta jospa se ajettavuuskin on suunniteltu niin, että takahaarukassa on pienin välys?
 
Joo eli jos on neulalaakerit, niin ei sais olla väljää siinä holkin ja akselin välillä. Jos väljyys ei kuitenkaan ylitä valmistajan ohjearvoa niin ei syytä huoleen.
Ohjekirjassa ei mainita muutakuin se, että swingin sivuttaissuuntainen liike swingin perällä (pyörän perä) saa olla 1mm.
Tuo on vaan käytännössä aika paha mitattava.

Tuon keskiholkin ja kiinnityspultin välisestä klapista ei puhuta mitään.

Kuluuko tuo keskiholkki käytössä, eli riittääkö jos ostan sellaisen uuden, vai kuluuko tuo kiinnityspultti myös pinnaltaan? Eli pitääkö molemmat uusia, jos sille linjalle lähden?

Pultissa on mustat jäljet toisella puolella molemmissa päissä, juurikin tuon keskiholkin päiden kohdalla. Eli keskiholkki hinkaa kiinnityspulttia päistään kun pääsee välyksen takia liikkumaan. Mitään painumia tai sormin tuntuvia pykäliä pultissa ei ole. Liikutin pulttia holkin sisällä siten, että mustat jäljet eivät ole normaaleilla paikoillaan ja sama klappi tuntuu. Eli tuo myös puoltaa sitä, että pultti ei ole kulunut vain noista päistään. Eli voiko tuo keskiholkki olla sitten vain kulunut?
 
Joo eli jos on neulalaakerit, niin ei sais olla väljää siinä holkin ja akselin välillä. Jos väljyys ei kuitenkaan ylitä valmistajan ohjearvoa niin ei syytä huoleen.
Ohjekirjassa ei mainita muutakuin se, että swingin sivuttaissuuntainen liike swingin perällä (pyörän perä) saa olla 1mm.
Tuo on vaan käytännössä aika paha mitattava.

Tuon keskiholkin ja kiinnityspultin välisestä klapista ei puhuta mitään.

Kuluuko tuo keskiholkki käytössä, eli riittääkö jos ostan sellaisen uuden, vai kuluuko tuo kiinnityspultti myös pinnaltaan? Eli pitääkö molemmat uusia, jos sille linjalle lähden?

Pultissa on mustat jäljet toisella puolella molemmissa päissä, juurikin tuon keskiholkin päiden kohdalla. Eli keskiholkki hinkaa kiinnityspulttia päistään kun pääsee välyksen takia liikkumaan. Mitään painumia tai sormin tuntuvia pykäliä pultissa ei ole. Liikutin pulttia holkin sisällä siten, että mustat jäljet eivät ole normaaleilla paikoillaan ja sama klappi tuntuu. Eli tuo myös puoltaa sitä, että pultti ei ole kulunut vain noista päistään. Eli voiko tuo keskiholkki olla sitten vain kulunut?
Kyllähän se pikkuhiljaa kuluu, mutta jos olivat huollossakin sitä mieltä, että tuollainen välys on normaalia, en huolestuisi. Toisaalta jos häiritsee pahasti omaa mielenrauhaa, niin osta uusi holkki ja akselipultti. Ovat tuskin kalliita.
 
Kyllähän se pikkuhiljaa kuluu, mutta jos olivat huollossakin sitä mieltä, että tuollainen välys on normaalia, en huolestuisi. Toisaalta jos häiritsee pahasti omaa mielenrauhaa, niin osta uusi holkki ja akselipultti. Ovat tuskin kalliita.
Kävin tuossa huollossa tänään muista syistä ja laitoin tuon keskiholkin tilaukseen. Ensi viikolla pitäisi tulla. Katsotaan vaikuttaako mitään. Jos klappi häviää, hyvä niin. Jos taasen klappi pysyy, niin annan olla ja vedätän ensi kesänä entistä kovemmin, prkl
smile_org.gif


Kiitoksia vastauksista.
 
Back
Ylös