• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Takaiskarin liian suuri preload?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Proffa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Proffa

New member
Mitä tekee takaiskarin liian suuri preload?
withstupid.gif
Pyörä on CBR 600 -00 ja WP:n takapumppu. Alastarolla nippusidemittauksessa takaiskari painuu ainoastaan noin 12mm kasaan parhaimmillaan. Varaa painumalle olis about 50mm. Tuntuis olevan liian tiukalla noitten speksien mukaan mutta ei sitä ajossa osaa sanoa onko liian tiukalla.
withstupid.gif


Entäs milloin tietää että on liian löysällä preload?
withstupid.gif


renkaat kuluu ihan normaalisti.
 
sanoi:
se preload tarkottaa esijännitystä

Huoh*

sanoi:
takapään oli painuttava ja toimittava ajaessa lähes koko matkallaan

Onko näin?  
withstupid.gif


sanoi:
Alastarolla nippusidemittauksessa takaiskari painuu ainoastaan noin 12mm kasaan parhaimmillaan. Varaa painumalle olis about 50mm

Tähän lähinnä arviota kaipailin, että näyttääkö noitten speksien mukaan olevan liian tiukalla. Ilmeisesti!!

Jenkaa oli WP:ssä näkyvissä 28 mm ja pumpun kulku oli n. 10 mm, veivattiin loadia pienemmälle -->jenkaa näkyvissä n. 23mm, jolloin pumpun kulku oli "vain" vajaa 2 mm lisää. Tuntuu, että vaikka ton veivais ihan auki, niin ei tulis koko iskarin vara käyttöön.

Katupyörästä hassu ajatella, että takapumppu soutais koko matkallaan. Crosspeli sitten taas luonnollisesti tekee näin
 
Mikäs sen iskarin joustomatka on? Siis sen iskarin männän liikerata? Taka-akselin liikerata pitäis olla yli 100 mm.

Joissain mopoissa joudutaan linkuston rakenteesta johtuen käyttämään normaalia tiukempaa preloadia.
 
Liikeratamatka on about 50 ehkä 60 mm.

Tuo siis se liukuputki mikä näkyvissä, jossa on se stopparikumi toisessa päässä.
 
Katupyörästä hassu ajatella, että takapumppu soutais koko matkallaan. Crosspeli sitten taas luonnollisesti tekee näin
Ehkä se iskari ei souda, vaan liikkuu koko matkalla. Kyllä alustan pitää liikkua jos meinaat että se tarjoaa jonkinmoista pitoa.

Ei millään pahalla mutta kun sun kirjoituksia on lukenu niin voi vaan toivoa että ei nyt vaan sattuis mitään. Hiljaa hyvä tulee vaikka kovaa pitäiskin päästä.
 
sanoi:
Ehkä se iskari ei souda, vaan liikkuu koko matkalla

 Ai....mä luulin että se soutaa!!
withstupid.gif


sanoi:
Ei millään pahalla mutta kun sun kirjoituksia on lukenu niin voi vaan toivoa että ei nyt vaan sattuis mitään. Hiljaa hyvä tulee vaikka kovaa pitäiskin päästä.

Sen siitä saa ku lukee tällaistakin palstaa ku piru raamattua. (esim. sun ensimmäinen kommentti)

Paljolti kirjoitan vain värikkäin sanakääntein ja laitan vähän lapinlisää.....ei niitä tarvii niin tosissaan ottaa. Järki on päässä ku radalla ajetaan. Toisten turvallisuutta ei olla eikä tulla vaarantamaan. piste.

Lisäksi haluaisin todeta, etten ole kuin yhdessä threadissa (Yamaha R6) kirjoittanut jotain sellaista, mistä voi saada sellaisen kuvan, jota mainitsit. Edelleen kyllä seison siinä ketjussa sanomani takana, eikä se mielestäni tee itsestäni yhtään enemmän vahinkoherkkää kuin sinustakaan veliseni.

Peace out!  
wink.gif
 
Aika oudolta kuulostaa... jos takapää liikkuu 20-25 % käytettävissä olevasta liikevarasta niin luulisi sen tuntuvan ajossa. Enpä tiedä mikä siinäkin on, noissa vanhemmissa mopoissa on joskus niin super-ihania patentteja, että...  
biggrin.gif


Kyllä sitä vaan ehkäpä kannattaisi tutkia tai vähintään analysoida iskarin toimintaa uudelleen.

Tosiaan kyllä minäkin olen saanut noista kirjoituksista sellaisen kuvan, että kovaa pitäis päästä. Ehkä Bantzain kommentti liittyy kokemukseen? Tässä kun on ajeltu radalla useamman vuoden ajan niin aina jostain ilmestyy hassuja tyyppejä, jotka mennä touhuttavat tajutonta kyytiä heti alkuun ja sitten sitä ollaan yht'äkkiä kalusto romuna jossain pyörimässä. Eikä tämä kommentti tarkoita Proffaa, vaan yleisesti vaan kerroin mitä on tullut nähtyä.
 
Niin siitä yhdestä kirjoituksesta jossa tuohduin siitä, että joku ehdotti että luultavasti jään jollekkin 20 sec.
Ehkei olisi pitänyt tuohtua. Tuohtumus tällä foorumilla yhteen kirjoitukseen ei kuitenkaan ole suoraan siirrettävissä radalle, joten koettakaa muodostaa käsitys laajemmalla perspektiivillä, kiitos!

Edit: Sit en oikein käsitä, miten näistä mun jutuista joku ottaa joka kerta suojelupoliisiasenteen ja samaan aikaan toisaalla:

Klicks

tuolla Jengi komppaa toistensa kaahailuja  
biggrin.gif
 
Mites tiukalla siinä on sitten sisäänmenovaimennus ja vielä suhteessa ulosmenon löysyyteen? Ajonopeuskin luonnollisesti vaikuttaa alustan liikkeisiin, koska se määrittää miten suuria voimia jouseen vaikuttaa.

Onko paikallaan mitatut painumat ohjearvojen mukaiset? Ja iskarista mitattu liike on moninkertainen taka-akselin kohdalta mitattuna..

Mitäs siihen jouseen on printattuna, eli mikä jousivakio siinä on? Liekö liian jäykkä jousi kuskin painolle..
 
Mitkä ovat sagit eli takajousituksen painumat kuljettajan kanssa ja ilman?

Omasta painosta (staattinen) takapään pitäsi painua 5-10 mm ja kuljettajan kanssa (dynaaminen) noin kolmasosan jousituksen liikematkasta.

Onkos tuossa WP:ssa top-out jousi? Se häiritsee kylläkin staattisen sagin mittaamista.
 
Täytyy perehtyä ennen kuin vastaan tai kysyn lisää. Eli viikonloppuna tehdään sägitykset ja muut taiat....viisaus tulee-oletko valmis  
talktohand.gif


Top-out jousi?
 
Tosiaan kyllä minäkin olen saanut noista kirjoituksista sellaisen kuvan, että kovaa pitäis päästä. Ehkä Bantzain kommentti liittyy kokemukseen? Tässä kun on ajeltu radalla useamman vuoden ajan niin aina jostain ilmestyy hassuja tyyppejä, jotka mennä touhuttavat tajutonta kyytiä heti alkuun ja sitten sitä ollaan yht'äkkiä kalusto romuna jossain pyörimässä. Eikä tämä kommentti tarkoita Proffaa, vaan yleisesti vaan kerroin mitä on tullut nähtyä.
En minäkään ole mitenkä kokenut kaveri mutta koko ajan sitä on kertynyt pikku hiljaa lisää. Itse olen aina pyrkinyt miettimään mitä pitäisi tehdä paremmin, suoranaisesti kovempaa pääseminen ei ole ollut pääasia vaan moottoripyörällä ajamaan oppiminen. Se toki on vähän tuonut vauhtia lisää.

Katupyörällä olen ajanut radalla parina kesänä jolloin ajoin myös pari kisaa jokkista, viime kauden ajoin B600:ssa ja ensi kaudella A600:ssa. Aika monenlaisia tapauksia on tullut vastaan ja jotenkin niille prototyyppi kaatajille on tunnusmerkit tullut tehtyä. Jos rupeat kierrosaikoja vertaamaan niin aina löytyy kovempia, oikeastaan älyttömästi kovempia. Aina tulee niitä jotka ajaa heti sulta jauhot suuhun, ihan ekalla ajokerralla.

Jos meinaat "proffa" pitää harrastuksen kivana ja samalla oppia ajamaan suht turvallisesti yritä saada se pyörä perussäätöihin. Sen jälkeen keskityt ainoastaan ajotekniikkaan. Älä opettele ratoja ulkoa vaan opettele ajamaan erillaisia mutkia oikein. Alustan hienosäätö on sellaista jota harva suomessa osaa/tarvitsee. Jos pyörä käyttäytyy huonosti sitten sille voi tehdä jotain.

Maltillisella lähestymisellä itse ainakin olen päässyt ihan hyviin tuloksiin ilman kaatoja on tullut. Se toki on vaatinut sen että yhtään kierrosta en aja esim treeneissä jos renkaat on loppu tai keskittyminen ei ole 100%:sta. Tämä on vain mun mielipide räärää harrastamisesta eikä ole mikään absoluuttinen totuus.

Olen nähnyt kavereita jotka ostavat viimeisillä rahoillaan pelkän pyörän kun rahat ei riitä varaosiin ja riittävään määrään renkaita. Älytön yritys ja aikavertailu kisakuskeihin heti. Sitten päällään eikä rahaa korjata mopoa ja ajot loppuu. Mielestä rahan, ajan ja terveyden tuhlaamista.
 
Niin....

sanoi:
Jos meinaat "proffa" pitää harrastuksen kivana ja samalla oppia ajamaan suht turvallisesti yritä saada se pyörä perussäätöihin. Sen jälkeen keskityt ainoastaan ajotekniikkaan. Älä opettele ratoja ulkoa vaan opettele ajamaan erillaisia mutkia oikein. Alustan hienosäätö on sellaista jota harva suomessa osaa/tarvitsee. Jos pyörä käyttäytyy huonosti sitten sille voi tehdä jotain.

Maltillisella lähestymisellä itse ainakin olen päässyt ihan hyviin tuloksiin ilman kaatoja on tullut. Se toki on vaatinut sen että yhtään kierrosta en aja esim treeneissä jos renkaat on loppu tai keskittyminen ei ole 100%:sta. Tämä on vain mun mielipide räärää harrastamisesta eikä ole mikään absoluuttinen totuus.

Olen nähnyt kavereita jotka ostavat viimeisillä rahoillaan pelkän pyörän kun rahat ei riitä varaosiin ja riittävään määrään renkaita. Älytön yritys ja aikavertailu kisakuskeihin heti. Sitten päällään eikä rahaa korjata mopoa ja ajot loppuu. Mielestä rahan, ajan ja terveyden tuhlaamista.

Olen näistä kaikista aivan presiis samaa mieltä! Osaksi sen takia (jos lukee niitä mun aikaisempia viestejä) päädyttiin hiukan halvempaan peliin kuin viime vuotiseen tai uuteen yammuun.

En myöskään vertaa itseäni kisakuskeihin. Olen toki jotain jo kellottanut hiukan omia ajojani mutta ihan omaksi huviksi. Vauhti ei todellakaan ole edes vielä vertailukelpoista. Kehitys on ollut jo kahdella ajokerralla kuitenkin nopeaa tai nopeahkoa. eka ajo tosin oli vain pyörän tarkastelua, että pysyykö nipussa. Olen hommannut kunnolliset varusteet ja mielestäni niistä ei voi tinkiä (halvalla voi koittaa saada, mutta kuitenkin laadukasta)

Ja kyllä...säätöjen opettelusta lähdetään.

Ulkoa opettelukommentista en osaa vielä sanoa. Voisin kallistua sille kannalle, että rata on tunnettava niin tarkasti, ettei joudu miettimään radan muotoja tai "ansa"paikkoja. Tosin en ole ajanut muita ratoja kuin Alastaroa ja Räyskälässä kerran, joten jotain on painettava aivolohkoon uusistakin radoista.
cool.gif
lookaround_orig.gif
 
Kyseistä laitosta kokeilematta voin todeta vain, että joissain hondissa on sellainen linkusto, että takaiskari käyttää alle puolet liikeradasta. Jos takaiskari on liian kova, niin rengas alkaa helposti aukeamaan. Jos perän pito on ok, niin voi olla, että sinulla ei ole mitään ongelmaa, etenkään jos vauhtisi eivät ole vielä ihan iskarille suunnitellulla tasolla.

Esijännityksen vähentäminen kuintenkin kannattanee, jos sagit ovat pienet. Tällöin takaswingillä on enemmän tilaa aueta kun perä lähtee luistamaan, ja luisto ei muutu highsideriksi.

Edit: Tuo esijännityksen pienentäminen täytyy sitten kompensoida nostamalla perää, koska muuten lasket takaiskarin jo lepäämään sille alueelle, jossa vaimennusprogressio on pystysuora

Edit2: Jos se linkusto on yhtä progressiivinen kuin mitä niissä Hondissa joita tarkoitan, niin siinä on top out-jousi tai hydraulilukko.

Edit 3: Mites vaimennukset? Mutta jos se ei syö rengasta, niin ei se voi mitenkään kivikova olla...
 
Top-out jousi on toimii, kun takarengas ilmassa vedät takapyörää vielä alaspäin. Eli se toimii ulosjouston suuntaan.

Sen tehtävänä on parantaa jousituksen toimintaa voimakkaissa ulosjoustoissa, kun rengas on lähellä irrota maasta. Ilman ko. jousta jousitushan "kolahtaa" ulosjoustoasentoon ja tällöin jousto loppuu äkisti, samoin käy tietysti pidolle.

Tässä hieman perusteellisemmin selitettynä, joskin etuhaarukkaa koskien:
http://www.peterverdonedesigns.com/05fork.htm

Tämä jousi vaikuttaa jousituksen lepoasennossa vasten pääjousta ja siten voi sotkea staattisen sagin mittausta. Staattinen sagihan on eri, jos pääjousi on vaihdettu.

Mutta jos sinulla on WP:n iskari, sen manuaalissa on löytyy oikeat arvot.

Oli ne arvot mitä tahansa, tärkeää on mitata ne ennen kuin rupeaa säätämään. Siten voi palata aina lähtötilanteeseen, jos menee huonompaan suuntaan.

Staattinen sag on siinä mielessä luotettava mitattava, sillä sen mittaaminen onnistuu näppärältä kolmikätiseltä tyypiltä yksinäänkin.

Dynaamisen sagin mittaaminen antaa taas varmuuden siitä, että jousivakio on oikea.

Kuten edellisissä viesteissä mainittiinkin, takajousituksen linkut ovat enemmän tai vähemmän progressiivisia. Joissakin pyörämalleissa pidetään esijännitystä tarkoituksella pienenä, että linkusto toimisi progressiivisella alueella.
 
Staattinen sag on siinä mielessä luotettava mitattava, sillä sen mittaaminen onnistuu näppärältä kolmikätiseltä tyypiltä yksinäänkin.

Dynaamisen sagin mittaaminen antaa taas varmuuden siitä, että jousivakio on oikea.

Kuten edellisissä viesteissä mainittiinkin, takajousituksen linkut ovat enemmän tai vähemmän progressiivisia. Joissakin pyörämalleissa pidetään esijännitystä tarkoituksella pienenä, että linkusto toimisi progressiivisella alueella.
Ja joissain pidetään tarkoituksella preload (ja/tai jousijäykkyys)suurena, ettei jousitus toimisi linkuston viimeisellä progressiivisella kolmanneksella ja kusisi lähinnä paluuvaimennusta taskuun....

smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
kolmikätisyydelle...
 
Niin siitä yhdestä kirjoituksesta jossa tuohduin siitä, että joku ehdotti että luultavasti jään jollekkin 20 sec.

Haa, se olin minä
smile_org.gif


..ja toisaalla polvenlaahaus aiheessa kirjoitit itse juuri:

Ekasta "kellotetusta" ajasta nyt nyppästy abaut 20 sekkaa pois ja kovaa tullaa alaspäin.

Myöntänet että heittämäni arvio ei ollut ihan hatusta vedetty.

Provosointini ei ole vähättelyä eikä ilkeilyä. -se on usein tehokkain tapa saada keskustelua aikaiseksi täällä.
 
Ihan vaan kysymästä, onkos jossain tilaisuudessa tms paikalla joskus joku joka tietää tuosta jousituksesta ja sen säätämisestä - ja voisi näyttää miten sitä säädetään jne - täälläkin kun kuitenkin tätä asiantuntevaa porukkaa on...
 
Terve!
Tää nyt liittyy ehkä vähän tähän aiheeseen niin kyselen täältä.

eli pyörä on yamaha r6 -00 vakio etuhaarukalla (race techin osilla - en tiedä onko pelkät jouset vai muutakin)
ja takana öhlinsin vaimennin.
elikkä paljonko edessä ja takana on maksimi jousto?
manuaalista löytyi että front suspension travel olisi 130mm voiko se olla noin paljon? vaikuttaa että jos se olisi, niin iskareiden pölysuojat osuisi jo sinne alakolmioon?

ajattelin tätä nyt siltä kannalta että kun oon ollut ajamassa, niin oon laittanu sinne etupäähän ne nippusiteet ja mittaillu tätä jousituksen kulkua.

niin onko tää partasen niksinurkka ohje tulkittavissa niin että sieltä maksimijouston lopusta jäisi käyttämättä ton mainitun verran? 10-20mm?


[JOUSITUKSEN KULKU

Tämä on helppo tarkistaa ja varsin hyödyllinen informaatio ongelmien selvittely tilanteessa. Laita nippusitojat etupään liukuputken ympärille sekä takajousituksen liukuputkeen. Siirrän nippusitojat mahdollisimman lähelle jousituksen liikkuvia osia, mielellään kiinni niihin (esmi. stefaan kiinni). Tee normaali ajolenkki moottoripyörällä ja mittaa jousituksen kulkema matka nippusitojan ja täyden jouston välistä (älä keuli taikka tee stoppareita sillä ne antavat valheellisen tuloksen, yritä siis ajaa mahdollisimman tavallisesti). Nyrkkisääntönä voidaan pitää mittoja 10 - 20 mm. Jos kuitenkin mittaustulos on yli 20 mm, niin pienennä menovaimennusta. Jos mittaustulos on taas alle 10 mm, niin tee päinvastoin.]

Toivottavasti tää ei nyt ollu liian epäselvästi kysyttyä.
kiitos.
 
Back
Ylös