• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Takaiskarin säätö radalle cbr600f

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

E-tana

MotOrg ry
Takaiskarin säätö radalle cbr600f

Mulla on cbr600f 2007 mopotin mitä nyt ei varsinaisesti radalle ole tarkoitettu. Pariin otteeseen olen sillä Alastaron rinkulaa kiertänyt ja muuta en ole tehnyt, kun tiputtanut rengaspaineita. Hieman alkoi kiinnostaa, että pitäisikö takaiskariin koskea. Koitin aiheesta googlailla, mutta alkoi säätöhommat mennä yli hilseen (ymmärrän pyörän tekniikasta yhtä paljon mitä ymmärrän vaimoani).

Olen noin 80 kg ja iskarissa on 7 portainen säätö. Säätö on ollut aina kolmosella mikä on tehdasasetus. Onko jotain yksinkertaista konstia määrittää, että mihin tuota iskaria radalle vääntäisi? Onko jotain nyrkkisääntöä, että radalle kovemmaksi tai löysemmäksi mitä normiajossa? Vähän niin kun renkaissa, että painetta pois?

Tuon pyörän kohdalla etuiskarille ei taida olla mitään tehtävissä?

Kaikkein järkevin säätö mitä voit tolle vessalle tehdä, on ett myyt sen pois ja ostat RR-version tilalle.

Jos taas et halua vaihtaa versiota, niin kaikkein järkevin säätö mitä voit tehdä on se että varikolla asetat oman pääsi moodiin "tämä mopo on tourinkivessa, se ei ole ratatykki". Etkä sen jälkeen yritä radalla tehdä mopolla jotain mihin se ei sovellu. Vaan kruisailet rauhassa ratailusta nauttien.

Kaikkein järkevin säätö mitä voit tolle vessalle tehdä, on ett myyt sen pois ja ostat RR-version tilalle.

Jos taas et halua vaihtaa versiota, niin kaikkein järkevin säätö mitä voit tehdä on se että varikolla asetat oman pääsi moodiin "tämä mopo on tourinkivessa, se ei ole ratatykki". Etkä sen jälkeen yritä radalla tehdä mopolla jotain mihin se ei sovellu. Vaan kruisailet rauhassa ratailusta nauttien.

Olen joskus kuullut laulun; "Kun ruma sana sanotaan niin kun se on......":cruising:

Mulla on cbr600f 2007 mopotin mitä nyt ei varsinaisesti radalle ole tarkoitettu. Pariin otteeseen olen sillä Alastaron rinkulaa kiertänyt ja muuta en ole tehnyt, kun tiputtanut rengaspaineita. Hieman alkoi kiinnostaa, että pitäisikö takaiskariin koskea. Koitin aiheesta googlailla, mutta alkoi säätöhommat mennä yli hilseen (ymmärrän pyörän tekniikasta yhtä paljon mitä ymmärrän vaimoani).

Olen noin 80 kg ja iskarissa on 7 portainen säätö. Säätö on ollut aina kolmosella mikä on tehdasasetus. Onko jotain yksinkertaista konstia määrittää, että mihin tuota iskaria radalle vääntäisi? Onko jotain nyrkkisääntöä, että radalle kovemmaksi tai löysemmäksi mitä normiajossa? Vähän niin kun renkaissa, että painetta pois?

Tuon pyörän kohdalla etuiskarille ei taida olla mitään tehtävissä?

Tuossa mopossa ei taida niitä oikeitä säätöjä edes olla, joten jättäisin aivan koskematta sen takaiskarin esijännityksen. Tuo mopo ei kyllä radalle mikään optimaalisin laite ole, mutta kyllä silläkin ympyrää ajaa :)

Itseasiassa ehdottamaasi säätöä olen vahvasti miettinyt jo siitä asti, kun ostin tuon mopottimen, eli haluan vaihtaa versiota, mutku ei oo saanuaikaseks koittaa päästä tästä eroon!

MYYDÄÄN -07 vuosimallinen cbr kusiainen ähvämallinen mopotin. Mittarissa pikkusen päälle 20 tkm. Ollut mulla pari kesää ja sillä ajettu (mun omaa ajoa reilu 12tkm) ihan rauhallisesti pelkkää matka ajoa! Mulla ollesssa kaikki yöt vietänyt lämpimässä ja kuivassa tallissa. Huollot tehty ajallaan BW:ssä. Alla PilotPower 3, ja etunen vaihdettiin viime viikolla(takanenkin hyvässä kuosissa) Pidetty parempaa huolta, kun vaimosta... Vaihdossa voin ottaa esimerkiksi kilosen kiksuttimen. Kiksuttimia ja muita ratakelpoisia pyöriä saa myös tarjota (pitäisi olla tieliikennekelpoinen).

Kävin vessalla tekemässä lenkin ja naksautin pari pykälää takaiskaria kireemmäksi. Mutkatiellä pompuissa muuttu vähän levottomaksi. Tiedä siten miten tuo jäykempi asetus käyttäytyy tasaisemmalla radalla. Saa laittaa kuitenkin vinkkejä tuosta jousituksesta. Ajatus olis päästä Alastarolle viikonpäästä kiertää tuolla rinkulaa! Lauantaille hitaan lippu hakusessa (oikeesti mä oon vitun nopee, ainakin muijan mielestä!). Varmaan tarttis toi orgin jäsenyyskin tilata jossain vaiheessa mutku se on niin vitun kallis! = odottelen, että voitan vaikka jostain arpajaisista jäsenyyden (räyskälän arpa oli tyhjä).

Liitetiedostot

• image.jpg
    image.jpg
    85,6 KB · Katselut: 86
Viimeksi muokattu:
Mistäänhän en mitään tiedä, mutta itse löysäisin iskaria, että edes vähän tuntee mitä siellä peräpäässä tapahtuu. Hyväähän tuosta ei taida saada tekemälläkään :grin: ja vielä semmonen, että jos kiinnostaa enemmän rataa opetella ajamaan niin jättäisin ne kiloiset alkuun rauhaan...

Kävin vessalla tekemässä lenkin ja naksautin pari pykälää takaiskaria kireemmäksi. Mutkatiellä pompuissa muuttu vähän levottomaksi. Tiedä siten miten tuo jäykempi asetus käyttäytyy tasaisemmalla radalla. Saa laittaa kuitenkin vinkkejä tuosta jousituksesta.
Levottumuus johtuu hyvin suurella todennäköisyydellä siitä että roikut sarvissa kädet liian jäykkinä, jolloin mopo alkaa pompuissa elää koska huomaammattasi häiritset mopon kulkua.
Se säätö mitä naksauttelit, ei löysää tai kiristä yhtään mitään, se vain lisää tai vähentää perän perus painaumaa. Ainoa mikä kiristyi, oli ajattelumalli sun päässä "koska manuskassa lukee "hard", on perän pakko olla kova". Ts placeboa.

Googlaa perän ja keylan painaumat ja kahtoo ne keskenään tasapainoon, kun esim. keulaa ei taida saada riittävän pienelle painaumalle. Sitten vaan ajamalla tunnustelee, että pyörä kääntyy hyvin, ei siis haukkaa sisäkurviin, eikä mene leveäksi. Ai niin ja se keskituki pois.. ja onhan tolla kiva pöllyyttää perus ratapäivällä pyöriviä tonnisia, kun opettelee ajaan ;)

Siitä mulla sai joskus ratailu lisää vauhtia, kun kaveri jakso aina muistutella, että taas meni family cbr korvat lepattaen tonnisesta ohi.

Mistäänhän en mitään tiedä, mutta itse löysäisin iskaria, että edes vähän tuntee mitä siellä peräpäässä tapahtuu. Hyväähän tuosta ei taida saada tekemälläkään :grin: ja vielä semmonen, että jos kiinnostaa enemmän rataa opetella ajamaan niin jättäisin ne kiloiset alkuun rauhaan...

Oon kyllä sitä kusiaista ärrää miettinyt juurikin ratailun näkökohdista, mutta jotenkin tuntuu, että kadulle kaipais isompaa, kun kusiaisen kanssa saa kierrättää 10 000+ kierrosta, että pääsee... Jos olis reilusti pätäkkää ja pakut ja kärryt ja kilkkkeet ja kalkkeet niin ostaisin todennäköisesti kusiaisen kilvettömän. Näyttäisin sitten ihan prolta rengaslämppäreineen!!! Tosin vois hippasen hävettää mennä noilla vehkellä hitaaseen ryhmään...

Mites jos olis kilonen kikseri ja laittais siitä sen etana-ajomoden päälle radalle, jottei homma mene sekaisin liiallisten tehojen kanssa?

Oon kyllä sitä kusiaista ärrää miettinyt juurikin ratailun näkökohdista, mutta jotenkin tuntuu, että kadulle kaipais isompaa, kun kusiaisen kanssa saa kierrättää 10 000+ kierrosta, että pääsee... Jos olis reilusti pätäkkää ja pakut ja kärryt ja kilkkkeet ja kalkkeet niin ostaisin todennäköisesti kusiaisen kilvettömän. Näyttäisin sitten ihan prolta rengaslämppäreineen!!! Tosin vois hippasen hävettää mennä noilla vehkellä hitaaseen ryhmään...
Yleisesti ottaen ketään ei vittujakaan kiinnosta kuka ajelee milläkin vehkeellä missäkin ryhmässä. Ja joka vuosi jotkut ajelee/ alottaa hitaassa ryhmässä kilvettömällä ratamopolla. Ja jos ne on viisaita, niin ne käyttää lämppäreitä. Tyhmät jättää lämppärit ostamatta ja kuluttaa renkaita ihan turhaan.

Ainoa tapa millä voit näyttää proolta, on ajaa nopeassa ryhmässä siten että vauhtisi on huomattavasti muita ripeämpi, eli vaatii vähintään semmosen SM A TOP10 vauhdin. Muutoin ei juurikaan rispektiä heru. Toki minäkin ensikertalaisena katsomossa katselin ultranopeita nopean ryhmän kuskeja OOOH!-asenteella. Mutta nykyään lähinnä säälittää se eri kuskien surkea räpeltäminen siellä nopeassa ryhmässä. Eli heruu lähinnä sympatia-kyyneliä.

Mites jos olis kilonen kikseri ja laittais siitä sen etana-ajomoden päälle radalle, jottei homma mene sekaisin liiallisten tehojen kanssa?

Ajattelin tehdä juuri noin. Orgin päiville hitaaseen eikä kyllä kiinnosta tippaakaan mitä siitä joku ajattelee. Pätäkkää vaan ei ole reilusti.

Mitkä on isoimmat erot äffän ja är ärrän välillä? Itsellä -02 äffä ja ajattelin perusasiat harjoitella sillä radalla, kattoo sitten myöhemmin miten intoa riittää kaluston päivittämiseen. Takana vasta pari ratapäivää. Alustan tehdassäädöillä varmaan kannattaa vielä jatkaa?

Yleisesti ottaen ketään ei vittujakaan kiinnosta kuka ajelee milläkin vehkeellä missäkin ryhmässä. Ja joka vuosi jotkut ajelee/ alottaa hitaassa ryhmässä kilvettömällä ratamopolla. Ja jos ne on viisaita, niin ne käyttää lämppäreitä. Tyhmät jättää lämppärit ostamatta ja kuluttaa renkaita ihan turhaan.

Ainoa tapa millä voit näyttää proolta, on ajaa nopeassa ryhmässä siten että vauhtisi on huomattavasti muita ripeämpi, eli vaatii vähintään semmosen SM A TOP10 vauhdin. Muutoin ei juurikaan rispektiä heru. Toki minäkin ensikertalaisena katsomossa katselin ultranopeita nopean ryhmän kuskeja OOOH!-asenteella. Mutta nykyään lähinnä säälittää se eri kuskien surkea räpeltäminen siellä nopeassa ryhmässä. Eli heruu lähinnä sympatia-kyyneliä.

Hitaassa ryhmässä/vauhdissa ei kyllä mun mielestä kannata lämppäreitä ja ratakumeja ostella. Jos vauhti on kovin hidas, niin se on ihan sama mitä lämppärit näyttää, kun kumit jäähtyy kuitenkin hissutellessa.

Mitkä on isoimmat erot äffän ja är ärrän välillä? Itsellä -02 äffä ja ajattelin perusasiat harjoitella sillä radalla, kattoo sitten myöhemmin miten intoa riittää kaluston päivittämiseen. Takana vasta pari ratapäivää. Alustan tehdassäädöillä varmaan kannattaa vielä jatkaa?
No ihan eri pyörät ne on. Toinen radalle, toinen sohvailuun. Isoin ero varmaan geometriassa ja kahvojen paikassa. Kaks mustaa kumia alla niin kyllähän kaikilla rataa opettelee silti.

Hitaassa ryhmässä/vauhdissa ei kyllä mun mielestä kannata lämppäreitä ja ratakumeja ostella. Jos vauhti on kovin hidas, niin se on ihan sama mitä lämppärit näyttää, kun kumit jäähtyy kuitenkin hissutellessa.
Kunnon lämppäreissä on se etu että ne voi säätää sopiviksi myös hitaan ryhmän vauhdeille. Esim perus SC1&SC2 setti ja vaikkapa 60 astetta lämpöö, niin ne toimii hissutellessakin ihan ok. Toinen iso etu on se että vauhdin noustessa renkaiden pito vaan paranee. Toisin kuin katurenkailla, joilla jossain vaiheessa tulee eteen se ett ne vaan kuumenee liikaa ja alkaa lipsumaan, tai lipsahtaa laakista alta.

Back