Takaiskunvaimentajan huolto?

äkkilähtö

New member
Mitäs öljyä nuissa käytetään, sopiiko kelkkamaailmasta tutut tuotteet (öhlins,Kyb yms) ja jäykkyydet?
Osaavia huoltajia lienee pilvin pimein mutta ei kait tuo mitään "rakettitiedettä" ole, lisäsäiliöstä paineet pois ja öljyt pois, kannen avaus, huuhtelut ja tiivisteiden uusiminen tarvittaessa.
Mistä nuita tiivisteitä muuten saa hankittua, shmimmailulle ei ole tarvetta omasta mielestä.
Typpi ilmeisesti kaasuna sopii nuihin
 
Öljyn viskositeetti on varmaan ihan iskarikohtainen, muutoin normi iskariöly käy. Tiivisteet parhaiten netistä tai ko iskarimerkin jälleenmyyjältä.

Jotkut iskarit täyttyvät parhaiten imemällä ensin tyhjiö ja paluuna öljy, kotikonstein siis mahdotonta tehdä oikein.
 
Kelkkahuoltajille kun vie iskarin niin sanoo sit että kattoo paljon siihen pitää pistää painetta. Tykkäävät työntää vähän liikaa mopoiskareihin meidän tallin kokemuksiin perustuen...
 
Itse olen käyttänyt takaiskarissa n.16cSt iskariöljyä. SAE luokituksen arvot liian väljiä, jotta eri valmistajien tuotteita voisi verrata toisiinsa. Säätäminen huomattavasti helpompaa, kun öljyn laatu ei vaihtele.

Ei normi takapumpun huoltoon mitään alipainelaitteita tarvitse. Kun on aikaa, niin antaa ilman rauhassa poistua iskarista ennen lopullista sulkemista. Kumivasara on hyvä apuväline poistaa viimeisetkin kuplat öljystä.

Säiliössä olen käyttänyt ihan puhdasta ilmaa. Hengitettävä seoskaasu kun sisältää 78% typpeä. Pienellä käsipumpulla on helppo tarkistaa ja säätää paine halutulle tasolle. Jos on painava kuski, niin korkeammalla paineella saadan hieman iskarin esijännitystä lisättyä.

Alkuperäisiin iskareihin ei valmistajalta normaalisti löydy varaosia. Jos tiiviste vuotaa, niin tiiviste kourassa tarvikeliikkeeseen.

Jos vanhempi iskari, niin simmit kannattaa vaihtaa tai ainakin kevyesti hioa puhtaiksi ja tarkistaa tiiveys venttiiliä vasten. Iskarihuolloista esim. Gustavsson/Karkkilasta saa koko simmipaketin muutamalla kympillä.

Jos aikoo itse tehdä iskarihuollot, niin kanattaa hankkia kunnon työkalut. Jousen ei tarvitse kun kerran lentää väärään suntaan ja se on........
 
Itsekkään mikään ammattimies, mutta kun lähipiirissä pyörää piisaa, niin on noita jokunen tullut huollettua.
Ilmaaminen onnistuu kohtuudella ilman pumppua, mutta rakensin lopulta sellaisen. Mukava kun useimmat saa koota kuivana ja imee vuoronperään vakuumia iskariin ja hanalla lorauttaa öljyä matalamman paineen suuntaan. Nyt ei satu sitä, että kuulu pikkuruinen "suh"-ääni kun heiluttaa pyörän perää iskari täysin pitkänä, eli helpommin tulee parempi.
Ennen pumppua ilmasin kärsivällisyydellä, koputtelulla ja pikku lämmityksellä. Täysiä niilläkin ajettiin.
Öljyksi sanoisin että katso mahdollisimman korkea viskositeetti-indeksi. Takakeppi kuumenee paljon ja siksi mahdollisimman vähäinen viskositeettimuutos lämmetessä olisi suotavaa. Vaan kyllä sitä on välillä keulaöljyilläkin ajettu tyytyväisenä. Niinkuin Finn tarinoikin, kannattaa noiden senttistokien mukaan verrata viskositeettejä. Nimenomaan takakeppikäyttöön myytävät öljyt on yleensä aika ohuesta päästä, vaan jälleen kerran, mistäs sen tietää mitä siellä tehtaan jäljiltä on?
Tiivisteitä joutuu joskus vähän hakemaan jos ei ole huollettavaksi suunniteltu keppi. Vaan kyllä kärsivällinen lintu madon löytää.
Ilmaa käytän kun en puupersenä eroa tuntenut ilma vs typpi, vaikka uteliaisuuttani koitin verrata. Ilmankosteus luultavasti aiheuttaa jotain epäideaalikaasumaisuutta, mutta myös kuski on epäideaali.
Fillarin iskaripumpulla saa vaikka 20bar paineet.
Mitä olen purkaessa mittaillut, 10-12 bar on tainnut useimmissa olla paineet ja tuolta väliltä olen arponut jos tietoa ei ole löytynyt. Sitähän en tiedä, kuinka paljon noista mittaamistani on ehtinyt paine karata ennen huoltoa, mutta siis ehjinä avatuista nuo lukemat. Liian pieni paine kyllä ilmoittaa itsestään. Se kun kavitoi männän alle kaasukuplan sisäänjoustossa ja paluuliikkeessä mäntä vetää mahaplätskyllä öljyyn, kuuluu klonk.
Kun purat, ota ensin (kaasut tietty päästettyäsi) Lisäsäiliön puoli auki, jos on välimännällinen eikä ole vuotanut, laita välimännän syvyys säiliön reunasta muistiin. Sillä samalla mitalla sitten kokoat sen.
 
Kyseessä Yamaha Thunderace ja XJ6, edellämainitussa lisäsäiliöllinen orkkisiskari joka ilmoittaa kaksipäällä ajaessa täydellä kuormalla huollontarpeesta etenkin puutteellisena paluuvaimennuksena ja toinen normi yksiputkinen peruskaasuiskari, huollettava taitaa olla sekin en ole vielä perehtynyt tarkemmin, tosin tuohon hakusessa Öhlissin takapamppu vaikkakaan ei vielä tilattu.
Tuolla keltaisella hintaa n. 550-650€....elämä on...Kukahan tuota maahantuo?
 
On sit muutakin ku öhläriä tollasiin ja tällasiin perusmppoihin. Waikka Nitron, tai se Wilbers. Saa edullisemmin ja on taatusti ihan eri planeetalta ku vanha perusmp:n lutkupamppu. Ite ollu tyytyväinennitronin karvalakkiin, siinä onyks säätönuppi yhdistetty menopaluulippu, kuorma päällä vetää naksuja lisää niin menee kuin juna ja muuten normiasetuksella.
 
Öhlins, WP ja muut ihan hyviä, mutta kun nekin vaativat huoltoa ja säätöä.

Pyörän jousitus ja ajo-ominaisuudet ovat kokonaisuus, ei riitä että takapumppu editoidaan, jos keula toimii kun mummon sohvan jousitus.

Vuosia olen rakennellut alkuperäisistä pumpuista ja keuloista ihan hyvin toimivia kokonaisuuksia. Mutta rakentamalla ja kokeilemalla kantapään kautta oppinut ehkä edes jotakin.
 
Etupumput molemista kyllä huollettu ja hieman muokattu eri öljyillä.
Mistä hommasit XJ:n sopivan Nitron tai Wilbersin, ei taida kotimaisista liikkeistä oikein löytyä.
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Onhan tuo XJ tosiaan hieman vempula epätasaisella pinnalla joten pojalle siitä sais mieluisamman kun päivittäis tuon takapään ja laittais vielä täystehoseksi sekä Powercommander V: n, tuohan on sama kuin FZ600R, siksi ei Amerikan luetteloista sitä löydy.
 
^ juu ja eibach ja hyperpro myös löytyy ja hinnat on halvemmat
kuin ebayssä. Muista vaan asioida sen nuoremman kaverin kanssa.
 
Oletsie tutkinu, onko Yampin iskarissa typentäyttöventtiili? Yleensä nuo on "kertakäyttöisiä".
Noihin molempiin meidän tallin mopoihin teetin lisäsäiliöön uuden päädyn ja siihen Fox-iskareista
venttiili, mistä tökätään neulalla paineet sisään.
 
Talli on nyt vielä hieman liian täynnä niin empä ole päässyt aiheen kimppuun, täytyy odottaa että tämä influenssa helpottaa jotta saa nuo kelkat pois sieltä.
 
Tämmöisen videon löysin ja omassa pyörässä (cbr 900 -98) tuntuu kyllä tunnottomalta tuo takaiskari joten sen voisi yrittää huoltaa.
Onko kellään tietoa onko showan iskari suurinpiirtein samanlainen purkaa ja vaihtaa ainakin öljyt ?

 
Tuommonehan pumppu siellä Thuderissa on vakiona, eikös tuo ole huollettava, tuo lisäsäiliö vaan aukeaa toisesta päästä...
aemr69.jpg

2coh106.jpg

35jeeew.jpg
 
Kyllähän tuon pitäisi onnistua väkivallatta. Veikkaan että tuon säiliön pään pikkuruuvin alta paistaa kumia. Eli neulatäyttö. Oikein varoivainen päästää paineet neulalla, itse laittaisin pyyhkeen varoiksi päälle ja alkaisin hitaasti löysätä isoa ruuvia. Kun sihinä alkaa, keskitytään vielä enemmän. Ruuvia ei päästetä kierteiltä ennen kuin sihinä loppuu.
Tuolla säiliön kuoren yläpäässä lienee sokkarengas, jonka saa näkyville kun päästää paineet ja painaa sitä kuorta sen säätöpään suuntaan.
 
Back
Ylös