takajarrun katkaisija?!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riiviö
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

riiviö

New member
Eli Kingiin tuli vaihdettua siirrettävä jalkatappi sarja. Sain tehtyä telineen takajarrun kytkimelle ja jouselle kiinnikkeen. Nyt vain tartteisi saada toimimaan kytkin toistepäin. Eli Originaali jalkatappisarjassa kun painat jarrua, niin jousi vetää kytkimessä olevaa sokkaa alaspäin (eli ilmeisesti valo syttyy kun oikosulku purkautuu). Nykyisessä sarjassa muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin siten, että sokka on alhaalla ja jarrua painettaessa, sokka nousee (muodostaa ilmeisesti oikosulun ja jarruvalo sammuu). Eli tarvitsisin neuvoa, kuinka kääntää tämä alkuperäinen toimintamekanismi toistepäin. Tarvitaanko rele, vastus vai täysin päin vastoin toimiva kytkin (en tiedä onko edes olemassa)?!
 
Helpointa on varmaan vaihtaa kytkin toisin päin toimivaan. Tavallisia malleja löytyy yleensä molemmin kätisiä. Mutta omassa mopossa vaihdoin öljynpainevalonanturin toisinpäin toimivaksi releellä, kun on ko. moottorissa omanlaisensa maadoittava erikoismalli. Anturiksi olisi käynyt tarvikemallikin, mutta tässä tapauksessa anturilla on toinenkin toiminto, niin ei voinut käyttää.
 
Jos kytkimen vaihdolla selviää helpoimmalla, niin laittakaas vinkkejä missä vekottimessa toimii toisella tavalla ja mistä näitä kannattaa kysellä..
 
Eli Kingiin tuli vaihdettua siirrettävä jalkatappi sarja. Sain tehtyä telineen takajarrun kytkimelle ja jouselle kiinnikkeen. Nyt vain tartteisi saada toimimaan kytkin toistepäin. Eli Originaali jalkatappisarjassa kun painat jarrua, niin jousi vetää kytkimessä olevaa sokkaa alaspäin (eli ilmeisesti valo syttyy kun oikosulku purkautuu). Nykyisessä sarjassa muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin siten, että sokka on alhaalla ja jarrua painettaessa, sokka nousee (muodostaa ilmeisesti oikosulun ja jarruvalo sammuu). Eli tarvitsisin neuvoa, kuinka kääntää tämä alkuperäinen toimintamekanismi toistepäin. Tarvitaanko rele, vastus vai täysin päin vastoin toimiva kytkin (en tiedä onko edes olemassa)?!
Tuohon on yleisesti myynnissä banjopulttimallinen jarruvalokatkaisin (ts ottaa paineesta sen signaalin). Ei hirveen monta montaa euroo maksa.
brake_pressure_switch.jpg
 
Erittäin hyvä vinkki! Thanks! Nyt kun vaan joku pystyis heittämään, mikä on nousu takajarrusylinterin banjolla ja mikä paksuus.. Lienee aika monessa isommassa Suzukissa sama (Bussi, Gixxer, Kingi)!?

Stormiltahan noita näyttää hyvin löytyvän..
 
Jos se on Nissinin pääsylinteri niin M10x1.25 on tähän asti ollut kaikissa mihin olen törmännyt. Hienompi kierre sitten Bremboissa.

Noissa pulteissa on myös eripituisia kierteitä. Joskus tulin ostaneeksi (yhdelle banjolle tarkoitetun) banjopultin jossa oli niin pitkälti kierrettä että pultti pohjasi ennenkuin kanta tiivistyi banjoon.
 
Työntömitalla sain kierteet selville ja 1.25mm oli B-kingiin sopiva. Yksinkertainen banjo oli passeli. Kytkin laitettu kiinni ja toimii todella tarkasti! HYVÄ VINNKI JA VALINTA!
 
Back
Ylös