Takajarrusatula, löysälläkö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tepe1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tepe1

New member
Pieni kyssäri/probleemo
wink.gif


Huomasin, että takajarru tuppaa hinkkaamaan aika reippaasti ja tämä korostuu varsinkin mutkissa. Nostin pyörän ylös ja mukavastihan jarru jää laahaamaan levyä vasten kun olen painanut poljinta. Kokeilin myös jarrusatulaa ja siinä näyttäisi olevan pieni heiluntavara. Kuuluuko satulan antaa liikuttamalla periksi? Esim etujarrusatulat ovat tiukasti kiinni eivätkä heilu mihinkään suuntaan. Miten tuota hinkkaamista saisi vähennettyä?

Tiedän, että palat ottavat normaalisti jonkin verran levyyn, mutta nuo tuntuvat hinkkaavan turhankin "karheella" soundilla. Paloilla ajettu sellainen 8500 km.

Oliskos jollakulla antaa vinkkiä
withstupid.gif
 
Mikäli ne jää pahastikkin laahaan niin yleensä on kyse siitä että on männät jumissa sylintereissä.
 
Niin et siitä sit antaa ensiapua sylintereille Bräkleenin avulla
buttrock.gif

Ite tein vanhaan pärrään tuon tempun etujarruille ja olivat kyllä tuon jälkeen kuin uudet jarrut.
 
Takajarrusatula kuuluukin liikkua koska takajarrulevy on kiinteä. Etujarrulevyt taas ovat nykyään melkein järjestään puolikelluvat/kelluvat, jolloin satulat ovat kiinteästi keulassa. Elikkäs takajarrussa on varmaankin joko männät jumissa tai itse satulan liukuholkit & tapit ilman rasvaa/täynnä paskaa/ruosteessa tai jotain... Ei muuta kuin satulan putsaukseen.
 
Takajarrusatula kuuluukin liikkua koska takajarrulevy on kiinteä. Etujarrulevyt taas ovat nykyään melkein järjestään puolikelluvat/kelluvat, jolloin satulat ovat kiinteästi keulassa. Elikkäs takajarrussa on varmaankin joko männät jumissa tai itse satulan liukuholkit & tapit ilman rasvaa/täynnä paskaa/ruosteessa tai jotain... Ei muuta kuin satulan putsaukseen.
Muuten oikein, mutta ei se kelluskelu sitä meinaa, vaan yksipuoleinen satula liikkuu, kaksipuoleinen jossa siis männät molemmin puolin levyä, on kiinteä.
smile_org.gif
 
Takajarrusatula kuuluukin liikkua koska takajarrulevy on kiinteä. Etujarrulevyt taas ovat nykyään melkein järjestään puolikelluvat/kelluvat, jolloin satulat ovat kiinteästi keulassa. Elikkäs takajarrussa on varmaankin joko männät jumissa tai itse satulan liukuholkit & tapit ilman rasvaa/täynnä paskaa/ruosteessa tai jotain... Ei muuta kuin satulan putsaukseen.
Muuten oikein, mutta ei se kelluskelu sitä meinaa, vaan yksipuoleinen satula liikkuu, kaksipuoleinen jossa siis männät molemmin puolin levyä, on kiinteä.
smile_org.gif
Ai, no kiitoksia oikaisusta!
 
Onnistuuko tollasen satulan "pikahuolto" kotikonstein norm työkaluilla vai onko paree käyttää huollon kautta? Ei minkään valtakunnan kokemusta vielä näistä jarruista
tounge.gif
Ai niin ja pyörä on vasta vuoden vanha.
 
Koita eka sitä jarrukliineriä, tuskin noin uudessa pyörässä vielä pitäs mitään suurta mullistavaa olla tapahtunut jarrurintamalla joka jumittais sen pahasti.

eli eikun mäntiä kohden jarrukliineriä niin voipi sitten sillä toimia ihan ku uus jarru. Sitten palojen yhteydessä huoltoa, mutta toki jossei kliineri auta niin sitten vois olla aika tehdä jotain. Ja onnistuu keltä tahansa kun vaan vähän ottaa selvää mitä pitää tehdä. Ja tärkein on tsekata jarrut ennen ajoa, että toimii
smile_org.gif
 
Pieni kyssäri/probleemo
wink.gif


Huomasin, että takajarru tuppaa hinkkaamaan aika reippaasti ja tämä korostuu varsinkin mutkissa.
Siis kyssäri kuuluu....
Kuuluuko jarrua käyttää mutkissa ?
Vai jääkö se sillai päälle, että sen huomaa vasta mutkaan ajaessaan ?

Eikös toi takajarrun käyttö yleensäkin ole melkoisen turhaa/riskaabelia ?

baaa.gif
 
Pieni kyssäri/probleemo
wink.gif


Huomasin, että takajarru tuppaa hinkkaamaan aika reippaasti ja tämä korostuu varsinkin mutkissa.
Siis kyssäri kuuluu....
Kuuluuko jarrua käyttää mutkissa ?
Vai jääkö se sillai päälle, että sen huomaa vasta mutkaan ajaessaan ?

Eikös toi takajarrun käyttö yleensäkin ole melkoisen turhaa/riskaabelia ?

baaa.gif
Kirjoitinpas hieman väärin
omg.gif
Mutkilla tarkoitan käännöksiä risteyksissä hiljaisella nopeudella ja ilman jarrua. Eli laahaus kovenee/kuuluu paremmin juuri käännöksissä.
 
Pieni kyssäri/probleemo
wink.gif


Huomasin, että takajarru tuppaa hinkkaamaan aika reippaasti ja tämä korostuu varsinkin mutkissa.
Siis kyssäri kuuluu....
Kuuluuko jarrua käyttää mutkissa ?
Vai jääkö se sillai päälle, että sen huomaa vasta mutkaan ajaessaan ?

Eikös toi takajarrun käyttö yleensäkin ole melkoisen turhaa/riskaabelia ?

baaa.gif
Kirjoitinpas hieman väärin
omg.gif
Mutkilla tarkoitan käännöksiä risteyksissä hiljaisella nopeudella ja ilman jarrua. Eli laahaus kovenee/kuuluu paremmin juuri käännöksissä.
Siis koveneeko laahausääni (sen siis ihan kuulee ajossa??) kun pyörällä kääntyy? Onkohan sulla takarengas ihan kunnolla kiinni tai laakerit hengissä.. Kannattais jollain tunkata perä ilmaan ja hieman pyöritellä siinä ja tutkiskella onko välyksiä tai muuta hämärää..
 
Back
Ylös