Takavanteen ja swingin puhdistus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tni

New member
Pyörä on syksyllä pesty ennen talvisäilöön vientiä, mutta swingi ja takavanne jäivät likaisiksi. Nyt keväällä ennen seuraavaa pesua nekin voisi putsata. Mutta mikä aine olisi hyvä tähän hommaan? Sellainen, joka liuottaa liat pois hankaamatta.
 
Löpö ja lamppuöljy taitaa edelleen olla ne parhaimmat noihin, antaa vaikuttaa vaikka yön yli ja normi pesuaineella perään.
Tämä tietysti asiallisessa toimintaympäristössä, ongelmajätteet imeyttäen ja itsestäänselvästi öljynerotuskaivolla varustetussa tilassa.:grin:
 
Wd-40 toimii myös yllättävän hyvin. Antaa vaikuttaa hetken ja sitten normaali pesu. Helppo suihkuttaa eikä juurikaan käryä. Bräkleen on kyllä ylivoimainen, mutta ketjulle sitä ei saisi mennä.
 
Wd-40 toimii myös yllättävän hyvin. Antaa vaikuttaa hetken ja sitten normaali pesu. Helppo suihkuttaa eikä juurikaan käryä. Bräkleen on kyllä ylivoimainen, mutta ketjulle sitä ei saisi mennä.

Diesel/ WD-40 & Bräkleen.

Ekalla paskat irti. Tokalla rasvat irti. Esimerkiksi irtomoottorin pesu noilla ja paineilmalla on aika nopea juttu ja tulee about 90% valmiiksi.

Ossin kuvailemassa paikassa tietenkin!
 
Vuosia junttaantunutta rasvaa saa pois myös esim.crc degreaser tuotteella. Vanhalla hammasharjalla avittaa. Pinta jää rasvaiseksi, jonka sitten pesee pois vaikka jarrukliinerillä. Naftaahan näissä taitaa olla melko osa, joten halvimmalla hakis naftaa kippoon ja sillä harjais.
 
Ennen vanhaan hinkkasin swingiä ja takavannetta bräkkärillä, kunnes kaudella - 23 kokeilin tuollaista, kuin Motul Wheel Clean ja oli aivan yllättävän tehokasta, ilman liuottimen tuoksua. Mikrokuituliina ja tämä yhdessä toimivat hyvin.
 
Hyviä ehdotuksia ja ohjeita on tullut, kiitos.
Kyllä tuo mönjän poisliuottaminen on ensisijainen vaihtoehto. Sen poishankaamista liuottimen kanssa en udehkoon mustaan swingiin ennen pesua halua tehdä. Dieseliä on ehdotettu ja se on varmaan hyväksi havaittua. Entäs lamppuöljy? Se taitaa olla löpöä kalliimpaa. Onko suositeltu WD-40 sitä yleisvoiteluversiota? Bräkleeniäkin tulee varmaan testattua kunhan keksin miten suojata ketju.
 
WD-40 on juuri sitä yleisvoitelu/irrotusöljyä. CRC 5-56 lienee aika vastaava, tosin CRC:n spraypurkeista en ole viime vuosina saanut ulos kuin kolmanneksen paineen loppumisen takia.

Pari vuotta olen pärjännyt normaalilla moponpesuaineella kun olen käyttänyt Reginan HPE-ketjua. Sitä ei tarvitse rasvata ainakaan yhtä usein kuin normaaliketjua. Ekoilla ajoi 25000km asti yhdellä rasvauksella talveksi. Toiset menossa, näitä ajattelin rasvata pari kertaa kaudessa.
 
WD-40 on juuri sitä yleisvoitelu/irrotusöljyä. CRC 5-56 lienee aika vastaava, tosin CRC:n spraypurkeista en ole viime vuosina saanut ulos kuin kolmanneksen paineen loppumisen takia.

En ole siis yksin, sama kokemus monesta CRC-tuotteesta viime vuosina.


WD40- ja CRC-yleisöljyjen kanssa kannattaa ottaa huomioon haurastuttava/turvottava vaikutus joihinkin kumi/muovimateriaaleihin.

Ko aineita vain öljynkestäville materiaaleille. Vanne ja swingi ovat toki sellaisia.
 
WD-40 joskus olen myös käyttänyt, mutta luulisi (kun se on öljyä), että se kerää pölyä / likaa. Jos ei kerää, niin alan kyllä sitä käyttämään. Mites sitten Diesel?
 
Käytännössä kaikki öljyt tai öljymäiset aineet ( mm mineraalitärpätti ) jättävät öljykalvon kuivuttuaan. Autoshampoolla ymv:llä saa kyseisen kalvon pois samalla, kun pesee pyörän muutenkin.
 
WD-40 on pitkälti löpöä. Hienosti puhdistaa rasvat pois. Jos haluaa voi kevyen öljykalvon sitten pistä pois vielä pölyä keräämästä. Nämä kumin haperrusjutut on esson baarin urbaanilegendaa.
 
Käytännössä kaikki öljyt tai öljymäiset aineet ( mm mineraalitärpätti ) jättävät öljykalvon kuivuttuaan. Autoshampoolla ymv:llä saa kyseisen kalvon pois samalla, kun pesee pyörän muutenkin.


WD-40 on pitkälti löpöä. Hienosti puhdistaa rasvat pois. Jos haluaa voi kevyen öljykalvon sitten pistä pois vielä pölyä keräämästä. Nämä kumin haperrusjutut on esson baarin urbaanilegendaa.

Pitääpä ehkä itsekin siirtyä tähän. Kauanko sen pitää kuivua? Lähinnä metin vaan, ettei se lähde siitä ajatessa vaeltamaan enää renkaalle, vaikka tosin sellainen määrä kai mitään haittaa.
 
WD-40 on pitkälti löpöä. Hienosti puhdistaa rasvat pois. Jos haluaa voi kevyen öljykalvon sitten pistä pois vielä pölyä keräämästä. Nämä kumin haperrusjutut on esson baarin urbaanilegendaa.

Hapertuminen voi olla legendaa, mutta turvottaminen ei. Olen ihan omatoimisesti tämän kokenut :D Seisoneen auton jarruremppaa tehdessä oli liukutapit jumissa->WD40:stä pillillä pirusti kumien alle. Irtosi kyllä, mutta ne suojakumit turposi ihan uusiin mittoihin.

CRC:n sähköliittimien puhdistuaineella onnistuin myös turvottamaan liittimen tiivisteen. Ihmettelin kun ei vaihdelaatikon liitin mennyt millään ilveelläkään takaisin paikalleen. Paikka oli todella ahdas ja liittimeen ylettyi juuri ja juuri. Pitkällisen pohdinnan jälkeen revin sen kumitiivisteen pois liittimen sisältä->liitin meni ongelmitta paikalleen.
Sitä en tiedä mitä tuollaisessa tilanteessa sitten puhdistusaineena pitäisi käyttää.

Ilmeisesti sprayssa oleva liuotinaine tuon turpoamisen aiheuttaa.
 
Tallin pöydällä on CRC:n turvottama Hondan vilkkutiiviste, eli jotain ne essonpöytäläisetkin tietävät.
 
Pitääpä ehkä itsekin siirtyä tähän. Kauanko sen pitää kuivua? Lähinnä metin vaan, ettei se lähde siitä ajatessa vaeltamaan enää renkaalle, vaikka tosin sellainen määrä kai mitään haittaa.

Jos rievulla on polttoöljyn ymv pyyhkinyt kuivaksi, niin ei se siitä enää leviä, mutta pöly voi tarttua hiukan helpommin ennen seuraavaa pesua.
 
Itse olen putsaillut aina vahalla. Vähän vahaa rättiin ja putsclean. Ei tarvi hinkkailla, vaan normaalisti kevyt pyyhkiminen riittää. Ja bonuksena putsauksen jäljiltä jää vahakalvo, joka helpottaa jatkossa tiskailua.
 
Ketjunpuhdistussprayllä ainakin paskat "putoaa" ketjuista helposti niin miksei ympäritöstäkin.
 
Back
Ylös