Takuu ulkomailta tilattaessa.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zx-6r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zx-6r

New member
Ei löytynyt haulla asiasta mitään keskustelua, joten nostetaanpa aihe esiin.

Eli kerätään kokemuksia ulkomailta ostetuiden tavaroiden huolloista takuun puitteissa. Itse tässä on vähän vääntö tilanne kypärän suhteen ostaakko suomesta vaiko saksasta. Arai ei ilmoita missään takuusta, myyjään mukaan ei kuulema toimi suomessa jos saksasta potan ostan. Käsittääkseni kuitenkin eu:n sisällä ostetuilla tavaroilla tulee olla takuu muissakin eu maissa missä samaa tavaraa myydään...

Miten on, onko ollut onkelmia ulkomailta ostetuiden esim. juuri kypärän takuuhuollon suhteen?
 
Helpompi hakea vaan suomen kaupasta.. onka apu lähellä jos tulee ongelmia.. ja mitä oon kypäriä ostellut niin ainakin shoein tapauksessa saanut halvemmalla mitä ulkomailla ois ollunna.

JOs saksasta ostaa ja vie tänne liikkeeseen takuujuttuna.. voihan se homma edetä. mutta ainakaan ei tarvitse heti odottaa uutta kypärää kainaloon samalla reissulla:)
 
No sanotaan näin että jouduin sen verran railakkaan kusetuksen uhriksi kypärä kaupoissa suomessa että mieluummin ostan ulkomailta...
 
Jos sillä kypärällä on joku tehtaan antama takuu, niin kyllä sen homman pitäisi Suomessakin toimia. Palvelu on kyllä varmasti huonoa ja hidasta, mutta jos ei muu auta niin viimeistään kuluttajansuojavaltuutetut pistävät rattaat pyörimään, jos aihetta on.
 
En halua varoitella sen kummemmin, mutta itsellä on huonoja kokemuksia kypärien tilaamisesta motoplus nimisestä firmasta joka toimii sekä saksassa että englannissa.

Tarina menee suurinpiirtein näin:

Tilasin reilu vuosi sitten 2 kpl Schuberthin S1:siä sieltä koska hinta oli selkeästi halvin verrattaessa suomalaisiin kauppiaisiin (mm. orgin webbishopissa hinta ~50 euroa kovempi). Lähettivät kuitenkin ainoastaan hellasärön kypärän, kokoa S joka tuli kohtuu ripeästi (~2viikkoa) ja lähetteessä luki että minun kypärä lähetetään erikseen heti kun kypäriä saadaan. Nooh, minä odottelin, odottelin ja edelleen odottelin (taisin pari sähköpostikyselyäkin kirjoittaa), reilu 2kk kului eikä kypärää edelleenkään kuulunut. Kokeilin että onnistuisiko värin vaihtaminen, ei kuulemma löydy muita värejäkään. Ajokausikin oli jo alkanut, kaverin vanhalla SHOEIlla päästelin menemään. Sitten meni hermo ja peruin tilauksen ja tilasin Italolta potan ja sain sen parissa päivässä, hintaeroa taisi olla tuo ~50 euroa.

Mutta tarina jatkuu...Eli kävi ilmi heti kesän alussa että tyttöystäväni kypärä sattui olemaan juuri sitä erää, jossa visiirin huurtumisenestokalvo ei pysy kiinni. Koska hän kuitenkin oli niin vähän kyydissä, ajattelin että eiköhän odotella syksyyn saakka takuuasioiden kanssa. Kesä meni ja syksyllä lähettelin sähköpostia motoplussaan ja eivät vastanneet vasta kun neljänteen tai viidenteen mailiin. Käskivät lähettää visiirin heille, he sitten lähettävät sen Schuberthille ja sieltä sitten tulee uusi tilalle. Hauskaa oli että sähköpostiviestissä ei kerrottu osoitetta mihin lähettää visiiriä, ja tämänkin vastauksen saamiseen meni muutama viikko.

Elettiin jo joulukuuta 2005. Noh, postitin visiirin heti kun sain osoitteen, kustannukset ~10 euroa jotka heidän pitäisi hyvittää tililleni (eipä ole näkynyt). Tällä hetkellä odottelen että uusi visiiri tulisi lähipostiin, eipä ole kuulunut ja enpä sitä usko näkevänikään...Asia oli oikeastaan vähän unohtunutkin, pitänee tänään lähetellä hieman kyselyä, tuskinpa kuitenkaan vastaavat mitään.

Mutta summasummarum, olisinpahan päässyt paljon helpommalla jos olisin heti kerralla tilannut potat suomesta. Tosin nuo takuuasiat toimivat varmasti monia muita firmoja käytettäessä, mutta ei ainakaan motoplussan kanssa (niinkun ei oikeastaan mikään muukaan).
 
Itselläni on myös huonoja kokemuksia moto plussasta. Viime kesä meni ilman tummennettua visiiriä heidän takiaan. Hienoa saada tavara joskus syksyllä, kun ajokausi on jo ohi. Muiden kanssa ei ole ongelmia ollut.
 
No, jäitä hattuun itellä, homma kääntyi parhain päin kun neuvoteltiin sitten liikkeen kanssa asiasta.

Virheitä sattuu, kaikille meistä
biggrin.gif
 
Mikäli homma ei etene myyntiliikkeen kanssa, niin silloin kannattaa otta yhteyttä suoraan valmistajaan. Valmistaja on kuitenkin aina kiinnostunut huolehtimaan asiakkaista, jotka ovat kiinnostuneet yrityksen tuotteista. Mikäli myyntiliikkeiden joukossa on 'heikko lenkki', joka ei kykene tarjoamaan valmistajan edellyttämää palvelutasoa, niin uskoisin, että valmistaja olisi kiinnostunut tietämään tästä, jotta se voi etsiä uuden, korvaavan edustajan, joka kykenee täyttämään palvelua koskevat edellytykset.

Netistä tilaamiseen liittyy aina omat ongelmansa. Onneksi on org:in kaltaisia paikkoja, joissa voi kertoa omista kokemuksistaan eri liikkeiden osalta.

Takuun osalta, mikäli tehdas antaa tuotteelleen takuun, niin tämän tulisi olla voimassa aina riippumatta paikasta. Mikäli takuut neuvotellaan erikseen maa- tai liikekohtaisesti, eli tehdastakuuta ei olisi, niin tällöin voi tietenkin tulla ongelmia takuun kanssa, jos tuotteen ostaa jostain kotimaan rajojen ulkopuolelta. Takuun ehdot kannattaa aina selvittää myyjän kanssa.
 
hmm.. tässä tuli mielenkiintoinen vääntö arain maahantuojan kanssa,ja minä ainakin otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen,koska eurooppalaisen kuluttajasuojalain mukaan,jos kyseisellä tavaralla on maahantuoja,ja sitä mallia myydään suomessa,maahantuoja on velvoitettu hoitamaan takuun alaisia asioita.. voi olla ehkä hidasta,mutta kuluttajan oikeuksien polkemista en hyväksy.
pata kattilaa soimaan..
 
Eiköhän takuukorjausten toimittamisesta vastaa ensisijaisesti se liike, josta tavara on ostettu. Maahantuojallakin on vastuu, ja jossain euroopanlaajuisen takuun tapauksissa voi olla jopa toisen maan maahantuojalla, kuin mistä kampe on hankittu. Mutta ei suinkaan "automaattisesti" - eikä se tuota myyjäliikettä silti ohita ensimmäisenä osoitteena takuuasioille. Eli jos tilaa ulkomailta, kannattaa varautua siihen, että siellä saa asioida myös silloin jos tulee reklamaation tarvetta.
 
Nelisen vuotta sitten yks sähköllä toimiva vehje asennettiin kulkimeeni Saksassa. Tuli sitten vikaa ja soitto pajalle ei auttanut, soitto saksalaiselle tehtaalle auttoi - Suomen maahantuoja hoitaa. Soitettaessa oli maahantuoja nihkeä mutta antoi suomalaisen korjauspajan pajan osoitteen ja varasin ajan. Oli sielläkin nihkeää - 2 kk:n päästä - joten otin kilpailevasta, mutta valtuutetusta pajasta ajan ja korjasivat heti seuraavana päivänä. Eikä maksanut mitään, ei kuittiakaan tarvinnut - rekisteriote riitti, kun kuljinkin oli niin uusi ettei takuu voinut olla ummessa.

Että kyllä se eurooppalainen kulutajansuoja ainakin joillakin maahantuojilla pelaa.
 
Back
Ylös