Tällä kaudella opittua...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wene

New member
Vaikka kautta nyt onkin edelleen jäljellä, lienee aika keveän yhteenvedon, jotta taas ensi kaudella voisi kenties hieman nopeammin palautella mieleen ajoasioita. Seuraavat ovat tasan omakohtaisia havaintojani vain kolmen ajovuoteni ajalta ja siten kriittisesti tarkasteltavia kerta kaikkiaan. Koitan vain nyt ennen omiin hyväksi havaittuihin ajomaneereihin suistumistani kirjata aiheita ylös jotta edes jonkinlainen kehityskaari olisi myöhemmin havaittavissa. Tsekataan näitä taas vaikkapa ensi kauden jälkeen ja hämmästellään onko mikään muuttunut...
Seuraava lista ei siis ole millään muotoa täydellinen vaan sisältää lähinnä tällä kaudella itselleni esiintulleita asioita.

Kröhöm, siis, aletaan.

Tulikärpäsiä?
Huomaan aika ajoin syyllistyväni varsinkin kimppa-ajoissa takalampun tuijotteluun. Aika saakelin typerää, koska oma ajaminen ja sitämyöten tiellä pysyminen on kuitenkin aika tavalla tien- eikä lampun seuraamisesta kiinni. Ihminen on näköjään aika laiska tai omiin tapohinsa nopeasti tottuva tyyppi pyörän sarvissa...
Katseen tulisi käsittääkseni olla niin pitkällä mutkan pakopisteessä kuin mahdollista, ja moottoritiellä autojen kattojen yli ikuisuuteen. Omalla kohdallani tuntui tosi hurjalta alkuun, mutta paransi ajoa sata tai tuhat kun nosti rohkeasti katseen etäisyyteen jolloin ohjasi ja korjasi liikesuuntaa vähemmän ja kokonaisajaminen vakautui kaiken kaikkiaan.

Ihmispötkönä ajaminen on kiellettyä!
Pää jatkuu kuitenkin pääpiirteittäin valtaosalla ihmisistä niskana, jota voisi kuitenkin aika pienin vaivoin kääntää menosuuntaa kohden. (Jos on tähtäys- ja muisti vaikeuksia, niin voi tähdätä kärsällä). Jos mutkan jyrkkeneminen hirvittää, niin leukaa vaan mutkan taittumisen suuntaan vasta-ohjaten, eikä äkkinäisiä jarrun/kytkimen/kaasunasennon koskemisia, niin hyvin taipuu pahempaankin kurviin. Pitoa riittää kuitenkin lähes aina. Oma toiminta äkkitilanteessa saattaa olla sitten jo paljon suurempi juttu.

Mutka-ajosta edes jotakin.. (joku Biken numero alunperin... 2006)
Jos mutka-ajossa "pakopisteen huippu" tuntuu lähestyvän, mutka tiukkenee ja mikäli mokoma etääntyy, voi kenties avata hieman lisää. Helppoa ja loogista, mutta vaikeasti näköjään automatisoitavissa ajotaidoksi. Tuntemattomalla tiellä olisi perhanan mukava vetää kun tämän saisi takaraivoonsa. Opettelua...muistettavana ennen lopullista innostumista tietenkin hiekka, hirvet, huono tienpinta etc...

Rentous-rentous-rentous!
Rennot hartiat ovat tunnetusti kaiken a ja ö. Jos fillari tuntuu vievän ja hartiat alkavat haitata jo pään verenkiertoa jäykkydellään, niin jalkojen puristaminen tankkia vasten vie yleensä jännityksen hartioilta pois. Kumma homma, mutta ainakin itselläni toimii. Toinen havaitsemani kikka on jylhä karjahtelu potan sisällä hartialukon vaaniessa matkamiestä maan.
Ihmisluonto on siitä kumma tyyppi, että perusvaistot ovat aika huonosti ohitettavissa: kun vaaran paikka tulee (tuulee, liian jyrkkä mutka tulee vastaan tms...) ensimmäinen reaktio on aina jäykistyminen jona aikana määritellään vaaran taso (Psykologiassa fight or flight-ilmiö, jos muistan oikein... korjatkoon viisaammat...) ja tämähän on täysin ristiriidassa hartioiden rentouden tavoittelemisen tiellä. Tästä pääsee tähän astisen vaatimattoman ymmärtämykseni mukaan eroon tasan yhdellä tavalla: harjoittelemalla.
Jos jatkuvasti ajaa paska jäykkänä, ei äkkitilanteessa ole mitään mahdollisuutta toimia nopeasti kun lihasmuistilla ei ole mitään eväitä tilanteen ratkaisemiselle. Ja metsä soi.

Ja sitten se turvaväli. Pääkaupunkiseudulla päivittäin ajavana olen huomannut, että kun edelläajavaan jättää ihan kunnolla rakoa, niin sellaiset alkuaikojen "ohoeiku-olipaskiihkeäjarrutus" ovat jääneet pirun paljon vähemmälle. Paljon kivempaa kruisailla.

Kaistan vaihtaminen
Tämä varmaankin eri kuskeilla varioi, mutta peili-katse eteen-vilkku-taakse vilkaisu-SIIRTYMINEN on ainakin itselleni toiminut. Viimeinen siitä syystä isolla, että kun luulin homman jo taittuvan meinasin kolauttaa itseni oikealle kääntyvän risteyksen jälkeen kaistaa vaihtaessa auton keulakoristeeksi liian mukamas rutinoituneita liikkeitä liian klimpissä käyttäen...Sinne sokeaan pisteeseen olikin jo joku kotilo ennättänyt...

Tässä nyt ensi hätään OMIA kokemuksiani. Toivottavasti niitä kertyy muiden kautta tänne pirun paljon enemmän.

Kommentteja ja omia kokemuksianne odotellen: go safe!
-w-
sport05.gif


---jatkuu---
 
en oppinu muuta kun että jos haluaa ajaa kovaa kannattaa jättää naiset kotiin ja ajaa yksin
062802moto_prv.gif
 
Huomas kun käytiin lapissa ja takas nii lapaluiden väli tuli ihan sika kipeeksi. Pitää alkaa niitäkin bodaamaan ( kun vaan keksis miten ) tai aina kun on tauko reissulla nii pitäis aina venytellä eikä kävellä kahville kun p*skat housuissa kiiruusti.
 
Tuli opittua, että mutka saattaa kirrata ja ainakin mulla se alkoi olemaan tapa huomata kyseinen pikkujuttu liian lujasta vauhdista.

Ehkä yleensä liikenteen raadollisuus. Ketään(tai harvoja kiinnostaa) ei kiinnosta sujuuko sun matka turvallisesti ja sen kanssa on elettävä.
 
Tuli opittua kaarreajoa ja hidas ajoa, kun näitä varta vasten pyrin harjoittelemaan tänä kesänä vahvemmiksi. Niin, ja rengasta polttamaan paremmin
tounge.gif
 
Rentous-rentous-rentous!
Rennot hartiat ovat tunnetusti kaiken a ja ö.
tuohon on tullut kiinnitettyä huomiota.välillä sitä vaan huomaa että hartiat on ihan tönkköjäykkänä ilman suurempaa syytä,mutta aika hyvin olen saanu tilanteen hallintaan ja nyt loppukaudesta jo melko rentona saa mennä.
 
Renkaan halkaisija kun pienenee, paitsi että sen hyrrävoimat pienenee, myös mutkassa se tuntuu huomattavasti helpommin lipsuvan alta - eritoten märällä
crazy.gif
 
Huomas kun käytiin lapissa ja takas nii lapaluiden väli tuli ihan sika kipeeksi. Pitää alkaa niitäkin bodaamaan ( kun vaan keksis miten ) tai aina kun on tauko reissulla nii pitäis aina venytellä eikä kävellä kahville kun p*skat housuissa kiiruusti.
Helppo homma, se taitanee olla Fasetti joka tarttuilee kiinni...
Jumppaa siten, että kädellä tukien korvan yläpuolelta "painelet" päällä kättäsi vastaan, molemmin puolin 10 toistoa, 6 sarja. Samat määrät siten, että otsasi painat vaikka seinää vasten ja jälleen "työnnät" sit vastusta vasten, sekä takaraivo seinäävasten siten, että tyyli on "leuka rintaakohden" ja siitä sit vaan toistoja...
Hetkessä helpottaa.
Fasetit jos menee jumiin, niin takuulla et nautiskele ajosta, sillä nautiskelet tuskasta kun liikuttelet päätäsi tai käsiäsi..
 
Rata-ajo oli tämän kauden uutuus ja kyllä se kummasti ajamaan opettaa. Pyörän hallintaa, mutka-ajoa, nöyryyttä...

Mopon vaihdon myötä myös tuo etupää tuppaa ottamaan silloin tällöin ilmaa, eikä näin loppukaudesta enää ihan vahingossa...
tounge.gif
 
Rata-ajo oli tämän kauden uutuus ja kyllä se kummasti ajamaan opettaa. Pyörän hallintaa, mutka-ajoa, nöyryyttä...

Mopon vaihdon myötä myös tuo etupää tuppaa ottamaan silloin tällöin ilmaa, eikä näin loppukaudesta enää ihan vahingossa...
tounge.gif
Tuo on jännä kun monet sanoo että nöyryyttä löytyy radalta. Itse myös samaa mieltä ja tiputtanut ainakin minulla katu/mutka tie nopeuksia.
 
Eka kausi alla ja kahdet lipat vedetty. Ekalla kerralla pyörä u-käännöksessä kävelyvauhdeista kyljelleen. Yli 2000e remontti pyörään. Tästä opin, että hidasajo on huomattavasti nopeaa vaikeampaa ja että kaatumatapit ovat halpa pyörävakuutus. Hidasajoa en tosin uskalla treenata enempää ennen kuin olen saanut tapit hankittua
biggrin.gif


Toka kerta eilen Ahvenistolla. Tarun mutkasta ulos hiekalle just samalla tavalla ku Ärrätär. Mutkasta olis selvitty ilman ongelmia, jos olis vaan kantannu, mutta kun usko loppuu niin...
nixweiss.gif
En ole ihan täysin vielä sisäistänyt, mikä oppi tästä saatiin. Kai se on se, että lisää rata-ajoa niin luottamus pyörän kykyihin kasvaa? Tai sitten se, että jos tuo sama olis käyny liikenteessä niin jälki ois ollu pahempaa, mutta se taas on pelkkää jossittelua. En olisi ajanut tuolla tavalla liikenteessä.

Rata-ajo on ollut kuitenkin se suurin oppi tällä kaudella. On päässyt kokeilemaan pyörän rajoja "turvallisessa" ympäristössä. Kaarreajo alkaa sujua jo hyvin.

Sen olen myös huomannut, että supermoto olis ollu huomattavasti halvempi ensimmäinen pyörä, kun noita kaatoja näköjään tulee
biggrin.gif
 
Toka kerta eilen Ahvenistolla. Tarun mutkasta ulos hiekalle just samalla tavalla ku Ärrätär. Mutkasta olis selvitty ilman ongelmia, jos olis vaan kantannu, mutta kun usko loppuu niin...  
nixweiss.gif
 En ole ihan täysin vielä sisäistänyt, mikä oppi tästä saatiin. Kai se on se, että lisää rata-ajoa niin luottamus pyörän kykyihin kasvaa?
Tarun mutka erityisesti ja pari muutakin tuntuivat kahdella ekalla Ahveniston keikalla todella keljuilta. Kolmannella kerralla oli sitten jotain loksahtanut kohdalleen ja ajo oli alusta alkaen rentoa ja ongelmatonta. Siis: radalla kannattaa käydä muutamia kertoja, vaikka alku olisikin ollut hankalaa.
 
Oppi 1:

älä aja liian lähellä edellä menevää autoa. Näes tuli vain tässä taas tilanne, jossa henkilöauto meni edellä metrisen koivuhalon yli. Olin lähtemässä ohittamaan kyseistä autoa, mutta onneksi etäisyyttä oli riittävästi väistöön. Olis tullut pilkettä muuten.

Oppi 2:

Nopeusrajoitukset on naurettavaa pelleilyä suurimmalla osalla Suomen teitä! Tämän huomannut aina liikenteessä, mutta tulipahan taas huomattua uudelleen.. Ja aina vaan se jaksaa yllättää.

Oppi 3:

Jos edessä menevä äkillisesti vilauttaa jarrua, kun olet hankkiutumassa kotilosta ohi, paina kaasua. Kaveria vain vtuttaa kun ajat liian lähellä.. Aiemmin olen ymmärtänyt, että ohituksessa on välttämätöntä mennä lähelle edellä ajavaa, mutta nykyään ohitukset pitää ilmeisesti tehdä tampereen kautta??

Oppi 4:

Posliinit on ystäviämme. Vaikka ne tuovatkin pientä kutitusta oikean käden sormiin aina kohdattaessa, homma kuitenkin toimii suht järkevästi.
lookaround_orig.gif
 
Tällä kaudella opittua... Hankin ohjausiskarin Jammuun... ja se ettei kannata liian ahneesti avata mutkista suorille... Ekalla kertaa meinasi vasen olkapää lähteä paikaltaan ja toisella kerralla sitten vetäistiin oikein kunnollinen high sider... Nyt vasen nilkka paketissa ainakin seuraavat neljä viikkoa....
 
kaarreajo on välillä epävarmaa ja varsinkin kiristyvissä mutkissa olen huomannut tekeväni ihan vääriä asioita. en kyllä ole tainnut vielä oppia oikeaa tapaa, mutta kai ongelman tunnistaminen on askel oikeaan suuntaan. parasta on, että ongelma on ilmennyt vasta sen jälkeen kun aloin kuvittelemaan osaavani ajaa.

keula nousee vähän helpommin kuin ennen. (taitaa 40 lisähepoa auttaa)
 
Tuli ainakin opittua se, että jos ajaa katurenkailla märällä ruohoalustalla, ei kannata himmailla etujarrulla...

Tulipahan testattua maksimisyke.
 
Back
Ylös