talvi säilytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bemisti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bemisti

New member
Onkohan pyörän talvisäilytykseen syytä panostaa, Minulla mahdollisuus säilyttää pyörää omassa kylmässä tallissa. Vaihtoehtoisesti lämmin talli josta menisi maksu 25.e/talvi.Pyörä tietysti yks lysti mikä minulla bmw r1100rt vm 96

Että tämmöistä hyvät talvet kaikille

ps. kesää odotteleva

Jos hintaa vain 25e/talvi, niin kyllä se lämmin talli houkuttelisi. Sinänsä säilytys kylmässä ihan ok, kunhan tila on kuiva.

Eka talvi kun pyörä talvehtii viileässä tallissa. Eli tila on käytännössä kylmä, mutta siellä on pieni peruslämpö, joka pitää lämmön tasaisena ja kosteuden loitolla. Mielestäni tuo tilan tasalampöisyys on varsinaista lämpöä tärkeämpää, koska silloin ei esim. kondensoitumista tapahdu.

Taidan viedä näin ollen lämpimään pyörän, Vaikka me Moottoripyöräilijät kuljeskelemme tietääkseni tarkalla budjetilla niin pistän tässä kohtaa elämän risaiseksi ja vien raudan lämpimään. Siintä se alkaa " pakollinen " talvehtiminen.

Tuo on halpa hinta lämpösestä talvipaikasta.

Monasti saattavat määrätyissä paikoissa rokottaa tuon hinnan per kuukausi. (ellei enempikin.. )

Parasta kuitenkin ettei lämpötila seilaa edestakasin nolla-asteen lähellä, koska silloin sitä kondensiota tapahtuu.

062802moto_prv.gif

Mä olen säilytin omaa Fazeria ekat 3 talvea kylmässä parkkihallissa, ja sit sen jälkeen yhden talven takapihan terassilla peitteen alla. Joka ainoa kevät on lähteny käymään kuin palmun alta, ja muutakaan ruostetta tms. ei ole näkynyt. Nyt tosin molemmat pyörät pääsee lämpimään, mut vain sen takia ettei oikein ole tällä hetkellä muutakaan paikkaa. Ei ne sokerista ole noi vehkeet... Akku vaan veks jos kylmässä säilyttää.

Jos kylmässä säilytät, nii pistä akulle ylläpitolaturi.
Jos lämpimässä säilytät, nii pistä akulle ylläpitolaturi.
Helppoo.

25 € per talvi !!! En edes miettisi asiaa. Jätät talven aikana kerran kuussa yhden tuopin väliin, niin oot maksanut ratsulle lämpimän hollin.

Juu, vie vaan pyörä lämpimään, mutta irroita akku, lataa se ja laita pakkaseen. Se tykkää siitä.

Juu, vie vaan pyörä lämpimään, mutta irroita akku, lataa se ja laita pakkaseen. Se tykkää siitä.
Juu täyteen lataus+pakkaseen laittoa monet ovat suositelleet, yks hyvä on että lataa täyteen ja kiinnittää kotilon takakonttiin sen säilöön niin ei normi lyijyakun sisällä olleet lyijy"hiukkaset" valu pohjalle ja näin aiheuta oikaria...

-pete-

säilössä

Bemari oli mulla aikoinaan kolme talvea kylmässä ja ajoa tuli neljänä kesänä 40000 km ja nyt XW1600 alkaa kolmas talvi kylmässä ja ajoa tullut 15000.
Moitteettomasti ovat kumpikin palvelleetja keväällä käynnistyneet.
No sentään katon alla ettei ihan pihalla .
En nyt vielä ole huomannut mitä tuo kylmäsäilytys olisi haitannut .Joku vois varmaan kertoa jos ois enempikin kokemusta.
Kromi-ja metallipinnoille olen ruuiskuttanut useitakertoja WD40 suojaöljyä ja on tuota pöllynnyt maalillekin.
Perinteinen akun latausviikko on ensiviikko ja siitähän se valmistautuminen lumien sulamiseen alkaakin

Onko hiusten halkomistä tai mitään perää siinä, että kumiosat (stefat, letkut yms.) kovettuvat nopeammin jos pidät talvet pakkasessa.... mene ja tiedä, vai onko vain Esson baarin juttuja  
omg.gif

Omat mopot ovat viettäneet toistaiseksi talvensa kylmässä ulkovarastossa, akut kellarissa, eikä ole ollut suurempia kevätkäynnistys ongelmia
062802moto_prv.gif

Ne käynnistys ongelmat ovat lähinnä olleet ilman akkua olevissa puutarhan kunnostus vehkeissä
eek.gif

Onko hiusten halkomistä tai mitään perää siinä, että kumiosat (stefat, letkut yms.) kovettuvat nopeammin jos pidät talvet pakkasessa.... mene ja tiedä, vai onko vain Esson baarin juttuja  
omg.gif
Kokemuksesta voin kertoa, että etupään stefat menevät usein pilalle kuivassa ja lämpimässä tallissa. Mahtaako kumiosat muutenkaan tykätä kerrostalo-olosuhteista. Viileässä, noin 5-10, asteisessa pimeässä tallissa viihtyy meidän pyörät eikä mitään ongelmaa ole ollut.

Mikähän siellä kylmässä tasalämpöisessä tallissa kondensoituu? Ei ainakaan vesi.

Mulla pyörä tallissa, jossa lämpötila n. 10 astetta. Tankki tyhjänä ja vähän öljyttynä, moottoriöljyt vaihdettuna ja vähän öljyä sylintereihin. Akku samassa tilassa ja sille silloin tällöin vähän purkua ja latausta. Hyvin tuntuvat viihtyvän

oma pyörä aina ulkolämpötila tallissa.Koskaan en ole huomannut mitään vikaa lämpötilasta johtuen. stefat voi kovettua ,mutta kyllähän ne hajoo muutenkin ja suurin syy kumminkin keuliminen meikäläisellä.

Back