Tankin sisäpuolinen pinnoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopokesa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopokesa

PärinädorkaritAri
Onko olemassa mitään hyvää lakkaa/massaa minkä saa levitettyä tai ruiskutettua bensatankin sisään ja joka myös kestää bensaa liukenematta.

Joo, Kreem merkiltään! Paikkaa pienet reiät ja suojaa ruosteelta. Kolme osainen sarja, jossa on mukana liuoitin, hapetin ja itse suoja-aine.

Ei toimi jos tankissa on vanhaa maalia, mutta pelti pinnalle toimii kuin unelma. Suurimmat ruosteet täytyy poistaa, esim. muttereita käyttämällä pesun mukana.

Aikaa menee pinnoitukseen noin 20 tuntia, mutta toimii!!

Itselläni meni kyllä yksi tankki piloille, kun vanha maali irtosi liuoitinta käyttäessä ja jäi "irto nahaksi" tankin sisälle. Mutta metalli pintaisissa (siis ei maalia sisällä) toimii julmetun hyvin!

Maahantuojaa en tiedä, ostin kaverilta, mutta amerikanauto varaosaliikkeistä tietääkseni saa (ostaa...).

062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif
Hienoa, kiitoksia. Tätä kokeilemaan välittömästi. Tankkikin on sisäpuolelta maalaamaton joten onnistumis odotukset korkealla.

Itse en laittaisi tankin sisäpintaan yhtään mitään. Bensa tankissa kun ehkäisee omalta osaltaan ruostumista. Tankkihan ruostuu vain sinne kondesoituneesta kosteudesta, joten talvisäilytykset ovat täällä ne ruostuttajat.
Noiden tankin sisäpuolisten pinnoitteiden suhteen olen jokseenkin skeptinen, en väitä etteikö toimisi (en ole siis edes kokeillut), mutta bensiini on sangen vahva liuotin, ja se tulisi ottaa huomioon. Edelleen vanhan tankin sisäpintaan on imeytynyt siinä määrin bensaa, että tarttumisongelmiin tulisi varautua.
Voi olla siis väärässäkin ja kaikki kertomani pohjautuu spekulaatioon (kemian huonosti menneiden opintojen pohjalta).

Moottoripyöräliikkeistä on saatavilla tankin sisäpuolen pinnoitusainesettejä jotka toimivat varmasti kunhan tankin sisäpinta on puhdas. Parhaiten tankin saa puhtaaksi hiekkapuhaltamalla sen sisäpuolelta, kunhan vain suojaa ulkomaalipinnan huolellisesti. Aineen huono puoli on lähinnä hinta. Itselleni setti luvattiin 130:een euroon, joka on mielestäni aika tyyris muutamasta pullosta. Tosimies ostaakin veneliikkeestä hartsia ja vetäsee tankin sillä

Proidin 600CBR on laitettu mönjää tankkiin ja nyt on vähän väliä suutimet tukossa irtoavan aineen takia en suosittele mulla on nyt jo kaksi kaveria jolle on sanottu että on tosi hyvää kamaa ja aina on menny vituiks älä ihmessä mee laittaa tankkiin mitään ellet haluu joka toinen päivä putsaa suuttimia...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Veneliikkestä saatava hartsi takuulla lähtee liikkeelle tankissa. Polyesterihartsi ei kestä bensaa. Tietty vois laittaa epoksihartsia tankkiin, mutta sen saaminen tasaisesti sisäpuolelle onkin hieman haastavampi homma, jos ei käytä jotain kotelo massaukseen tarkoitettua ruiskua. Tuosta tankin pinnoitus aineesta mitä aiemmin suositeltiin en tiedä mitä se koostumukseltaan on, enkä hintaa, mutta toistaiseksi on kuulemma pysynyt kiinni.

Kertokaapa viisaat, onko tankki todella tarpeen pinnottaa jollain ruosteenpoiston jälkeen?

Siipan diversion otti edelliseltä omistajalta jääneistä ruostemönjistä itseensä ja jäi tienposkeen. Ruosteenpoistoaineella (jotain fosforihapposotkua taisi olla, merkkiä en muista) huljuteltiin tankki siivommaksi, purettiin ja putsattiin kaasarit ja bensapumppu ja kulki taas, kunnes tuli ihan uusi vika. Mitään pinnoitteita ei tankkiin laitettu juuri siksi, ettei tarvitsisi putsailla seuraavaksi joitain muita sotkuja.

Talvisäilytys on tarkoitus järjestää lämpimässä. Talvella siis ainakin tankki on tyhjänä sisällä, kesällä toivon mukaan vilkkaasti vaihtuvaa polttoainetta täynnä. Ollaanko jäljillä vai ensi keväänä taas ruosteenpoistopuuhissa?

sanoi:
Talvella siis ainakin tankki on tyhjänä sisällä, kesällä toivon mukaan vilkkaasti vaihtuvaa polttoainetta täynnä. Ollaanko jäljillä vai ensi keväänä taas ruosteenpoistopuuhissa?
Itse olen pitänyt aina tankin piripintaan täynnä, tällöin sitä ei ruostuta mikään.

Meillä vanha mopo on talvehtinut olkkarissa (ei ole vitsi, sopii hyvin sisustukseen) ja niin talvehtii uusikin. Sattuneista syistä siis tankit tyhjänä.

Tuossa ruostuneessa tankissa ei askarruta niinkään talvisäilytys, lämmitys pitää kosteusprosentin aika alhaisena, vaan ajokausi, etenkin alku ja loppupäät lämmönvaihteluineen ja se, että eihän se tankki piripintaan täynnä aina voi olla. Mutta syksy sen kai näyttää, miten ruostuminen on edennyt.

Back