Tankoon nukahtaminen kesken ajon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tankoon nukahtaminen kesken ajon - Kuka on onnistunut ja jäitkö kertomaan ?

  • 1. Mahdotonta !

    Ääniä: 15 39,5%
  • 2. Olen kuullut että näin voi käydä

    Ääniä: 7 18,4%
  • 3. Tiedän että näin on käynyt

    Ääniä: 2 5,3%
  • 4. Täysin mahdollista

    Ääniä: 9 23,7%
  • 5. Omalle kohdalleni on käynyt niin

    Ääniä: 5 13,2%

  • Ääniä yhteensä
    38

mchuurre

Vanhempi Jutaaja
JOVAIN ON....
sport05.gif


...valitettavasti useimmilla meillä kokemusta rattiin nukahtamisesta kesken ajon, mutta kuinka on moottoripyörän kanssa ?

Itse pidän ajatusta lähes mahdottomana, toki muuten voi mennä "sekaisin" jos innostuu jutaamaan pitemmästi, esim, voi alkaa keinuttaa, heiluttaa, päässä humisee jne mutta että ihan nukahtaisi tankoon....?
crazy.gif


Ja nyt siis ei puhuta / kysellä humalassa ajosta !
kaboom.gif
 
Humalassahan ei saa ajaa.

Muistan kuulleeni 80- luvun lopulla tarinan, jossa tuttu kaverini ajoi n. 35 km muistamatta pätkästä mitään.

Suora tie ja oli toisella kädellä nojannut tankkiin kyynärpäällä, kämmen leuan alla.

Lommo tuli vanhan Gikserin tankkiin kyynärpäästä, eli kaiketi mahdollista tuo silmät auki nukkuminen.
 
Täysin mahdollista. Meitä on moneksi, ei setä-ukkokaan ymmärrä miten voi edes väsyttää pyörää ajaessa. Mutta kyllä vaan voi, olosuhteiden sattuessa loksahtamaan paikalleen.
 
Pitkillä tylsillä suorilla maanteillä matka-ajossa nukahtamisen vaara on ilmeinen. Hereillä pysyäkseni laulelen tai jumppailen tai tarinoin tai mitä vaan.. tai lähden mutkaisemmille pätkille jos aikaa riittää. Kahvia en käytä saati muitakaan piristeitä. Jos tosissaan väsyttämään alkaa niin pyörä parkkiin ja vaikka siihen asfaltin reunaan unosille. Sitä ei onneksi vielä ole tarvinnut kokeilla. Toisen kyydissä ollessa nukahdan lähes kaikilla yli 50km lenkeillä. Se ei sentään ole niin vaarallista.
:torkkuli:
tounge.gif
 
Näin on kerran päässyt käymään. Kyseinen tapaus sattui kevytmoottoripyörällä vasta hullunkolmion saatuani kun ajelin raksalle aikaisin aamulla kesätöihin.

Kaasukäsi onneksi herpaantui ja vauhti putosi ja mopedi ajautui jostain syystä poikkeuksellisesti tien oikealta puolen ulos.
Enduromallin peli kynsi aikansa tienvarren pusikkoa (tässä vaiheessa luonnollisesti heräsin) kunnes vastaan tuli kuplvolkkarin kokoinen kivi johon vauhti tyssäsi.

Tuloksena oli huomattavat lommot tankissa ja upeat monivärimustelmat kivissä, etupyörän akseli meni myös aika kiharaksi, pumput sensijaan säilyivät suorana.

Oli vielä samana päivänä käsittelykoe joten työpäivän jälkeen oli kova kiire saada akseli vaihdettua jotta ehti nipin napin käsittelytaitoja esittelemään.

P.S kivetkin kyllä on osoittaneet toimivansa kaiken tämän jälkeen
 
kun on tarpeeksi valvonut niin kyllähän sitä nukahtaa siinä missä autoonkin.

... ja takapenkkiläinenhän on ollut torkuilla kerran jos toisenkin...
 
Piikkiaikana miljoona vuotta sitten pääsi käymään näin.

Kaveri oli kyydissä,kun olimme tulossa uimasta 20 kymmenen kilometrin päästä.Edellinen yö oli kurvailtu mopoilla aamuun asti(kuten nuorilla miehillä tapana)

Lähestyimme taajamaan palatessa ensimmäisiä liikennevaloja ja kaveri alkoi takapenkillä ihmettelemään,että eikö tuo saatanan kahjo meinaa jo himmata.

Kaveri aloitti hirveen takomisen nyrkillä selkään ja huutamisen.Sain kuin sainkin kawahdan pysäytettyä ennen liikennevaloissa pysähdyksissä ollutta auton perää.

Tämän yhden kerran on nukahdus tapahtunut ja enää ei tarvi noin väsyneenä kyllä ajella. HUH HUH.
biggrin.gif
 
Nukahtaminen on määrittelykysymys. Prätkän selässä se sekunnin urvahdus jää kyllä silleen mieleen, että väsyneenä ajaminen tulee kontrolloidummaksi. Kokonaan eroon väsyneenä ajamisesta ei näköjään pääse, mutta ylipitkät päiväsiivut on lukumääräisesti olemattomia.
lookaround_orig.gif
 
Aikanaan olin yhdessä kaupanalan yrityksessä töissä reppurina ja meidän toimari kertoi nukkuneensa 60-luvulla kesken prätkä kisaa tankoon. Heräsi vaan paaleista ja jatkoi matkaa. Tais olla rankkoja kisareissuja silloinkin. No kehui kyllä nukkuvansa ilman nukutusta myös hammaslääkärin tuolilla.
 
Kerran on ajatus alkanut himmetä kesken ajon. Korvissa kuului vaan omituista ääntä ja filmi katkesi lopulta kokonaan. Omituinen ääni kuului kuitenkin yhä. Yht'äkkiä tajusin olevani makuuasennossa ja avasin silmäni. Herätyskellon ääni kuului edelleen...  
eek.gif
lookaround_orig.gif
 
Kumppani ei ole tietääkseni meinannut nukahtaa ollessani kyydissä, tosin yksin ajaessaan on joskus kertonut nukahtamisen tunteen olleen lähellä. Itse olen puolestani pari kertaa ollut takana istuessa niin väsynyt, että silmät on lupsahtaneet kiinni kerran jos toisenkin,
omg.gif
ja kun olen huomannut asian, ei muuta kuin visiiriä ja takkia auki tai tauon paikka.
062802moto_prv.gif
 
Kyllä niin olen kuullut jollekin käyneen. Pitkät tylsät matkat kyllä puuduttaa jokseenkin helposti. Enpä kuitenkaan ole nukahtanut. Aikaa matkalle, kaffe rahaa ja pysähdyksiä, näillä resepteillä itse menen.
sport05.gif
 
Väsymys on kyllä
033102ass_1_prv.gif
. Visiiri auki viimeisimpiä euroviisuja vedellen auttaa asiaa. Torkut tiensivussa auttaa jos ei veisuusta enää ole apua. Mutta tavoite on se, että väsyneenä ei ajeta. Vaikeetahan siinä on enää naatiskella.
 
Varmasti jopa DR:n puikkoihin voi nukahtaa jos on tarpeeksi väsynyt, mutta yleensä en lähde ajelemaan väsyneenä/ aja niin pitkään, että alkaa väsyttää. Kotilolla ajellessa onkin sit asia erikseen...
nixweiss.gif
 
Sanoisinko seuraavaa:

Jos nukahdat pyörän sarviin, nukut varmaan pukillekkin !!!

Nämä molemmat ovat asioita joita ei kyllä voi tehdä.

sport05.gif
 
entisenä ammatti autonkuljettajana minulla ainakin silmäluomet on niin väsyneet ettei ne väsymyksen voimasta jaksa painua kiinni.
talktohand.gif
 
200km putkeen ajoa lukuunottamatta yhtä tankkausta (ihmekös sitten), ärsyttävän suoraa tietä sillä kohin. tie nro 750 vimpelistä veteliin päin. tasaset kierrokset, mukava rento etukeno asento, mietin kaikkee muuta kun ajamista, kaveri tuli sillä hetkin ½ kilometriä takana.

meni pimeeks ehkä 2-3 sekunniks. herään kun nokka osottaa loivasti ojaa kohti, renkaat just tippunu asfaltilta hiekalle joten turha lähtee kääntään takas tielle. mittarissa suurinpiirtein 100km/h.
kevyttä jarrua (lähinnä taka- ettei eturengas lähde alta) ja pyrin pitään pyörän pystyssä. yhden puskan läpi, 2 kannon välistä (hirvee kolahdus) ja pysäytys puroon. pyörässä eikä kuskissa naarmun naarmua
lookaround_orig.gif

oja oli sellanen 4 metriä levee ja aika loiva. kantojen väli oli just takarenkaan leveys, kannot oli noin 10cm korkeita joten kolahti swingi niihin mukavasti. pyörä kyykkymallia.
sieltä ojan pohjalta sitten vaan kaverille vilkutin että morjes parkkeerasin tänne mut en pääse enää ylös, autatko
tounge.gif


tosiaan kannattaa pitää kunnon taukoja, väh 15min. pitusia ja usein
 
Täysin mahdollista.

Pari tapausta tiedän, molemmissa kaveri herännyt kun on tajuntaan tullut tieto että mopo on liian vinossa suoristuakseen... =>metsähallituksen juttusille...
 
Back
Ylös