• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tarjouspyyntö sähköpostilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -kivi-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-kivi-

New member
Mites liikkeet suhtautuu tarjouspyyntöihin sähköpostitse, jossa tulis osana maksua vaihtopyörä. Vaikea varmaan laskeskella vaihtoarvoa, ainakin näin äkkiseltään tulisi mieleen, mutta tekeekö ne laskelmaa vai pyytääkö ne samantien tulemaan paikanpäälle?
Ajattelin kysästä eka täältä ennenkuin kiusaa niitä myyjä parkoja...
 
Ainakin Kuhmon Laatukoneesta vastattiin mun sähköpostikyselyyn todella nopeasti. Pyysin tarjouksen sekä vaihtopyörän kanssa, että ilman. Tänään sain kuitenkin oman vaihdokkini myytyä, joten suoralla kaupalla tulee uusi pyörä hankittua. Lauantaina pitäisi nyt sitten hakea uutukainen kotiin...
062802moto_prv.gif
 
Vastaa ainakin RM Heinolla. Myyjä ei pyörää edes nähnyt, kun kaupat tehtiin. Tosin eihän vaihdokki ollut kuin pari vuotta vanha.

Ja jos ei vastaa niin onhan niitä muitakin liikeitä.
 
Lähetin viime kesänä tarjouspyynnön Z750:stä liikkeille, joissa tiesin ao. mopon olevan myynnissä. Vaihtopyörää tosin ei ollut, vaan kyseessä pelkkä käteiskauppa.

Liikkeet:

Frank Nyman
Cycle World
Moto Rauma
Tuus Motor
Bike Point
Bike World Vantaa

Näistä vain CW ja Moto Rauma vastas. Molempien tarjoukset oli ihan hyviä, CW ei vain halunnut laittaa pyörään 25kW rajoitinta ja Rauma oli vähän kaukana.

Muut eivät vielä olleet oppineet sähköpostin käyttöä.

Tämän vähäisen kokemuksen perusteella ei taida sähköposti toimia, kauppaan on vaan mentävä ja yritettävä puhua jonkun kanssa. Kiirettä tosin niin ettei kaupankäyntiin ehdi.
 
1 päivän viiveellä vastasi Frank Nyman ainakin kun olin esittänyt toiveet siitä mitä etsin. Ja myöskin sen jälkeen tarjosivat vaihtoehtoja. Ja kaupat myös tehtiin.
062802jumpie_prv.gif
 
Aika heikkoa se on niihin vastaaminen...etenkin vaihtopyörän arvioiminen on liian vaikeaa näkemättä (mikä on täysin ymmärrettävää). Mutta olettaisin että hyviin tapoihin kuuluisi edes vastata jotain, vaikka vastata "tule käymään niin jutellaan lisää", mutta useat firmat ei vastaa lainkaan.
 
Mulla onnistu tosi hyvin muutama päivä takaperin
smile_org.gif


Pistin käytettyyn pyörään kyselyn ja vaihdokista tiedot.
Annettiin alustava haarukka hyvityshinnasta 500€ haitarilla.
Liikkeessä koeajoin pyörän, sen jälkeen tarjottiin haitarin ylärajaa hyvitykseksi (mikä sopi mulle erittäin hyvin) ja allekirjoitettiin ostopaperit.

Huom: vasta papereitten jälkeen myyjä koekäytti vaihdokin ja ajoi halliinsa
eek.gif


Mutta muuten homma toimi tosi hyvin. Ja kauppiashan oli Auto-Bike.
 
Auto-Bike on oikeesti sairaan hyvä mopokauppa. Voisivat melkein ottaa nimestä pois tuon auto-sanan häiritsemästä
wink.gif


Itse olen tuolta pyörän ostanut ja tulen sieltä ostamaan myös seuraavan pyörän.
 
Yllättävän hyvin on tullut vastauksia niihin viiteen kyselyyn mitkä viime viikolla tein. Vain yhteen ei reagoitu mitenkään.
Takatalolta myyjä jopa soitti ja huomenna mennään katsomaan FJR:ää. Katsotaan vielä kolme muuta paikkaa miten vastaavat jotka pistin tänään.
Ongelma on muutamissa paikoissa ettei ole yhteystiedoissa sähköpostia ollenkkan kuten Korpiaholla.
 
Ongelma on muutamissa paikoissa ettei ole yhteystiedoissa sähköpostia ollenkkan kuten Korpiaholla.
Toisaalta se voi olla hyväkin asia, sillä jos postiin ei ehditä tai viitsitä vastata, niin parempi jättää se kokonaan pois. Tosin nykyään kannattaisi kyllä ottaa tuo sähköpostikin vakavasti, sillä uskoisin monien kauppojen saavan alkunsa sitä kautta...
 
Kaksipiippuinen juttu.
Sähköposti voi parhaimmillaan olla nopea ja kätevä yhteydenpito-, jopa kaupankäyntiväline. Sitä ei vain vielä osata täysin hyödyntää. Monella liikkeellä email-osoite 'on vain olemassa, kun muillakin on'.
Toisaalta sen kautta voi tulla niin paljon joutavaa juttua, että myyjät ei ehdi seuloa niitä tai vastaamaan niihin asiallisiin. Enkä tarkoita turhilla pelkkiä roska/mainosposteja, vaan ihan asiakkaiden lähettämiä 'fiksuja' viestejä tyyliin:

"mulla on Benelli 735 mutta ei ihan kunnossa niin saako siitä paljon hyvitystäjos vaihtaa sen esimerkiksi 600fztaan jos on parivuotta vanha ihan kunnossa oleva vai kannattaako myydäsuoraajos sais jollekin kaverille laitettua."

"niin ostin selkäsuojan turusta pari vuotta sitten mutta nyt en tiedä mihin sen sitten laitan siis tarviiko siihen jonkun systeemin vai miten sitä käytetään ja eihän se ole edespakollinen."

Nimi- ja osoitetietoja erikseen näissä harvemmin kunnolla on.

Tällaisia kun näkee niin ei tosiaan aina jaksa myyjäpuolikaan vastata, vaikka sitten netissä haukuttaisiin kun ei vastausta tule.
omg.gif


Ei, en ole työssä mopokaupassa. Noi oli oman alan tositapauksia käännettynä mp-kielelle.
cool.gif
 
Maanantaina laioin tarjouspyynnön kuuteen eri liikkeeseen uudesta ja vaihdossa vuoden vanha pyörä. Toivoin saavani vastauksen tänään ja lopputulos yllätti täysin:

EI YHTÄÄN TARJOUSTA!!?
 
Genauh, kyllä ois yksinkertaisen tekniikan ja kaupanteon välineiden hallinnan oltava reilassa, mut ei...
Omaani viime kesänä etsiessä tein varmasti 15 firmaan alustavan tarjouspyynnön/tiedustelun.
1/4 vaivautui vastaamaan!!!!!!!
Saman huomasin myös aikoinaan uutta autoani ostaessa, et sama kaikilla kauppiailla...
 
Genauh, kyllä ois yksinkertaisen tekniikan ja kaupanteon välineiden hallinnan oltava reilassa, mut ei...
Omaani viime kesänä etsiessä tein varmasti 15 firmaan alustavan tarjouspyynnön/tiedustelun.
1/4 vaivautui vastaamaan!!!!!!!
Saman huomasin myös aikoinaan uutta autoani ostaessa, et sama kaikilla kauppiailla...
Toiselta puolelta tiskiä asiaa katsovana asian näkee vähän erilailla: Kaikki kauppiaat vastaa mielummin tarjouspyyntöön kun se on osoitettu hänelle/hänen liikkeeseen. Jos sama kysely on mennyt 15 eri kauppiaalle, niin helpommin jää vastaamatta.
biggrin.gif
.  Toki pitäisi vastata. Voihan vaikka vastata, ettei nyt kiinnosta ko kauppa koska pitäisi tehdä halvin tarjous ko 15 kauppiaasta, jotta asia etenisi. Sesongin aikana kun on semmoista työtä mistä saa palkkaakin...
wink.gif


Sähköposti on erinomainen väline kaupanteossa, sen käyttö tulee olla fiksua molemmin puolin. Viimeisen parin vuoden aikana on tullut paljon sähköposteja, jossa kysytään tarjousta ja tarjouksen jälkeen joko ei kuulu mitään ( voisi ilmoittaa, että : Kiitos tarjouksesta......)  Törkeimmissä tapauksissa asiakas tarjoaa jotain Rellua vaihdossa moottoripyörään ja saatuaan asiallisen tarjouksen hän vastaa, ettei tule ikinä olemaan ko. liikkeen kanssa missään tekemisissä ja uhkailee mp-foorumilla ja mp.org:lla jos ei tarjous parane.

Siinä syitä miksi kauppiaasi ei ehkä vastannut...

PS. itse pyrin kyllä vastaamaan kaikkiin ..?

Hyvät käytöstavat monesti edesauttavat asioita, niin myös mp-kauppaa.
Eli ollaan ystävällisiä molemmin puolin  
033102beer_1_prv.gif
 
Mites liikkeet suhtautuu tarjouspyyntöihin sähköpostitse, jossa tulis osana maksua vaihtopyörä. Vaikea varmaan laskeskella vaihtoarvoa, ainakin näin äkkiseltään tulisi mieleen, mutta tekeekö ne laskelmaa vai pyytääkö ne samantien tulemaan paikanpäälle?
Ajattelin kysästä eka täältä ennenkuin kiusaa niitä myyjä parkoja...
Alkukesästä tuli lähetettyä kolmeen pääkaupunkiseudun liikkeeseen sähköpostitse tarjouspyyntö, tai pikemminkin arviopyyntö välirahasta. Kaikki kolme vastasivat. Ei kai liikkeiden voi olettaa tarkkaa tarjousta antavan sähköpostitse, mutta hyötynä yhden kauppiaista sain raakattua suoraan pois selkeästi huonoimman tarjouksen myötä.

Auto-Bikelle kiitokset ystävällisestä palvelusta sähköpostitse, valitettavasti olivat ehtineet myydä sen himoitsemani pyörän edellisenä päivänä pois. Lopulta pyörä tuli hankittua näiden kauppiaitten ulkopuolelta, mutta Auto-Bike on varmasti taas seuraavalla kerralla listalla mukana.
 
Laitoin joskus noin 10:lle Suzukin jälleenmyyjälle maililla vaihtotarjouspyynnön. Muistaakseni 4 vastasi, joista 1, että eivät ota vaihdossa yli 5 vuotiaita pyöriä.
 
Omat kokemukset tältä suvelta: Laitoin tarjouspyynnön mailina Biketeamille. Myyjä soitti reilun puolen tunnin päästä ja antoi hinta-arvion, joka oli asiallisen tuntuinen. Lisäksi hän laittoi tarjouksensa kirjallisena sähköpostiin puhelun jälkeen.
Asiallinen palvelu
smile_org.gif


Jos vastausta toivoo, niin kannattaa varmaan laittaa omat yhteystiedot täydellisenä ( ei pelkästään jotain xyz_87 ät yippee osoitetta ). Myös puhelinnumero kannattaa laittaa niin saa yhteydenoton myös niiltä jotka eivät syystä tai toisesta halua käyttää sähköpostia kaupanteossa.

Mikäli on hyvitysarviota vailla niin kuvat pitäisi olla sellaisia että niistä näkeekin jotain.

Paljonkohan tosta sais ? >>>
301870_b_969b542596a447d0.jpg


Sorry vaan, mutta ei mikään myyntikuva minun mielestä tuo.
 
No tuolta yritin tinkailla km ym muita tarpeellisia tietoja tax free pyörästä /www.speederman.com eipä mitään herunu vaikka ihan asiallisen sähösanoman lähetin.Tuskin tarttevat sitte mun ekuja.

Ja 100 turhaa täynnä
033102bebe_1_prv.gif
 
Toiselta puolelta tiskiä asiaa katsovana asian näkee vähän erilailla: Kaikki kauppiaat vastaa mielummin tarjouspyyntöön kun se on osoitettu hänelle/hänen liikkeeseen. Jos sama kysely on mennyt 15 eri kauppiaalle, niin helpommin jää vastaamatta.
biggrin.gif
. Toki pitäisi vastata. Voihan vaikka vastata, ettei nyt kiinnosta ko kauppa koska pitäisi tehdä halvin tarjous ko 15 kauppiaasta, jotta asia etenisi. Sesongin aikana kun on semmoista työtä mistä saa palkkaakin...
wink.gif
... ja tämä efektihän on nokkelan vältettävissä sillä, että opettelee käyttämään sitä bcc-kenttää meilissä. Vaikka laittaisitkin tarjouksen menemään useaan paikkaan yhtä aikaa, ei kannata mainostaa sitä meiliä lähettäessä.
033102bebe_1_prv.gif


Kommenttina tuohon "tiskin toisen puolen" näkemykseen. Jos kaupallisella yhtiöllä on myynti/asiakapalvelun meili johon pyydetään ottamaan yhteyttä - siihen pitäisi myös vastata. Jollei muuta niin vaikkapa: "Arvoisa asiakas, emme tee vaihtohyvityksistä arvioita sähköpostitse. Ota yhteys myyntiimme numeroon xyz tai tule käymään paikan päällä, niin neuvotellaan molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Ystävällisin terveisin, xyz." Toki passiivisuus on perisuomalainen piirre, joka harvoin johtaa kaupalliseen lopputulokseen. Monella suomalaisella firmalla alasta riippumatta tuntuu silti olevan passiivisuuteen varaa - asiakaspalvelun parantamiselle olisi käyttöä monessa paikassa. Alkaen ihan vaikkapa pienestä hymystä asiakkaalle.

p.s. Laitoin tänään tarjouspyynnön nelipyöräisen vanteista ja renkaista netin kautta yhdelle pk-seudun liikkeistä. Vastaus tuli alta puolen tunnin tarjoushintoineen!
062802jumpie_prv.gif
 
Viime viikon perjantaina soitin kolmeen mopokauppaan Tampereella, yhdestäkään ei vastattu (en ehtinyt soittelemaan useampaan kertaan). Kirjoitin samalla kaikille sähköpostiviestin.. (KX, RM-Heino, Storm) Tunnin päästä ei yhdestäkään oltu vastattu. Hetken ihmettelin jo, että joudunko käymään näissä paikoissa, jotta tiedän onko heillä kaipaamiani osia & varusteita.

N. 1,5h myöhemmin Stormilta vastattiin sähköpostilla
smile_org.gif
.. - Tosin sekään vastaus ei tullut muistaakseni Tampereen suunnalta. Samalla soitin Heinolle & KX:n uudestaan. Kummastakin vastattiin ja kaipaamani tavarat löytyivät.. (Eli loppu hyvin)

Viimeksi yksi rengaskauppa peruuntui, kun liike ei vastannut viestiini. Ensin vastattiin ok. aikataulussa mitä renkaat maksaa, mutta kun kysyin koska ehtivät renkaan vaihtamaan ei vastausta enää kuulunut. Noh rengas vaihtui sitten määräaikaishuollon yhteydessä toisaalla.

Minä äänestän helposti jaloillani. Maksan myös mielelläni vähän ylimääräistä toisaalle jos sieltä saan parempaa palvelua.

Off-topic - pahoittelen: Autokaupoissa palveluhaluttomuus on johtanut jo kaksi kertaa siihen, että en voinut edes harkita autoa. Kummallakin kerralla kyse on ollut siitä, että en saa kaipaamaani autoa koeajoon. Jopa saman liikkeen sisällä (Veho Tampere) oli päätä huimaava ero. Hondakauppias kertoi, että Type-R Civic on vain Hesassa koeajettavana, eikä sitä nyt noin vain Tampereelle saada. 50m talon sisällä kävelyä ja VTS Coupe Xsara tuotiin pienen väännön jälkeen rekan kyydissä pääkaupunkiseudulta Tampereelle... Näitä juttuja olisi paljon lisää minun autokauppoihin liittyen.
 
Back
Ylös