• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tarvike pakoputken E-hyväksyntä ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kari v
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kari v

New member
Tarvike pakoputken E-hyväksyntä ?

Riittääkö tarvike sliparissa esim. Yoshimura, e-hyväksyntä leimaus ratsiaan jos desibelit on sallittujen rajoissa, vai lähteekö kilvet ja kehotus katsastukseen ?
 
Itse kävin katsastuskonttorilla kyselemässä samaa asiaa. Leimasetä mittas äänet ja sanoi ettei tarvetta laittaa otteeseen putkia.löytyi siis e merkinnät... :dunno:
Tiedä sitten mitä ratsiassa sanovat? Tuskinpa mitään kun äänet ovat rajoissa.
 
Taisi olla -05/2003 jonka jälkeen rekisteröidyssä vaaditaan E-hyväksyntää tarvikeputkesta. Tätä uudempia ei edes tarvitse mitata, kun on automaattisesti laiton, jos hyväksyntä puuttuu.
 
Taisi olla -05/2003 jonka jälkeen rekisteröidyssä vaaditaan E-hyväksyntää tarvikeputkesta. Tätä uudempia ei edes tarvitse mitata, kun on automaattisesti laiton, jos hyväksyntä puuttuu.

Hitto ko joka vuosi unohtuu nää itteltäkin! Mulle tuli mieleen että eikö se ole niin että jos on joku tyyppihyväksytty rakkine niin tarvii sen e:n. Siis huomattavasti nuoremmassakin kalustossa. Joskus kävin katsastuskonttorilla pömtön takia ja katsastusmies katto tyyppikilpeä että ei ole mitään tietoja siellä, että mikä vaan pönttö käy jos pörinät kunnossa.
 
Käsitykseni mukaan uudemmissa ei pelkkä E-hyväksyntä riitä vaan putki pitää olla tyyppihyväksytty kyseiseen pyörään.
 
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

tuolla sanotaan näin "EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston."
 
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

tuolla sanotaan näin "EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston."

Mielenkiintoinen lainaus. TAI valmistajan, eli toi Ducatin leimoilla oleva Akra on laillinen jos vaan meteli ei mee yli?
 
Ei riitä e-merkki, vaan pitää olla juuri tuohon nimenomaiseen pyörään tarkoitettu, e-merkitty pönttö. Kyllä tietysti pelkkä e-leima putkessakin yleensä rauhoittaa tilanteen ratsiassa. Katsastusta varten on parempi printata valmistajan todistus.
Jos on sekä merkki, että todistus hyväksynnästä ko pyörään, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista, vaikka varmasti joku haluaisi sanoa jotain.
 
Jos Ducatilla tai Akralla on esittää tyyppihyväksyntätodistus niin silloin se on laillinen kyseiseen pyörään. Tuossa esimerkkinä LeoVincen tyyppydokkari Yamaha WR250R:ään, ja vastaavat tyypitysnumerot löytyy vastaavasti vaimentimesta: http://www.leovince.com/files/F19227/CO-3688.pdf Laillinen putki eikä tarvii erikseen käydä näyttämässä konttorilla.
 
pikkasen ohi aiheen mutta ,kuinkahan moni on saannut sanktioita pörinä putkesta mistä puuttuu merkit ,ite en tiedä ketään ,ihan mielenkiinnosta kyselen.
 
Sitäkin ihmetelly, että/jos/kun/tai pitää olla € merkkejä ja/tai numeroita hyväksynnäst tarvike vaimentimissa tai putkis, niin miten ne tietää ot vehkees on alkuperäiset ja lailliset pöntöt? Ku ei ainakaan mun pR1nsessan vaimentimis oo mitään merkkejä tai numeroit :dunno:
 
Käsitykseni mukaan uudemmissa ei pelkkä E-hyväksyntä riitä vaan putki pitää olla tyyppihyväksytty kyseiseen pyörään.

"Pelkkää" e-hyväksyntää ei ole olemassakaan. Hyväksyntä myönnetään aina tiettyyn pyörätyyppiin tai -tyyppeihin.

Jos putkessa lukee e17*97/24*0123, niin mistä se poliisi tietää, että mihinkä pyörään hyväksyntä pätee? No tien päällä ei sitten mistään. Mutta hyväksyntätodistuksessa se lukee.

Mistä se poliisi sitten tietää, onko putki alkuperäinen? Jos putkessa ei mitään lue, tien päällä se ei sitäkään tiedä välttämättä mistään.

Jos meteli on aisoissa, niin tuskinpa rupeaa asiasta kummassakaan tapauksessa inttämään. Jos taas meteli ei ole aisoissa, turha on sille poliisillekaan mitään inttää.
 
Jostain muistelisin kuulleeni, että pitäisi olla tuo hyväksyntätodistus mukana, jonnei viriviriputkea ole laitettu rekisteriotteeseen.
 
Näin on muutama tuttu tehnyt, printannut todistuksen vähän pienempänä, laminoinut sen ja velcrolla kiinni penkin alapuolelle niin on aina mukana. Yleensä riittää kun äänet on riittävän hiljaiset niin ketään ei kiinnosta hyväksynnät, paitsi jos perseilee liikenteessä ja on muutenkin asennevammainen, silloin syynätään joka helkutin paikka pyörästä ja puututaan kaikkiin epäkohtiin.
 
pikkasen ohi aiheen mutta ,kuinkahan moni on saannut sanktioita pörinä putkesta mistä puuttuu merkit ,ite en tiedä ketään ,ihan mielenkiinnosta kyselen.

Omasta mielestäni E-merkintöjen mietiskelyyn ei kannata aikaa tuhlata.
Eiköhän jokainen tervejärkinen ja -kuuloinen kuski itse osaa päätellä milloin äänenpaine on järkevällä tasolla.
(Tosin, välillä ihmetyttää joidenkin harrikkakuskien päättelykyky... sori provo...)

Suurin merkitys on omalla liikennekäyttäytymisellä.
Availlaan siellä missä pieni leikkiminen ei häiritse muita.
Perseilemällä saa taatusti huomiota osakseen, myös poliiseilta.
 
Kannattaa kans kattoo että tarvikeputkessa on noise killer paikallaan jos nuo hommat huolettaa. Voi olla huhu mutta jostain kuulin että jossain päin suomea olis poliisi ottanut kilven pyörästä ihan vaan jo sen takia kun tarvikepöntöstä puuttuu se killeri. Vaan eipä ole tähän mennessä ainakaan mulla tullu yhtään meluratsiaa vastaan niin en ole niin yhdestä killeristä stressannu :grin:
 
pikkasen ohi aiheen mutta ,kuinkahan moni on saannut sanktioita pörinä putkesta mistä puuttuu merkit ,ite en tiedä ketään ,ihan mielenkiinnosta kyselen.

Tämä kiinnostaa, niin onko tullut sanktioita ?

Ei ainakaan mulle.

Eipä niist oo kukaan ollu kiinnostunu, mut eipä oo muutenkaan mun (mp:llä) ajamiset sattunu kiinnostaa.

Vaimentimissaa ei ole mitään tyyppi merkkejä/numeroit.
Mut todistus löytyy (jossain tallin hyllyllä), et vaimentimet tyyppihyväksytty mun pyörään.
Vaikka sekin vähän sattumaa, ku vaimentimet oikeesti hyväksytty seuraavalle mallille, joka sitten sattuu vuosiluvuilta täsmää mun ylivuotisena rekattuun...
 
Entäs jos on putkessa E-merkki sekä otteessa merkintä tai muu dokumentti taskussa, mutta killeri puuttuu? Entäs jos killerin nykäsee povarista ja ruuvaa kiinni kun poliisi katselee? Vai ruuvaillaanko suoraan kilpeä? :grin:


Hieman OT mutta kuitenkin:
Sveitsi suhtautuu Euroopan maista tiukimmin melumääräyksiin. Tarkistavat rajalla jo pyöristä melut. Neljästi on käyty ja kolmasti on oltu rajalla tsekkauksessa. Omassa vakioputki eli nou problem.

Itse en ole koskaan Saksassa joutunut tötteröratsiaan. Alla pari tositarinaa reissujen varrelta.

2005 reissulla norjalaisella pariskunnalla katkesi matka Ducatilla Hannoverissa. Itse oltiin tauolla samaisella baanan kahvilalevikkeellä ja seurattiin helvetillistä sadatusta kun joutuivat tilaamaan pakettiauton hakemaan pärrän pajalle putkien vaihtoon. Poliisit eivät antaneet lupaa jatkaa matkaa.

2006 kesällä Saksan Freiburg'issa tapaamamme ruotsalaisporukka taas ei ollut päässyt Sveitsiin koska pyörissä ei ollut hyväksytyt vaimentimet kiinni. Äijät oli menossa kokoontumisajoon Thuniin mutteivat sitten menneetkään.

2009 kesällä Berchtesgadenissa Iisalmelainen pariskunta majoittui samassa majatalossa ja kertoivat kaksi viikkoa aikaisemmin matkalla Kroatiaan tulleet pysäytetyksi Augsburgin nurkilla ja matka seis, koska ei ollut E-hyväksytty putki kawassa kiinni. Sakko oli pieni, muutamia kymmeniä euroja. Sen sijaan matka katkesi siihen ja olivat joutuneet ostamaan uuden vaimentimen Augsburgista kera taksikyydin.

Loman voi käyttää niin monella tapaa. Itse en helvetissä ottaisi moista riskiä että matka katkeaa meluisaan tötteröön. Entä jos stoppi tulee lauantaina iltapäivällä ja tötterökauppa on auki maanantaina? Oli savonkundikin nii kypsä kuin olla voi. Manaili, että ei voinut uskoa polizein tiukkaa linjaa. Hintaa taksille ja tötterölle tuli satoja euroja, puhumattakaan menetetystä ajasta.
 
Back
Ylös