Taustapeilin "kuollut kulma"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja genesis66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

genesis66

New member
Saa olla onnellinen, että on tässä ylipäänsä kirjoittelemassa
confused_orig.gif

Ajelin tilanteessa jossa jouduin ohittamaan edellä körötellyttä kotiloa. Vilkku vasemmalle..vilkaisu taustapeiliin...ei näy ketään.. kiihdytys ja kanttaus vasemmalle kaistalle. Silloin alkaa korvan vieressä tuuttaus ja kotilon keula ilmestyy rinnalleni vasemmalle puolelleni. Mistä helvetistä se tuohon ilmestyi!!! Onneksi tie oli niin leveä, että mahduimme kaikki kolme ajoneuvoa kulkemaan hetken aikaa rinnakkain.
Tottakai vika oli minun, joka lähdin ohittamaan vaikka takanani tullut auto oli hetkeä aikaisemmin aloittanut saman tempun.
Miten k.o tilanne olisi ollut vältettävissä? Olisiko esim. laajakulma peilistä ollut apua tilanteessa?
withstupid.gif

Itsellä kävi tuota pari kertaa kun pyörä vaihtui uuteen. Vanhassa pyörässä peileistä näki huomattavasti paremmin kuin uudessa. Muutama läheltäpiti tilanne kun tuli niin nykyään kaistaa vaihtaessa tulee vilkaistua ihan päätä kääntämällä siihen vierelle että onkos siinä joku.

Eikös toi pään kääntäminen ole ihan perusjuttuja..? Silloinkin kun on autolla liikenteessä.

Vilkaisu sivulle ennen kuin lähtee ohi. Oli sitten autolla tai mp:llä, niin kannattaa opetella se pään kääntäminen. Voi säästyä jokun henki. Mp:llä olen itse useasti yllättynyt kuinka joku onkin päässyt peilien ohi ja on jo rinnalla.
Köpillä oli busassa kiinni sellaiset Bilteman laajakulmapeilit ja ilmeisesti ne toimii hyvin ettei jää kuollutta kulmaa. Eikä hintakaan tainnut montaa euroa olla.

Tuolla on hieman keskustelun tynkää noista laajakulmapeileistä. Ja löytyy sieltä linkitetty kuva noista Streethawkin mainitsemista Köpin "apupeileistä". Itse ostin viime viikolla ko. peilit Biltemasta, vielä en kuitenkaan ole saanut aikaiseksi laittaa niitä kiinni, mutta ehkä vielä tänään ne siihen länttään.

Edit: Mitään viime viikolla ostanu, ku pari viikkoo sitte; kylläpäs aika rientää  
tounge.gif

Jotenki sitä on vaan autoillessa oppinut luottamaan siihen peilin näkymään. Peruutukset yms. varsiinkin raskaammalla kalustolla kun hoidetaan täysin peiliin luottaen.
Tämä luottamus peiliin kyllä karisi tämän "läheltäpiti"-tilanteen ansiosta.
Tuntuu ihan uskomattomalta, että kokonainen auto voi täysin kadota näkymästä vaikka se todellisuudessa on ihan siinä mopon takarenkaan vieressä.

Pään kääntö aina! ihan sama millä olen liikenteessä (no isoissa pakuissa ja vastaavissa pakko luottaa peileihin).

Olen toitottanut varmaankin sadalle kaverillekin, kun autolla ajavat, että vilkaiskaa nyt jumalauta sinne sivulle kun ei niihin peileihin pelkästään voi luottaa.

Meillä on kotilossa "vakiona" peilin kärkiosa ns. "laajakulmapeiliä" eli eri kulmassa kuin muu osa peiliä ja ihan kohtuu hyvin toimii, mutta silti muutaman kerran olisi jäänyt toinen auto huomaamatta, jos ei olis olan yli vilkaissut ennen kaistanvaihtoa.

- P

Peilien avulla peruuttaminen ja ohitustilanteen kontrollointi on jossain määrin erilaisia: vaikka olisi laajakulmapeilikin, jää aina pieni hetki, jolloin auto jää piiloon, mutta toki silloin pääsee vähemmällä pään käännöllä, kun ei tarvitse niin pitkälle taakse katsoa. Joskus tuo katsominen vain unohtuu: jokunen vuosi sitten ajelin Pariisin ohikulkevaa moottoritiehässäkkää ja huomasin viime tipassa liittymän jonne piti päästä, joten kaistanvaihto välittömästi ja samassa huomaan olevani suunnilleen kiinni vieressä olevan rekan veturissa; onneksi kuitenkin sen muutaman tuuman edessä, joten sydämen tykytyksillä ja moikkauksella rekkamiehelle selvittiin. Jäi kuitenkin tilanne hyvin mieleen kuten myös se, että rekkakin voi joskus jäädä huomaamatta koostaan huolimatta, ellei ole huolellinen.

Sain kerran 200 eskon pikavoiton, kun auto oli "kuolleessa kulmassa", enkä huomannut kuin vasta aivan viime hetkellä.
"Ystävällinen" autoilija oli ottanut rekkarini ylös ja ilmoittanut poliisille.
Poliisi soitti seuraavana päivänä ja kysyi pitääkö paikkansa, että olin törmäillyt liikenteessä. Myönsin, että en huomannut autoa ja molemmin puolinen väistöliike oli tosiasia.
Poliisi sanoi, että pääsit vähemmällä kun tunnustit, muussa tapauksessa asiaa olisi pohdittu käräjäoikeudessa.

Rehellisyys maksoi tällä kertaa 200 €uroa
mad.gif

confused_orig.gif

Ajelin tilanteessa jossa jouduin ohittamaan edellä körötellyttä kotiloa. Vilkku vasemmalle..vilkaisu taustapeiliin...ei näy ketään.. kiihdytys ja kanttaus vasemmalle kaistalle. Silloin alkaa korvan vieressä tuuttaus ja kotilon keula ilmestyy rinnalleni vasemmalle puolelleni. Mistä helvetistä se tuohon ilmestyi!!! Onneksi tie oli niin leveä, että mahduimme kaikki kolme ajoneuvoa kulkemaan hetken aikaa rinnakkain.
Tottakai vika oli minun, joka lähdin ohittamaan vaikka takanani tullut auto oli hetkeä aikaisemmin aloittanut saman tempun.
Miten k.o tilanne olisi ollut vältettävissä? Olisiko esim. laajakulma peilistä ollut apua tilanteessa?
withstupid.gif
Oliko takaasi tullut auto siniharmaa V70? Työkaveri (auto V70) kertoi vastaavan tapauksen alkuviikosta kahvipöydässä. Sanoi vaan, että ei ollut kaukana että motoristi olisi tullut alle..

confused_orig.gif

withstupid.gif
Oliko takaasi tullut auto siniharmaa V70? Työkaveri (auto V70) kertoi vastaavan tapauksen alkuviikosta kahvipöydässä. Sanoi vaan, että ei ollut kaukana että motoristi olisi tullut alle..
Eipä ollut volvo auto, vaan punainen almera..

Tabuli: Olet oikeassa, kyllähän sitä välillä peruutellaan nuppi ulkona nupin ikkunasta..

Tuolla on hieman keskustelun tynkää noista laajakulmapeileistä. Ja löytyy sieltä linkitetty kuva noista Streethawkin mainitsemista Köpin "apupeileistä".
Jeps, toimii...eikä tarvi todellakaan käännellä päätä, pelkkä vilkaisu peileihin riittää.
1,39 € Biltemasta.

Edit. Samanlaiset laitettiin eilen matkakaverini Z750:seen, toimii silläkin.

Se pään kääntö vie aikaa noin sekunnin. Enkä ole vielä ainakaan siihen niin paljon vitt**ntunut, etten sitä jaksaisi tehdä. Luotan ennemmin omiin silmiini kuin bilteman kaikki näkevään peiliin. Riskinähän on törmätä edessä ajavan perään jos esim. jono edessä pysähtyy, mutta luokittelen kyseisen mokan luokkaan amatöörit.
tounge.gif

Kerran Kehä III:lla poliisi-Mondeo ja minä kuorma-autolla vaihdettiin kaistaa samaan aikaan samalle kaistalle. Kyseessä on se Jumbosta kivenheitto itään jossa on neljä kaistaa kunnes laitimmainen nousee lentokentälle meneväksi rampiksi. Kun kontti oli leveempi kuin koppi, ei siinä(kään) muusta nähnyt kuin peileistä. Eikä tuossa autossa ollut niitä laajakulmapeilejäkään, toisin kuin useimmissa firman autoissa. Kylkeen meinasivat perkeleet tulla, väistin sitten pientareelle. Oli pakko vähän välkytellä pitkiä jos ei mielessä liiku sen vertaa ettei k-a:sta välttämättä näe samalla lailla kuin sedan-Mondeosta. Ei ees pysäyttäneet, eipä tuota ihan helposti olisikaan ottanut selvää että kumman vika jos ois kolahtanut.

Kuinkas päätä käännätte moottoritienopeuksissa?
Kun ajelee reilua 130-140km/h--> niin ainakin mulla ilmavirta vastustaa niin perkeleesti ettei se pää vain käänny niin paljoa jotta taakse näkisi kunnolla.
Peilejä on sitten pakko vilkuilla enemmän jotta kukaan ei pääsisi yllättämään takaapäin.
Pyöränä kawan -07 zx normipleksillä. Muilla pyörillä ei vastaavaa ongelmia ole ollut, johtunut ehkä tuplakuplasta??

Itsellä myös ollu yllättäviä tilanteita vielä sillon, kun yritin luottaa mopon peilien näyttämään. Kerran sitten pelästyin pahemman kerran, jolloin päätin että aina varmistan kaistanvaihdon vilkaisemalla olan yli.

Eipä oo hirveen iso vaiva pyöräyttää vähän kuulaa niin ei tartte arvailla. Autolla ajaessa aivan eri juttu kun tietää tarkalleen miten peilit näyttää. Mopolla tullut taas joskus sellanen fiilis että välillä näkee ja välillä ei - ei niihin voi luottaa!
lookaround_orig.gif

Mopojen peileissä on paljon eroja, ja vaikka ne olis kohtuullisen hyvätkin on niiden tarjoama näkökenttä usein huonompi kuin henkilöauton peileissä.

Mun mielestä prätkän peileissä vois silti olla enemmän panoraamaa jolloin näkökenttä laajenis. Ei haittais mua ainakaan vaikka etäisyyden arviointi samalla vaikeutuis.

Alaviistoon käännän päätä noissa nopeuksissa. Se on totta, että ihan siten en käännä päätä kunnolla, kuin maantievauhdeissa, mutta peilit + alaviistoon senverta päänkääntöä, jotta näkee siihen sivulle, niin ei ole ainakaan tähän mennessä mitään sattunut. Pyöränä itsellä FZS-600..

Kun ajelee reilua 130-140km/h--> niin ainakin mulla ilmavirta vastustaa niin perkeleesti ettei se pää vain käänny niin paljoa jotta taakse näkisi kunnolla.
Peilejä on sitten pakko vilkuilla enemmän jotta kukaan ei pääsisi yllättämään takaapäin.
Pyöränä kawan -07 zx normipleksillä. Muilla pyörillä ei vastaavaa ongelmia ole ollut, johtunut ehkä tuplakuplasta??
Eiks se pää sit käänny samalla tavalla..? En mä sit tiedä, että onko mulla jotenki yliluonnoliset niskavoimat tai vammaset nikamat mut kyllä oma pää kääntyy juurikin samalla tavalla ku pienemmissäkin nopeuksissa...

Back