• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Täydellinen kaupunkipyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaff

New member
Täydellinen kaupunkipyörä

Oon alkanut pohdiskelemaan et mikä/millainen pyörä olisi paras puhtaaseen kaupunkiajoon. Itelleni oon aina etsiny pyörää joka tekee "kaiken hyvin joskaan ei ole loistava missään". En oo oikein vielä varma, onko tourinki- tai ratahommat mua varten vai tykkäänkö vaan ajaa aurinkoisella kelillä kaupungissa tai satunnaisia mutkapätkäreissuja. Lisäksi jos em. hommista innostuu voi hyvällä omallatunnolla hommata useamman pyörän :)-

Ajatellaan hypoteettisesti :;): , että etsitään pyörää puhtaasti kaupunkiajoon ja lyhyen matkan mutkailuun. Pyörän pitäis olla:
- Kevyt ja ketterä, jotta sen kanssa on helppo splitt.... parkkeerata Helsingin keskustassa
- Alusta sen mukainen, jotta mukulakivikadut ei tiputtele ruuveja pitkin teitä - soralle tuskin eksyttäisiin koskaan
- Vääntöä ennen hepoja - eli ko. pyörällä tuskin koskaan tultaisiin ajamaan yli 120km/h, mutta sen alla olevissa nopeuksissa pitäis pystyä pitään asiat mielenkiintoisena, eikä jäädä jalkoihin (varmaankin puhutaan yli 250cc ja alle 1000cc vehkeistä)
- Ajoasento .. periaatteessa ihan sama kun lyhyttä matkaa tultaisiin aina ajamaan, mut jotenki miellän ennemmin supermoto-stancen paremmaksi kuin kyykyn, koska näkyvyys liikenteeseen parempi ja tod näk tullaan seisomaan valoissa paljon
- Hyvän näköinen, koska #imagoennenkaikkea
- Luotettava ja/tai uudehko, koska remppaustilat rajalliset
- Taloudellinen ajaa..tai paskat, ihan sama mitä kuluttaa

Keskustelua?

^haha, just meinasin muokata alotusviestiä et "ei sit mitää skootteriehdotuksia". :D

colorchart-msx-yellow-lowres.jpg

"hyvän näköinen"
honda-grom-action.jpg

EDIT: tietenkin kauneus on katsojan silmässä, mut ite pidän sport/naku/supermoto/scrambler/café racer/streetfighter -tyylin vehkeitä hyvännäköisinä (customit varauksella). Skootterit ja mopot (inc. 125cc) ei kuuluisi mun talliin paitsi jos ois rahaa riittävästi et vois ostaa puoli läpällä.

Supermoto...ehdottomasti supermoto. Koneen koko sit riippuu siitä paljonko haluaa jerkkua.

Mites joku kawa er5 tai er6, pikkugessu? (Suzuki gs500) melkeen tollaseen ajoon joko supermoto tai sitten joku viissatanen twini. Cebarit yms täyskatetut menee tollasessa hiukka hukkaan ja joillain on tapana kehittää valoissa nököttäessä reilun puoleisesti lämpöä. Ei missään nimessä ainakaan kusiaista isompaa, maksat jo vakuutuksia sellaisista tehoista jota et käytännössä ikinä käytä.

Tietty yks vaihtoehto vois olla vaikka kakspuokki Virago mut taitaa olla vähän "tyttöjen pyörän" maineessa ja voi uul tehotkin loppua kesken aika nopsaan :p

Hyvää keskustelua.

Hyperit on (valitettavasti) pyöriny tietokoneen näytöllä koko viime talven et siellä osuttiin kyllä hermoon. ER5/ER6 menee vähä turhan lähelle nykyistä MT-07:aa.. mistä herääkin kysymys, onko mulla jo alla yks parhaita kaupunkipyöriä?

Supermotot kiinnostelis kovasti, kotaria, hussea, yamahaa, ducatia, apriliaa, mitänäitänyton.. Ja tosiaan näkyy löytyvän ihan minkä kokoisella myllyllä vaan. Täytyis melkein käydä koeajamas ku ei hirveästi oo kokemusta tollasten pyörien ajo-ominaisuuksista tai tuntumasta. .. mut täähän on kaikki toistaiseksi hypoteettista.

Sumo ehdottomasti.
Minulla on Millessä krossitanko suurinpiirtein siinä korossa kuin kaikissa muissakin nakuissa. Viime kesän otannan perusteella myös n.90% henkilöautoista kantaa peilejä samalla korkeudella.
Se alkaa jossain kohti tympäistä.
Eli niinkuin aiemmin jo tuli esille, tarvitsee vain valita kuutiotilavuus.

Eiks kukaan oo vielä turbobusaa ehdottanut?

Supermotot on kyllä hyviä, jos kestää vaan sen nollamukavuuden. Järjestäen saakelin käteviä ja ketteriä pyöritellä ja hauskoja ajaa. Joku Husabergin 570 :rakastunut: Mutta jos pysytään realismissa ja edes jonkinlaisessa käyttömukavuudessa, menee myös mun ääni 1100-hyperille. Sillä saa sitä paitsi aiheutettua hämmennystä kanssakulkijoissa jo pelkällä olemassaololla.

NC700x tai NC750J NM4 vultus jos pitää olla poikkeuksellisen hyvän näköinen

Tässä ollaan jo lähellä asian ydintä, mutta ei ihan perillä asti. Eli NC-sarjalainen DCT-vaihteistolla, niin sitten alkaisi kaupunkiajo maistua, kun pääsee siitä vaihteiden ja kytkimen raplaamisesta eroon.

Toki VFR:n tai Africatwininkin DCT-versiot varmaan kelpaisi ainakin mulle kaupungissa vaikkei niin ketteriä olekaan. :grin:

Back