• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tee-se-itse kokoputkisto...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiitee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jiitee

New member
Termos vaan!
Akran kokoputkisto kiiluu mielessä, mutta ei millään varaa sijoittaa siihen 800e
confused_orig.gif
Kertokaapas viisaammat olisiko mahdoton ajatus tehdä/teetättää nuo alkukäyrät? Pöntöt on jo suunnittelupöydällä ja melkein toteutuksessa, mutta kiinnostaisi saman tien muuttaa koko putkisto - potkuahan tulee tuolla aika mukavasti. Ottaa putkien mitat esim. akran putkistosta ja tekee samoilla mitoilla vastaavat. Mistä materiaalista nuo käyrät kannattaa tehdä? Onko RST-putki sopivaa vai kenties liian painavaa tavaraa? Painoahan olisi kiva saada tippumaan saman verran kuin akralla - vissiin jotain 15kg?
Ja jos joku tuomitsee heti alkuunsa kalliina tuon teettämisen, niin se ei ole mulla ongelma. Naapurin äijä kun sattuu työkseen hitsaamaan TIG:illä, niin apu löytyisi läheltä. Eli periaatteessa vain materiaalista joutuisi maksamaan... Ja tietty pari koria kaljaa hitsaajalle palkaksi
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Kiitos jo etukäteen
bowdown.gif

no heitän pari "yleistä" ajatusta
wink.gif

-Kiiltävä putki (ruostumaton) ei tarvii kalliita maaleja, pintakäsittely on helppo kiillottaa.
- Mutkat on kiven alla, jos ei ole kojetta jolla voi itse prässäillä suorasta putkesta. Tosin valmiit mutkat häviää itse tehdyille, liitos kohtaan joutuu tyypillisesti tekemään "vinon" liitoksen.
- Tuo on kuningas-idea käyttää tehdas-putkiston mittoja=saa kerralla oikein toimivan piipun, ei mene koko homma "pers edellä puuhun".
Painon säästöä voi toteuttaa tekemällä myös vaimentimen rst pellistä kokonaan.

Jos sulla on ammatikseen hitsaava kaveri, heiltä löytyy töistä myös todennäköisesti putkentaivutuskoneet ja myös sitä rosteri putkee. Ei muuta kun mittoja ottamaan ja kaverille piirrustukset. Käyrien kiinnityslaipat kannattaa tehdä jossain koneistamossa, jos sulla on vaa kavereita töissä semmoisilla koneilla...
Painonsäästöjä ei todellakaan kannata miettiä normaalissa ajossa, sitä ei huomaa painaako pyörä 5 kiloo enemmän vai vähemmän.

Painosta sen verran, että esim Banditin alkuperäisessä käyrästössä on 2 putkea päällekkäin, samoin väliputkessa taitaa olla. Pöntöt joka vehkeessä lienee todella painavia joten luulisin että ihan tavallisella rosteriputkella tulee painosäästöäkin. Onniselta löytyy "kaideputki"-nimellä 1,5 mm vahvuudella rosteriputkea. Käyrät saat tilattua lähimpään rautakauppaan. Romiksilta löytyy myös joskus pätkiä. Jos sulla on mallina joku hyvä putkisto niin mun mielestä kannattaa kokeilla.

http://koti.phnet.fi/joukyl/suiza3.htm sivun alarunassa jotain jutskaa

J

Painosta sen verran, että esim Banditin alkuperäisessä käyrästössä on 2 putkea päällekkäin, samoin väliputkessa taitaa olla. Pöntöt joka vehkeessä lienee todella painavia joten luulisin että ihan tavallisella rosteriputkella tulee painosäästöäkin. Onniselta löytyy "kaideputki"-nimellä 1,5 mm vahvuudella rosteriputkea. Käyrät saat tilattua lähimpään rautakauppaan. Romiksilta löytyy myös joskus pätkiä. Jos sulla on mallina joku hyvä putkisto niin mun mielestä kannattaa kokeilla.

http://koti.phnet.fi/joukyl/suiza3.htm sivun alarunassa jotain jutskaa

J
Ei vittu, ootpa rakentanut aika makean vehkeen tuosta banditin raadosta
bowdown.gif
bowdown.gif
Siis tuo on ihan helvetin siisti
buttrock.gif
Oletkos penkittänyt tuota?

Samalla lailla taitaa olla mullakin kaksi putkea päällekkäin putkissa. Lienee jotain tekemistä melun kanssa? Direktiivit jne. pakottavat vissiin säätämään noiden putkien yms. kanssa oikein kunnolla?
033102ass_1_prv.gif
sanon minä. Kiitti muuten tuosta Onninen-vinkistä. Pitääkin kysellä sieltä, kun saan vielä firman kautta alennusta - ei tarvitse tilailla mihinkään
biggrin.gif
Kiitos
Pakko vielä kehua - on sulla siisti ja vielä ITSETEHTY pyörä
062802jumpie_prv.gif

Kaveri hitsautti omaan peliinsä alkukäyrän. (Joo ei mikään essonbaarikaveri, on ihan olemassa.
smile_org.gif
)

Projektin jälkeen kiroili 'Vitut, olisi pistäynyt ostaa suoraan kaupasta'.

Ellei ole joku tuttu hitsari joka tekee tyyliin kaljapalkalla niin sitten ehkä kannattaa, muuten ei.

Joo varmaan kuumeneminen ja sitten tuo ääni tietysti.. Rosterihan pitäis pahempaa möykkää ja laittamalla sinne mustaa rautaa sisään saadaan äänet hiljaisiksi. Tietysti toi rosterikuori näyttää hyvältä..

Kiitti vaan JT! Vielä toi Bandiitti on vakio eli en oo penkitellyt mutta kunhan tuosta ajamiselta malttais niin...

Back