Tee se itse lokasuojan jatke

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

shyhander

Rahastonhoitaja
Eli kun pyörässä oli jäähdyttimen rivat 70% tukossa ja littanana, niin jotain oli tehtävä eturenkaasta lentävän kuran ja hiekan suhteen. Valmiita fender extendereitä saa vajaalla neljällä kympillä, mutta ajattelin että vois koittaa tehdä itte jotain. Biltemasta löytyikin peräkärryn roiskeläppä vajaan 4€ hintaan, joten siitä lähdettiin liikkeelle. Ensin koko läpästä tein pahvimallin jota sitten aloin sovittelemaan teipillä lokariin.

attachment.php

1.jpg


Isoisän aikaisella harpilla piirtelin pahvimalliin hiukan ensimmäisiä pyöreitä linjoja.

attachment.php

2.jpg

attachment.php

3.jpg


Sitten alustava malli irti, ja taitto keskeltä jolloin saadaan leikattua malli symmetriseksi. Sabluuna teipillä kiinni roiskeläppään, kynällä viivaa ja saksilla läppä muotoon.

attachment.php

4.jpg

attachment.php

5.jpg
 
Karkealla hiekkapaperilla saksien jäljet peittoon (tosin oli tässä vaiheessa turha homma).

attachment.php



Reiän koon testausta…

attachment.php



Reikien paikan hakua harpilla. Näppärä laite tuo harppi.

attachment.php


attachment.php



Reikien poraamisesta ei tullu kuvia, mutta taisin teipata rei'itetyn läpän abaut paikalleen ja siitä porata, tai sitten porasin ensin ja sitten tein läpän. Tää on aika kriittistä ja kannattaa tehdä piikillä alkumerkit lokariin, menee muuten reikä vinoon…

attachment.php
 

Liitetiedostot

  • 6.jpg
    6.jpg
    53,6 KB · Katselut: 466
  • 7.jpg
    7.jpg
    47,8 KB · Katselut: 466
  • 8.jpg
    8.jpg
    56,2 KB · Katselut: 465
  • 9.jpg
    9.jpg
    45,3 KB · Katselut: 451
  • 10.jpg
    10.jpg
    66,5 KB · Katselut: 466
Koska halusin pitää läpän kiinnityksen mahdollisimman matalana lokarin ja renkaan välissä, niin käytin uppokantaruuveja kumia vasten, tallälailla paksuutta ei tule yhtään enempää mitä läpän paksuus (n.5 mm) on, ja uppokantaruuvin hattukin on sopivan leveä.

attachment.php



Joo ja ekan sovituksen jälkeen puolitoista parisenttiä pois joka puolelta.

attachment.php


attachment.php


attachment.php



Eka testaus paikalleen…

attachment.php
 

Liitetiedostot

  • 11.jpg
    11.jpg
    59,9 KB · Katselut: 458
  • 12.jpg
    12.jpg
    74,7 KB · Katselut: 458
  • 13.jpg
    13.jpg
    82,3 KB · Katselut: 458
  • 14.jpg
    14.jpg
    48,7 KB · Katselut: 454
  • 15.jpg
    15.jpg
    55,3 KB · Katselut: 454
Pikkasen ajattelin vielä lyhentää läppää…

attachment.php


attachment.php



Ja valmiiksihan se tuli. Kesä näyttää miten tuo sitten toimii loppupelissä, mutta ei kai siinä sen kummempaa pitäis olla. Lokarin ulopuolelle jäävät mutterit maalasin hätäisesti mustaksi, mutta siihen vois ostaa jotkun nätimmät mutterit, vaikka eivät ne niin tuolta näy.

attachment.php
 

Liitetiedostot

  • 16.jpg
    16.jpg
    79 KB · Katselut: 455
  • 17.jpg
    17.jpg
    51,4 KB · Katselut: 456
  • 18.jpg
    18.jpg
    70,9 KB · Katselut: 455
Kaiken mikä on tarjolla. Eka kura nousee renkaalta ylös ja sitten pyörre imasee sen selkään, meinaan sen mikä ei heti osu selkään.
 
Siis jos tiellä havaitsee kuraa tai vettä muutaman metrin säteellä pyörästä, niin seuraavaksi sen löytää selästä ja niskasta joista se hiljalleen valuu persvakoon jos rotsi pääsee nousemaan. Pelkkä kilpi ei SV:ssä roiskeita pysäytä, mutta alkuperäinen karsea siipiviritelmä pyörän perässä ei silti tule kysymykseenkään. Jotain tuotekehittelyä täytyy tässä taakse tehdä pienen kuralipan muodossa.

Miksipä ei sinne eteenkin, jos saisi vähän syylaria säästettyä. Siinä tuskin otan shyhanderin linjaa kuitenkaan, vaan nöyränä venytän lompakon nyörejä ja sijoitan niihin pyramidin koviin muovikikkareisiin. Pysyvätpähän muodossaan.

Ihan yllättävän siistihkön viritelmän tuosta bilikan kumilerpustakin sai. Saiskohan tollaseen jotain profiilia aikaseksi jollakin läpän alapuolelle tulevalla teräslanka tms viritelmällä.
 
Kyllähän sen pitäis jäykistyä jos alapuolelle laittais jotain venymätöntä kiinni keskimmäiseen ruuviin ja toisenpään kiinnittäis jonnekin läpän alareunaan. Ajattelin että tuosta olis tullut kaarevampia ja sitämyöten jäykempi, mutta hyvin tollanen suora ja läppämäinen siitä jäi. Mulla syylari oli siinä kunnossa, että kaupungissa alkoi valoissa flekti pyörimään jo 15 asteen lämmössäkin. Puolitoistapäivää jaksoin lamelleja tökkiä kurasta ja suoristaa jollain tapaa läpivirtaavaksi.
 
Hyvä tuli ja ehdottoman tarpeellinen meidän oloissa, varsinkin alkukaudesta, kun tiet on täynnä huekoitushiekkaa ja -pölyä.
 
No nyt on tästäkin jotain sanottavaa, eli aika tyytyväinen olen, lippa näkyy yllättävän vähän tuolta eikä herätä huomiota olemuksellaan. Sateessa ajelut ja pienet hiekkapätkät takana niin syylärin alareunassa näkyy 5-10 sentin kurainen alue ja sen jälkeen puhdasta. Eli olis saanu olla periaatteessa pidempikin, mutta ei sentää heitä hiekkaista vettä kuin hiukan alas näön vuoksi.
 
Back
Ylös