• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

tehoja, tehoja.. perk. lisää poweria!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tapsu

New member
tjooo, nyt tulee sellanen provoilunluontonen juttu taasen
smile_org.gif



Elikkä, itse tässä vuosia sitten ajelin suht. säännöllisesti ja nyt pidemmän tauon jälkeen hommasin taas pyörän tonnisen hondan (se vanha äffä). Aattelin ettei tarvii tehoja enää haikailla, kun taannoinen 750 gsx ei oikeen ollu virkeimmillään kaks päällä eikä oikeen motarilla tuntunut tukevan laittomia "ajonautintoja". Nykyiset 750 :aat varmaan kulkee kyllä..

Oon tässä nyt loppukesästä veivannu jo sellaset kymppitonnin ja ylikin ja ajotuntuma on kuin entisaikaan (menee kuin ajatus). Tehoja ei ole tarvinnut haikailla tuo 100 kw tuntuu riittävän pidemmälle kuin järki..

On ehtinyt tulla jo tiukkaakin paikkaa jossa on riittänyt pelkkä 1/4 ranneliike ja vaara oli jo historiaa. Motarilla kulkee kivasti mutta jo suorastaa vituttaa ettei tuolla saa ajaa "edes" 140 km/h just, kun meno alkaa tuntuu muuten letkeeltä mutta koneen 5500 "tyhjä" tehoalue tuntuu jo vaativan ranneliikettä.. mut ei voi ei..

Tossa yks kerta oli turuntiellä (80/100 aluetta) helvetinmoinen rekkaletka, sellaset reilu 7 plus rekkaa toisissaan kiinni ja perässä vielä toivotonta ohituspaikkaa odottavat muutamat autot. Tulin jonon hännille.. tjaa-a toteamus ja näköpiirissä sellanen mukava muutaman sadan metrin suora.

Lähin siitä tietty ohittamaan, kun ei ketään vastaan tulossakaan. Yks pykälä alas, jottei kiekat laske alle 4 tonnin ja tasaisesti kaasua, jotta autoilijat ehtii nähdä.. siinä sitte ranneliikettä syvempään (ei tarvii vaihtoja) ja aina syvempään, kun tuntuu rekkajono haihtuvan silmissä.

Sanomattakin on selvää ettei nopeutta kannata täällä edes vihjasta näin julkisella foorumilla mutta vaihtaa ei tarvinnut suuntaan eikä toiseen vaan viimosen rekan jälkeen moottorilla jarrutaen omalla kaistalle ja se "matkavaihde" takas päälle.

Käytin cebarin tehoista varmaan sellaset max. 30 prossaa, jotta mihin helvettiin niitä 150kw plus tehoja oikeen tarvitaan??

Toki olen minäkin harrastanut sitä pikkuvaihteella urku auki kokeeksi mutta sehän ei anna oikeeta kuvaa tehoista, kun ei ole edes ilman vastusta (sama ku huudattais vapaalla).

heh, odottaen vastalauseita
tounge.gif
 
Suuruuden hulluus.. Ja tietenkin, jos käy lentokentällä ajamassa, yrittäen saada sitä maagista 200mph-rajaa rikki.
 
Tulin jonon hännille.. tjaa-a toteamus ja näköpiirissä sellanen mukava muutaman sadan metrin suora.
.....
jotta mihin helvettiin niitä 150kw  plus tehoja oikeen tarvitaan??
voit tehdä saman ohituksen sellasella muutaman kymmenmetrin suoralla
sport05.gif
No, ei oikeen voi lyhentää tuota ohitusmatkaa loputtomiin, koska tulee jo fyysiset tosiasat vastaan (ihmisen reaktiokyky/nopeus muuttuviin tilanteisiin.).
 
Tulin jonon hännille.. tjaa-a toteamus ja näköpiirissä sellanen mukava muutaman sadan metrin suora.
.....
jotta mihin helvettiin niitä 150kw plus tehoja oikeen tarvitaan??
voit tehdä saman ohituksen sellasella muutaman kymmenmetrin suoralla
sport05.gif
No, ei oikeen voi lyhentää tuota ohitusmatkaa loputtomiin, koska tulee jo fyysiset tosiasat vastaan (ihmisen reaktiokyky/nopeus muuttuviin tilanteisiin.).
Ne ei koske"meitä" mitkään fysiikat,kuuraketin kone vaan joka vehkeeseen.
wink.gif
 
Vähän samoja ajatuksia herännyt täälläkin. Pärrää on ollut wanhaa gsx-r, lc4, rykkönen ja nykyisellään XX. Pelit ovat muuttuneet tehokkaammiksi mutta kadulla ei pahemmin pääse eikä oikein enää edes jaksa luukuttaa. Radalla taas ei osaa hyödyntää kaikkea tehoa. Kävin koeajamassa bemarin F800GS:n ja tuntui että tuollaiset 80hv riittävät ihan näppärästi normiajoon. Tietenkin potkua sopisi löytyä koneesta mutta eipä tuota ihan hullunlailla tarvitse.
 
Teho on suhteellista - etenkin sen tarve. Itse kuvittelin aikoinani, että ostan ensin 600 cc -kyykyn ja vaihdan sit myöhemmin "isoon pyssyyn". Vaihdoin kyllä isompaan iskutilavuuteen, mutta "voimaa" on enää noin 60 hepan verran. Sataseen ehtii samassa ajassa kuin r6:lla (ei siis kiinnostanut polttaa kytkintä) ja autoistakin pääsee ohi. Jopa sujuvasti. Uskomatonta
wink.gif
Mun valinta oli pudottaa tehot puoleet ja ottaa toinen mokoma Suomen tiepintaa käyttöön enkä ole katunut. Mutta tiedän kyllä tehon viehätyksen - vielä kun Suomessa pääsisi oikeasti hyödyntämään semmoista kilokyykkyä muuallakin kuin radalla/stripillä, niin saattais mullakin moinen mopo olla alla.
 
Thjaahas.... aloitetaan sillä että ite en ole vetomies ja tykkään ajella kutos vaihteella ja pienillä kierroksilla. Oma mieltymykseni tehoihin on se että saa ajaa lepposasti, vaikka kakspäällä reissutamineineen, ilman että kone huutaa. Vähän vois verrata ajamista Fiat 600:lla tai Jollain isolla uudella Mersulla
 
Joo, itsekin tykkään tehoista vaikka en niitä hyödynnäkään väännön muodossa vaan kierroksilla. Tonnisella ei vaan "pääse" vinguttamaan konetta "urheilumaisesti" ellei halua "elin-ikäistä ajokieltoa".

Tuo urheiluhenkihän lähtee siitä, että kone "laulaa".. pitäsköhän vaihtaa kusiaiseen
smile_org.gif


Ei-vaan, on se hyvä, että paukkuja löytyy mutta luulis tollasen 150kw olevan jo rasite.. ei pääse kääntää kahvaa ku menee taju..
 
Joo, itsekin tykkään tehoista vaikka en niitä hyödynnäkään väännön muodossa vaan kierroksilla. Tonnisella ei vaan "pääse" vinguttamaan konetta "urheilumaisesti" ellei halua "elin-ikäistä ajokieltoa".

Tuo urheiluhenkihän lähtee siitä, että kone "laulaa".. pitäsköhän vaihtaa kusiaiseen
smile_org.gif


Ei-vaan, on se hyvä, että paukkuja löytyy mutta luulis tollasen 150kw olevan jo rasite.. ei pääse kääntää kahvaa ku menee taju..
Tuo koko kysymyksenasettelu on oikeasti käymässä melkoisen ajankohtaiseksi aiheeksi ihan lähivuosina. Vähän on semmoinen kutina, että nutturatädit ympäri Euroopan iskevät virkkuukoukut "kaaharien" kampiakselin väliin ja joustavasta ajotavasta tulee historiaa tai ainakin täydellinen outlaw extreme -harrastus. Harmi sinänsä tulevien ikäpolvien kannalta, itsellä jo ikää sen verran, että ehtinyt nauttia ripeämmästäkin liikkumisesta.

Toisaalta taas sellainen 200-250 heppaa tuntuu tosiaankin olevan enää kiikun kaakun ihmisen hallittavissa oleva voima liikenteessä noilla nykyisillä teho/painosuhteilla. Vaikka samaa onkin hoettu jo 50 vuotta, niin sanoisinpa kuitenkin, että nykyisestä maksimista ylöspäin ei juuri ole asiaa ihmisen fysiikan kanssa.

Tiedä sitten mitä tehtaat tekevät, mopojen valmistus kun on suurta bisnestä. Laittavat kait aina vaan lisää noita turhia hilavitkuttimia pitkin pyörää: täysin välttämättömiä joka motoristin viihdekeskuksia, kallistuksenestoja, apseja, hupseja, epsejä, turvatyynyjä ja laskuvarjoja...

-hh-
 
Käytin cebarin tehoista varmaan sellaset max. 30 prossaa, jotta mihin helvettiin niitä 150kw  plus tehoja oikeen tarvitaan??
Sopiva teho on sellainen, että yhdellä reissulla tulee itsekseen huudettua noin 5 kertaa "kylä lähtee!!".
Siihen tarvitaan 150kW plus tehot.
Ihan mielenkiinnosta (kun ei oo 150kw) niin miten tuo ilmenee;

matkarundeilla kahvasta raa-alla väännöllä 60 -> 120 km/h sekunnissa?

vai

kiihdyttäessä --> ja vitusti lisää kiihdyttäessä tajunta laskee hämärän puolelle?


Epäilen, että tuo eka on helpommin todettavissa ja helpommin toteutettavissa kun vääntöö on tarpeeksi.
 
Vois tietysti kysyä onko moottoripyöräilyssä yleensäkkään mitään järkeä, samoin kun onko 150kw järkeä.
nixweiss.gif

Jälkimmäistä en ole kokeillut mutta ensimmäistä kylläkin ja hauskaa on ollut.
062802moto_prv.gif

Ja saattaa olla että tulevaisuudessa tulee tuo 150kw hankittua
sport05.gif
 
Eli, kyse on loppupelissä statuksesta eikä todellisuudesta?

Hieman sama asia kuin joku helvetin VW cittari V12 koneella.. pimmeetä sanon minä, eihän sellasella ole mitään asiaa edes maastoon. Oikeelle sportille sillä ei pärjää ku öljysoralla (asfaltilla taas mutkassa vetää koppi nurin).
 
Back
Ylös