• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tehokas huurteen poisto visiiristä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipodtomppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ipodtomppa

New member
Onko visiiri huurteessa ? Nyt ongelmaan tehokas konsti millä siitä pääsee eroon.
Pese visiiri huolella - ja sitten, uskokaa tai älkää, levitä partavaahtoa visiirin sisäpintaan ja levitä se kauttaaltaan, pyyhi kuivaksi. TOIMII  
wink.gif

Mitenhän se tuo Gillette vaikuttaa keskushermostoon, jos sitä "imppaa" muutaman sata kilsaa??

Kuka kokeilis koiranpa*kaa?

Noh... sukelluslaseissa käytellään hammastahnaa... miten lie toimis visiirissä... ei varmaan hankaavia tai valkasevia pitäis käyttää.

Fairy ajaa saman asian.

Tai sitten puree vaan luotia ja hommaa pinlock hässäkän.

Itse ostin motonetistä huurteenestoon tarkoitettua ainetta... toimii suhteellisen hyvin auton lasissa ja visiirissä. Merkkiä en muista, mutta oli sellaisessa mustassa tuubissa missä oli punainen etiketti. Hinta oli jotain 8-9e

Partavaahto.. ahaa. Hmm.. jospa minä naisihmisenä kuitenkin tyytyisin tuohon tuttuun Fairyyn, mikä on tähänkin mennessä tepsinyt
smile_org.gif
!
biggrin.gif

Partavaahto.. ahaa. Hmm.. jospa minä naisihmisenä kuitenkin tyytyisin tuohon tuttuun Fairyyn, mikä on tähänkin mennessä tepsinyt
smile_org.gif
!  
biggrin.gif
Niinpä voi olla viisasta, varsinkin jos sattuu olemaan isäntä mustasukkasempaa sorttia. Fairyn hajun voi aina selittää mutta mitenkähän mahtanee käydä partavaahdon tuoksun kanssa?
confused_orig.gif
?
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

smile_org.gif
!  
biggrin.gif
Niinpä voi olla viisasta, varsinkin jos sattuu olemaan isäntä mustasukkasempaa sorttia. Fairyn hajun voi aina selittää mutta mitenkähän mahtanee käydä partavaahdon tuoksun kanssa?
confused_orig.gif
?
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
Niinpä.. Fairylle löytyy aina selitys, mutta partavaahdolle ei:
"Kulta.. kulta.. iha oikiasti.. mää vaa laitoin sitä mun visiiriin ja iha oikiasti.. siitä se haju tullee.. ekkö muka usko.. elä ny kehtaa.."
biggrin.gif

smile_org.gif
!
biggrin.gif
confused_orig.gif
?
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
"Kulta.. kulta.. iha oikiasti.. mää vaa laitoin sitä mun visiiriin ja iha oikiasti.. siitä se haju tullee.. ekkö muka usko.. elä ny kehtaa.."
biggrin.gif
Hmm... mjaah... mutta nythän tää toimii myös toisten päin. Eli jos ukkokulta on havaitsevinaan uuden partavaahdon tuoksua akan kaulakuopassa, niin sehän menee tästedes mopoilun ja .orgin niksipalstan piikkin
tounge.gif

-hh-

Höh, mitäs nyt menin kaikille näkyen möläyttämään. Jospa se kohdeukko lukee tänkin postauksen? Täytyykin muistaa oitis viesti poistaa...

Mikä tahansa pintajännitystä vähentävä aine käy, eli kaikki pesuaineet. Voi myös räkäistä siihen...

Niin, nyt kun tätä tässä sivutaan.
Voisiko joku selittää hieman tuota huurtumisen fysiikkaa? Se kuinka huurtuminen suntyy on toki ymmärrettävää, mutta miten nuo erilaiset huurtumisen estot toimivat (etenkin siis erilaiset kemikaalit).

Nyt joku arkipäivän insinööri voi kehitellä jonkun ymmärrettävän selityksen.

.p

smile_org.gif
!
biggrin.gif
confused_orig.gif
?
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
No mutta eiköhän Ladyshavekin tepsisi? Mutta mitäs sitten jos isäntä erehtyy sitä käyttämään...
thumbs-up.gif

Kokeilkaas synteettistä sylkeä, tahi sitten ihan omaa tuotosta.
Toimii sukelluslaseissa
nixweiss.gif

miten nuo erilaiset huurtumisen estot toimivat (etenkin siis erilaiset kemikaalit).
Pesuaineet laskevat nesteen pintajännitystä. Saavat nesteen tiivistymään pisaroiksi, jotka taas painovoiman vetäminä valuvat visiirin pintaa alas.
Siksi kaikki pesuaineet "vähentävät" visiirin höyrystymistä.

Käytännössä pesuaineet pitää hioa visiirin pintaan, jotteivät vähentäisi näkyvyyttä. Eli voivat vaatia kohtuullista fyysistä työtä.
Ja koska pesuaineina lähtevät visiiriä pestäessä, niiden käyttöä rajoittaa triviaaliksi rajoittuva hyöty - paitsi tietenkin niille, jotka eivät pese visiiriään. (voiko höyrystyminen olla ongelma sellaisille jotka eivät puhdista visiiriään?)

Kyllä ainakin tuossa mun Arai-kypärässä pinlock on toiminut todella hyvin. Aluksi olin siihen tosi pettynyt, mutta vika oli siinä että huurretta pääsi pinlockin ja visiirin väliin. Vähän vääntelin ruuveja että sai pinlockin tiukemmin visiiriin kiinni, ja nyt toimii loistavasti.

Nyt kyllä herää kysymys, että miten hemmetistä olet keksinyt kokeilla partavaahtoa?
omg.gif
biggrin.gif

miten nuo erilaiset huurtumisen estot toimivat (etenkin siis erilaiset kemikaalit).
Pesuaineet laskevat nesteen pintajännitystä. Saavat nesteen tiivistymään pisaroiksi, jotka taas painovoiman vetäminä valuvat visiirin pintaa alas.
Siksi kaikki pesuaineet "vähentävät" visiirin höyrystymistä.

Käytännössä pesuaineet pitää hioa visiirin pintaan, jotteivät vähentäisi näkyvyyttä. Eli voivat vaatia kohtuullista fyysistä työtä.
Ja koska pesuaineina lähtevät visiiriä pestäessä, niiden käyttöä rajoittaa triviaaliksi rajoittuva hyöty - paitsi tietenkin niille, jotka eivät pese visiiriään. (voiko höyrystyminen olla ongelma sellaisille jotka eivät puhdista visiiriään?)
Päinvastoin se pintajännityksen pieneneminen saa visiirin pintaan aikaiseksi tasaisen vesikalvon, eikä suinkaan pisaroita sitä vettä. Huurre on pieniä vesipisaroita. Mutta kun visiirin pinnassa on esim fairia, se alentaa veden pintajännitystä ja vesi ei pisaroidu, vaan leviää tasaiseksi kalvoksi visiirin pinnalle.

Hassu sanavalinta tuo pesuaineen hiominen/ kohtuullinen fyysinen työtä.

Mulla ainakin on riittänyt kun pesee visiirin sisäpinnan, pistää todella pienen pisaran fairia visiiriin, kostuttaa sormet vedellä, ja levittää fairin tasaiseksi kerrokseksi. Pinta jää "rasvamaiseksi", hönkäisee siihen pari kertaa jolloin visiiri muuttuu täysin kirkkaaksi.

Back