Tehoputki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jetro

New member
Onko muutos ollut havaittava putken vaihdon jälkeen(sis. suutinsarjat). Ääni on tietysti muuttunut ja rahaa on palanut.

Mutta väännön ja tehon suhteen, kuinka paljon on tullut Kw/hv lisää?
baaa.gif

Itselläni on putki +suutinsarja ja mitattuna 78,9 hv takapyörältä eli n.91hv koneesta!

No mulle kävi niin että kun vaihdoin putken ja sitten suuttimet ja suodatin niin sain n. 3 heppaa lisää ja suoraan sanottuna tuli sellainen olo että rahaa pistin suoraan kaivoon eli ei paljon mun mielestä vaikuttanut.

Hiukan vääntöä ehkä tuli lisää ja aavistuksen verran tasaisemmin kiihtyy ja ei ole enää sellaista selvää tehopiikkiä.

Joten suoraan sanottuna niin jos vaihtaa sliparin niin ehkä vain neuloja kannattais hiukan nostaa niin se riittää mutta sitten on kans se että eri pyörissä vaikuttaa suutinsarjojen asennus niin eri tapaa että tuskin koskaan voi sanoa suoraan että miten se vaikuttaa.

Keräämäni tieto asiaan on ett pelkällä sliparilla saa sen tarvittavan alaväänön lisäyksen, mitä sillä nyt on mahdollista saada, koko putkiston vaihto on tarpeetonta. Suutinsarjat, (erikois)ilmanputsarit ym on kuulemma niin monimutkaista hienosäätöä, ettei niillä saavutettavaa hyötyä saa ilman tarkkoja ammattilaitteita ja -taitoa...
wow.gif

On sitä seosta syytä rikastaa pelkällä sliparillakin, jos on kyse uudehkosta pyörästä. Muuten käy takuuvarmasti laihalla jollain rpm:llä
sneaky2.gif

Ai jaa..?
withstupid.gif
Osaaks perustella moista..? Edelleen
withstupid.gif
Kaikki mun lausunnot nimittäin perustuu itseäni tietävämpien puheisiin...

Itellä Kawan ZXR 750 -92, vakiona koneesta 100hp. Pultattu Acran kokoputki, Dynojet suutinsarja, Pipercross filtteri, syttypyörä. Takapyörältä mitattiin 98hp eli konetehoa 113hp.

Mielestäni kohtuullinen ettei jopa mainio tehonlisäys...

Itselläni Suzuki GSX600F -94. 4->1 tuntematon putki??
...+suutinsarja. Tehoa koneesta lisää 6hp ei paljoa....
baaa.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (MadMax @ Elo. 07 2002,17:38)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ai jaa..?
withstupid.gif
withstupid.gif
 Kaikki mun lausunnot nimittäin perustuu itseäni tietävämpien puheisiin...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Juu, perustelen säädön tarvetta ihan käytännön kokemuksella ja sillä, että ruiskukoneissa ja varsinkin mopoissa on hieman vajaa toi ilmamäärän mittaus ja suihkun määrä ei välttämättä lisäänny, kun pakovastus pienenee.

Kun pakovastus pienenee, vaihtuu seos kiivaammin pytyssä ja lopputulos on se, että kone saa suhteessa enemmän ilmaa kuin ennen. Siitä taas seuraa välitön lämmön nousu ja käynnin epätasaisuutta, paukkumista putkessa ja mahdollista nakutusta.

Jos uusi putki on avarampi kuin entinen ja kone sattuu toimimaan silti hyvin, on mahdollista, että pyörässä on hyvin kehittynyt ruiskunohjaus järjestelmä.

Näitä ei ole kyllä varmasti monessa pyörässä, koska ei ole mulle vastaan tullut edes paperilla. Pääsääntöisesti ruiskun ohjaus on valmiiksi ohjelmoitu käyrästö, joka varioituu ulkolämpötilasta, koneen lämmöstä ja polttoaineen oktaaniluvusta sekä tietysti komennon aikaisesta kierrosluvusta, kaasukahvan asennosta ja käytetystä vaihteesta.

Tämä kaikki tietysti vain silloin, jos uusi putki todella hengittää paremmin, kuin vanha. Sama koskee luonnollisesti ilmanputsaria ja mitä tahansa viritystä, joka parantaa koneen hengitystä.

Kelepaako perustelut..
yin-yang.gif

Itellä ST4s:n viripaketti sisälsi putket, putsarin ja uuden softan. Tehoa lisää n. 10% ja vääntöä samanverran. Ducatikerhon foorumissa oli kommentteja, ennenkuin tuo softapäivitys tuli, että kone paukuttaa putkessa ja yms. kun oli pelkät putket ja putsari asennettu. Vasta ruiskukäyrän korjauksella saatiin kone toimimaan oikein.

Kannattaa muistaa, että KAIKKIEN uusien katupyörien on täytettävä EU:n melu- ja saastenormit ja ne toteutetaan alentamalla seoksen rikkautta niin alas kuin mahdollista ja vaimentamalla ääni säädökset täyttävälle tasolle.

Se tarkoittaa samalla, että koneesta ei oteta ulos optimitehoa, eikä vääntöä eikä käyttöominaisuuksia. Tehtaan omalla viripaketillla, joka ei vaikuta takuuseen mitenkään, saadaan koneesta ulos se teho, mitä siihen on inssit suunnitelleet ja se on poikkeuksetta nykyään tuota +5-15% luokkaa verrattuna hihnalta tulevaan pöyrään.

Suosittelen lämpimästi. Kaasuvaste aivan loistava, eikä yski, oli kierrokset mitä hyvänsä sallituissa rajoissa.
inlove.gif

Noh, itse vääntelin Norsuuni (Cagiva Elefant 900E -96) Laseri Produro-"vaimentimen" ja Ducati 900SS:n DynoJet Stage1 -suutinsarjan kera Unifilterin pestävän ilmanputsarin. Myllyhän on Norsussa muuten sama kuin 900SS Ducassa, mutta nokat ovat 750:n ja kaasareissa eri tyyppinumero, suuttimet sopivat suoraan. Ottihan se muutaman koeajon ja ruuvauksen, vaan muutostakin tuli. Penkissä ei ole käyty, mutta noin perstuntumalla ala- ja keskikierrosvääntö parani selvästi, samoin vastaa kaasuun herkemmin. Ennen muutosta sai tiristämällä 185 mittariin (täällä Pelkiassa rajoitukset on ohjeellisia), nyt kelaa jopa 200 ja jaksaa pitää 190 kevyesti. (Pariisi - Bryssel endurolla puoleentoista tuntiin...  
nut.gif
) Tosin puolirupulirenkailla ja Norsun aerodynamiikalla kyyti ei ole yli 170:n niitä rentouttavimpia. Anyway, mielestäni kannatti.

conf.gif
conf.gif
conf.gif

Saako tästä kaikesta nyt sen käsityksen, ettei mun nyt sittenkään kannata Transalpiin hankkia sitä sliparia..! Koko putkistoon en aio sijoittaa ja sen suutinsarjojen kokeilunkin jätän väliin...
conf.gif
conf.gif
conf.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (MadMax @ Elo. 11 2002,12:22)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Saako tästä kaikesta nyt sen käsityksen, ettei mun nyt sittenkään kannata Transalpiin hankkia sitä sliparia..! Koko putkistoon en aio sijoittaa ja sen suutinsarjojen kokeilunkin jätän väliin...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
No duoda... Allroadrihveleillä, jollaisexi Transalpvestit luetaan, antaa tehoputki ja mieto suutinsarja yleensä vääntöä jus sinne, missä sitä tarvitaan. Eli ala- ja keskoskierroxille. Pistin aikoinani sellaiset myös Dr800:n (kun olin mielenhäiriössä tullut sellaisen ostaneexi) ja muuttui todella miellyttävästi vääntäväxi sorateiden kauhuksi. Super Tenereenkin (vaikka se vääntää vakionakin kuin turbiini) sellaista suunnittelin, vaan tuli myytyä pois, kun muutto iski. Ja jos suuttimien kanssa pelaaminen hirvittää, niin kyllähän mopopajat niitä asentelee ja säätöjä hakee, tosin maksaahan niille pitää.

<--- Onko siis tyytyminen tuollaiseen menopeliin..?
sneaky2.gif
Jos sitä rahaa haluais laittaa, ostaisin Varaderon enkä venkoilisi virittelyjen kans
crazy.gif
Vaan kun en tohdi kovin sijoitella just nyt joten, ostanko sliparin vai en..?
conf.gif

Kyllähän Varadineron hinnalla viilaa aika monta Transua...
hehe.gif

Kai sulla, Mät Mäks, on joku, kuka osaa sen verran ruuvata suutinhommia, ettei se töki liian laihalla. Jos tuo sun pelis on kaasarikone, niin ei muuta kuin oikee määrä rikastusta peliin, niin johan kulkee.

Kyllä se slipari ja sopiva säätö kannattaa. Ei kaasarien säätö niin kauheasti maksa. Sulanu mäntä kylläki, jos jättää sen tikuttamaan laihalla. Säädettynä menee taas ku pieni eläin...

Ns. kylä lähtee, the village leaves...

Suo sit telen.
wink.gif

Jumankeuta Italo ja Gas-Teddy..! Jäpyläthän kannustaa mua oikein huolella hankkiin sen huilun..! No, täytyy katsastaa, mistä sen huokeimmalla saa
wink.gif
Kiitos nyt kuitenkin, ei ihan Jysäriin taida ehtiä mutt heti kyllä sen jälkeen WROOOOOOOMMM...
wow.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (MadMax @ Elo. 07 2002,17:38)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ai jaa..?
withstupid.gif
withstupid.gif
 Kaikki mun lausunnot nimittäin perustuu itseäni tietävämpien puheisiin...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Mä voisin heittää tuohon perusteluksi ainakin sen, että päästöjen takia nuo on muutenkin säädetty vähän laihalle nuo koneet tehtaalla.
...Ja tehoa ei voi tulla lisää, jos ei bensaa mene enempää  
biggrin.gif

(tai voi, mutta ei se slipari sentään hyötysuhdetta paranna)

MÄ RAKASTUIN TÄNÄÄN!
Jelly sai Yoshimuran. Ja minä sain musiikkia korvilleni. Ihanat äänet ja kiva tasainen vääntö. Kyllä kone vastaa kun kahvaa vääntää.
Mutta suutinsarja jäi vielä toimituksesta pois, puuttui paketista. Vaihdettiin putki kuitenkin samassa yhteydessä kun laitettiin pyörä muuten kuntoon. Parin viikon päästä sitten uudestaan. Tulee kuulema vielä terävyyttä lisää.
Huolto-Kaksikon Laine sanoi että mun pyöräni on niitä joihin setin vaihto vaikuttaa tehoihin eniten. Katotaan nyt sitten, kun tulee kokonaan kuntoon!
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif
inlove.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (kata-600 @ Elo. 14 2002,18:42)</td></tr><tr><td id="QUOTE">-*snip*-
Jelly sai Yoshimuran. Ja minä sain musiikkia korvilleni. Ihanat äänet ja kiva tasainen vääntö. Kyllä kone vastaa kun kahvaa vääntää.
-*snip*-[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Onko kyseessä koko putkisto vai slipari?

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (jjm @ Elo. 15 2002,11:23)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Onko kyseessä koko putkisto vai slipari?[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Slipari! Komee sellainen!

Back