</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>
Siteeraus (MadMax @ Elo. 07 2002,17:38)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ai jaa..?
Osaaks perustella moista..? Edelleen
Kaikki mun lausunnot nimittäin perustuu itseäni tietävämpien puheisiin...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Juu, perustelen säädön tarvetta ihan käytännön kokemuksella ja sillä, että ruiskukoneissa ja varsinkin mopoissa on hieman vajaa toi ilmamäärän mittaus ja suihkun määrä ei välttämättä lisäänny, kun pakovastus pienenee.
Kun pakovastus pienenee, vaihtuu seos kiivaammin pytyssä ja lopputulos on se, että kone saa suhteessa enemmän ilmaa kuin ennen. Siitä taas seuraa välitön lämmön nousu ja käynnin epätasaisuutta, paukkumista putkessa ja mahdollista nakutusta.
Jos uusi putki on avarampi kuin entinen ja kone sattuu toimimaan silti hyvin, on mahdollista, että pyörässä on hyvin kehittynyt ruiskunohjaus järjestelmä.
Näitä ei ole kyllä varmasti monessa pyörässä, koska ei ole mulle vastaan tullut edes paperilla. Pääsääntöisesti ruiskun ohjaus on valmiiksi ohjelmoitu käyrästö, joka varioituu ulkolämpötilasta, koneen lämmöstä ja polttoaineen oktaaniluvusta sekä tietysti komennon aikaisesta kierrosluvusta, kaasukahvan asennosta ja käytetystä vaihteesta.
Tämä kaikki tietysti vain silloin, jos uusi putki todella hengittää paremmin, kuin vanha. Sama koskee luonnollisesti ilmanputsaria ja mitä tahansa viritystä, joka parantaa koneen hengitystä.
Kelepaako perustelut..
Itellä ST4s:n viripaketti sisälsi putket, putsarin ja uuden softan. Tehoa lisää n. 10% ja vääntöä samanverran. Ducatikerhon foorumissa oli kommentteja, ennenkuin tuo softapäivitys tuli, että kone paukuttaa putkessa ja yms. kun oli pelkät putket ja putsari asennettu. Vasta ruiskukäyrän korjauksella saatiin kone toimimaan oikein.
Kannattaa muistaa, että KAIKKIEN uusien katupyörien on täytettävä EU:n melu- ja saastenormit ja ne toteutetaan alentamalla seoksen rikkautta niin alas kuin mahdollista ja vaimentamalla ääni säädökset täyttävälle tasolle.
Se tarkoittaa samalla, että koneesta ei oteta ulos optimitehoa, eikä vääntöä eikä käyttöominaisuuksia. Tehtaan omalla viripaketillla, joka ei vaikuta takuuseen mitenkään, saadaan koneesta ulos se teho, mitä siihen on inssit suunnitelleet ja se on poikkeuksetta nykyään tuota +5-15% luokkaa verrattuna hihnalta tulevaan pöyrään.
Suosittelen lämpimästi. Kaasuvaste aivan loistava, eikä yski, oli kierrokset mitä hyvänsä sallituissa rajoissa.