Tehoputkia Ducatin superbikeihin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Desmosedici
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Desmosedici

New member
Yritin etsiä jotain järkevää ketjua, joka käsittelisi tätä aihetta pelkästään, mutta muissa keskustelu oli sitten vähän rönsyillyt, joten päätin avata uuden.

Messujen jälkeen heräsi kiinnostus pyöriin ja surffaillessani törmäsin tälläiseen:

http://www.arcfabrication.com/exhaustvideoclips.html

Siinä on aika mielenkiintoiset putket. Etenkin tuo äänirajoituksia mahdollisesti rikkova kuulostaa erittäin hyvältä, toki myös tuo laillisemmanoloinen versio toimii. Jos minä nyt tuosta mitään tajuan, niin tuo toinen on ihan avoin putki, eikö vain? Tästä joskus kyselinkin, että voiko sellaisen asentaa 749/999 Ducatiin ja näköjään siinä ei ole mitään ongelmaa.Herää vaan kysymys, että kannattaako tuollaista edes ostaa, vai onko taloudellisempaa teettää tuollainen jollain asentajalla? Nuo avoimet putket tai siis pelkkä slip-on maksaa tuolla 850 dollaria ja tuo toinen muutaman kympin enemmän, joten voisi luulla, että asiansa osaava seppä loihtisi jonkinlaiset avoimet putket jonkin verran halvemmalla. Kommentteja kyseisestä ratkaisusta olisi mielenkiintoista kuulla, uskaltaisitteko laittaa omaanne tuollaiset?

<a href="http://cgi.ebay.com/SHARK-EXHAUST-for-DUCATI-749-999-and-R-S-version_W0QQitemZ8034732093QQcategoryZ25623QQssPa
geNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">Shark</a>

Tuossa sitten vähän konservatiisivempi vaihtoehto, kohtuulliseen hintaan.

Ps. Vieläkö Jyrillä on se LeoVince hyllyssä?
 
Ps. Vieläkö Jyrillä on se LeoVince hyllyssä?
Leovince1_pakattu.JPG


hyllyssä...  
cool.gif
(vanha kuva jostain mp-messuilta missä toi oli mallina)
 
itellä oli suorat 60,set sihtirännit muutaman kesän.Tossa ruuhkassa se äänimaailma näky parhaiten siitä et koskaan ei takana ollut kahtakymmentä metriä lähempänä autoja (.vapisutti rintoja kommentoi eräs naisautoilia)?
confused_orig.gif
?? :vannonvannon:putkina ihan jees nuo olis,mut kyllä noi hinnat on aikaste suolaset.
 
Kyllä kai tossa toimii mikä vaan suora ränni... mutta... tuo laite on käsittääkseni suunniteltu epäsymmetriselle putkelle, siinä on epäsymmetriset imusarjajutut, sytkävehkeet ja ruiskun ohjelmat, eli ei kaksi samanmoista sliparia käyrien päähän välttämättä toimi halutulla tavalla...

Mutta ihan hyvin tietääkseni pelittää mm. Marving, racefit tai joku muu edullisempi putki kuin Leovince ja Termignoni. Noista muista virityksistä ei tietoa...

Ehkä 888:lla voisi olla jotain kommenttia näihin putkijuttuihin...?
 
Kyllä kai tossa toimii mikä vaan suora ränni... mutta... tuo laite on käsittääkseni suunniteltu epäsymmetriselle putkelle, siinä on epäsymmetriset imusarjajutut, sytkävehkeet ja ruiskun ohjelmat, eli ei kaksi samanmoista sliparia käyrien päähän välttämättä toimi halutulla tavalla...

Mutta ihan hyvin tietääkseni pelittää mm. Marving, racefit tai joku muu edullisempi putki kuin Leovince ja Termignoni. Noista muista virityksistä ei tietoa...
Joo tätä samaa itsekin pohdin, kun täällä on juuri näistä aiemminkin puhuttu. Tosin väittävät sivuillaan, että pelkästään tuolla avoimella slip-onilla on saatu 749 Ducatiin 6 hp:ta lisää. Onhan nuo kyllä rajun näköiset, siitä ei pääse mihinkään. Mitkään soundi clipit tuskin tekevät oikeutta noille putkille, vaan luonnossa ne pitäisi nähdä ja kuulla.

Nythän tuntuu siltä, että vaihtoehtoisia putkia xx9 malleihin alkaa olla jo aika mukavasti. Amerikkalaisilla palstoilla paikalliset Ducatistit eivät hirveästi Termignonia hehkuta, vaan enemmänkin mollaavat sitä, syystä tai toisesta. Tälläisen löysin myös ja muistuttaa muuten jonkin verran Lanzin F05:ssa ollutta pönttöä.

945852-end.jpg
 
Katselin italiassa tuota Zardin putkistoa ja olihan se kaunis! Voi elämä! Mutta maksoi myös... ja paljon... noh... elämä on... kai...
 
Katselin italiassa tuota Zardin putkistoa ja olihan se kaunis! Voi elämä! Mutta maksoi myös... ja paljon... noh... elämä on... kai...
Luin, että tuon pöntön olisi suunnitellut joku entinen Termignonin kaveri, mahdollisesti jopa tuon koko firman perustaja. Kyllähän se Lanzin F05:sen pönttö alkoi olla jo sellainen, minkälainen tehoputken kuuluukin olla ja tuo mielestäni muistuttaa sitä hieman. En löytänyt noilta sivuilta hintoja, mutta varmasti sitä sitten on ihan riittävästi. Prkleen kallista tää kyllä on ja sitten kun tuo oma on juuri sellainen, että lista himoittavista lisäosista on niin pitkä, että ei mitään järkeä. Putki, hugger, kytkinkoppa ja lista sen kuin jatkuu.

Voi olla, että vielä pystyn hillitsemään itseni, mutta se tuleva käynti Ducen tehtaalla voi olla jo liikaa ja lompakon nyörit avautuvat lopullisesti. Katsotaan...
 
Kyllä kai tossa toimii mikä vaan suora ränni... mutta... tuo laite on käsittääkseni suunniteltu epäsymmetriselle putkelle, siinä on epäsymmetriset imusarjajutut, sytkävehkeet ja ruiskun ohjelmat, eli ei kaksi samanmoista sliparia käyrien päähän välttämättä toimi halutulla tavalla...

Mutta ihan hyvin tietääkseni pelittää mm. Marving, racefit tai joku muu edullisempi putki kuin Leovince ja Termignoni. Noista muista virityksistä ei tietoa...

Ehkä 888:lla voisi olla jotain kommenttia näihin putkijuttuihin...?
Voi hyvät pyssyt Jyri tota sun saarnaa noista "ihmeellisistä" epäsymmetrioista?!?!?
Jos teet filerointioperaation sille sun pöntölles niin täysin takuuvarmaan symmetrinen sisältö. JA vielä kun siinä pöntön edessä on X-pipe osuus tai pöntön sisällä, niin noilla imupuolen/sytkän epäsymmetrioilla ei ole hevon vitun väliä pöntön toiminnan kannalta. Se,että taivastelet tuota epäsymmetriaa, niin sen etummaisen putkenkin halkaisija on vain sen takia suurempi kuin takimmaisen kun takimmainen on metrin lyhyempi. Eli jonkinsortin virtausominaisuusvirittelyä tehty, mutta ei vitunvertaa väliä imupuolen epäsymmetrioilla.

ei toi mitään rakettitiedettä ole, mäntäkäyttöinen moottori!!

eli periaatteessa kaikki mikä vähentää vaparikoneessa virtausvastusta on kotiapäin. X-pipe parantaa vielä hieman kokoalueen vääntökäyrää, etenkin jos X:n jälkeen on vielä kaks putki/pönttöosuutta.
 
Kyllä kai tossa toimii mikä vaan suora ränni... mutta... tuo laite on käsittääkseni suunniteltu epäsymmetriselle putkelle, siinä on epäsymmetriset imusarjajutut, sytkävehkeet ja ruiskun ohjelmat, eli ei kaksi samanmoista sliparia käyrien päähän välttämättä toimi halutulla tavalla.
Kartat on ylensä poikittaisessa v-twinissä erilaiset eri pytyillä ihan yksikertaisesti sen vuoksi, että takimmainen on lämpöisemmässä paikassa.
 
Olin tuonne ensimmäiseen yhteydessä e-mailin välityksellä ja lupailivat, että myöhemmin keväällä on tarkempaa dataa tarjolla.
 
Pari vaihtoehtoa: Silmoto tai Marving.

Tuo virtausvastusten pienentäminen on vähän suhteellinen juttu, mutta samat jutut pätee kuin imupuolellekin, eli virtausnopeus pitää saada suureksi. Kollektorin toiminta on tärkeä huuhtelun vuoksi. Luulisin, että melkeimpä millä tahansa "merkki"putkistolla se toimii.

Sen verran voin kokemuksesta ja kokeiluista sanoa Ducatin kohdalla, että jos haikailee paremman virtauksen toivossa mahdollisimman suurihalkaisijaista putkistoa, niin vituiksi menee. Keskikierrosalueelle tulee sellainen ponni, ettei tarvi olla edes tynottaja, kun sen perstuntumalla jo huomaa.
biggrin.gif

Putken pituudella on iso merkitys koneen luonteeseen, mutta siihen ei voi valmisputkien tapauksessa vaikuttaa.

Tavalliseen 749:iin ostaisin itse 45-50:sen putkiston, S- tai R-malliin voisi ajatella 54:sta. Pelkällä vaimentimella saa hieman lisää voimaa ja ääntä, sekä painoa pois. Kokoputkistot tuppaavat olemaan turhan kalliita hyötyynsä nähden.
 
Kyllä kai tossa toimii mikä vaan suora ränni... mutta... tuo laite on käsittääkseni suunniteltu epäsymmetriselle putkelle, siinä on epäsymmetriset imusarjajutut, sytkävehkeet ja ruiskun ohjelmat, eli ei kaksi samanmoista sliparia käyrien päähän välttämättä toimi halutulla tavalla...

Mutta ihan hyvin tietääkseni pelittää mm. Marving, racefit tai joku muu edullisempi putki kuin Leovince ja Termignoni. Noista muista virityksistä ei tietoa...

Ehkä 888:lla voisi olla jotain kommenttia näihin putkijuttuihin...?
Voi hyvät pyssyt Jyri tota sun saarnaa noista "ihmeellisistä" epäsymmetrioista?!?!?
Jos teet filerointioperaation sille sun pöntölles niin täysin takuuvarmaan symmetrinen sisältö. JA vielä kun siinä pöntön edessä on X-pipe osuus tai pöntön sisällä, niin noilla imupuolen/sytkän epäsymmetrioilla ei ole hevon vitun väliä pöntön toiminnan kannalta. Se,että taivastelet tuota epäsymmetriaa, niin sen etummaisen putkenkin halkaisija on vain sen takia suurempi kuin takimmaisen kun takimmainen on metrin lyhyempi. Eli jonkinsortin virtausominaisuusvirittelyä tehty, mutta ei vitunvertaa väliä imupuolen epäsymmetrioilla.

ei toi mitään rakettitiedettä ole, mäntäkäyttöinen moottori!!

eli periaatteessa kaikki mikä vähentää vaparikoneessa virtausvastusta on kotiapäin. X-pipe parantaa vielä hieman kokoalueen vääntökäyrää, etenkin jos X:n jälkeen on vielä kaks putki/pönttöosuutta.
En mä sitä nyt niin jyrkästi tarkoittanut. Ei siellä nykyisessä pöntössä muuten ole symmetrinen sisältö, toisessa kammiomeiningissä on katalysaattori ja se on hiukkasen eri muotoinen... mutta kai sitten tuo nyt toimii vaikka ilman vaimentajaa.

Epäilin vain ääneen noita hurjimpia virityksiä joita näkee... luulisin, että tunnetulta valmistajalta saa varmemmin kuranttia tuotetta.
 
Kyllä kai tossa toimii mikä vaan suora ränni... mutta... tuo laite on käsittääkseni suunniteltu epäsymmetriselle putkelle, siinä on epäsymmetriset imusarjajutut, sytkävehkeet ja ruiskun ohjelmat, eli ei kaksi samanmoista sliparia käyrien päähän välttämättä toimi halutulla tavalla...

Mutta ihan hyvin tietääkseni pelittää mm. Marving, racefit tai joku muu edullisempi putki kuin Leovince ja Termignoni. Noista muista virityksistä ei tietoa...

Ehkä 888:lla voisi olla jotain kommenttia näihin putkijuttuihin...?
Voi hyvät pyssyt Jyri tota sun saarnaa noista "ihmeellisistä" epäsymmetrioista?!?!?
Jos teet filerointioperaation sille sun pöntölles niin täysin takuuvarmaan symmetrinen sisältö. JA vielä kun siinä pöntön edessä on X-pipe osuus tai pöntön sisällä, niin noilla imupuolen/sytkän epäsymmetrioilla ei ole hevon vitun väliä pöntön toiminnan kannalta. Se,että taivastelet tuota epäsymmetriaa, niin sen etummaisen putkenkin halkaisija on vain sen takia suurempi kuin takimmaisen kun takimmainen on metrin lyhyempi. Eli jonkinsortin virtausominaisuusvirittelyä tehty, mutta ei vitunvertaa väliä imupuolen epäsymmetrioilla.

ei toi mitään rakettitiedettä ole, mäntäkäyttöinen moottori!!

eli periaatteessa kaikki mikä vähentää vaparikoneessa virtausvastusta on kotiapäin. X-pipe parantaa vielä hieman kokoalueen vääntökäyrää, etenkin jos X:n jälkeen on vielä kaks putki/pönttöosuutta.
Muuten hyvä, mutta väärin, meinaan tuo virtausvastuksen vähentäminen. Se kuuluu puhallettuun koneeseen, ei vapariin. Vapari kone tarvitsee aina, siis aina tietyn vastuksen, jolloin sylinterin huuhtelu toimii optimaalisesti. Tietty, tämähän koskee siis 4-tahtista konetta. Jos puuttuu vastapaine, pakokaasut häippäsevät liian nopeasti, ja imupulssi, joka imee loput pakokaasut sylinteristä, jää puuttumaan...
 
Muuten hyvä, mutta väärin, meinaan tuo virtausvastuksen vähentäminen. Se kuuluu puhallettuun koneeseen, ei vapariin. Vapari kone tarvitsee aina, siis aina tietyn vastuksen, jolloin sylinterin huuhtelu toimii optimaalisesti. Tietty, tämähän koskee siis 4-tahtista konetta. Jos puuttuu vastapaine, pakokaasut häippäsevät liian nopeasti, ja imupulssi, joka imee loput pakokaasut sylinteristä, jää puuttumaan...
Ihan vain tyhmänä kysyn - miksi F1:ssä on sitten suorat "suuttimet" ja nekin on kiillotettu sisältä niin vastuttomiksi kun vain voi olla? Näin insinöörinä tuntuu hullunkuriselta tuommoinen vastapaine ajattelu. Eikö sen putken tilavuus eli pituus x halkaisija ole se oleellinen juttu imupulssin ajoituksessa?

Esim. kun Predatoria (4T, 1 syl, 500 cm<sup>3</sup>) on penkitetty niin 3 cm pituus putkessa tekee 2 hv teho eron ja huipputeho tulee 400 rpm pienemmillä kierroksilla.
 
Muuten hyvä, mutta väärin, meinaan tuo virtausvastuksen vähentäminen. Se kuuluu puhallettuun koneeseen, ei vapariin. Vapari kone tarvitsee aina, siis aina tietyn vastuksen, jolloin sylinterin huuhtelu toimii optimaalisesti. Tietty, tämähän koskee siis 4-tahtista konetta. Jos puuttuu vastapaine, pakokaasut häippäsevät liian nopeasti, ja imupulssi, joka imee loput pakokaasut sylinteristä, jää puuttumaan...
Ihan vain tyhmänä kysyn - miksi F1:ssä on sitten suorat "suuttimet" ja nekin on kiillotettu sisältä niin vastuttomiksi kun vain voi olla? Näin insinöörinä tuntuu hullunkuriselta tuommoinen vastapaine ajattelu. Eikö sen putken tilavuus eli pituus x halkaisija ole se oleellinen juttu imupulssin ajoituksessa?

Esim. kun Predatoria (4T, 1 syl, 500 cm<sup>3</sup>) on penkitetty niin 3 cm pituus putkessa tekee 2 hv teho eron ja huipputeho tulee 400 rpm pienemmillä kierroksilla.
Niin ja eikös MotoGP:ssäkin ainakin Honda tuonut pari kautta sitten pyöriinsä suoran putken? Näin muistelisin, mutta tosiaan en ala väittelemään, kun en mitään tajua, kysyn vaan.
 
Muuten hyvä, mutta väärin, meinaan tuo virtausvastuksen vähentäminen. Se kuuluu puhallettuun koneeseen, ei vapariin. Vapari kone tarvitsee aina, siis aina tietyn vastuksen, jolloin sylinterin huuhtelu toimii optimaalisesti. Tietty, tämähän koskee siis 4-tahtista konetta. Jos puuttuu vastapaine, pakokaasut häippäsevät liian nopeasti, ja imupulssi, joka imee loput pakokaasut sylinteristä, jää puuttumaan...
Ihan vain tyhmänä kysyn - miksi F1:ssä on sitten suorat "suuttimet" ja nekin on kiillotettu sisältä niin vastuttomiksi kun vain voi olla? Näin insinöörinä tuntuu hullunkuriselta tuommoinen vastapaine ajattelu. Eikö sen putken tilavuus eli pituus x halkaisija ole se oleellinen juttu imupulssin ajoituksessa?

Esim. kun Predatoria (4T, 1 syl, 500 cm<sup>3</sup>) on penkitetty niin 3 cm pituus putkessa tekee 2 hv teho eron ja huipputeho tulee 400 rpm pienemmillä kierroksilla.
F1 koneissa on kyllä putkistossa kollektori, vaimentimia ei ole. Tarkkaan on harkittu F1 putkistonkin muoto, painotus vaan siellä on huipputehossa korkeilla kierroksilla. Vaihteistolla sitten pidetään kone sillä alueella.

Putkiston muotoilu ja mitat vaikuttaa nimenomaan sitten alemmilla kierroksilla, siis sen takia puhutaan kollektorien mitoista ja vastapaineista yms. Katu- ja kisakäytössäkin se on siis hyvin tärkeää, kun halutaan laaja käytettävä kierrosalue.

Jos halutaan ihan pelkästään ja ainoastaan huippukierroksille maximitehot, niin sitten voi olla järkevintä laittaa ihan vaan suorat putkenpätkät pakokanavista, samaan tyyliin kuin top-fuel dragstereissa. Näin en ole kyllä nähnyt juuri missään muussa laitteessa tehdyn? Yleensä kun tarvitaan hiukan muuallekin sitä tehoa kuin vain ja ainoastaan huippukierroksille. Top-fuelereissakin tuo on varmaan sen takia, että sieltä tulee kamaa niin **rkeleesti ulos, että pääpointti on vain saada ne ilmakehään mahdollisimman pienellä vastuksella..

Vaimentimella kollektorin jälkeen ei ole kauheasti merkitystä. Eli kunhan primäärit ja kollektori on mitoitettu oikein, niin sen jälkeen sitten vaan sellainen vaimennin joka ei "tuki" sen loppupätkän virtausta on hyvä. Orkkisvaimentimet usein tukkii liikaa, sen takia sliparilla saadaan lisää vs orkkis.

Aina pitää tietysti laitteet säätä putkiston mukaan, jos hyviä tuloksia halutaan. Jos heittää vaan uutta putkistoa yms kiinni eikä säätele, niin sitten syntyykin niitä yhtä järkeviä kommentteja, kuin esim. vapaavirtaus-ilmafilsun vaihdon jälkeen, esim: "ei kannata vaihtaa vapaavirtausfilsua, tehot tippuu!". Tokihan ne tippuu, jos menee laihalle, eikä pyörää säädetä paremman virtauksen mukaan...

Eli siis vastusta ei haluta, vaan oikein ajoitettuja vastapaine-pulsseja. Seos siis halutaan pitää pytyssä näiden pulssien avulla myös alemmilla kierroksilla. Sen takia kollektorien, halkaisijoiden ja yhdysputkien mitoitukset vaikuttaa yllättävänkin paljon tehokäyrän muotoon ja arvoihin.
 
Ja tässä se mitä ajattelin...

alkuperäinen putkisto yhtyy 749:ssä ja 999:ssä vasta alkuperäisessä äänenvaimentimessa... vaimennin on (näin olen käsittänyt, en siis ole availlut omaani) sisältäkin epäsymmetrinen, ensinnäkin takapytyn katalysaattori sijaitsee siellä ja myös putket yhtyvät vaimentimen sisällä ja jakaantuvat taas ulostullessa kahteen aukkoon...

Jos tuohon laitetaan kummankin käyrän päähän megafoni, menetetään tuo käyrien yhdistyminen... Tosin niin taitaa olla Termignoni sliparissakin, ellei putken sisällä olevat kaksi aukkoa yhdistele siellä jollain tavalla...

Mutta kuitenkin (ehkä, mutua) menetetään siis keskialueella... kai?

Joopajoo... pitäisi ottaa tavoitteeksi kiinnostua tuosta moottoripuolesta sen verran, että ymmärtäisi noista moottorijutuista enemmän. Tuossa on kuitenkin eri sytkäkäyrät ja ruiskukäyrät eri pytyille... jos kovin erilaisen äänenvaimentajan asentelee niin kai sitä täytyy säädellä...
 
Eli siis vastusta ei haluta, vaan oikein ajoitettuja vastapaine-pulsseja. Seos siis halutaan pitää pytyssä näiden pulssien avulla myös alemmilla kierroksilla. Sen takia kollektorien, halkaisijoiden ja yhdysputkien mitoitukset vaikuttaa yllättävänkin paljon tehokäyrän muotoon ja arvoihin.
Ja siksi koska tuo alkuperäinen 999 änkkäri on erikoinen sisärakenteeltaan, sen vaihto symmetriseen äänenvaimentajaan (lue kahteen samanlaiseen piippuun) saattaa vaatia ruiskun rukkausta melkoisesti jollain systeemillä, tai jotan muita muutoksia, että toimii kunnolla?

Kommentteja?
 
Entäpä jos ne putket yhdistyvät ennen sitä takapönttöä? Ja kenties jakautuvat uudestaan vielä ennen sitä pönttöä. Tällöinhän maalaisjärjellä ajatellen takapöntöt voisivat olla symmetrisiä, kun ne pakokaasut ovat jo kerran sekoittuneet ja virtauksen voisi olettaa olevan tasainen molemmissa putkissa.

Edit. Jos muuten oikein käydään köyhäilemään, niin ebaysta saa alkuperäisiä takapönttöjä 50 dollarilla. Ja eikun porailemaan. Jostain jos löytäisi ohjeet, niin voisi huvikseen tilata yhden ja tutkia sitten voisiko sille tehdä mitään.
 
<a href="http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_312_Mufflers/br_8_Ducati/bi_712_749/pr_27283_Mivv_Mivv_Muffler_Ducati_749_999_THREE_Racing_Conical_Slip_on_stainless_steel_muf
flers_remove_original_indicators_no_licence_plate_holder.htm" target="_blank">Carpimoto</a>

<a href="http://http://www.carpimoto.it/content/prod/l_EN/s_312_Mufflers/br_8_Ducati/bi_712_749/pr_27284_Mivv_Mivv_Muffler_Ducati_749_999_THREE_Street_Legal_Conical_Slip_on_stainless_ste
el_mufflers_licence_and_indicators_kit_included.htm" target="_blank">Carpimoto2</a>

Carpimoto3
thumbs-up.gif


Siinäpä mielenkiintoinen tuttavuus ja poikkeuksellisesti ei maksa mansikoita. Aika hurjaltahan tuo kyllä näyttää, ehkä jonkun mielestä jopa ruma.
 
Back
Ylös