Tehot hukassa (Husqvarna TE350)

Jätti-Potti

New member
Kyseessä edelleen vanha Husky 350:nen, vm. 92.

Vihjeitä siitä mitä voi olla pielessä otetaan nyt mielellään vastaan.

Pyörä starttaa ja käy hyvin, mutta tuntuu siltä että se "viimeinen potku" koneesta puuttuu. Netin mukaan tehoa pyörässä pitäisi olla 42hv vakiona.

Pyörä on rekisteröity 12 kW:ksi. Joten voisin kuvitella että se joskus on ollut kuristettu jotenkin.
Kevään aikana purin pyörästä putkisto, kaasutin ja ilmaboksi. Samalla tein "tavallista" huoltoa (öljyt, tulppa, ilmansuodatin, ventiilit). Kaasutin puhdistin kokonaan. Mutta kuristuksia en löytänyt. Muutenkin pyörä vaikutti olevan kunnossa.

Vertailukohteita ei ole kun viimeinen enduroni (KTM SXC 400), joka sekin oli 42-heppanen. Se oli kuitenkin huomattavasti pirteämpi ja nopeampi kuin tämä husky.

Alakierroksilla Husky on ihan pirteä, mutta yläkierroksilla meno on melkein tuskallista. Huippunopeutta en ole kokeillut, mutta 80 km/h jälkeen ei enää paljon tapahdu. Jos ihan yrittää niin ehkä pyörän saa kulkemaan vähän päälle 100 km/h.

Eri kirjoissa (varaosakirjassa ja käyttäjän käsikirjassa) on eri arvot mitkäkokiset vakiosuuttimet pitäisi olla kaasuttimessa (Dellorto PHF 34 DS), joten siitä en saanut 100% tietoa minkäkokoiset vakiosuuttimet ovat. Kun vertailin suuttimet keskenään käyttäjän käsikirjaan niin arvot oli melko lähellä toisiaan (high speed jet 7 nroa pienempi asennettu (138/145), low speed jet 6 nroa suurempi asennettu (64/58) ja kiihdytyspumpun suutin 5 pienempi 30/35)).

Joten nyt kiinnostaisi kuulla jos jollakin on ideoita missä vika voisi olla, mitä voisi vielä tarkistaa yms. Kenelläkään ideoita mitä voisi kokeilla?
 
huskyn ilmoitettuihin tehoihin kannattaa suhtautua hiukan varauksella... 410te 26-44hv :;):

ktm on tosi paljon kiukkuisempi "samoilla" tehoilla
 
Katso nyt ensin, ettei sitä ole kuristettu rajoittamalla kaasukahvan liikettä. Eli avautuuko kurkku aivan kokonaan, kun kaasu on väännetty täysille. Tämä on kuitenkin se kaikista yksinkertaisin tapa kuristaa pyörän tehot.

Olen kyllä ajanut TE350:llä aikoinaan, ja muistikuvani mukaan se ei todellakaan tuntunut mitenkään laiskalta tai nuhaiselta. Toisaalta tuosta ajokerrasta on aikaa jo ainakin kymmenen vuotta.
 
kaasarin purit. onko ultrassa pesty? oman pyörän suuttimista löyty talvella purun yhteydessä mitälie paskaa, joka piti ronkkia ohkasella rautalangalla varovasti pois, kun ei ultraäänellä irronnut. kummasti piristy alavääntö ja herkkyys alakierroksillakin.
 
Luisin avautuu täysin, sen tarkistin. Imukurkku tarkistin myös, siinäkään ei ole rajoitinta. Pakoputki on kolmeosainen + ankkärit, siitäkin nåkyi että ei ole mitään suurempia esteitä/rajoittimia putkessa.

Kaasuttimen osat puhdistin carbcleanerillä ja paineilmalla, ultraäänipesuria ei valitettavasti löydy. Rautalankaa en käyttänyt.

Mäntä on jossain vaiheessa vaihdettu, ja puristustakin löytyy paljon joten en haluaisi uskoa että tehon puute on kiinni siitä että pytty olisi kulunut.

Lisää? :D
 
Saako tosta säädettyä/tarkistettua sytkän ennakkoa,jos on myöhäsellä niin se viimeinen potku todellakin saattaa puuttua. Ja onko mahdollisesti tehonrajoitus hoidettu cdi boksilla(sytkä)?
 
Sytytystä en ole tarkistanut, siitä aloitan.

Käyttäytyykö pyörä jollakin erikoisella tavalla jos on cdi:llä rajoitettu (kierrostenrajoitin tms.)?

Jos on CDI:llä rajoitettu, niin pystyykö sen cdi:n jotenkin kokeilla/testata että onko vakio tai ei?

Käyttäjän käsikirjassa on ohjeet miten sytytystä tarkistetaan. Mutta tarvitaanko erikoistyökaluja kun magneetto (?, "rotor" siis) poistetaan?
 
Se boksin rajoitus on aina vähän mallikohtainen juttu,toiset rajoittaa maksimi ennakkoa ja toiset ennakkoa ja kierroslukua.
Sen ennakon tarkistuksessa ei yleensä tarvitse magneettoa irroittaa,katsotaan ajoituslampulla että merkit on kohdallaan.
Sitten jos on rajoitettu boksi,niin niissä yleensä on jokin merkinta mistä se selviää.

Mutta nyt pitää muistaa,että nämä ovat yleistyksiä ja en ole varma,että pätee juuri sinun pyörääsi.

heps, huomasin juuri pyöräsi vuosimallin ja epäilen että boksia siihen ei ole vaihdettu ,mutta se ennakko kannattaa tarkistaa.
 
Yz on varmaan 2-tahtinen, TE on nelari. Ei siis ole pakoaukon säädintä.

Kokeilemalla selviää. Tarkistan tuon sytytyksen. Kiitokset vastauksista!
 
Asia selvisi.

Vaihtamalla alkuperäisiin äänenvaimentimiin käynti parani huomattavasti. Nyt sutii ja keuliikin tarvittaessa :grin:

Kiitokset kaikille vastauksista!
 
Back
Ylös