Tein itse äänenvaimentimen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mkoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mkoo

New member
Heips. Tuli taas värkättyä äänäriä pyörääni. Kokeilin yhtä kaupallista halapaa (ja huonoa äänet j*lauta sitä raikumista) ja möin pois saman tien.
Eli otin lehmää sarvista ja omaa weld-on:nia väsäämään. Mitat otin vakio vaimentimesta: paksuus noen 100 ja pituus 440 ja milliä.
Romikselta kalusteputkea 100 ja 50 millistä ja siivu romulevyä 3mm paksua, niin tykötarpeet on siinä. Lähikaupasta sitä mun suosikki teräsvillaa yksi paketti lisää.
Rahaa materiaaleihin meni noin 20 euroo, kun tein koko homman ite. mitään osaa en sorvaajalla teettänyt. Jep, päätylaipat tein rautasahan "tv-shop" lankaterällä.
Reikähuilu ilmesesti onnistu paremmin kun ikinä uskoisin, keskellä on tosi tiuhaa 2.5mm reikää, ja alku ja loppu päässä on isompaa harvempaa 5mm reikäpeltiä.
Näistä kokosin pöntön ja väliputken tein raa'asti kalusteputkesta jonka taivutus tapahtui rälläköimällä pari kapeaa viiltoa ja vasaralla naputtamalla se vaan taipui juuri hyvin, ei lyttääntynyt tasan yhtään.
muu rakennus- "migillä" kasaan, yms ihan tuttua puuhaa.
biggrin.gif

Maalasin pöntön mattamustaksi kuumakestosprayllä, ja pömpeli vaan komistui.
Liitokseen laitoin vähän varmuudeksi pakoputkitiivistetahnaa.
Tänään koeajolle. Vaikka ite en omia värkkäyksiä yleensä kehu, niin tästä tuli helkkarin hyvä. Ja ne äänet; just sellainen matala
"80's" höpätys, ei ollenkaan kova ääni. Melkein kun vakiopönttö mutta matalampi sävy. Ja mun vanhassa "lehmässä" on varmaankin kaasarit jo niin kulahtaneet että seokset on rikkaalla jo luonnostaan. Pyörä kyllä nyt vääntää paremmin ihan alhaalta asti, ei tarvii kytkintä stressata kaupungissa.
Jos pakarin pitää olla halpa ei vissiin kannata ostaa halpaa vaan tehdä itse hyvä. Hyvä tehdas-merkki vaimennin on taas kallis monesti, mutta se on hintansa arvoinen varmasti.
*typoa ja ajatuskatkelmaa
smile_org.gif

Tulihan tuota itsekkin värkättyä mökäpönttö...sellanen tosi rumilla saumoilla oleva... CPI scootterin vaimennin ovallin mallinen kätöseen ja rälläkällä päädyt irti. Kuori on jotain 120x80 koko luokkaa... 60mm putki läpi ja kiinnitys laippaan hitsailin mutterit kiinni (lähinnä johtuen sen kaarevuudesta) ja koko komeus pulttilaippaan pultaten kiinni... Kuluja..... tekemiseen mennyt aika... Ääni... kohdallaan... virtaus... tosi vapaa...
tounge.gif

Jotkut ne vaan osaa ja jaksaa
smile_org.gif

Ihan mielenkiinnosta, oiskos mahollista nähä kuvia projektista ja miltä tuo vaimennin näyttää paikoillaan?

Mä oon ihan totaalisen kyllästynyt kovaäänisiin tehoputkiin... Tein semosen peliliikkeen, että heitin vanhan teharin mäkeen ja hommasin vakiovaimentimen jota lyhensin hiukan. Kaikki vakio sisuskalut on putkessa paikoillaan, ainoastaan päätykammio on nyt hiukan lyhkäsempi.
Nyt putken pituus ei rajoita ajamista ja tulipa samalla paremman näköinenkin ja ennenkaikkea yhtä hiljainen kuin vakio!
thumbs-up.gif

Tässa vielä kuva.

mää oon jo liittynyt tuohon vakioputkitrendiin. 954:sen putki on titaania, painaa 2.8kg, ei paha. Huono slipari ei pärjää painossa.

Kestää muuten kaatumista tosi hyvin. Liian pitkä vaan on. Pitänee lyhentää.

tein joskus cbx750 hondaan semmoisen virityksen, kun kypsyin mökäpönttöön ja sen aiheuttamiin tehokuoppiin, että ostin AVK:lta kawasakin titanium pöntön(halpoja siellä), taisi olla zx-9r:stä. Aika kevyt ja sen kun hitsasi hondaan, niin tuli uuden pyörän ääni, kireä, pirteä humina, joka huipussa kiekuu hienosti. Ja tehokuopista ei tietoakaan.

Koska cbx:ssä on tulpaputket vakiona, varmaan 5 kiloa kpl, niin yksi 2-3kg uudemman pyörän putki keventää ihan mukavasti.

visiona oli tehdä talvella kokeeksi vaimennin, mutta jotta siitä mitään hyötyä olisi, niin paino pitää saada 1 kiloon, muuten en edes aloita sen tekemistä. kuori ohuesta alumiinista(ala yoshi), päädyt prässillä happopellistä ja sisäputki jotain tosiohutta.

jep jep. Kuvaa ei minulla missään netti-systeemissä ole, no se on kun vakio cbr:ssä mutta se pääty reikä on 15mm isompi
wink.gif

Kun on tällänen old timer-ajokki niin sen omat vakio äänetkin on toista luokkaa mitä kaupungilla kuulee parivuotiata uusia pyöriä.

Kyllä näköjään nuo äänärit on nykyään kehittyneet 15 kg:n orggis painostaan parempaan suuntaan.

Alumiinista olis kiva näpertää tällästä. Ja techno-weld olis yksi mahdollisuus tehdä hitsaus autotallissa.

Ja uusissa katu kyykyissä näköjään on se vaimennin litistynyt sinne penkin alle, saa nähdä mitä viritys tehtaat sinne kehittävät
wink.gif

Back