Tekee mieli metsään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lee

New member
Terve metsäläiset.

Itseäni on alkanut kiinnostamaan enskailu.
Tosin olen dilemman kanssa, Trumpan vaihtaminen Ducattiin kiinnostaa myös. Mutta jos hankkisikin käytetyn kurapyörän niin voisi jättää hyvällä syyllä myös Trumpetin itselleen.

Joten alustuksesta kysymykseen:
minkä kokoista ja mitä pyörää kannattaa katsella sillä silmällä?
Itse olen nuorempa huristellut crossimontulla mutta siitä on jo 15v aikaa...
Alustavasti olen ajatuellut jotain vuosimalleja 95-00 välistä
ja koneen 250cc. Olenko pahasti metsässä ennen metsään menoa?

Kiitos etukäteen.

-Lee-

ps. kertokaa toki miksi minun ei kannattaisi ostaa Ducattia vaan kurapyörä...
wink.gif

Terve metsäläiset.

Tosin olen dilemman kanssa, Trumpan vaihtaminen Ducattiin kiinnostaa myös. Mutta jos hankkisikin käytetyn kurapyörän niin voisi jättää hyvällä syyllä myös Trumpetin itselleen.

Kiitos etukäteen.

-Lee-

wink.gif
Hmmm...
Kysymykset jättää pirusti avonaisia lisä-kysymyksiä kuten:

- valkokilpinen, punakilpinen vai ihan kurapyörä?
- kuskin koko esim. iso-ukko vai pikku-ukko..
- miten vakavasta enskailusta on kyse, kisaa vai kuntoa?
- budjetti?

Sopuhintaisen fillarin metsästys mun mielestä kannattais kohdentaa 2-tahtisiin, koska tuon ikäisessä fillarissa on varmasti jo korjattavaa ihan kohtuullisesti (siis jos puhutaan ihan mettäpyöristä).

Merkin valintaan vaikuttaa se, onko paikkakunnalla varaosamyyntiä... harmittaahan se, jos kelit on kohdallaan ja tilausta joutuu odottamaan päiviä.

Itse etsin vähän aikaa sitten myös mettäpyörää ja päädyin vanhempaan kilvettömään Gas Gassiin ( EC 300 -02), koska hinta on ok ja varaosia saa ainakin pk-seudulla hyvin. Laatu ja hinta sopii sunnuntai-kuntoilijan kukkarolle.  
wink.gif

Reilu vuosi sitten sain myös kurapyöräkärpäsen mutta minulle riitti ja riittää ihan sellainen "katumaasturi -tyyppinen" laite, jolla voi ajaa kelvollisesti sorateitä ja muitakin polkuja kunhan vaan löytyy renkaanleveyden verran kantavaa maata ja retkeilyvarusteet pitää saada mukaan

Ostin Honda NX 250:n, joka vaihtui nyt kesällä Cagiva Canyoniksi, jolla voi suunnitellla jo vaikka mitä soratiematkailua. Kohtuuhintaisena puoltaa paikkansa. Tulevaisuudessa voisi joku 1-pyttyinen Bemari ja Aprilia Pegaso tulla kyseeseen, jottei paino nousisi liiaksi. Tankki täynnä Cagivakin painaa jo reilu 180 kg ja on tarpeeksi ellei huonoselkäiselle liiankin painava nostaa maastossa pystyyn tai koettaa saada irti alta romahtaneesta sillasta.

Kurapyörä kannattaa ostaa sen vuoksi, että sillä löytää ihan kotinurkilta aivan uusia teitä ja maisemia.

Sehän vähän riippuu kuinka rankkaa mettää aiot ajaa. Ehkä voit yhdistää Ducatin himon ja mettätiet. Mettäteillä voisi mennä jopa Hypermotard. Itse ajelin parhaimmillaan 180 km/h sorateitä Ruotsin puolella vakiorenkailla ja sitten alkoi hirvittään kun rullaili soran päällä. Vähintään olisi saanut olla Pirellin MT60, joilla ajoin KTM 525:lla jonkin verran ja hyviltä tuntuivat. Metsään ei ole niillä kyllä asiaa. Nyt mulla on Hypermotardin vanteilla välikelin piikkirenkaat ja lauantaina aion laittaa ne alle, saa nähdä miten sopii ja miltä tuntuu. Mutta vanteilla renkaat jo on, vaikka 5.10 leveä nappularengas näyttää kapoiselta HM:n vanteella.

Sehän vähän riippuu kuinka rankkaa mettää aiot ajaa. Ehkä voit yhdistää Ducatin himon ja mettätiet.
Eikös tällainen elefantti olisi myös kompromissi ducatin ja kestopäällysteeltä poistumisen välillä?

Onhan tuollainen möhköenduro tietenkin suunnattoman suuri ja vanha kun haetaan uudempaa ja pienempää...
tounge.gif

Hakoteillähän tässä ollaan, mutta eksyily nyt vaan on kivaa kun alla on sopiva mopo
tounge.gif

Painohan se on aika ratkaisevaa, missä ja miten pystyy ajamaan. Spooriin ja jääradalle pitää olla alle 120 kg, kovapohjaiseen ajoon ja lievään enskaan ale 150 kg. Crossia en harkitsisi millään muulla kuin alle 120 kg:lla. Hypermotard on jo aika painava, n. 175 kg kevennettynä. Tiedän, monet ajavat BMW GS:llä, KTM:n superendurolla ja 950-990 Adventurella, mutta mahtaa se olla aika suurilla ajolinjoilla. Itse en ole edes käynyt testaamassa kun olen päällä istunut, aivan liian painava. Sitten tietenkin nuo missä on katteita ovat kalliita kaataa.

Terve metsäläiset.

Kiitos etukäteen.

-Lee-

wink.gif
Hmmm...
Kysymykset jättää pirusti avonaisia lisä-kysymyksiä kuten:

- valkokilpinen, punakilpinen vai ihan kurapyörä?
- kuskin koko esim. iso-ukko vai pikku-ukko..
- miten vakavasta enskailusta on kyse, kisaa vai kuntoa?
- budjetti?

Sopuhintaisen fillarin metsästys mun mielestä kannattais kohdentaa 2-tahtisiin, koska tuon ikäisessä fillarissa on varmasti jo korjattavaa ihan kohtuullisesti (siis jos puhutaan ihan mettäpyöristä).

Merkin valintaan vaikuttaa se, onko paikkakunnalla varaosamyyntiä... harmittaahan se, jos kelit on kohdallaan ja tilausta joutuu odottamaan päiviä.

Itse etsin vähän aikaa sitten myös mettäpyörää ja päädyin vanhempaan kilvettömään Gas Gassiin ( EC 300 -02), koska hinta on ok ja varaosia saa ainakin pk-seudulla hyvin. Laatu ja hinta sopii sunnuntai-kuntoilijan kukkarolle.  
wink.gif

Erinomaisia kysymyksiä.

Valkokilpinen sen täytyisi olla.
Ukkolla on kokoa reilu 80kg ja yli 180cm pituutta.
Hupia ja kuntoa olen enemmän hakemassa kuin mitään muuta.
Budjetti on siinä mielessä auki kun en haluaisi sijoittaa paljoa kun en vielä tiedä onko lajini mutta jos taas tuntuu metsässä viihtyvän niin olen valmis laittamaan enemmänkin. Hankalaa tälläinen lajin kokeilu, ostat halvan huomaat haluavasi enemmän jos ostat kalliin niin se jääkin talliin seisomaan.

Ennemmin luulen löäytäväni itseni työntämässä pyörää muudassa kuin lennättämässä soraa kohti taivasta.
Eli möhkö-endurot saavat jäädä. Selatessani ilmoituksia on eteen tullut se ongelma että en ymmärrä enää noiden pyörien malleista mitään. Eli mitä voisi pitää kurapyörien 600 Cebarina? Peruspyörien peruspyöränä.

Jos oikeaa enskaa haluat alkaa opetella, niin sanoisin, että paras vaihtoehto siihen on kohtuullisen nykyaikainen, nelitahtinen kaksipuolikas. Ne ovat kevyitä ja moottorin suhteen helppoja ajaa. Jos kuvittelee, että sellaisesta teho loppuu kesken, niin erehtyy reippaasti. Mikäli siis on tarkoitus mennä oikeasti metsään, eli spooreihin ja kivikoihin puita kiertämään.

Tuosta esittämästäsi ikähaarukasta (95-00) sellaisia ei taida löytyä mutta jostain 02- tai 03-malleista lähtien alkaa löytyä.

Hakusanoja on ainakin:
EXC250 F(?)
WR250 F

En laittaisi ehkä noita 250 nelareita kun ovat kalliita huoltaa. Mulle valinta olisi selvä noilla ehdoilla: KTM 250-300 EXC tai GasGas tai jos nelitahtinen niin KTM 400-525.

Tiedän, monet ajavat BMW GS:llä, KTM:n superendurolla ja 950-990 Adventurella, mutta mahtaa se olla aika suurilla ajolinjoilla. Itse en ole edes käynyt testaamassa kun olen päällä istunut, aivan liian painava. Sitten tietenkin nuo missä on katteita ovat kalliita kaataa.
Superi on muuten yllättävän näpeä peli, ei ollenkaan niin kankea/painava kuin näyttää tai tuntuu kylmätyyppien perusteella. Eihän sitä toki voi mihinkään kisaenskaan verrata mutta ihan eri sarjaa kuitenkin kuin nämä möhköendurot, pelimieshän kiertää tuolla päitsinkin.....
tounge.gif

Kerroppa muuten kokemuksia niistä välikelin renkaista kun se on ajankohtaista, olen vähän ajatellut sellaisia Superiin.

Ennenkuin suinpäin ostat pyörää niin käy kokeilemassa metsässä ajamista vaikka safarilla.

Tässä Motojysky

Eipähän mene rahat kankkulan kaivoon jos ei olekaan sun juttu... mulla ainakin oli onnistunut kokeilu, puoli vuotta kokeilun jälkeen oli
oma pyörä tallissa... enskailuun kun jää aika pahasti koukkuun!

Back