• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tellu laukes!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TNT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TNT

New member
Olin äsken ajelulla. Lähdin liikennevaloista ja oli pikkasen liian vähän kaasua ja pyörä nytkähti ja sammui. Yritin käynnistää pyörän mutta mitään ei tapahtunut. Noh taluttelin sen siihen tien sivuun ja koitin startata. Ei mitään. Ei pienintäkään inahdusta starttimoottorista. Missä voisi olla vika? Sen verran tarkistin että startin sulake oli kunnossa.

Akun kaapeli löysässä tai hapettunut
idea3.gif

Et kai vahingossa vaan painanu tappokatkasintas pohjaan? onnistuin sen ite kerran sohiin päälle ihan huomaamattani valoissa, ja sit ihmeteltiin ihan tosissaan että mitä helvettiä...

Kurkkaa se eka, työkaveri sano purkaneensa pyörän melkein osiin ennenkun tajus et sillä oli nappi pohjassa ku joku oli sen parkissa painanu pohjaan
biggrin.gif

Muuta arvailuja ei sit multa löydykään.

Kyllä kaikki helpot ratkaisut on tullut tarkastettua ja tuloksetta.

Kutonen päälle ja vähän nytkäyttää takasesta laatikkoa taaksepäin. Tämä suunta pitäisi pyöräyttää myös starttia hiukkasen. Jos se on jotenkin kuolleessa kulmassa voi se sillä herätä.

Toinen juttu. Jos painaa starttinappulaa, kuuluuko mitään ääntä? Solenoidin pitäs naksahtaa ja jos ei niin tee niin sit vois olla sähkövikaa tarttinappulan ja solenoidin välis.

Moottoria voi myös pyörittää kokeeks vetämällä hyppykaapeli akun kengältä suoraan navalle jos siihen pääsee käsiksi. Sieltä startin kyljestä sitä kumihattua vähän nostaa ja kaapelin päällä huitaisee niin pitäisi vinkaista.

Joskus voi huomaamatta tappokatkaisija mennä päälle, kuten mulla kerran kun aattelin ajossa ottaa edellä menevästä emännästä kuvan tankkilaukussa olevalla kameralla. Kun siinä virittelin sitä kammeraa toimintakuntoon, ja välilä piti tietty antaa kaasuakin, niin eiko perkale menny tappokatkaisija päälle ja mopo vaan sano kaasua avatessa että "mooo...", no löysin sentään vian ennen pysähdystä ja sain sen kuvankin otettua, tosin sillä vanahalla pokkarilla oli hankala ottaa kun on kypärä päässä...aika sähläystä.

Ei viitti suositella.

Tellusta en ole varma mutta useimmissa (kaikissa?) vähänkään tuoreemmissa gsx-r:issä SRADista alkaen on sellainen ärsyttävä turvallisuusjuttu että startatessa pitää olla kytkin pohjassa aina. Muuten ei starttaa. Mulla rupesi tuo kytkinanturi vittuilemaan edellisessä gixxerissä ja kytkintä sai pumpata edestakaisin startti pohjassa ja sitten se aina jossain vaiheessa starttaas. Kertaakaan en vaivautunut putsaamaan anturinjohtojen liittimiä koska vika ei ollut niin usein esillä. Eli jos tellussa on sama juttu niin kokeileppa pumpata kytkintä startatessa tai tsekkaa ne johdot ja liittimet.

Ja nykyisestä pyörästä ajattelin ohittaa tuon kytkinanturin kokonaan heti kun on aikaa ja motivaatiota.

Tellun kone on kyllä ollut syynä moneen murheelliseen tarinaan, sekä siihen että Suzuki esitteli SV100:sen...

Tiedä onko kaikkiin täällä Suomessa tehty niitä päivityksiäkään tai rückrüfeja mitä lueskelin mm. Motorradfahrerista joskus.

ihme legendaa taas tellun koneen huonosta kestävyydestä... kuinkahan moni tapaus on ihan omakohtainen... ja mites se sv:n kone erosikaan käytännössä ("heikoissa" osissa) tellun koneesta? no onhan ne tosin kaikki kawasakit myös venttiilivikaisia jne jne

sanoi:
Mulla rupesi tuo kytkinanturi vittuilemaan edellisessä gixxerissä ja kytkintä sai pumpata edestakaisin startti pohjassa ja sitten se aina jossain vaiheessa starttaas.
Mulla taitaa olla sama ongelma tai ainakin samantapainen. Ei välillä inahdakkaan vaikka runkuttaa starttia olan takaa.

Näinpä se usein on, jos ei mulla oo ollu, niin ei voi olla muillakaan.

Mutta lukekoon ja oppikoon kuka tahtoo.
biggrin.gif

Näinpä se usein on, jos ei mulla oo ollu, niin ei voi olla muillakaan.

Mutta lukekoon ja oppikoon kuka tahtoo.
biggrin.gif
ei mut siis oikeasti. Kuinka monella on ihan kokemuksia noista konerikoista? Kun tutkiskelee esim. TLplanetin forumia, niin aika harvinaisia näkyy noi konerikot olevan. Saman verran niitä on tuntuu olevan joka merkissä/mallissa niitä maanantaikappaleita.

Ja se konehan on ollut myös muissakin mopoissa ilman sitä legendaa ettei se kestä mitään...

tietty noissa ensimmäisissä (-97) S-telluissa oli ongelmaa ruiskuboxin kanssa. lähinnä sitä ei meinannut saada kunnolla säätöihin. Samoin kytkin oli heikompi ja ohjausikari puuttui vakiona. Nämä kaikki viat kuiten korjattiin jo seuraavissa vuosimalleissa. Eli 2000 mallin tellussa ei ole enää mitään lastentauteja. Tosin jos jollain joskus on kytkin hajonnu siitä -97 mallista, niin tietenki kaikki tellut on kytkinvikaisia
biggrin.gif
(sitä vähän hain tolla kawasaki kommentilla)

edit: ja asiaakin.. näyttääkö se näyttö mitään vikakoodia kun pistät virrat päälle? Itse alkaisin etsimään vikaa juuri siitä kytkimen anturista tai seisontatuen anturista. Oletko muuten testannu lähteekö mäkistartilla käyntiin?

Minulla kuoli kerran akku ihan yht´äkkiä, ajoin parkkin ja kaikki hyvin ja kun tulin pankista(kypärähuppu päässä
biggrin.gif
), niin akku oli oikarissa eikä ketään ollut enää kotona
nixweiss.gif

Voisiko olla mahdollista että tellussa on joku turvamekanismi, jos öljyä on liian vähän niin kone ei käynnisty? Näytössä vilkkuu öljykannu ja alla lukee CHEC.

Eikös se tee tuolleen aina. Eli virrat päällä ilmoittaa, että ei ole öljynpaineita.

-mj

Jep. Ja toi CHEC meinaa että on tappokytkin päällä, jalka maassa vaihde päällä ym. Ei valmis käynnistykseen.

jos sulla ei oo hälytintä, sehän sen yleensä aiheuttaa, ni sillo joku, tod. näkösesti virtalukko äkäilee, tutkippa se. mittaa myös seisotatuen, kytkimen, vaihteen ja tappokytkimen katkaisijat. pyöriikö bensapumppu ku käännät virran päälle? eikö? silloi ei oo muita vika vaihtoehtoja.

Katoppa sivuseisontatuen anturi. Jos jalka on alhaalla ja vaihde päällä, tai
tappokytkin päällä, palaa ruudussa CHECK.
Pari kertaa jäänyt seisontatuki niin, ettei se ole aivan ylhäällä niin eipä starttaa.
Ainiin, ja öljyn merkkivalo taitaa vilkkua aina ennen starttausta ja pitäisi sammua kun käynnistät.

Back