Teräspunottujen jarruletkujen putsaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja whosia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

whosia

New member
Hei sanokaas miten teräspunotut jarruletkut sais hienoks, oikeen fiiniks ja kiiltäviks?

ei mitenkään. niissä kuuluu olla muovi päällä ja nykyään muodikkainta onkin ostaa kevlar- tai hiilariletkut.

Niin ja näin, ei kaikissa ole muoveja päällä...

Teräspunosjarruletkut on muoviletkuja (teflon) joissa on rst-langasta tehty punos päällä. Vesi+saippua, metallinkiilotusaine (nestemäinen) toimivat hyvin, mutta riskinä on kiillotusaineen kemiallinen reagointi muoviletkun kanssa (mutu...)

Mitkä kevlarhiilikuituletkut, koskaan kuullutkaan...
wink.gif

aha aha... ootko/ootteko ite käyttäny jotain metallinkiilotusainetta?, (alla olevaa kumiletkua sulattamatta)?
Minkä merkkistä?

Joo, tuota...

Letkut on vasta tänä syksynä asennettu, joten eivät ole vielä kovin törkyiset, mutta luulisin että siivouskomerosta löytyvä kuparin, messingin ja rosterin kiillotusaine käy aivan hyvin. Pohjat laitoin tällä aineella, mutta uusissa letkuissa ei eroa huomannut. Jarrunesteet ei ainakaan vielä ole vuotaneet pihalle. (kopkop) Muistaakseni tämä tökötti on Johnsonin tuote, löytyy esim. isoimmista marketeista (huom. EI hopean kiillotusaine!).

Ongelma autovahoissa/kiinteimmissä kiillotusaineissa on jäännökset, joita väistämättä jää teräspunoksen väleihin, ja joka näyttää erittäin rumalta...
crazy.gif

Muistaakseni tämä tökötti on Johnsonin tuote, löytyy esim. isoimmista marketeista (huom. EI hopean kiillotusaine!).

Ongelma autovahoissa/kiinteimmissä kiillotusaineissa on jäännökset, joita väistämättä jää teräspunoksen väleihin, ja joka näyttää erittäin rumalta...  
crazy.gif
Hei, hyvä, kiitos vihjeestä täältäkin suunnalta.

Olen itsekin joskus tuskastunut poistellessani vaaleanvihreää vahaa teräspunoksista.

Autokemikaaleistakin löytyy tehopuhdistajia ja liuottimia jolla teräspunosletkut saa kohtalaisen siistiks vahingoittamatta itse kumiletkua. Käsittelyn/pesun jälkeen letku paineilmalla puhtaaks ettei jää valumaan ja muhimaan.

Teräspunosletkun pinta on kyllä sellainen että uudenveroista (ja sellaisena kestävää) pintaa siihen ei saa oikein millään. No ehkä lasikuulapuhalluksella, mutta siinäpä menee letkutkin samantien haperoiks.

Joko kevlar- tai hiilikuidusta punottuja letkuja käytetään nykyisin noissa kilpureissa useammin kuin teräspunottuja.

www.frentubo.com

Mitäs muuta hyötyä on kevlar-/hiilikuituletkuista verrattuna teräspunottuihin kuin 3 sentin "jatke", pieni painoetu ja iskunkestävyydeltään huonompi materiaali?

Olen nähnyt jossain teräspunosletkujen (ilman suojamuovia) päälle laitettavaan läpinäkyvää muovia, joka estää hankautumisesta johtuvaa maalin, katteiden jne. kulumista!

Tietääkö joku aiheesta? Voiko tällä päällystää itse letkut ja parantaa siistinä pysymistä?

sanoi:
Olen nähnyt jossain teräspunosletkujen (ilman suojamuovia) päälle laitettavaan läpinäkyvää muovia, joka estää hankautumisesta johtuvaa maalin, katteiden jne. kulumista!

Tietääkö joku aiheesta? Voiko tällä päällystää itse letkut ja parantaa siistinä pysymistä?

Teräspunosletkujen joiden päällä ei ole suojamuovia valmiina voisi pujottaa esimerkiksi ohutseinäisen ja kirkkaan hydrauliikkaletkun. Letku estäisi maalin ja katteiden maalin kulumista, ja pitää letkut siistimpänä, ainakin ensimmäiseen sadekeliin asti. Tämä siksi, koska jos (ja kun) muoviletkut eivät ole aivan tiiviit molemmista päistä, vettä (ja rapaa) pääsee letkun sisään, ja kuivuessaan siitä tulee ruma. Tätä on myös äärimmäisen vaikea puhdistaa. Toinen vaihtoehto olisi käyttää ns. heatshrink putkea, mutta niitä ei taida saada kirkkaana...

Jay

KTMt (joissa vakiona teräspunotut) on kirkas muovitus/letku valmiina siinä letkun päällä, joka on sitten jollain puristusliitoksella suljettu vielä molemmista päistä. Sääli kun ei tiedä valmistajaa.

Ehkä Braking. Brakingin 320mm etukiekot on ainakin vakiona LC4 Smotoissa.

**-**-**
ns. heatshrink putkea, mutta niitä ei taida saada kirkkaana...

Jay
Kutistesukkaa (niinkuin sitä suomeksi kutsutaan) on olemassa myös läpinäkyvänä. En ole koskaan tosin kysynyt hintaa verrattuna perinteiseen mustaan... Kaikkia muita (siis lue joitakin) värejä on saatavana ainakin elektroniikkatukkuliikkeistä. Siniseen mopoon sininen jne...

En siis ota kantaa, että kannattaako teräspuinosletkuja suojata kutistesukalla.

Back