Tervehdys kaikille uudelta jäseneltä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sooda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sooda

New member
Aikomus oli jo täksi kesäksi hankkia iso scootteri mutta valitettavasti siirtyy hankinta ensi kesään. Merkki- ja malliehdokas n:o 1 on ollut 400 tai 650 Burgman. Tähän päädyin pelkästään siksi että ainakin Saksassa niitten hinta on säilynyt parhaiten joten kai se korreloi jotenkin muutenkin laatuun ja pyörään. Saksasta on tarkoitus pyörä hankkiakin. Viimeksi ajellut prätkällä 1970-luvulla joten kai skootteri on tarpeeksi leppoisa uudelleenaloitusväline? Kuinka paljon on merkitystä ABS:llä? Olen tosi rauhallinen ennakoiva ja harkitseva tiellä liikkuja (tämä on toki vain oma mielipiteeni).
 
Tervetuloa joukkoomme! Kannattaa kyllä käydä katsastamassa se 650 Burgman ennen hankintaa ja miettiä käyttötarkoitusta. Se maxi on nimensä mukaisesti maxi sanan varsinaisessa merkityksessä, sanoisinko jopa mega. Pyörän paino ja mittasuhteet ovat jo niin suuret, että jos pääasiallisin käyttötarkoitus on päivittäinen liikkuminen taajama-alueella sekä lyhyet maantieajot, on tuon kokoluokan skootteri aivan liian suuri ja painava. Se onkin varmasti suunniteltu pitkän matkan matkapyöräksi. Ei ehkä ole ihan oikea valinta liion ensipyöräksi välivuosien jälkeen. Jos siis valintasi on Suzuki, kannattaa suunnata katse 400seen Burgmaniin.

Kannattaisi varmaan harkita myös Hondan Silver Wingiä. Alan julkaisuissa sitä on kehuttu kovasti ja malli on saatavilla myös ABSllä varustettuna. Yksi olisi teillä päin kylmätyypitettävänäkin! Ajossa tuosta mallista ei minulla ole kokemuksia, mutta kylmätyypit MP-messuilla otettuani, totesin sen ainakin itselleni todella hyvin soveltuvaksi ja mukavan tuntuiseksi maxiksi. Oma maxini on Gilera Nexus 500, mutta jos vaihto tulee eteen, vaihtoehdot ovat Gilera GP800, jos aioin pysytellä sportissa tai sitten leppoisampi Silver Wing.
 
Lähinnä matkailukäyttöön pyörä tulisi. Kotimaa, Skandinaavia ja Keski-Eurooppa linjoilla. Lähinnä vakaata ajokäyttäytymistä ja hyviä ajo-ominaisuuksia ettin. Ja tietenkin ajomukavuutta. Työmatka menee fillarilla. Tässä on onneksi hyvää aikaa tutkia vaihtoehtoja.
 
Tervehdys, jäsen Sooda.
talktohand.gif

Tulevaisuuden ajosuunnitelmasi vaikuttaa aivan fantastisilta, mutta tuo vakaa ajokäyttäytyminen on skoottereissa kuitenkin aina karvan verran isoa matkapyörää huonompi. Mutta kyllä ne ajo-ominaisuudet eurooppaankin riittäviä ovat.
ABS-jarruja en ole tositilanteessa kertaakaan tarvinnut, kokeiltu on ja kyllä pysähtyy. Ne saattavat pelastaa kokemattoman kuskin tilanteesta, johon taitava kuski ei edes joudu. Ja onhan lukkiutumaton jarrujärjestelmä yleistymään päin, vaikuttanee myös jälleenmyyntiarvoon.
Minä en voi verrata isoa Burgmania esim:Nexukseen tai GP800:een, koska en näe siihen olevan perusteita pelkän messuilla istutun kylmätyypin Gilera-kokemuksella.
Jossain aikaisemmassa aiheessa mainitsinkin niistä tunnesyistä, jotka vaikuttivat vahvasti omaan valintaani, anna vain omien mieltymystesi viedä sinua suuntaan tai toiseen.
 
No, ei nyt noi kannata suutahtaa! Kyllä minulla on kokemusta Nexuksesta ihan tien päälläkin ja useita tuhansia kilometrejä. Toki me kaikki mielellämme puollamme omaa sydäntämme lähellä olevaa. Myönnän, että välillä itsekin harkitsin Burgman 650stä, mutta sen livenä toissa vuonna nähtyäni, totesin sen käyttötarkoituksiini ja mahdollisuuksini fyysisesti täysin mahdottomaksi vaihtoehdoksi.
 
Itse intuitiivisenä henkilönä olen kyllä päätynyt että tuleva skootterini on nimenomaan 650 vaikka elämässäni intuitiot ovat useamman kerran tuottaneet pettymyksen. Ja näistä ajo-ominaisuuksista: Autollakin pystyn ajamaan rajoitusten mukaan, miksi siis en pyörällä. Enkä aio lähteä ajamaan pelkkiä kilometrejä vaan tutustumaan paikkoihin ja nauttimaan. Meinaan jos ette nyt säikytä minua niin etten uskalla koko pyörää hankkiakaan
biggrin.gif
 
Tervetuloa "sooda" toukokuussa Laukaan Peurunkaan, jossa meillä on tarkoitus kokoontua maksiskooteriden merkeissä. Osallistujilta tulet varmasti saamaan tietoa, josta on hyötyä, kun tulet tekemään ostopäätöksesi. Tarkempia tietoja ja ilmoittautumisosoite aikaisemmissa keskusteluissa tässä foorumissa.
 
Tervetuloa "sooda" toukokuussa Laukaan Peurunkaan, jossa meillä on tarkoitus kokoontua maksiskooteriden merkeissä. Osallistujilta tulet varmasti saamaan tietoa, josta on hyötyä, kun tulet tekemään ostopäätöksesi. Tarkempia tietoja ja ilmoittautumisosoite aikaisemmissa keskusteluissa tässä foorumissa.
Kiitoksia. Voin hyvinkin tulla. Mökiltä vain 150km.


Tässä mielenkiintoista palautetta pyöristä.


http://www.bikez.com/bike/rating.php?idbike=24204
 
Soodalle en malta olla kertomatta samaa minkä jo monta kertaa aikaisemminkin olen sanonut tällä foorumilla. Skoottia puntaroituani minä päädyin viime kesänä Burgman 400:seen. Ei mitenkään rationaalisin perustein. Sitä vaan kehuttiin siellä täällä, niinkuin kaikkia mopoja tietysti. Mutta loppuratkaisu tuli sitten melkopitkälle fiilispohjalta. It just felt good
inlove.gif


Plus että se oli mielestäni mukavimman näköinen. Mopo kun sais olla sellainen, että sitä ite kattelee mielellään.

Mitä ajamiseen tulee, niin enpä ossaa sannoo paljookaan, kun en ole muihin kunnolla verrannut. 400:nen on selvästi 250:siä isompi ja jämerämp, sen vaan osaan koeajokokemusten perusteella sanoa. Isompaa en ole kaivannut. 400:sta Burgmania vielä pelaa kaupungillakin ja pakittaa parkkiksilla.

Vaan onnea valintaan. Se valkkaaminenhan se mukavinta onkin. Sit ratkaisun jälkeen pieni downvaihe - oliks tää lopulta viisasta - ja sit alkaa se paras: ei mietitä vaan ajellaan. Oispas jo kesä.
 
Sit ratkaisun jälkeen pieni downvaihe - oliks tää lopulta viisasta - ja sit alkaa se paras: ei mietitä vaan ajellaan. Oispas jo kesä.


Just. Tuo on niin tuttua. Hankki mitä tahansa "järkevää" niin aina jonkinasteinen jälkikatumuksen poikanen astuu mukaan.

Huomasin tuon että olen liittynyt jo suht. aikaisin tälle forumille. Pohjalaiseen tapaan ensin aikani kuuhoilin ennekuin todella liityin.
 
No nyt on pyörä ostettu. On vain vielä Saksassa. Ollut just tarpeeksi kauan rekisteröitynä (rek. 7/2007), tämän vuoden malli ja mittarissa 6300 km. Kuljetusta olen järjestellyt ja eiköhän se pian sieltä ala Seinäjokea lähestyä. Burgman 400:n päädyion lopulta. 650 etsin mutta tarpeeksi uutta ei sopuhintaan löytynyt. Ehkä olisi pitänyt odottaa syksyyn mutta kun on malttamaton. Kustomiakin jo välillä etsin mutta halavatun enkeliksi leimautuminen ja itsesuojeluvaisto onneksi pelastivat.
 
Tervetuloa joukkoon.Turvallisia kilometrejä sinulle ja Burgamanillesi jahka sen Suomeen saat.
smile_org.gif
 
Tänään on pyörä lastattu Kähärin kuljetusautoon. Maanantaina noudettavissa
062802jumpie_prv.gif
 
Joo, kerrohan miltä mopo on vaikuttanut. Ja nothing's perfect, as you know, of course. Minä olen ajellut an400:lla, enkä ole katunut, kun olen vertaillut 250.iin. Wingiä en ole kokeillut, mut en usko saman sarjan koneissa olevan isoa eroa.

Jos talous on tiukalla, ainoa katumuksen aihe on se, että maxien jatkomyynti ei taida olla ihan helppoa puuhaa. Ajokilsat tulee kalliiks, jos aiot vaihtaa piakkoin taas toiseen.

Sen nyt olen ite tajunnut, kun olen verrannut omaa Burgeria vaimon Kawa er5:een, että skootassa on hyvät jouset. Pehmeästi ui rosotien yli. Herrasmies sohva, indeed.

Kerrohan tosiaan kuulumisia, kun mopon saan. Mitenköhän oman yksilösi pleksikuvio on? Joko on originaali modattu tavalla tai toisella?
 
Back
Ylös