TET - Trans Euro Trail

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Go-Za

TET Linesman Finland
Tämä reitti on rakennettu täysin vapaaehtoisvoimin. Kyseessä on 38000 km Enduro- ja Adventurepyörille sopivaa reittiä läpi kaikkien Euroopan maiden (lähes) ja Suomikin on mukana.
Suomen läpi mennyt reitti ei ollut kummoinen, mutta sitä saataneen päivitettyä lähikaikoina kun "reittivastaava" Roland ajaa uusia vaihtoehtoja läpi juuri tällä hetkellä! Itsellä oli kunnia olla rakentamassa reitin eteläisintä osaa joka alkaa (tai päättyy) Espoon Lahnuksen Shelliltä.
TET -kotisivut löytyvät täältä. Ja Suomen osuus reitistä löytyy täältä. Linkistä löydät myös ladattavan GPX-tiedoston jonka voit tökätä naviin ja lähteä seuraamaan reittiä.
TET:llä on jo suurehko faniryhmä facebookissa, eli n. 14000 seuraajaa. Ryhmässä julkaistaan aika hyvin kuvia joka puolelta Eurooppaa.
Tässä ollaan Rolandin kanssa tauolla Räyskälän kentällä:
j2qFgo5.jpg
 
Prskeles...yhä enemmän alkaa houkuttamaan vaihtaa ens kaudeks katupyörä pois ja hommata mediumenska....edelleen se jammun T7 pyörii mielessä...
 
Suomen läpi mennyt reitti ei ollut kummoinen, mutta sitä saataneen päivitettyä lähikaikoina kun "reittivastaava" Roland ajaa uusia vaihtoehtoja läpi juuri tällä hetkellä! Itsellä oli kunnia olla rakentamassa reitin eteläisintä osaa joka alkaa (tai päättyy) Espoon Lahnuksen Shelliltä.
Ristiriitaiset fiilikset tosta nykyisestä reitistä, ei houkuttele minua, mutta luultavasti versio 2 on parempi.
Mihin asti Go-Za on suunnitellut reittiä pohjoiseen?
 
Kura foorumilta vois saada vinkkejä mielenkiintoisista pätkistä. Mä olen tän viikon ajanut Baltian pätkiä, tosin skippasin Virossa sen itään ja pohjoiseen menevän lenkin. Ihan on mielenkiintoista pätkää Baltit reitittäneet[emoji122] Huomenna tulee ajettua Liettua loppuun ja Puola hyvään alkuun. Sitte pitääkin ettiä oma reitti, kun Ukrainan reitti puuttuu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ristiriitaiset fiilikset tosta nykyisestä reitistä, ei houkuttele minua, mutta luultavasti versio 2 on parempi.
Mihin asti Go-Za on suunnitellut reittiä pohjoiseen?
Nykyinen reitti on ihan ok tuolla idässä kun seurailee noita rajaa lähellä olevia hiekkateitä. Toi mitä mä tein oli aika perusreittejä Espoo - Vihti - Karkkila - Räyskälä jne. Loppupiste oli Hml. Mutta katotaan ensin hyväksyykö Roland sen lopulliseksi.
 
Jostain jos löytyisi 70-luvun Jyväskylän suurajojen( myöh. Rally of 1000 lakes, Neste Rally of Finland)reittikarttoja.
Myös muiden sen aikaisten rallien.

Silloin reitti kulki aivan kyläteillä jotkut nopeammat pätkät isommilla ns. valtiontiellä niinkuin Ouninpohja ja Urria, joita vieläkin ajetaan.Myös siirtymät noilla saman tasoisilla poluilla.
Ja reitti oli isolla alueella :Lahti- Hml-Tre-Viitasaari-Iisalmi -Kuopio-Mikkeli, ja pätkiä nelisenkymmentä.
Silloisia reittejä voisi mielestäni hyvinkin hyödyntää edelleen soratiekelpoisilla mopoilla seikkailuun.

Olen joitain pätkiä muistinvaraisesti bongaillut nyttemmin mopolla ja ovat ainakin tuollaisella möhköllä ihan hienoja polkuja.

Vaikkei ihan TET-reitiksi mahtuiskaan, niin olisi mukavia reittejä kierrellä.
Ainakin tällaiselle joka noihin aikoihin on tuolla pyörinyt...
 
Nykyinen reitti on ihan ok tuolla idässä kun seurailee noita rajaa lähellä olevia hiekkateitä. Toi mitä mä tein oli aika perusreittejä Espoo - Vihti - Karkkila - Räyskälä jne. Loppupiste oli Hml. Mutta katotaan ensin hyväksyykö Roland sen lopulliseksi.
Onks tossa reitillä Porokylän ja Juntusrannan välillä tankkauspisteitä?
 
Kumhon ja Suomussalmen keskustassa ja Ala-Vuokin kyläkaupalla on bensaa tuolla suunnalla.
 
Kumhon ja Suomussalmen keskustassa ja Ala-Vuokin kyläkaupalla on bensaa tuolla suunnalla.
Kiitos, 2006 vuoden GT-kartta ei tunnustanut Ala-Vuokkin bensapistettä vaikka kuukkelin kuvien perusteella sellainen siellä on tod.näk. ollut kohtalaisen kauan.
 
Ajettiin TET reittiä tuossa menneenä viikonloppuna. (Tahko-Helsinki)

Perjantaina lähdettiin Helsingistä kohti Tahkoa ja tuo n. 450km siirtyminen pikiteitä pitkin kesti taukoineen reilu 5 tuntia.

Paluu olikin sitten kaksi ajopäivää, eli meni reippaat 16 tuntia ajamiseen (n. 600 km). Eli lauantaina aamusta aloitimme varsinaisen TET reitin ajamisen Säyneisistä kohti Helsinkiä.

Olin kopioinut reitin viralliselta sivustolta Tyreen (reittipisteet) ja siitä sen latasin sitten Garminin naviin kolmessa osassa, koska reittipisteitä oli niin suuri määrä. Toimi ihan ok, ja muutenkin olen yleensä pätkinyt pitkät reitit naviin, jos reittipisteitä paljon, helpottaa muutoksia ja sitä jos tulee jotain häikkää.

Pääasiassa tiet olivat hyvää hiekkatietä + asfalttia, oisko suhde ollut jotain 65% hiekkaa 30% assua ja 5% oli pienempää metsäautotietä. Lauantaina ajettiin siis Tahkolta Mikkeliin, jossa yötä ja sunnuntaina Mikkelistä Helsinkiin (molemmat päivät siis n. 8 tunnin ajopäiviä, kovin pitkiä taukoja ei pidetty)

Pyörinä olivat 1200 gs ja gsa täydessä matkavarustuksessa, renkaina Heidenaut K60. Todella hyvin pääsi ajamaan koko reitin ja mitään erikoisen pahoja paikkoja ei tullut eteen (yksi kaatunut puu sahattiin pois tieltä). Pärjää siis ihan normitaidoilla ja ajolla. Aikaa toki menee, kun mutkittelee sen verran, eli jos kiire on, niin tämä ei ole suositeltava reitti.

Tankkauspaikkoja tulee ihan hyvin, toki hieman joutuu reitiltä poikkeamaan, mutta neuvoohan se navi takaisin sitten reitille. Hienoja paikkoja ja maisemaa riittää tällä reitillä, eikä ruuhka pääse yllättämään juuri passeli reitti isoille matkaenskoille. Todelliset kurapyörämiehet kyllästyy pyörillään tällä ajetulla reitillä, ei liene tarpeeksi haastetta.

Suosittelen ajamaan.
 
Nyt se päivitys on tehty. Eli jotakuinkin koko reitti uusiksi Hki - Kuopio välillä. Pitäisi olla ainakin vähän mielenkiintoisempi kuin toi edellinen. Päivitys löytyy täältä. Espoo - Hml on meikäläisen käsialaa.
Toi pikakatselukuva ei ole vielä päivittynyt -reitti näyttää kartalla tältä.
 
Nyt se päivitys on tehty. Eli jotakuinkin koko reitti uusiksi Hki - Kuopio välillä.

Mainiota, kiitos.
Sitä edellistä reittiä ajelin Mikkelin suuntaan Imatran ajoihin mennen tulle, kun olin Puumalassa pari yötä.
Mainiota reittiä oli sekin.

Tuo menee nyt ihan eri kautta, joten melkein kaikki on uutta.
Pitää kokeilla, jos matka suuntautuu tuonne jonnekin Vantaalta.

Neste rallin pikiksiä ei ehkä ole reitillä vaikka nekin ovat mainioita pätkiä.
Tai saattaa ollakin, koska en niitä niin tarkkaan tiedä.
Niitä olen ajellun Gessumeetingiin mennessäni ja tullessani Saarijärveltä.
 
Jostain jos löytyisi 70-luvun Jyväskylän suurajojen( myöh. Rally of 1000 lakes, Neste Rally of Finland)reittikarttoja.
Myös muiden sen aikaisten rallien.

Silloin reitti kulki aivan kyläteillä jotkut nopeammat pätkät isommilla ns. valtiontiellä niinkuin Ouninpohja ja Urria, joita vieläkin ajetaan.Myös siirtymät noilla saman tasoisilla poluilla.
..

Jonkun vuoden on ollut harrastuksena etsiä ja ajella rallipikiksiä: tästä löydät kohtuu paljon, pääsee ainakin alkuun. TET on hyvä juttu, mutta on meillä onneksi muitakin hyviä pätkiä!

https://www.rally-maps.com/database#ctry_FI

Lähden elokuussa ajelemaan TETtiä pohjoiseen ja jos vain aika riittää niin Altan postitien myös..
 
No nythän tuo TET kulkee jo lähihuudeilta, kiitos reitityksestä. Tuosta reitityksestä yleensä tulee mieleen, kun Suomi on pitkä maa, niin onko koskaan ajateltu paria vaihtoehtoa tyyliin Suomi TET 10 päivää ja TET 4 päivää. Ja nähtävästi myös TET-groupissa on keskusteltu myös maakohtaisista loopeista, eli reiteistä jotka ovat lenkkejä.
 
Kyllä Suomeen pitäsi saada useampi pätkä!
Omana mielipiteenä reitti kannattaisi vetää tuolta Ilomantsi -Lieksa - Kuhmo -linjan itäpuolelta, sieltä ne parhaat sorapätkät löytyy sekä aito erämaan tunnelma. Ulkomaan eläville rajavyöhyke ja Venäjän rajan läheisyys toisi myös oman jännityksensä.

Pohjoisessa Lokasta pääsee nykyään melko lailla suoraan länteen (Ruosseläntie) ja reittiä voisi jatkaa Pomokairan läpi. Rajalompolon kautta vedettynä reitille saisi jopa pienen vesistöylityksen.

Tuossa 2015 ajamani reitti, joka nuolee rajavyöhykettä muutamaan poikkeusta lukuunottamatta (mm. Kuhmossa piti käydä kaupassa ennen mökille menoa...): Operaatio Rajatarkastus 2015
 
Joku on varmaan ajellut tän päivitetyn reitin nii kokemuksia kyselisin.
Eli onko toi edelleen ihan pääasiassa soratietä ja onko mitään metsäautotietä pahempaa reitillä?
Lähinnä tosta Hauholta pohjoiseen päin vaikka parin päivän reissua.
Eli pärjäiskö tollasella 750 Dorsodurolla? Ajatuksissa jos laittais vaikka Pirelli Scorpion Rally STR:ät alle tai Scorpion trail 2:set tälle kesälle ja ajelis enempi soraa. Mitään parempaa nappularengasta ei niille vanteille taida oikein löytyäkään kun ei tohon taakse taida alle 180 leveetä saada.
Millekään kivikkopoluille ei kuitenkaan viitti lähteä kun ei oo pohjapanssariakaan.
 
Ei mitään metsäautotietä kummempaa.
Ihan ylhäällä ennen Tievaa mennään vähän pienempää tietä jokunen kilometri.
Siinä jossain Kuopion alapuolella -19 loppukesän reitti ajatti isolta tieltä metsään semmoiselle polulle että pitänyt olla oikea enska etenemiseen. Jäljistä päätellen ei siitä kukaan ollut viimekesänä ajanutkaan, kiertoa tuli vain muutama sata metriä. Saattaa olla korjattu nykyversioon koska oli selkeä virhe.
 
Back
Ylös