• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Thundercatin kolinat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juspa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juspa

New member
mikä on normaalia ääntä koneesta ajettaessa? Mulla kuuluu varsinkin kutosvaihteella ihme kalinaa tasakaasulla ajettaessa kun kierrokset on jossain 4-5 tonnin välillä, niinkuin joku osuis jonnekin. voisko olla vaihteistossa jotain tai venttiilit nakuttaa?

ajettu on 49tkm. Tosin melkein se kaikki 25kW:na. Mikä vaihteistosta yleensä sit hajoaa jos hajoaa?

Hmmh, tänään kiinnitin omassa mopossa huomiota ihan talliin ajaessa eli vaihteisto kolisee vaihteen vaidon yhteydessä.

Kun iskee vapaalta ykköseltä niin laatikko kolahtaa ja jos vaihtaa vapaalta kakkoselle niin räsähdys on vielä kovempi.

Vaikuttaako ketjujen kireys tai löysyys tällaiseen vai onko tuollaisen äänet ihan normaalia vaan ?

Kun iskee vapaalta ykköseltä niin laatikko kolahtaa ja jos vaihtaa vapaalta kakkoselle niin räsähdys on vielä kovempi.
Mulla tekee ihan samaa. Ja kylmänä jos on ryyppy päällä ja normaalia tyhjäkäyntiä enemmän kierroksia kolahtaa vielä pikkaisen kovemmin.

Välillä vaihtaessa ykköseltä kakkoselle vähän huolimattomasti kolahdus/rusahdus kuulostaa ikävän kovalta...
crazy.gif

Joo tyyppivika jammun laatikoissa. Vaatii päättäväisiä ja kohtuu voimakkaita liikkeitä, mut niitähän me poijjaat ja tytötkin tehdään.

nuohan nyt on aivan normaali ääniä joka mopossa, en ole vielä sellaista ajanut jossa liikkeelle lähdettäessä vaihteen päälelaiton yhteydessä kuuluisi kolalahdusta tai rutinaa olkoon nyt mitä ääntä vaan.Asiaa auttaa huomattavasti kun liikkeelle lähdettäessä pukkaat jaloilla pyörän liikkeelle ja samalla vaihde päälle kokeile eihän kuulu enää tuota ääntä.Mistähän kummasta tuolainen väite että jammuassa olis laatikko vikoja,  en ole koskaan kuullutkaa , itselläkin on noita ollut ja  aina on pelittänyt paras vaihteitohan noissa vertas mihin vaan on se niin sujuva verrataan nyt vaikka hondan tai bmw laatikkoon.Ja anna sen pyörän lämmetä kunnolla ettei ryypptä tarvii enää pitää päällä, niinkuin itsekin huomasit rosaus on kovempi mitä enempi kieroksia ei kyllä tee sille laatikolle hyvää.2000 kierosta niin et saa enää vaihdetta päälle ollenkaan
buttrock.gif

Tuli mieleen,
eek.gif
4000-5000rpm -> ~80-100km/h -> Ei oikeastaan vetoa eikä moottorijarrutustakaan päällä, eikä ihan pieniä kuule jo tuulesta johtuen.
Tyhmä kysymys, mutta auttanut joskus ennenkin/muitakin....:
Ettei vaan ketjut/rattaat vaihtokunnossa, osittain venyneet jolloin tasasella tahdilla hakkaavat haarukan alle? Näin teki mun Catti aikoinaan, ja samaa teki Zian ZXR aikoinaan, tosin veto päällä "liian" isolla vaihteella. (Tuolla tavalla voit myös koittaa että löytyykö tuttua ääntä.) Sopisi toi kilometrimääräkin siihen (~30tkm alkuperäiset ja ton verran ekat tarvike vermeet)
Yammun laatikot pitää aina vähä pauketta, mutta yhtään ei ole tullut vastaan joka olisi oikeasti hajonnut.
buttrock.gif

Mun catin meteli oli paskoista ketjuista kiinni. Pitää se laatikkokin ääntä ja tuntuu vaativan kovaa käsittelyä. Rauhalliset vaihdot erityisesti ykköseltä kakkoselle johtavat takkuiluun ja melko kovaan rusahtavaan ääneen. Menee kuitenkin päälle. Kakkoselta kolmoselle vähän sama juttu. Mutta toimii... Määrätietoisella vaihtamisella ihan ok.

Pitää se laatikkokin ääntä ja tuntuu vaativan kovaa käsittelyä. Rauhalliset vaihdot erityisesti ykköseltä kakkoselle johtavat takkuiluun ja melko kovaan rusahtavaan ääneen. Menee kuitenkin päälle. Kakkoselta kolmoselle vähän sama juttu. Mutta toimii... Määrätietoisella vaihtamisella ihan ok.
Todella tutun kuuloista - ihan kuin itse olisin kirjoittanut =)

Taitaa todella olla catin laatikon ominaisuus. Kyllä sitä on tullut ihmeteltyä, mutta kun kerran toimii, niin mikäs siinä. Tekee vaan pahaa välillä kuunnella... Kylmänä toimii kuin ajatus, silloinhan öljyt ovat vielä jäykät.

Juu kyllähän moottoripyörästä aina jotain kolinoita kuuluu ja nyt kun olen tottunut käyttämään korvatulppia, niin ilman niitä ajellessa tuntuu, että catti leviää alle...

Muuten on kyllä ihan samat ominaisuudet tunnistettavissa omasta catistakin, ja siihen tosiaan auttaa nopeat ja määrätietoiset vaihdot, kuten kaikki muutkin ovat todenneet. Tai sitten kiihdyttelee aina hiukan reippaanlaisesti...

Ihan tutun kuulosta, tuli ihan oma mopo mielee... 67 ajettu, mut äänestä huolimatta lodj toimii aivan moitteettomasti
biggrin.gif

Joo, tosiaan mäkin oon lakannu välittämästä kaikista äänistä mitä koneesta kuuluu. Jos se hajoo, niin sit se hajoo.
tounge.gif

Tulipa mieleeni tässä kun kokeilin Mobilin Mp öljyjä Acessa niin laatikko oli hiljaisempi ja vaihteet kytkeytyivät paremmin kuin Gastrollin vastaavilla. Toki se Mobil oli aivan hemmetin kallista. Shellin Advance näyttäis toimivan kanssa aikas hyvin.

Oon huomannu ku vaihtaa 1:ltä 2:lle ja käyttää vapaat välis ni ei pidä mitää mekkalaa... mut se o pirun hidasta vauhti tippuu
sad_orig.gif

Tuohon 1->2 (->3) vaihtamis kolinoihin ja välivapaalle lipsahduksiin ovat ameriikassa todenneet toimivaksi kun säätää vaihdepoljinta 3-5mm alemmaksi - jalka nostaa sitä silloin automaattisesti hieman voimakkaammin ja pitemmälle. - määrätietoinen vaihtaminen ihan itsestään...

Alaspäin vaihtaminenhan ei oo Kissassa ongelma.

Back