Tien varsien "siistiminen"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pepper
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pepper

New member
Enkä tarkoita nyt tällä otsikolla näitä alinopeus merkkien poistamista
tounge.gif
, vaan näitä traktoreita joissa on se "helvetinkone" , joka niittää ojanpohjat pitkistä heinistä... Tuli tänään ajelulla eteeni mutkan jälkeen tällainen "yhdistelmä" jonka vauhti vastaa kävelyä, nopeusrajoitus kyseisellä tiellä on 80km/h. Kerkesin kyllä reagoimaan ja väistämään kyseisen laitteen mutta mitä jos tuollainen tuleekin vastaan keskellä mutkaa, tilanne voi olla aivan toinen
eek.gif
Onko todellakin näin että jos maantietä hoidetaan tuollaisella laitteella ei tarvitse laittaa mitään ennakkovaroitusta kyseisen tien päihin jotta muut liikkujat osaisivat varautua todella hitaasti liikkuvaan ajokkiin. Kerran olen nähnyt kun kupla ajoi päin tälläistä yhdistelmää, koska vastaan tuli autoja ei voinut väistää ja jarrutus ei riittänyt...Näky ei ollut kaunis. Tiet kuitenkin hoidetaan varmaan järjestelmällisesti joten tuommoisen väliaikaisen varoituskyltin tiputtaminen tienvarteen tuskin hirveätä vaivaa maksaisi?
 
062802jumpie_prv.gif
Asiaa
062802jumpie_prv.gif

Moottoriteillä on jo 100km/h
baaa.gif
plakaati vilkkuineen ja suoralla tiellä näkyy kauas.
Pienemmillä teillä ei ole väistämismahdollisuuksia yleensä, joten sinnekin villkkuplakaatiajoneuvoyhdistelmät varoittamaan.
smile_org.gif

062802moto_prv.gif
 
Jotkut niittourakoitsijat laittavat asianmukaisesti varoitusmerkit jopa aivan suorille tieosuuksille. Kaikki eivät vain taida olla yhtä huolellisia, mikä on ihan p:stä.

Kannattaisi ilmoittaa varoitusmerkkien puuttumisesta tiehallinnon palvelukeskukseen. Ne voivat sitten vaatia urakoitsijaa laittamaan merkit. Voihan siitä tietenkin ilmoittaa poliisillekin, sillä kaikkien tietöiden kohdalla pitäisi kyllä käsittääkseni olla varoitusmerkit.
 
Eikös noi nyt ole aika selvästi erotettavissa normaali traktoreista?

OT:Eikös nopeuden pitäisi olla sellainen, että saa kulkuneuvon pysähtymään ennen estettä
confused_orig.gif
? Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
 
Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
Huomasin saman myös tänään kun ajelin Laviantietä, olivat tehneet reunatäyttöjä sisäkaarteisiin ja irtokiviä päällysteellä kurveissa, joten olkaahan varovaisia
crazy.gif
 
Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
Huomasin saman myös tänään kun ajelin Laviantietä, olivat tehneet reunatäyttöjä sisäkaarteisiin ja irtokiviä päällysteellä kurveissa, joten olkaahan varovaisia  
crazy.gif
Sora on tosiaan levinnyt tielle noista reunatäytöistä, esim. tiellä no. 210 välillä Yläne-Loimaa oli soraa eilen sisäkurveissa.
 
Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
Huomasin saman myös tänään kun ajelin Laviantietä, olivat tehneet reunatäyttöjä sisäkaarteisiin ja irtokiviä päällysteellä kurveissa, joten olkaahan varovaisia  
crazy.gif
Sora on tosiaan levinnyt tielle noista reunatäytöistä, esim. tiellä no. 210 välillä Yläne-Loimaa oli soraa eilen sisäkurveissa.
Kieltämättä niittokone oli heittänyt "roskaa" aika kiitettäviä määriä. Sama vika oli myös hinnerjoki-vaaljoki-laajoki-karjala akselilla. Pysähdyin niittokoneen viereeen, kun kuski oli putsaamassa / tauolla siinä ja lupasi laittaa viestiä, että harjaisivat tien kuntoon. Tiedä sitten tekivätkö oikeasti jotain, mutta asia selviää tarkistamalla tieosuus.
 
Eikös noi nyt ole aika selvästi erotettavissa normaali traktoreista?

OT:Eikös nopeuden pitäisi olla sellainen, että saa kulkuneuvon pysähtymään ennen estettä
confused_orig.gif
? Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
Juu eroaa, siinä on se lisälaite... Mutta tuollaisilla teillä se on v... lysti miltä se näyttää kun vauhti on noin hidas jos se tulee jossain mutkassa eteen...
wink.gif
Kenenkään semmoseen ole maantiellä varauduttava taikka liikenteestä ei tule yhtään mitään, sitä varten on LIIKENNEMERKIT jotta osataan varautua normaalista poikkeavaan.
 
Eikös noi nyt ole aika selvästi erotettavissa normaali traktoreista?

OT:Eikös nopeuden pitäisi olla sellainen, että saa kulkuneuvon pysähtymään ennen estettä
confused_orig.gif
? Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
Juu eroaa, siinä on se lisälaite... Mutta tuollaisilla teillä se on v... lysti miltä se näyttää kun vauhti on noin hidas jos se tulee jossain mutkassa eteen...
wink.gif
Kenenkään semmoseen ole maantiellä varauduttava taikka liikenteestä ei tule yhtään mitään, sitä varten on LIIKENNEMERKIT jotta osataan varautua normaalista poikkeavaan.
Kuullostaa ehkä jeesustelulta, kaikkeen pitää liikenteessä varautua.
 
Olin aikoinaan tielaboratoriossa töissä jossa analysoitiin asfalttinäytteitä. (Niitä pyöreitä reikiä tiessä jos ootte joskus huomannut). Meillä oli selkeä määräys, että pora-auton takana pitää olla riittävän ajoissa selkeä varoitus. Se hoidettiin peräkärryllä, jossa nopeusrajoitus kyltti ja vilkkuvalot jotka nuolella ilmoittivat kummalta puolelta tulee mennä. Muuten toimi, mutta harva hiljensi.

Ps. Porareikien paikkaus kuului urakoitsijalle.
 
Joo, varmaan vielä vaaditaan kolmenkympin nopeusrajoitusta ja tulette saamaan sen. Ihan samanlailla siellä mutkassa voi olla hirvi tai mutkia oikova vastaan tuleva auto. Pitää ennakoida ja jos taidot eivät riitä ko. esteitten väistämiseen niin vauhtia on enemmän kuin taitoa. Paitsi jos vastaantuleva auto vie kaikki ajolinjat niin silloin pitää olla onni matkassa nimimerkillä. onnimatkassa.
Kun viime kesänä ajelin sellaista kuulalaakeri soratietä niin mutkassa tuli vastaan joku pojankossi seatilla kahva edellä vastaan ja sen vähän minkä ehdin väistää niin se riitti minulle, mutta sen päivän ajo fiilikset menivät kun auton perä hipoen meni ohi.
 
Eikös noi nyt ole aika selvästi erotettavissa normaali traktoreista?

OT:Eikös nopeuden pitäisi olla sellainen, että saa kulkuneuvon pysähtymään ennen estettä
confused_orig.gif
? Nyt viimeaikoina on ollut todella paljon hiekkaa kurveissa, kun Destia? täyttää noita sisäkurvin puolia. On siitä vittumainen, että sora on saman väristä kuin kuiva asvaltti, joten sen huomaa todella myöhään....
Juu eroaa, siinä on se lisälaite... Mutta tuollaisilla teillä se on v... lysti miltä se näyttää kun vauhti on noin hidas jos se tulee jossain mutkassa eteen...
wink.gif
Kenenkään semmoseen ole maantiellä varauduttava taikka liikenteestä ei tule yhtään mitään, sitä varten on LIIKENNEMERKIT jotta osataan varautua normaalista poikkeavaan.
Mitenkä puusilmämotoristit huomaisivat varoittavat liikenenmerkit kun eivät näe nopeusrajoitusmerkkejäkään :-)
 
Kortti pois kuskilta joka ei tuon kokoista laitosta havaitse niin että ehtisi jarruttamaan.

Voi siellä mutkan takana olla paljon muutakin, vaikka sitten niitä kävelijöitä tai tien poskeen hajonnut kuorma-auto tai vaikka ambulassi joka on irrtoittamassa puuhun ajanutta moottoripyöräiljää. Tai tien poikki kaatunut puu, kuten eräällä tutulla. Tuloksena murtuneet ranteet kun ajoi päin.

Ja hiukan epäilen että jos varoitusmerkki oli 10 km aikaisemmin, niin tuskin moni kuski enää jaksaa varoa.

Hereillä oleva täysipäinen kuski voisi varmaan huomata tuoreet niittojäljet ja niiden perusteella suorittaa vaikean loogisen päättelytehtävän siitä mitä edessä saattaa olla.
 
Kortti pois kuskilta joka ei tuon kokoista laitosta havaitse niin että ehtisi jarruttamaan.

Voi siellä mutkan takana olla paljon muutakin, vaikka sitten niitä kävelijöitä tai tien poskeen hajonnut kuorma-auto tai vaikka ambulassi joka on irrtoittamassa puuhun ajanutta moottoripyöräiljää. Tai tien poikki kaatunut puu, kuten eräällä tutulla. Tuloksena murtuneet ranteet kun ajoi päin.

Ja hiukan epäilen että jos varoitusmerkki oli 10 km aikaisemmin, niin tuskin moni kuski enää jaksaa varoa.

Hereillä oleva täysipäinen kuski voisi varmaan huomata tuoreet niittojäljet ja niiden perusteella suorittaa vaikean loogisen päättelytehtävän siitä mitä edessä saattaa olla.
Samoin pelkästään kalenterista katsomalla selviää että kohta on se aika vuodesta kun savea ilmestyy paakkuina maajussien töitten seurauksena tielle. Ja niitä kymmensiipisiä kolme metriä pitkiä kyntöauroja jotka kääntyessään pellolle / pellolta tukkivat koko tien. Ja niitä leikkuupuimureita jotka ovat varsinaisia helvetinkoneita kun kääntyvät renkaat ovat takapäässä. Kääntymisliike on yllättävän laaja ja nopea.

Joten hereillä saa olla kaiken aikaa.

PS. Tuleehan se talvikin joka vuosi, mutta AINA autoilijoille yllätyksenä.
 
Tuleekos useinkin ajeltua mutkiin siten, ettei ehdi tehdä mitään, jos omalla kaistalla on joku este? Jos tulee, niin tulee mieleen, että vauhtia saattaa silloin olla pikkuisen liikaa. Ajoneuvohan pitäisi voida pysäyttää tien näkyvällä osalla.

Sekään ei ihan aina riitä, koska se ´estehän´ voi myös olla väärää kaistaa vastaan tuleva toinen ajoneuvo. Yleensä onneksi vain hieman ´lainaavat´ sinun kaistaasi, joten kaistan oikeaan reunaan sijoittuminen voi auttaa säilyttämään sen ainokaisen, prätkä kun on onneksi aika kapea. Mutta siinäkään ei ainakaan yhtään helpota reagoimista/toimintaa, mikäli ajaa itse ylikovaa kurviin.

Liikenteen kehitysmaissa se onkin ihan tuiki tavallista, että mutkan takana voi olla (tai sieltä voi tulla) aivan mitä tahansa vastaan, vaikkapa kuorma-autoa ohittava bussi, jolloin onkin varsin kiire löytää tien ulkopuolelta paikka, minne väistää. Toki paljon harvinaisempaa Suomessa, mutta ei siitä ole täälläkään takeita, mitä sitä mutkan takaa oikein löytää.

Radalle ajelemaan mutkiin sellaista vauhtia, että ne on ´sokeita´, kadulla sama kostautuu ennemmin kuin myöhemmin.
 
Tuleekos useinkin ajeltua mutkiin siten, ettei ehdi tehdä mitään, jos omalla kaistalla on joku este? Jos tulee, niin tulee mieleen, että vauhtia saattaa silloin olla pikkuisen liikaa. Ajoneuvohan pitäisi voida pysäyttää tien näkyvällä osalla.

Sekään ei ihan aina riitä, koska se ´estehän´ voi myös olla väärää kaistaa vastaan tuleva toinen ajoneuvo. Yleensä onneksi vain hieman ´lainaavat´ sinun kaistaasi, joten kaistan oikeaan reunaan sijoittuminen voi auttaa säilyttämään sen ainokaisen, prätkä kun on onneksi aika kapea. Mutta siinäkään ei ainakaan yhtään helpota reagoimista/toimintaa, mikäli ajaa itse ylikovaa kurviin.

Liikenteen kehitysmaissa se onkin ihan tuiki tavallista, että mutkan takana voi olla (tai sieltä voi tulla) aivan mitä tahansa vastaan, vaikkapa kuorma-autoa ohittava bussi, jolloin onkin varsin kiire löytää tien ulkopuolelta paikka, minne väistää. Toki paljon harvinaisempaa Suomessa, mutta ei siitä ole täälläkään takeita, mitä sitä mutkan takaa oikein löytää.

Radalle ajelemaan mutkiin sellaista vauhtia, että ne on ´sokeita´, kadulla sama kostautuu ennemmin kuin myöhemmin.
"prätkä kun on onneksi aika kapea"

On, pystyssä. Mutta kun laitetaankin se kallelleen niin leveyttä alkaa olla eri tavalla. Ja se ulommainen osa tien keskiviivaan päin onkin kuskin pää eikä ohjaustangonpainon nuppi.
 
Totta toisaalta. Mutta juuri mm. tuon takia vauhdinpito tulisikin olla mitoitettu siten, että on varaa tehdä ajolinjamuutos koukaten aivan asfaltin reunaan, ja nostaa pyörä samanaikaisesti ainakin melko pystyyn juuri sillä hetkellä, kun kohdataan väärää kaistaa vastaantuleva ajoneuvo. Unohtamatta tietenkään myöskään sitä, että pito voi tien reunassa olla aika huono...

Yllämainittu voi toki olla paljonkin helpommin sanottu kuin tehty, koska äkkitilanteessa ei ole aikaa mietiskellä mitä tekisi. Ja jos niin kehnosti sattuu, että ei kertakaikkiaan enää mahdu mistään, niin silloin tieltä ulos ajaminen kuulostaa aavistuksen houkuttelevammalta kuin vastaantulijaa päin törmääminen.

Joten tässäpä jälleen pari hyvää lisäsyytä jättää itselleen sopivasti pelivaraa.
 
Kortti pois kuskilta joka ei tuon kokoista laitosta havaitse niin että ehtisi jarruttamaan.

Voi siellä mutkan takana olla paljon muutakin, vaikka sitten niitä kävelijöitä tai tien poskeen hajonnut kuorma-auto tai vaikka ambulassi joka on irrtoittamassa puuhun ajanutta moottoripyöräiljää. Tai tien poikki kaatunut puu, kuten eräällä tutulla. Tuloksena murtuneet ranteet kun ajoi päin.

Ja hiukan epäilen että jos varoitusmerkki oli 10 km aikaisemmin, niin tuskin moni kuski enää jaksaa varoa.

Hereillä oleva täysipäinen kuski voisi varmaan huomata tuoreet niittojäljet ja niiden perusteella suorittaa vaikean loogisen päättelytehtävän siitä mitä edessä saattaa olla.
Pitkän päälle just samaa mieltä.
033102beer_1_prv.gif


Nim:
Vittu, Tampere tuli yht-äkkiä ihan kesken 9-tietä vastaan!
 
Kortti pois kuskilta joka ei tuon kokoista laitosta havaitse niin että ehtisi jarruttamaan.

Voi siellä mutkan takana olla paljon muutakin, vaikka sitten niitä kävelijöitä tai tien poskeen hajonnut kuorma-auto tai vaikka ambulassi joka on irrtoittamassa puuhun ajanutta moottoripyöräiljää. Tai tien poikki kaatunut puu, kuten eräällä tutulla. Tuloksena murtuneet ranteet kun ajoi päin.

Ja hiukan epäilen että jos varoitusmerkki oli 10 km aikaisemmin, niin tuskin moni kuski enää jaksaa varoa.

Hereillä oleva täysipäinen kuski voisi varmaan huomata tuoreet niittojäljet ja niiden perusteella suorittaa vaikean loogisen päättelytehtävän siitä mitä edessä saattaa olla.
Pitkän päälle just samaa mieltä.
033102beer_1_prv.gif


Nim:
Vittu, Tampere tuli yht-äkkiä ihan kesken 9-tietä vastaan!
Siitä Tampereesta on kyllä varoitettu ennakkoon liikennemerkein!
wink.gif
 
Näkyypä varmaan yhtä paljon sellaisiakin viikatemiehiä, jotka laittavat rajoitusmerkin tien alkuun ja jättävät sen varmuuden vuoksi myös viikonlopuiksi paikoilleen. Näitä vaaranpaikkoja sitten maantierosvot valvovat yön pimeydessä..
 
Back
Ylös