Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miq

New member
Onko tiheästä (100km-3000km) öljynvaihtovälistä jotain haittaa koneelle pitkänpäälle?

Tämä kymysys nousi mieleen kun työ kaveri postas jonkun muistaakseni jenkki dokumentin siitä että koneet kärsii tiheästä vaihtovälistä
omg.gif


Itsellä vaihtuu about 100-3000km välein ehkä keskimäärin ~1500km ja aloin miettiä miten ihmeessä tuo voisi haitata konetta
withstupid.gif
nixweiss.gif


Vai koskeekohan vain HD:tä, kun muistaakseni tosiaan oli jenkki artikkeli...

Että tälläistä aihetta tälläkertaa
idea3.gif
 
Ei siitä muuta haittaa ole kuin rahan meno, jäteöljyn tuotto ja propun kierteen kuluminen alituiseen availlessa
biggrin.gif
 
Eikai kone siitä kärsi..ainut mikä saattaa ottaa itseensä on öljypohjan kierteet ja lopullinen tuho riippuu miten paljon vitutuuntuneena kerkee tekee lisää tuhoja  
tounge.gif


edittii: jorim:in kanssa samoilla linjoila.
 
Ei todellakaan ole mitään haittaa vaikka vaihtaa öljyt tiuhempaan tahtiin koneeseen ja laatikkoon.
062802moto_prv.gif
 
Tosiaan muistan jonkun tutkimuksen jonka mukaan aivan uusi öljy voitelee _huonommin_ kuin jonkun tonnin ajettu, joten mitään _hyötyä_ liian tiheästä vaihtovälistä ei ole (jos kone ei ole aivan uusi tai muuten sisällä ole jotain kökköä). Kuulostaa järjenvastaiselta, mutta näin se oli tutkittu. Ilmeisesti öljyn lisäaineet alkaa toimia vasta pienen "sisäänajon" jälkeen.
 
Voisitko laittaa ko. julkaisun nimen ja numeron niin pääsisi jostain lukemaan sen jutun. Tai kopsaisit sen tänne siitä viestistä?.

Nimimerkillä. "Jenkit uskoo Xanuunkin"  
033102beer_1_prv.gif


Edit: Olisiko kuitenkin niin että jutussa sanotaan jotain sinneppäin: tiheästä öljynvaihtovälistä ei ole hyötyä.
 
On siinä yksi riski. Aina kun noita tulppia avataan, on riski, että koneeseen joutuu epäpuhtauksia(=roskia). Muuten siitä tuskin on haittaa.

t. Repa
 
Voisitko laittaa ko. julkaisun nimen ja numeron niin pääsisi jostain lukemaan sen jutun. Tai kopsaisit sen tänne siitä viestistä?.

Nimimerkillä. "Jenkit uskoo Xanuunkin"
033102beer_1_prv.gif


Edit: Olisiko kuitenkin niin että jutussa sanotaan jotain sinneppäin: tiheästä öljynvaihtovälistä ei ole hyötyä.
Ihme kyllä löysin sen mitä muistelin, tosin se on ajettu autolla ja synteettisellä öljyllä. Tavatkaa itse koko juttu jos jaksatte.

Mutta pari lainausta:

"Engine wear actually decreases as oil ages. This has also been substantiated in testing conducted by Ford Motor Co. and ConocoPhillips, and reported in SAE Technical Paper 2003-01-3119. What this means is that compulsive oil changers are actually causing more engine wear than the people who let their engine's oil get some age on it."

"In case it isn't obvious yet, this means that the most wear occurs in the first 3,000 miles."

Mobil 1 test results
 
Mielenkiintoista siispä annan jatkossakin koneen marinoitua samoilla ölpillä sen 6-8tkm ellei jopa 12?  
tounge.gif


Jos olis tavallista kireempi kone niin tekisin kuitenkin niin, että vaihtasin ölppää käytön ja rasituksen mukaan siten, että laskisin ne joko ihan tavan vatiin tai magneettiseen sellaiseen ja antasin laskeutua nähdäkseni ihan uteliaisuuttani minkälaista biittiä siellä kiertää mikä ei ole vielä suodattimeen asti ehtinyt.

Niin joo ja kun muistaa hakee niitä 0,5€ aluprikkoja ja pistää uutta aina sinne propun alle niin ei tarvii sitäkään kiriä niin että soi ja kierteet kestää vähän paremmin. (nimim. viimeksi tihku, kun laiskana vaan käänsin prikan ja joutu sitten tarpeettomasti vähän yli kiristämään)

/z
 
Ihme muuten, että ei oo vielä Delvaccia tarjottu tässä ketjussa
biggrin.gif
. No, en tarjoa minäkään
033102ass_1_prv.gif
.

Taitaa useimmissa uusissa pyörissä olla öljynvaihto/huoltoväli 10-12 tuhatta kilometriä. Kuitenkin ainakin ohjekirjan mukaan jos pyörää käytetään erityisen rasittavissa (mites tämä määritellään??) olosuhteissa on suositeltavaa tihentää vaihtovälejä.
 
Taitaa useimmissa uusissa pyörissä olla öljynvaihto/huoltoväli 10-12 tuhatta kilometriä. Kuitenkin ainakin ohjekirjan mukaan jos pyörää käytetään erityisen rasittavissa (mites tämä määritellään??) olosuhteissa on suositeltavaa tihentää vaihtovälejä.
Mulle huollossa sanottiin, että ehdottomasti viimeistään 6tkm välein öljynvaihto (ei 12tkm), kun radalla tulee myös ajeltua. Puhuttiin suhdeluvusta 1tkm rataa ja 5tkm tiellä. Jos tuosta radan osuus kasvaa, niin sitten vaan tiuhempaan öljyt vaihtoon. Rata-ajo, vähänkään vauhdikkaampi sellainen on ainakin tätä "rasittavissa olosuhteissa".
 
Taitaa useimmissa uusissa pyörissä olla öljynvaihto/huoltoväli 10-12 tuhatta kilometriä. Kuitenkin ainakin ohjekirjan mukaan jos pyörää käytetään erityisen rasittavissa (mites tämä määritellään??) olosuhteissa on suositeltavaa tihentää vaihtovälejä.
Mulle huollossa sanottiin, että ehdottomasti viimeistään 6tkm välein öljynvaihto (ei 12tkm), kun radalla tulee myös ajeltua. Puhuttiin suhdeluvusta 1tkm rataa ja 5tkm tiellä. Jos tuosta radan osuus kasvaa, niin sitten vaan tiuhempaan öljyt vaihtoon. Rata-ajo, vähänkään vauhdikkaampi sellainen on ainakin tätä "rasittavissa olosuhteissa".
Yhdessä Le Mans dokkarissa kisainssi sanoi että 24h Mansissa vastaa koneelle 200 000 maantiellä.
 
Voisitko laittaa ko. julkaisun nimen ja numeron niin pääsisi jostain lukemaan sen jutun. Tai kopsaisit sen tänne siitä viestistä?.

Nimimerkillä. "Jenkit uskoo Xanuunkin"  
033102beer_1_prv.gif


Edit: Olisiko kuitenkin niin että jutussa sanotaan jotain sinneppäin: tiheästä öljynvaihtovälistä ei ole hyötyä.
Ihme kyllä löysin sen mitä muistelin, tosin se on ajettu autolla ja synteettisellä öljyllä. Tavatkaa itse koko juttu jos jaksatte.

Mutta pari lainausta:

"Engine wear actually decreases as oil ages. This has also been substantiated in testing conducted by Ford Motor Co. and ConocoPhillips, and reported in SAE Technical Paper 2003-01-3119. What this means is that compulsive oil changers are actually causing more engine wear than the people who let their engine's oil get some age on it."

"In case it isn't obvious yet, this means that the most wear occurs in the first 3,000 miles."

Mobil 1 test results
"This is a gross miss-representation of what SAE Technical
> Paper 2003-01-3119 determined. The title of the paper is -
> "Antiwear Performance of Low Phosphorus Engine Oils on Tappet
> Inserts in Motored Sliding Valvetrain Test" The test was a
> pure wear test using externally driven valve train components.
> A complete engine was not involved. There was no dilution of
> the oil by blow-by, no combustion products added to the oil,
> and no water added to the oil. The results might matter if you
> are building a sealed machine driven by an electric motor, but
> trying to claim this paper is a basis for extending oil change
> intervals is not reasonable".

Eli ei sitten ollutkaan koko moottorin kulumisesta.
 
Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.

Paitsi tietysti Luontoäitiä, ja omaa lompuukia se voi vähän haitata.
 
Tiheä öljynvaihtoväli, haittaako?

No ei varmasti haittaa ainakaan liian pitkään vaihtoväliin verrattuna yhtään mitään.

Paitsi tietysti Luontoäitiä, ja omaa lompuukia se voi vähän haitata.
Moottoripyöräilevän maailman käytöksellä ei ole luonnon kannalta paskankaan väliä niin kauan kuin maailmanvaltias usa kuluttaa valtaosan öljyvaroista.
 
Juuri ei-paskankaan-väliä asenne lienee silti se kaikista perimmäisin syy, miksi tulevilla polvilla ei ehkä löydy enää elinkelpoista asuinpaikkaa tällä pallolla. Pikku puroista ne suuretkin joet alkunsa saavat.
 
Aika outoa, jos lyhyt vaihtoväli aiehuttaisi ongelmia. Eikös silloin pitäisi periaatteessa jollain krossi/enskapeleilläkin ajaa vaan reilusti ilman öljynvaihtoa. Veikkaan, että kosahtaa kyllä siihen vaihtamattomuuteen paljon ennen kuin "liian usein" suoritettu öljynvaihto hajottaa paikat. Silläkin lienee eroa, että vatkaako sama öljy koneessa ja laatikossa vai pelkästään koneessa.
 
Tämä testi tehtiin kuitenkin autoilla ja autoöljyillä? Käsittääkseni näissä on eroa moottoripyöriin nähden, eikä voi suoraan kääntää, että tämä pätee kaikkiin moottoreilla liikkuviin kamppeisiin.
 
Eräässä metsäkonefirmassa kotimaassamme tutkittiin öljyn laatua ja tuloksena oli että öljyt alkavat olemaan parhaimmillaan vasta noin 250 käyttötunnin jälkeen. Uusi öljyhän on kaikkea muuta kuin puhdasta. Käytössä puhdistuu kun on hyvät suodattimet. Se miten hyvät suodattimet moottoripyörissä on, onkin toinen juttu. Mutta nimenomaan öljyn puhtaus on tuo ominaisuus mikä käytössä paranee, niin autoissa, traktoreissa kuin metsäkoneissakin.
 
Back
Ylös