TL1000S öljyvuoto.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liuzka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

liuzka

New member
Elikka ostin tuossa viikko pari sitten tellun ja törmäsin heti onkelmaan. Elikkä pyörään vaihdettiin omistajan vaihdon yhteydessä öljyt. Öljyä olikin laitettu sitten hieman yli ylärajan ja tarkemman selvittelyn jälkeen tämä määrä oli laitettu vielä "kylmää" öljyä. Eli öljyä on siis liikaa. Öljy vuotaa seuraavasta paikassa.

tl1000s2.jpg


Elikkä meneekö tuo "reikä" vesipumpun tiivisteiden väliin vai minne? Epäilen itse että vesipumpun öljyn puoleinen tiiviste olisi rikki (jos tuo reikä nyt sinne johtaa.) Huomenna täytynee kokeilla imeä vielä öljyä pois jos se auttaisi. Ja niin. Tuo reikä on vähän sen näköinen, että siinä olisi joskus ollut jotain kiinni. Joku tellun omistaja voisikin kertoa kuuluuko siinä olla letku tai tulppa tai jotain.
 
Piti ihan pyörällä käydä kattoon onko itellä mitä siinä. no eihän siinä oo ku reika itelläki =) mikähän lie ??
 
Jossain hondassa ainakin oli tuollainen reikä mikä oli juuri sinne vesipumppujen tiivisteiden väliin sen takia, että ei mene nesteet sekaisin. Ja on niin inhottavassa paikassa, että edes räjäytyskuvista ei näe minne tuo menee.
 
e: Juurikin niin, se on vuotolinja vesipumpun akselin öljyn ja veden välisestä tilasta. Jos tuosta vuotaa öljyä niin akselitiiviste on antautunut ja/tai ikävämmässä tapauksessa akseli kulunut. Öljyn uiminen tuosta pihalle voi johtua myös liiasta öljystä. Pieni kosteus reiän liepeillä ei maailmaa kaada, mutta jos tosissaan vuotaa niin pikku remppaa on mahdollisesti edessä.

tellu_vp.jpg
 
Jees. Kiitoksia tiedosta. Pyörän kirjassa oli merkintä, että 2007 viimeksi vahdettu tuonne tiivisteet, joten toivottavasti pienellä remontilla pääsisi. Mutta ensin kokeillaan öljyn poistoa peukut ja varpaat pystyssä.
 
Eipä auttanut tuo öljyn poisto. Kattelin tuosta tellun huolto-oppaasta, että näyttää olevan aika kettumainen homma tehä, vaikka osat maksavat vain 40e. Joten kysymys kuuluukin.. Vuotaakos muiden tellut tuosta? Meinaan ainakin vanhemmissa customeissa tuo on varsin yleinen ja harmiton vuodon paikka.
 
Sillä pitää ajaa täysiä, niin korjaantuu. Anna mennä vaan ja korjaa talvella, osiin ei 40€ riitä kun joudut vaihtaa akselinkin.
 
se akseli on jotain paskametallia, ja kun omistajat ei vaihda syylärinnesteitä, niin se ruostuu ja syö stefat.

kyllä sen voi saada pitämään vetämällällä akselin kiiltoon metal polishilla lopuksi, aluksi jotain hienoa hiekkapaperia ja uudet stefat.

TL:n vesipumppu on aivan hanurista, jos se ei vuoda vettä, niin se vuotaa öljyä.
 
Ai, mä olin kai aika hurja, kun viime talvena avasin vesipumpun. Vilkasin miltä näyttää ja laitoin vanhalla tiivisteellä kasaan. Bensapumpunkin pistin liimalla ja vanhalla tiivisteellä. Jotkut väittää, että sekin vuotaa herkästi.
 
Laitetaan nyt tännekkin lopputulema.. Hommasin kaikki tiivisteet mitkä tuossa nyt joutuu irrottamaan -> kone auki vanhat tiivisteet vaihtoon.. oli sen näkönen se vanha tiiviste, että oli varmaan jo edellinen omistaja ryssinyt sen vaihdon, oli meinaan ihan lytyssä toisesta reunasta. Uudet tiivisteet tilalle ja siihen akselin päädylle vähän näytin satasta hiomapaperii, kun pikkasen oli hapettumaa. Tämän jälkeen paketti kiinni ja enään ei TL vuoda
smile_org.gif
Työtä meni 2,5h ja rahaa 45e
smile_org.gif
 
Back
Ylös