Tokimoto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fasu65
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fasu65

New member
Kävimpä tuossa jonkun aikaa sitten mopolla näyttämään Tokimotolle sieltä viime syksynä ostamiani Brakingi-teräspunosjarruletkuja, jotka ovat ruostuneet liittimistä ja banjoista. Tarkoitus oli saada uudet letkut tilalle ja jonkin laista vahingonkorvausta(letkut vaihdettu huollon yhteydessä viime vuonna) jotta olisin vaitanut ne viikonloppuna, no eipä onnistunutkaan noin helpolla. Eivät suostuneet antamaan uusia tilalle, ennen kuin vanhat on toimitettu heille, eikä vahingonkorvauksesta ollut tietoakaan.  
veryangry.gif

No jo perkele  oli taas asiakaspalvelua, mulla oli kuitti mukana ja kävivät itse vielä tsekkaamassa ruostumisen ulkona. Mutta silti eivät suostuneet antamaan uusi tilalle, jotta olisin saanut ne vaihdettua ja sen jälkeen toimitettua ruostuneet heille.

Myöhemmin kotona päätin laittaa liikkeeseen vielä sähköpostia asian tiimoilta. Mutta eivätpä nuo enää viitsineet edes vastata siihen.

Nyt alkuviikosta laitoin uudelleen saman kyselyn asiasta ja linkitin siihen kuluttajasuojalaista kohdan, virheellisestä tuotteesta ja vahingonkorvaus vastuusta. Samalla ilmoitin asian siirtyvän kuluttajaneuvojan hoidettavaksi jos kerran liike ei vastaa kyselyihin.

Tälläkertaa liikkeessä herättiin ja kysyttiin neuvoa tavaran maahantuojalta, joka kieltäytyi vahingonkorvauksesta, vedoten siihen ettei itsekään saa sitä pois valmistajalta. Eikä myyjäliikekkään suostunut vahingonkorvaukseen tai vaihtamaan itse uusia letkuja tilalle.

No minäpä otin puhelimen kauniiseen kätöseen ja soitin kunnaliselle kuluttajaneuvojalle, joka oli minun kanssani samaa mieltä, että myyjä liike on vastuussa ja vahingonkorvaus velvollinen. Annoin hänelle liikkeen yhteystiedot, koska lupasi ottaa samantien yhteyttä ko. liikkeeseen ja keskustella heidän kanssaan tapauksesta.

Puolen tunnin kuluttua kuluttajaneuvoja soitti takaisin ja kertoi liikkeen vaihtavan jarruletkut veloituksetta ja pyysi minua varaamaan ajan sitä varten.

Näin siis tämäkin tapaus saatiin onnelisesti päätökseen, vasta kun virallinen taho astuu mukaan kuvioihin. Kaikki liikkeenharjoitajat kun eivät tunnu tietävän kuluttajan oikeuksista minkään vertaa.

Varsinkin atk-puolella näkee samanlaista ilmiötä, myyjäliike vetäytyy vastuusta ja siirtää korjauksen/huollon maahantuojalle.

Asiahan on todellakin niin että myyjäliike on vastuussa kuluttajalle myymästään tuottestaan, vastuuta ei voi noin vain siirtää toisen tahon hoidettavaksi ja itse "pestä käsiä" asiasta. Se on sitten myyjäliikkeen duuni hoitaa omat rahansa pois valmistajalta/maahantuojalta. Tossa hämmästyttää maahantuojankin asenne, sillä kun ei ole mitään merkitystä viallisen tuotteen vaihtamisen kanssa saako maahantuoja italialaiselta tehtaalta mitään korvausta viallisesta tuotteesta vai ei.

Vahingonkorvaus onkin sitten asia erikseen, liikkeen on vaihdettava viallinen tuote vastaavaan, jos puhutaan ylimääräisestä korvauksesta saa kuluttajalla olla melkoinen näyttö viallisen tuotteen aiheuttamista kuluista jotta perusteita korvauksille on olemassa.

Tässä tapauksessa liikkeellä olisi ollut kaksi vaihtoehtoa asian hoitamiseksi:

fiksu tapa: sopia asiakkaan kanssa pyörän tuomisesta liikkeeseen jossa vaihdetaan vialliset letkut uusiin

laillinen tapa, josta asiakkaalle voi jäädä jotain hampaankoloon: vaatia asiakasta tuomaan vialliset jarruletkut liikeeseen ja antaa uudet tilalle.

Jokainen liike hoitaa asiakaspalvelun ja takuu-asiat omalla tavalla, asiat täytyy hoitaa kuluttajasuojalain velvoitteiden mukaisesti, mutta kuten yllä kirjoitin erillistä korvausvastuuta "pahasta mielestä" ei yrityksellä ole.

edit: huomasin vasta äsken että letkut on myös asennettu tokimotolla, jolloin liikkeen vastuulle luonnollisesti kuuluu myös vaihtotyö. sorry, vanha puusilmä taas vauhdissa..
lookaround_orig.gif

Back