Tom Tom Raider, Zumo 550 vai Zumo 600

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannu p
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hannu p

New member
No niin, nyt olis talven aikana (lue: lähipäivinä) tarkoitus hommata joku noista otsikon vehkeistä eli kunnon moponavi, jota olis tarkotus käyttää myös autossa.

Minkälaisia kokemuksia laitteista on. Zumossa mukana jo autovermeet, mutta puuttuu toi kuulokejuttu, Raiderissa kuulokkeet, mutta puuttuu taas autovälineet eli kummassakin jotakin ostettavaa, koska en halua autoillessa olla mikään pöllön näkönen "kuulokoje" korvassa.

Mitä kokenut motoristikansa suosittelisi ja kuinka olette itse mahdolliset puutteet ym mahdolllisesti korvanneet??

Asiallisesta tiedosta kiiitollisena!
 
Zumossa hyvä teline, lisäksi Scala Q2 Head set, jossa usein joku radioasema päällä, toistaa tosin vain Mp3:a (550), Mp3 toisto Zumosta myös on aika kehnon laatuinen, radio Scalassa ok.
Puhelinyhteys joko Zumon kautta tai suoraan, kun ajelen pitkiä matkoja (työajot mopolla) Scalaan.
Noista navin ääni ohjauksista ei kannata hirveesti välittää, koska ne ottaa alkuhurman jälkeen pois, ei jaksa kuunnella autossa eikä mopossa, käänny vasemmalle, käänny oikealle, tee U käännös kun voit, alkaa jossain vaiheessa vituttaa.
Zumossa lisäksi pitkän puhelun aikana puhelu katkeaa, kun Zumossa joku bufferi tulee täyteen noita käänny oikea/vasen juttuja, lukee sitten niitä 5min sieltä bufferista...
Autossa vain töllkkäpönttö varoitus tarpeellinen, kyllä ne opasteet ehtii näkemään sieltä ruudustakin.
Eiköhän molemmissa ole kaiutin eli autossa ei tarvii mitään kuulloketta, Zumossa ainakin on.

Zumon pc reittisunnitteluohjelmassa hyvä, koska siinä on mahdollisuus painottaa pikkuteitä portaattomasti, estää hiekkatiet.. jne, tosin vähän kökkö käyttöliittymä, jota joutuu hetken hieromaan ennenkuin oppiin, teen ainkin itse paljon reittejä tuon avulla. Riderista en tiedä, ainakin aiemmin ongelmia telineen kanssa, putoiluita sattunu, jos ei nyt ole uusiutunut.

Mulla mopossa Zumo 550 (suosittelen mopoon), autossa Tomppa (suosittelen autoon), pari navia vielä kännyissä.
 
Jos haluat säästää jokusen euron...niin myös
Becker/Crocodile (Z 100) voisi olla sopiva gps-laite?
Tai sitten ei..
nixweiss.gif
 
Itseäni Garmin (Zumo 660) keskustelusta lainaten:


Tossa selailin netistä hintoja.

http://emporiolive.com/index.php

447 euroa.

http://www.handtec.co.uk/

460 euroa.

Hinnat toimituskuluineen!

Putiikit on jo aikaisemminkin ketjussa mainittu.
Hinnat aika kohillaan, jos se nyt kyseisen navin kohdalla
yleensäkään on!?!
Kokemuksia ko. firmoista ei henkilökohtaisesti ole, mutta
ainakin nettikeskusteluissa lähinnä positiivisia kokemuksia.

Niin kuin tossa aikaisemmin jo mainittiinkin mp-käyttöön
on tarjolla kolme eri mallia. Tomtomilta yksi ja Garminilta kaksi.
Garmin Zumo 660 on uusin ja monipuolisin ominaisuuksiltaan.
Kannattaa tsekata noita eri navien ominaisuuksia.
Miksi ostaa se kallein jos niitä kaikkia hienoja ominaisuuksia ei tarvi.

Hintahaitari  on myös melkoinen. Kannattaa hiukan tsekata mistä hommaa.
 
TomTom Rider on palvellut tähän saakka loistavasti, mutta karttoja löytyy vähän heikosti muilta kuin yleisimmiltä alueilta.

Garminin tuote menee varmasti hankintaan, mutta onko se Zumo vai joku noista Marine versioista on vielä harkinnan alla.

Zumossa vähän ihmetyttää tuo 500 ja 600 sarjojen rinnakkain olo, ei ihan ole auennut miksi?
 
Itellä tom tom one auto laite. Toimii hyvin, koneboxista vaan kiinnike ohjaustankoon. Sateen sattuessa minigrip säilöntäpussi päälle. Hinta/laatu/toimivuus ja kartat ok.
 
Itellä tom tom one auto laite. Toimii hyvin, koneboxista vaan kiinnike ohjaustankoon. Sateen sattuessa minigrip säilöntäpussi päälle. Hinta/laatu/toimivuus ja kartat ok.
Ajeletko ilman ääniopasteita vai mahd. lankakuulokkeilla.

Tom tom go 730:ssä ainakin olis kuulokeliitäntä, josta vois tarvittaessa ottaa äänet langallisesti. Hinta olis hiukan kohtuullisempi kun noissa moponaveissa
smile_org.gif
 
Täällä käytössä Tompan Go 730, joka matkustaa taskussa, opasteet ja musiikki kulkee piuhan kautta korvakäytäviin, tosin karttanäkymää jää välillä kaipaamaan ja hellekelillä alkaa Tomppa käydä nahkatakin taskussa kuumana ja sammuu itsekseen. Rengas: Onko noi Koneboxin telineet & kiinnikkeet asiallisia / toimivia? Minigripin vedensietokykyä en epäile. Vai meneekö Zümon hankinnaksi...

Tarkoitus olis hankkia vielä bluetoothstereokuulokkeet (Nokia BH-214), jolla pääsis yhdestä piuhasta eroon. Samalla laitteella kuuluu mp3:set puhelimestakin. Onko tietoa, linkittyykö BH-214 Tom Tom Go 730:sen tai Zümo 660:sen kanssa?
 
Itellä zumo 500 hyvä peli sekä autossa että motossa, jos jotain lisää kaipaisin niin kaistaavustimen joka kai 660 mallissa on, on meinaan käynyt joskus niin ulkomailla, että jos ei ole ollut tarkkana tai katsellut käsin tulevia risteyksiä niin sanoo esim. että käänny 200m oikeasta ulos kun ite olet vasemmalla ja välissä 2-3 kaistaa täynnä autoja....
omg.gif
 
zumo 550 on hyvä ollut käytössä 3v. ja ikinä ei ole ollut ongelmaa. Musiikki kuuluu hyvin kun liittää autocomiin kunnollisella johdolla. Näistä langattomista harpäkkeistä en tiedä.

Uudempaa en ole kokeillut

Tomtom ei kuulemma ole niin monipuolinen käyttää(en ole pitkällä reissulla kokeillut) mutta näyttö kuulemma rullaa paremmin kun zumon.

Eli osta zumo 550 niitä saa nyt jopa aika edukkaasti

buttrock.gif
 
Kokemusta on tompasta ja zumo 550:stä. Ostin Tomtom Rider 1:n kun se tuli markkinoille ja Zumon kun kyllästyin Tompan putoiluun ja latauksen toimimattomuuteen.

Rider miinukset: Lapsellinen kiinnitys, ei pysy kotarin kyydissä. Telineen kontaktinastat porautuvat vastinkappaleen läpi, jolloin laite ei saa sähköä (on ehkä korjattu Rider 2:ssa ?). Kartan automaattipyöritystä ei saa pois päältä. Karttanäyttö onneton - jos haluat näkyviin yli kilometrin alueen, kaikki pienemmät tiet katoavat näkyvistä. Ei siis korvaa paperikarttaa missään määrin.

Rider plussat: Hyvä reitin laskenta.

Zumo 550 plussat: Hyvä mekaaninen toteutus, luotettava kiinnitys, ehkä paremmat reitinvalintaoptiot (vältä moottori- ja sorateitä, olisipa vielä suosi sorateitä-valinta). Karttanäyttö toimii paremmin kuin Riderissä, näyttää resoluutioon nähden kiitettävästi yksityiskohtia. Karttapohjoisen saa lukittua (pohjoinen ylös).

Zumon miinukset: Surkea reitin uudelleenlaskenta (tomppaan verrattuna). Jos poikkeaa lasketulta reitiltä, yrittää sitkeästi ajattaa takaisin vanhalle uralle. Ei laske lyhintä reittiä vaan suosii isompia teitä.

Garminista siis näkee kartan ja tompasta voi ottaa ajo-ohjeet.

Garminilla on myös mielenkiintoinen malli GPSMAP 620 5,2" 800*400 näytöllä (zumo ja tt 320*240). Se on venekäyttöön tarkoitettu mutta siihen saa myös Citynavigator-kartat. Olisko kellään tästä mallista kokemuksia?

Zumo 5xx ja Rider ovat molemmat aikamoisia mulkeroita taskussa kuljetettaviksi. Zumo 660 on litteämpi ja siinä on hieman parempi resoluutio. Zumo 5xx:ssä on pari mekaanista painiketta, mutta niitä en ole juuri käyttänyt, koskeutusnäyttö toimii auttavasti. Jos nykyinen zumoni laukeaa, ostaisin itse (raskaaseen käyttööni) joko GPSMAP 620:n tai Zumo 660:n.

Jos kustannuksia ajatellaan, niin yksi vaihtoehto on ostaa ihan tavallinen perusnavi ja siihen teline. Jos sataa niin vetää minigripin hupuksi ja teipillä kiinni. Pyöränavin hinnalla saa helposti 4-5 perusnavigaattoria karttoineen. Pelkän zumon karttapäivityksen hinnalla saa koko perusnavin. Tässä mielessä pyöränavit on hinnoiteltu aika raskaasti (yli).

Tietysti perusnavia pitää varoa vähän enemmän, etenkin kostealla kelillä.

Navi kyllä kannattaa hankkia. Sen kanssa tulee ajettu enemmän ja mielenkiintoisempia reittejä.
 
Mulla ollu Zumo 550 kiinni 2 kesää. Voisin sanoa jyrkästi eroavan mielipiteen telineen hyvyydestä. Jos asennat sen telineen niin, että siinä on yhtään vibraa, menee sen neulakosketus piloille ihan tuossa tuokiossa. Laittamalla neuloihin kontaktisprayta tilanne paranee muutamaksi viikoksi. Oma Zumo 550 oli kiinni V2-moottorisessa pyörässä, joten siihen en kyllä kaverillenikaan suosittelisi ao. telinettä. Nyt uusi kausi kertoo sen, kuinka ihan uusi teline kestää rivi4-koneessa.

Lisäksi sen neulojen suojaksi tarkoitettu kuminen lirpuke katkeaa 2 viikkoa ulkona olon jälkeen. Auringon UV porottaa sen kumin hetkessä piloille.

Katselin kaverini Zumo 660 kiinnitystä ja huomasin Garminin suumnnitteluporukan oppineen jotain virheistään. Siinä aivan selvä parannus kiinnityksessä sekä signaloinnin kuljettamisesta kontakineulojen lävitse.

Onpa sen uuden 660-mallin hintakin enemmän käyttäjän mieleen, kun vertaa 550-mallin hintaa taannoin...

wink.gif
 
Mulla ollu Zumo 550 kiinni 2 kesää. Voisin sanoa jyrkästi eroavan mielipiteen telineen hyvyydestä. Jos asennat sen telineen niin, että siinä on yhtään vibraa, menee sen neulakosketus piloille ihan tuossa tuokiossa. Laittamalla neuloihin kontaktisprayta tilanne paranee muutamaksi viikoksi. Oma Zumo 550 oli kiinni V2-moottorisessa pyörässä, joten siihen en kyllä kaverillenikaan suosittelisi ao. telinettä. Nyt uusi kausi kertoo sen, kuinka ihan uusi teline kestää rivi4-koneessa.

Lisäksi sen neulojen suojaksi tarkoitettu kuminen lirpuke katkeaa 2 viikkoa ulkona olon jälkeen. Auringon UV porottaa sen kumin hetkessä piloille.

Katselin kaverini Zumo 660 kiinnitystä ja huomasin Garminin suumnnitteluporukan oppineen jotain virheistään. Siinä aivan selvä parannus kiinnityksessä sekä signaloinnin kuljettamisesta kontakineulojen lävitse.

Onpa sen uuden 660-mallin hintakin enemmän käyttäjän mieleen, kun vertaa 550-mallin hintaa taannoin...

wink.gif
Mulla zumo on kiinni 990-adventuren mittariston yläpuolella l-muotoiseen alumiinipalaan ruuvattuna. Samassa paikassa tomppa kesti muutaman viikon, Garmin on nyt kestänyt ongelmitta reilut 35000 km.

Kummankaan navin mukana tulevaa vapina-aisaa yksipistekiinnityksineen en ole käyttänyt, pikaliitintelinettä kylläkin.

Mutta hyvä juttu jos uudet versiot ovat parempia. Ja jo tuon paremman resoluution vuoksi 660 hakannee vanhan zumon 6-0.
 
Back
Ylös