• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tosimotoristin määritelmä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannu59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hannu59

New member
Kysynpä erään toisen threadin keskustelun herättämänä mitä pitää tehdä tullakseen motoristiksi?

Vaikuttaa siltä, että pelkkä mopon ostaminen tai lainaaminen ei riitä tosimotoristiksi muutumiseen?

Muutamista urheilulajeista olen itsekin sanonut, että sekaan tunkevat mainosmiehet ja muut turistit ovat pilanneet harrastajan kannalta hyviä lajeja keksimällä keinotekoista humppaa ja hömppää "laajentaakseen lajin katsojapotentiaalia ja markkina-arvoa".

Pah. En minä mitään mainoskatkoa ja kesken pelin jaettavia osapisteitä pesäpallo-otteluuni tarvitse. Tai rallikilpailuuni kuolleista nousevia keskeyttäneitä seuraavalle pätkälle. Tai Ecclestonea Formula Yawniin.

Mutta mitä tulee tehdä hyväksyttävät motoristin mitat täyttääkseen? Voiko jopa moottoripyörää (juuri tällä hetkellä) omistamatonkin voi olla motoristi?

Joku osaa korjata pyöränsä, joku toinen rakentaa sen itse ja kolmas vie omansa huoltoon samaan liikkeeseen josta on sen valmiina ostanut.

Voiko pyöräänsä perävaunussa tai pakussa kuskaava olla motoristi? Kokkareille mennessä? Entäs jos on suurella vaivalla rakennettu näyttelyesine, jota ei oikein kurassa viitsisi liottaa, vaikka laite periaatteessa olisikin ajokelpoinen? Ratapyörä kotoa radalle?

Pitääkö ajaa sateessa? Lumisateessakin? Riittääkö 325 ajopäivää vuodessa?

Pitääkö ajaa maailman ääriin ja takaisin ollakseen (matka)motoristi?

Riittääkö SS1000, vai pitääkö käydä heittämässä SS3000 Baltic päästäkseen hangaroundiksi ja sitten täysjäsenyys Nordkapista Gibraltarille muutamassa tunnissa?

Minusta ei taida kovin tiukkojen vaatimusten täyttäjäksi olla, koska olen jo CB500:lla ajaessani luvannut, että niin suurta pyräää ei tule, että siinä olisi teltalle kuljetustilaa. Luonnossa kulkeminen on mukavaa, en minä muuten olisi hankkinut mökkiä luonnonpuiston vierestä. Mutta luonnossa kulkeminen on minulle eri asia kuin moottoripyöräily. Teltta ei minulla mahdu Pannarinkaan kyytiin.

Omaa pyörääni en osaa huoltaa tai korjata. Uutena 21 vuotta sitten ostamani auton olen huoltanut ja tarpeen vaatiessa myös korjannut pääasiassa itse ja kyllä se edelleenkin kelpaa merkkikerhon kalenterikuvaan. Mutta moottoripyöräily on eri asia kuin autoilu. Minulle moottoripyöräily on ajamista, ei moottoripyörän rakentamista. Mutta ymmärrän hyvin, jos joku haluaa ajaa itse tekemällään pyörällä.

Samasta syystä tiesin jo silloin kun ajelin radalla muutaman kerran kesässä, että ratamopoa minun ei tarvitse hankkia. Tarkoitukseni on ajaa moottoripyörällä, eikä hinata sitä Volvon perässä. Silti ei tulisi mielen viereenkään lähteä ojentamaan perävaunulla tai pakulla pyöränsä Kemoraan kuskaavia. En minä heidän kierrosaikoihinsa pystyisi millään mopolla.

Kausi 2007 alkoi Oulun pohjoispuolella jo maaliskuussa ja pyöräni meni talvisäilöön ensimmäistä kertaa poikani kevarin kaveriksi. Päätösreissulla oli kojetaulun lämpömittarissa lukema -5 ja minusta se ei ollut enää kivaa. Tuossa vaiheessa minun pyöräni oli seissyt tallissa kotona jo jonkin aikaa. Poikani kyllä ajeli päivittäiset koulumatkat kunnes keli kävi liian vaaralliseksi.

Voiko motoristi kulkea muilla kulkuneuvoilla töissä kesän aikana ja ajella vain vapaa-ajallaan, vapaana mm. kännykän ja sähköpostien orjuudesta? Voiko motoristi omistaa autoa kesällä? Haa! Löytyi edes yksi kriteeri, jossa minäkään en ole aivan onneton. Minulla on toki auto, mutta pidän oman autoni+moponi yhteisbudetin kuitenkin noin puolessa vaimon auton hinnasta. Ja koska poltin 80 % omasta budjetistani käytettyyn Pannariin, se käyttöautoni on sitten 15 vuotias entinen taksi. Käyttöautoni tosin lähes pysähtyy kesäksi. Perinteeni on ostaa kesän autobensat juhannusviikolla. Yksi tankkaus riittää toukokuun alusta syyskuulle.

Paljonko pitää ajaa ollakseen motoristi? Minulla tulee noin 5000 km vuodessa pelkästään työajoja, siis matkoja, jotka joka tapauksessa tekisin jollain muulla ajoneuvolla ellei minulla olisi moottoripyörää. Onko se motorismia lainkaan, jos tavoite onkin päämäärä eikä matkalla oleminen? Kenellä on Suomen eniten prätkän takalaukussa kyytiä saanut IBM laptop?

Juuri eilen kuulin tuttavani ajaneen pari sataa kilometriä viime kesänä. Hänen mielestään se oli museopyörälle oikein sopiva matka ja oli kiva kun oli prätkä käytettävissä ja saattoi ajaa suhteellisen helppokäyttöisellä uusklassikolla (Honda Four) silloin kun tuntui että pitää käydä tuulettamassa.

Äh, mistä mää näitä tiedän, mää vaan ajan. Osa motoristin määritelmästä voisi silti löytyä vaikka tuolta:
http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti/miksi.htm

Olisikohan se kuitenkin niin, että ajatus on tärkein?

Mielenkiintoista pohdintaa.
bowdown.gif

Nuo "tosi" määritelmät on vähän hankalia.
"Tosirahamies"? Vertaillaanpa Saudeihin...
"Tosiuskovainen"? No joo, jätetään sanomatta.

Motoristin minäkin osaan määritellä ("jokainen, joka ajaa moottoripyörällä"), mutta tosimotoristi ei oikein aukene käsitteenä.

Naapuripalstalla jo ehdin juuri ehdotella, että ...

Tehtäisiinkö niin, että vasta ajettuasi vähintäänkin 75000km ja
käytyäsi pakollisella Gardajärven-matkalla, voisit saada anoa
kansainväliseltä motoristiksihyväksymiskomitealta kirjallista
lupaa kutsua itseäsi motoristiksi. Siis hieman kuin rautapyllyn
lupakirjan suorittaminenkin on. Lisäksi vielä vielä erilaisten
mutterien ja pulttien tunnistus todistus, jossa todistetaan, että
hakija on ainakin jossain elämänsä vaiheessa tiennyt mikä
mutteri sopii mihinkin pulttiin, vaikka sellaisia ei nykyään enää
missään käytettäisikään.
bowdown.gif

PS. motoristiksihyväksymiskomitea olen minä itse ja ihan
ilmatteeksi on turha kuvitella saavansa mtään noin hienoa titteliä.
On ladottava kottikärryllinen rahaa moisesta tittelista ..
ja rahoja aletaan ottamaan vastaan nyt heti ..
biggrin.gif

biggrin.gif
No hyvä että tämäkin selvis, Nyt tietää edes minne laittaa ne rahat että saa tuon arvostetun (?) tittelin
062802jumpie_prv.gif

Motoristin minäkin osaan määritellä ("jokainen, joka ajaa moottoripyörällä"), mutta tosimotoristi ei oikein aukene käsitteenä.
Itse en tunnustaudu edes motoristiksi. Mielestäni motorismi on elämäntapa ja minulle fillarit ovat vain yksi päähänpinttymä ja turhakeaddiktio muiden vastaavien joukossa. Elämäntapaa on pirun vaikea mitata ajokilometreillä tai muilla vastaavilla mittareille, mutta voisin kuvitella, että "oikealle" motoristille keskivertoa suuremmat lukemat millä tahansa harrastukseen liittyvällä alueella ovat usein automaatio, syy ja seuraus. Toisaalta motoristin ei tarvinne omistaa pyörää ollenkaan.

Pienenä aasinsiltana: taustalla soi leppoisa reggae ja vaikka tätäkin levyä olen usein kitarallani raiskannut, niin en tunne olevani kitaristi, rastafarista puhumattakaan.

Itse en tunnustaudu edes motoristiksi. Mielestäni motorismi on elämäntapa ja minulle fillarit ovat vain yksi...
Sinähän sen itsekin sanoit: motoristi ja motorismi on eri asia. Toinen on selkeä (ja mielestäni yksiselitteinen) määritelmä, toinen taas enemmän elämäntapajuttu.

Mielenkiintoista pohdintaa.
bowdown.gif

Nuo "tosi" määritelmät on vähän hankalia.
"Tosirahamies"? Vertaillaanpa Saudeihin...
"Tosiuskovainen"? No joo, jätetään sanomatta.

Pikkupoikana Tex Willer oli jonkinlainen tosi lännenmies verrattuina vaikkapa Davy Crockettiin tai Bill Hickockiin. Tex kun joutui ammutuksi, hän vain totesi "se on pelkkä lihashaava, voin kyllä ratsastaa". Tällä kriteerillä arvioituna olen nähnyt toissavuonna ilmielävänä yhden tosimotoristin: Petri Salo Haaparannasta. Hänet nimittäin tuolloin valittiin vuoden Jänkhäksi. Jaa miksikö? Hän nimittäin oli ajanut pahan kolarin moottoripyörällä ja kovan kuntouttamisen jälkeen oli tullut Trikellä sitten Jänkhälle. Puhe ja liikkuminen oli vielä tosi vaivalloista, mutta Texin tavoin voi kyllä mopoilla. Vaikka sitten enää vain Trikellä.

Vaimo hengaili aikanaan jonkin HD-hemmon kans. Tää herra oli/on mun mielestä tosimotoristi. Hän toi talvella pyörän moottorin keittiön pöydälle "konffattavaks". Moottori oli levällään keittiön pöydällä välillä pitempään ja välillä hiukan lyhempään.

Kaveri ajoi sitten ajokaudella kaikki ajot pyörällä oli keli mikä tahansa. Hän siis ajoi aina pyörällä ja sitten kun ei ajannut vietti kaiken aikansa säätäen ja rassaten. Eli taitaa olla siis elämäntapa.

Mun mielestä tosimotoristi harrastaa moottoripyöräilyä ympäri vuoden. Hän ajelee jossain päin maailmaa missä vain kelit sallii, joko kilpaa tai muuten. Tai hän viettää ajokauden huonomman osuuden tallissa rakkaansa kimpussa Hän elää moottoripyöräilylle ja voi jopa saada siitä elantonsa. Me muut olemme vain harrastajia.

Naapuripalstalla jo ehdin juuri ehdotella, että ...

Tehtäisiinkö niin, että vasta ajettuasi vähintäänkin 75000km ja
käytyäsi pakollisella Gardajärven-matkalla, voisit saada anoa
kansainväliseltä motoristiksihyväksymiskomitealta kirjallista
lupaa kutsua itseäsi motoristiksi. Siis hieman kuin rautapyllyn
lupakirjan suorittaminenkin on. Lisäksi vielä vielä erilaisten
mutterien ja pulttien tunnistus todistus, jossa todistetaan, että
hakija on ainakin jossain elämänsä vaiheessa tiennyt mikä
mutteri sopii mihinkin pulttiin, vaikka sellaisia ei nykyään enää
missään käytettäisikään.
bowdown.gif

biggrin.gif
Liian helppo määritelmä "tosimotoristille", kun minäkin täyttänen nuo ehdot
biggrin.gif

Viime kesänä tuli käytyä ekaa kertaa Fim-rallissa ja täytyy kyllä sanoa, että ilmapiiri kaikkine virallisuuksineen ja prenikoineen ei kyllä tehnyt mitään vaikutusta.

Itse en tunnustaudu edes motoristiksi. Mielestäni motorismi on elämäntapa ja minulle fillarit ovat vain yksi...
Sinähän sen itsekin sanoit: motoristi ja motorismi on eri asia. Toinen on selkeä (ja mielestäni yksiselitteinen) määritelmä, toinen taas enemmän elämäntapajuttu.
Taisin sitten ilmaista itseäni huonosti. Motoristi on mielestäni henkilö, jonka elämäntapana on motorismi. Ethän voi olla isti, jos et noudata ismiä...paitsi, jos siitä maksetaan palkkaa
smile_org.gif

Motoristi on mielestäni henkilö, jonka elämäntapana on motorismi. Ethän voi olla isti, jos et noudata ismiä...
Sorry, mutta menee vähän OT: voithan olla esim. kristitty, vaikket usko jumalaan.

Tässähän ulkoisilla määreillä määritellään joku termi ("ajaa prätkällä", "kastaa lapsensa, on käynyt riparin, on käynyt joskus joulukirkossa, maksaa kirkollisveroa"), ja siksi mielestäni voi olla motoristi ilman sitä -ismiä.

Tämmöistä jaarittelua tällä kertaa.
biggrin.gif

Hyvä Hannu!

Tästä aiheesta mielestäni on tärkeääkin keskustella.

oikein hyviä pointteja esitit ja suurimpaan osaan pystyin vastaamaan helposti kyllä tai ei.

se että tiedostaa kuuluvansa tiettyyn porukkaan halusi sitten tai ei on ehkä tärkein siinä onko motoristi vai ei.

muitten huomioon ottaminen on mielestäni kuulunut aina tähän harrastukseen.

jo vuosia olen seurannut asenteissa tapahtunutta muutosta. joskus motoristia pidettiin ehdottomasti esimerkillisenä tielläliikkujana. ovet olivat pääsääntöisesti avoinna kaikkialle.
nyt mitä seuraa lehtikirjoittelua yms uutisointia niin ylilyöntejä tapahtuu yhä enemmän.ajattelutavalla , minä itse yleensä aiheutettuja.

mutta pitää muistaa aina. emme edusta itseämme vaan aina vain suurempaa joukkoa muita, jotka haluavat harrastaa vielä vuosienkin päästä.

ajan henki on nyt ja heti äkkiä. ehkä siitä hyötyvät markkinavoimat, mutta ainakin itselle on käynnyt se, että pitää aloittaa nöyrästi ja pitää pusakka kiini. tokihan maailma muuttuu, mutta tarvitseeko mailman muuttua sillätavoin, että tuodaan omat tavat mukana ja vaaditaan suureen ääneen muitakin noudattamaan niitä.

tämä on harrastuksena niin hiton laaja että kaikille tavoille löytyy se itselle sopiva tapa harrastaa.
jossakin kohtaa mainittu vertaus saunasta oli aika sopiva..motoristina oleminen on melko samaa kuin saunassa oleminen.

huomaavaisuus ja hyvät käytöstavat kuuluvat kaikille. niin tiellä kuin muuallakin.

tämä on harrastus joka imaisee itseensä tai sitten ei. joillekkin se sopii joillekkin taas ei.
smile_org.gif

eikä etenkään ne ajetut kilometrit...useammalle pyöränostoa harkinneelle olen sanonut kun he pähkäilevät, että tulisikohan sillä edes ajettua."se ainaskin on varmaa jottei hanki ei tule ajettua metriäkään"

kateus tuli esiin tuolla toisaalla useaan otteeseen.
se on tuttu ilmiö moottoripyörien kanssa nykyisin, mutta uskallan vieläkin väittää, että aika moneen pihaan on hankittu moottoripyörä siksi kun se on muotia ja naapurillakin on. voi olla että aikaa myöten siitä tulee harrastus, mutta suuri vaara on jos naapuri myö pärränsä pois häipyy omakin.

Wild Hogsissa oli aika hyvä määritelmä tälle kaikelle.

cool.gif

Sorry, mutta menee vähän OT: voithan olla esim. kristitty, vaikket usko jumalaan.

Tässähän ulkoisilla määreillä määritellään joku termi ("ajaa prätkällä", "kastaa lapsensa, on käynyt riparin, on käynyt joskus joulukirkossa, maksaa kirkollisveroa"), ja siksi mielestäni voi olla motoristi ilman sitä -ismiä.

Tämmöistä jaarittelua tällä kertaa.
biggrin.gif
smile_org.gif
Ymmärrän hyvin näkemyksesi asiasta, mutta en vain ole samaa mieltä. Uskonnon harjoittamisessa ja motorismissa on tosiaan paljon samaa. Veikkaanpa, että kristinusko ei ole kovin hyvä lähtökohta analogioille, koska kyseessä on ns. valtionuskonto, johon usein ikään kuin ajaudutaan. Kuinka moni on kastanut itsensä aikuisiällä kristityksi, mutta ei silti usko mihinkään jumalankaltaiseen "suurempaan"? Tai kuinka moni on vasten omaan tahtoaan ajautunut motoristiksi täytettyään 2kk ja harkitsee sitten www.eroamotorismista.fi:n sivuilla vierailemista?
smile_org.gif

Mielestäni olisikin herkullisempaa kysyä, että voitko olla uskovainen uskomatta jumalaan, esim ateisti ilman ateismin mukaisia näkemyksiä kuulostaa varsin ristiriitaiselta kaverilta. Jnejne.

Mielestäni istiksi ei tulla maksamalla jäsenmaksu tai vaikkapa nyt sitten kirkollisvero, saatikka ostamalla joku väline kaupasta. Saa toki olla vapaasti eri mieltä ja varmasti moni onkin kun nämä motoristit ovat kuulemma niin kovaa lisääntyneet viime vuosien aikana
smile_org.gif

smile_org.gif
Ymmärrän hyvin näkemyksesi asiasta, mutta en vain ole samaa mieltä.
Juu, kyllä mäkin nyt ymmärrän ton sun pointin. Sanojen sisältö on juuri se, miksi sen määrittelee, ja mun määritelmä sanasta "motoristi" on erilainen kun sun.
smile_org.gif

Aiemmin määrittelin sanaa "motoristi" vähän samalla lailla kun sinä nyt, mutta sitten kyllästyin tässäkin harrastuksessa ilmenevään jatkuvaan karsinointiin (custom/kyykky, påmppers/matka jne...), ja päädyin nykyiseen määritelmääni. Joka ei siis ole parempi kuin sinun, se vain on eri.
cool.gif

... ja harkitsee sitten www.eroamotorismista.fi:n sivuilla vierailemista?
smile_org.gif
Toi oli paha...
tounge.gif

Olen usein pohtinut, pitäiskö prätkäilyn virtuaaliharrastustani vähentää, ja vastaus on - kyllä pitäisi. Mutta kun ei vaan pysty...
ghostface.gif

Olen usein pohtinut, pitäiskö prätkäilyn virtuaaliharrastustani vähentää, ja vastaus on - kyllä pitäisi. Mutta kun ei vaan pysty...
ghostface.gif
Ite en ole tuota pohdintaa koskaan tehnyt, mutta vaimoni tuntuu pohtivan sitä aika usein
lookaround_orig.gif
... Saattaa olla, että hää on vielä oikeassakin noissa pohdinnoissaan
pftroest.gif

tietysti voisi jakaa harrastajat motoristeihin ja "tosimotoristeihin", jälkimmäiset voisivat sitten vaikka käyttää jotain tunnusväriä niin tietää sitten joko pysäyttää tai olla pysäyttämättä kun sellaisen näkee tienvieressä jakari kädessään. Kyllähän tosimotoristi pärjää yksinkin
tounge.gif

Motoristi on semmoinen, jonka persiin alla on konevoimalla eteenpäin laukkaava moottoripyörä. Myös ojaan livenneet ja konerikkoon matkansa keskeyttäneet lasketaan.
biggrin.gif

Ei ihminen voi määritellä tai lokeroida toisia kun on kysymys ajatuksista/tunteista.
Tosiukovainen, tosijuoppo, tosimotoristi, tosileffafriikki, tosipihtari etc. etc.
Pääasia on miten ITSE tunnet.
Erilaisuus on ollut parasta motoristiporukoissa. Kaikista sosiaaliluokista ollaan mutta ei haittaa kun notskilla istutaan ja turistaan. (ja poikkeukset vahistavat säännön tässäkin tapauksessa )
wink.gif

Back