Touringnakit?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

artoodetoo

New member
Aika hupaa ovat sporttinakit takana apinassa, joten fundeerasin että miten kävisi jos touringnakkeja taakse sovittelisi. Pysyykö tiellä jos pitää esim. vauhdikkaasti paeta zombeja?
 
Saattaa olla etteivät riitä jos vetelet alastarolla 1,20 aikoja muuten pitäisi riittää ihan normiajossa.
 
Pitää. Piste.

Antaa luottoa myös kostealla asfaltilla.

Paras valinta pelkkään katuajoon Suomessa.

Ainoa miinus, ettei profiili ole yhtä terävä kuin sporttisissa, mutta eipä Taunoa paljoa tartte kammeta, vaikka alla olisi sukset.
 
Esimerkiksi Pilot Road voisi toimia aika hyvin Tuonossa

Itselläni on vanhemmassa Tuonossa Road5. Onhan se keskialueella sporttikumeja tahmeampi, mutta toimii myös mukavammin röpelöisillä teillä.
Mutkassa ainakin omilla vauhdeillani rengas tuntuu aivan vakaalta.

Pidemmän päälle en ole huomannut renkaan rajoittavan ajonautintoa. Toinen samanlainen rengassetti menossa.
 
kunhan ei sitten hairahdu pilot road GT:n, ne ovat jo paivamman pään touring-rekikäyttöön
 
Jos tourinkipalloja tilailen niin merkki ja malli on Mitas Touring Force, hinta on edullinen ollen saturaisen kantturoissa vaikka ovat erittäin hyvät. Edessä voi pitää Sport Force+:aa koska kuluu erittäin paljon hitaammin kuin takanen. Saman pari oli Z900:ssa, takana Touring ja edessä Sport ja hyvin toimivat yhteen, jopa puoli kahteen :D
 
Itsellekkin tilasin viime viikolla tuonoon juurikin misukan (pilot) road 5, kokemuksia ei vielä ole siis.. :)
 
Minulla oli noi Pilot Road viitoset Shiverissä, siinä ne ainakin toimi ihan hyvin.
 
Minulla oli ex Busassa Misukan Pilot Road 4 GT renkaat. Olin erittäin tyytyväinen niihin. Voin suositella.

Nykyisessä Kwakissa (ZZR 1400) on Misukan Road 5. Pari tankillista olen vasta ehtinyt ajaa niillä ja mitään valittamista en ole keksinyt. Aika näyttää onko yhtä kulutuskestävä rengas kuin Pilot Road 4.
 
PR4 GT oli yhden kesän gessussa. hyvin kesti sateessa vetää baanaa sen 160 lasissa. vois joskus toistekki laittaa, kun tietää, että vaan asvaltilla ajelee pitemmän reissun.. tuli siellä saksan maalla eksyttyä navin kans yhdelle sorapolullekki niillä renkailla. lehmät katteli pitkään navetan takana, että mikä siellä kömyää menemään.. :D
 
Mulla PR5:t toimineet erittäin hyvin K1300S:ssä. Nyt alkaa etunen olla finaalissa n. 18tkm:n jälkeen ja ootellaan aikaa renkaan vaihtoon Motovillessä. Takasella ajelisi vielä hieman pidempään mutta samalla vaihdetaan molemmat nakit. Tolla setillä käyty kerran keski-euroopan turneella ja radalla sekä ajettu kakspäällä. Eipä ole koskaan ajettu samalla setillä näin pitkään joten kulutuskestävyys tuntuisi parantuneen joka kerta uuden PR version myötä. Voin suositella näitä.
 
Kylmin huulin tilasin taakse kaksi ja eteen yhden palleroisen, ettei alvariinsa tarvitse hypätä postissa. 1- 3 nakkia toimitus 25 € ja 4 - 6 toimitus 50 €, joten kannattaa aina tilata joko kolme tai kuusi rengasta eikä mitään siltä väliltä. Sportit ovat nyt merkeillä 3 vk jälkeen (reilu 2 tkm ajoa), muutaman pikkureissun varmaan kärsii tehdä ennen verkoilla olemista.

8waMz5I.png
 
Kylmin huulin tilasin taakse kaksi ja eteen yhden palleroisen, ettei alvariinsa tarvitse hypätä postissa. 1- 3 nakkia toimitus 25 € ja 4 - 6 toimitus 50 €, joten kannattaa aina tilata joko kolme tai kuusi rengasta eikä mitään siltä väliltä. Sportit ovat nyt merkeillä 3 vk jälkeen (reilu 2 tkm ajoa), muutaman pikkureissun varmaan kärsii tehdä ennen verkoilla olemista.

Mielenkiintoista kuulla, että miten tuo halpistouringkumi käyttöäsi kestää. Jos tuossa yllä jlik sanoo, että 18tkm jälkeen PR5-setissä etunen alkaa olla loppu ja takana olisi vielä pintaa, niin pikaisella matematiikalla tuolla mitaksella pitäisi selvitä se kymppitonni tai enemmänkin, jotta km-kustannus olisi sama.
 
Mielenkiintoista kuulla, että miten tuo halpistouringkumi käyttöäsi kestää. Jos tuossa yllä jlik sanoo, että 18tkm jälkeen PR5-setissä etunen alkaa olla loppu ja takana olisi vielä pintaa, niin pikaisella matematiikalla tuolla mitaksella pitäisi selvitä se kymppitonni tai enemmänkin, jotta km-kustannus olisi sama.

Touring Force oli Z900:ssa alla, oli erittäin hyvä rengas, hinta on edullinen, mutta sana 'halpis' viittaisi huonoon laatuun, joka ei pidä paikkaansa. Samassa fillarissa Michelin Road 5 (sellaista rengasta kuin Pilot Road 5 ei ole olemassa, viitannet Road 5:een) oli huono kokemus, kehitti 'shoulderin' ja tuntui todella kovalta enkä luottanut pitoon, ei enää koskaan MR5:sta minulle.

Edit: Mitas vs. Michelin kesto oli Z:ssa samaa luokkaa, kymppi tai vajaa ja olivat paahtoleipää. Saa nähdä nyt kun hummia on enempi miten Tourinki kestää, olen tyytyväinen jos pääsisi 6 tuusaa etenemään. Time will tell.
 
Touring Force oli Z900:ssa alla, oli erittäin hyvä rengas, hinta on edullinen, mutta sana 'halpis' viittaisi huonoon laatuun, joka ei pidä paikkaansa. Samassa fillarissa Michelin Road 5 (sellaista rengasta kuin Pilot Road 5 ei ole olemassa, viitannet Road 5:een) oli huono kokemus, kehitti 'shoulderin' ja tuntui todella kovalta enkä luottanut pitoon, ei enää koskaan MR5:sta minulle.

Halpis on ehkä huono termi, koska jokainen tulkitsee sitä eri tavalla. Itse olen sitä mieltä, että 100€ renkaasta ei teknisesti ole kertakaikkiaan mahdollista tehdä yhtä hyvää kuin tuplasti kalliimmasta. Ei se sinänsä tarkoita sitä, että halvan renkaan pitää olla absoluuttisesti huono. Voi olla että se edullisempi on jossain yksityiskohdassa jopa parempi, mutta sitten taas käytäntö on usein osoittanut, että kulutuskesto on se ensimmäinen asia mistä joudutaan tinkimään, jos pito halutaan kalliimman renkaan tasolle.

Tuo pilot-sanasta saivartelu on vähän turhaa... neljässä sukupolvessa se on ollut mukana, niin menee ainakin seuraavat neljä sukupolvea ennen kuin se jää pois arkikielestä. :grin:

Tuohon kovalta tuntumiseen ja luottamuksen puutteeseen vaikuttanee se millaisilla renkailla on aiemmin ajanut. Oma kalusto on ollut aina naku/sporttouring-osastoa, eikä yhdessäkään ole ollut sporttikumeja alla, niin meikäläisen perstuntumaan tuo road5 on kyllä pitävin ja luottamusta herättävin kumi koskaan. Vertailukohtiin menee tyypillisesti pyörien ensiasennus-bridgestoneja, metzelerin z-sarjaa, ja sitten micheliniltä pr2, pr3 ja pr4 / pr4gt. Se on kyllä totta, että kulmikas olkapää noihin kaikkiin on kulunut helposti.
 
Noita Touring Mitaksia tai Mitaksen Sport Forceja tekisi mieli kokeilla. Mikään rengas ei ole minulla kestänyt pitkään, joten vähän skeptinen olen kun kaikki kehuvat kuinka takakumi kestää kymppitonnin tai kaksi oli mikä tahansa. Mitaksista ei ole juuri kovinkaan pahaa arvostelua kuulunut.

Mitas on vanha Tsekkiläinen merkki ja kova sana sora-/kurapuolella. Kotarissa minulla ollut Mitaksia hyvin kokemuksin. Mitas on nykyään Trelleborgin omistuksessa. Tekee paljon renkaita maatalouskoneisiin, lentokoneisiin ja moottoripyöriin.
 
Mulla oli multissa mitas sport 190/55. Ei ollu Keminmaalla muuta tarjolla kun z8 hajosi terävään kiveen. Ihan hyvä kumi, taisi kestää sen 5000km.
 
10 tkm voi takagummi kestää hyvänä jos mopsissa ei ole tehoja liikaa tai ajotyyli on mallia raahallinen. Eli en tule sellaista Taunon kanssa näkemään :) Zetassa Dunlop esiasennuspaska kesti öbaut 6 tkm, MR5, Angel 2 ja Mitas Touring kestivät 10 tkm luokkaa. Tosiaan se max 6 tkm saattaa olla maksimi Taunolla millä tahansa nakilla, tai sitten on turhaan ostanut tehokkaan mopon kun ajelee kuin mummo sunnuntaina kirkkomatkalla, saaressa. :D
 
Back
Ylös