• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

TPS ongelmako ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihdoin TPS-palikan ja tuulettelin jo, että auttoi. Sammuili kuitenkin, mutta kävi paremmin kuin vanhalla palikalla. Ruiskuttelin AT3:sta ja pyörittelin läpälle menevää akselia, se ei nikeltänyt. Tarttee vielä tehdä ainakin tämä toiselta foorumilta lainattu kilauttelu by hidas57:
Vs: F800ST V 2008 Kone sammuu alasvaihdettaessa
« Vastaus #3 : 09.06.17 - klo:09:44 »
Miten tyhjäkäynti, jos siis pysyy käynnissä, käykö tasaisesti? Ilmeisesti kaasulla ajettaessa toimii hyvin? Viittaa kyllä taas kaasuasennon anturiin, TPS, joka antaa väärää tietoa sotkien nollakaasun seoksen, koska tyhjäkäynnin ilmaventtiili ei aukea. Joissakin K12/13 pyörissä vastaavaa oireilua ja anturin vaihdolla kuntoon. Näin itselläkin. Kytkin pohjaan, kaasu kiinni, ja meinaa sammua tai sammuu. Kaasua antaen pysyy käynnissä, koska saa silloin ilmaa kaasuläppien kautta. Vähän kaasua antaen pitäisi myös startata.

Voi kokeilla kilauttaa anturia, eli pyörä sammuksissa kaasu täysille ja vapauttaa kahvan, jolloin jousi vetää kaasun nollille antaen mekaanisen tärähdyksen TPS-anturille. Saattaa asettua joksikin aikaa. Anturin vaihto on sitten se korjaus, anturi noin 150€ plus työ.
 
Annoin koneen jäähtyä ja testasin vanhalla palikalla tuon vinkin mukaisesti eli tein tuon kaasun vapaan palautuksen monta kertaa. Nyt muuten toimi! Ei siis tarvinnut pitää kaasulla käynnissä. Olisiko ollut karstaa tms. noissa läpissä? En ole vielä 100 varma, mutta ennakkokiitos hidas57:lle!! Tarttee testata vielä v.loppuna, toivossa on hyvä elää.:) Etsiskelin tuota sammumisjutskaa sieltä täältä ja tämä pätkä ja hänen parit muut auttoivat päätymään tuohon TPS-ongelmaan. Palautan uuden palikan ja v.loppuna tulee lopullinen varmuus. https://www.youtube.com/watch?v=3IxcEn14QKI
 
Pelonsekaisin tuntein testasin just mopedin ja toimi kuten pitääkin! Kesä meni vituralleen mopoilun suhteen kun ei oikein uskaltanut pysähtyä minnekään jos ei olisi startannut tuon epämääräisen ufo-jutskan takia. Nyt ei ei ole riemulla rajaa.:D Kaasun vapaata palauttelua kannattaa siis silloin tällöin harrastaa.
 
Laitoin 98 bensaa tankin täyteen, ettei keväällä olisi ongelmia käynnistyksessä ainakaan bensan takia ja ajelin ne sisälle eli käyttelin pyörän normilämpöön. Oli taas sama ongelma päällä el sammuili kylmänä, lämpimänä pelittää. Tuo ylempänä mainittu poppakonsti auttoi aiemmin eli luulisin, että olin jäljillä kuitenkin. Huomasin nyt myös, että kierroset seilasi kaasun ollessa samassa asennossa, esim. 3-4 t välillä. Ideoita mikä mättää?
 
Vika oli siis täysin sama kuin tässä pätkässä https://www.youtube.com/watch?v=BKkU-pb8Nq8 . Testasin myös tuon Niemeierin vinkkaaman, eipä auttanut. Lopuksi irrotin akun miinus-navan piuhat ja nyt toimii ihan normaalisti! Olishan tuo resetointi pitänyt älytä jo aiemmin näinä digi-aikoina.
 
Back
Ylös