• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

TPS (trothle position sensor) viritys YZF 600

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joulu11
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

joulu11

New member
Ongelmaksi tuli Yamaha YZF 600 r (thundercat) tps sensorin viritys. Viritys menee suurin piirtein näin ->

-Mitataan yleismittarilla ohmit potikalta
-Ensin katsotaan maksimi ohmit n.5K (5K potikka)
- tämän jälkeen mitataan potikan liuku puolelta ohmit (kaasu min ja  max)
- Kaasun max lukema kerrotaa 0.116 kertoimella ja tästä pitäisi saada potikan minimi asento, joka pitäisi asettaa potikkaa kiertämällä (avataan ruuvit ja muutetaan potikan asentoa)

Ongelma on tuo potikan minimi asennon säätö, jota en saa aikaiseksi sillä potikassa ei riitä säätöhahloissa varaa.

Olenko tehnyt jotain hommassa väärin, vai mikä tässä mättää  
withstupid.gif

Tässä tarkasteltuani Haynesin remonttikirjaa luulen että juuri noin homma pitäisi tehdä. Onko yleismittari ehjä? Kenties potikka on vaihdon tarpeessa? Näin ainakin ko. DIY -teos ehdottaa.

Ihan uteliaisuuttani kysyn: Miksi aloit tutkimaan asiaa noin alun alkujaan..? Jokin ongelma...?

Tässä tarkasteltuani Haynesin remonttikirjaa luulen että juuri noin homma pitäisi tehdä. Onko yleismittari ehjä? Kenties potikka on vaihdon tarpeessa? Näin ainakin ko. DIY -teos ehdottaa.

Ihan uteliaisuuttani kysyn: Miksi aloit tutkimaan asiaa noin alun alkujaan..? Jokin ongelma...?
Ongelmana oli heikko alavääntö ja lievä nykiminen. TPS anturi näyttäisi olevan ehjä, mutta väärissä säädöissä alapään suhteen. Nyt sain anturin viritettyä sillä anturin maksimi ei tietysti olekkaan kaasun maksimi vaan potikan ääripäät. Tämä ääripäiden lukema kerrotaan 0,116:n kertoimella.
joudun nyt vain tekemään säädön uudestaan kun menin räpeltämään noiden synkkaruuvien kanssa, kun en millään saanut potikan alapäätä kohdilleen  
withstupid.gif
. Tuleepahan käytyä homma läpi perikotaisin ja aikaa on kun lomakin alkoi  
cool.gif
(
062802moto_prv.gif
voisi tietysti)

Nyt tuli synkronointi tehtyä ja sen jälkeen TPS anturin viritys. Homma onnistui siinämäärin että ero alkuperäiseen parani huomattavasti paremman vedon suhteen ja nykiminen loppui. Ainoa asia joka jäi vieläkin vaivaamaan on epätasainen tyhjäkäynti, jonka luulen lähtevän ainoastaan seoksien säädöllä
confused_orig.gif

Back