• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

triple ei käy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mix

New member
No joo pitipä sitten laittaa triple tulille talviseisonnan jälkeen.Tankkiin bensaa ja ladattu akku kiinni,ja koitetaan.Muutama sekunti sahausta ja vot mopo käynnissä.Siinähän käy tyhjäkäynnillä hetken ja kun piti kaasua avata,niin sammui kuin saunalyhty.Ja nyt ei enää lähe käyntiin kirveelläkään,saattaa silloin tällöin vähän hörähtää.Tulpat kuivattiin ja siltikään ei lähe.Uudet tulpat tulee alkuviikosta joten toivotaan parasta että johtuis niistä.Tosin vanhatkaan ei kovin vanhat ole.Nyt saa spekuloida onko jotain jääny huomaamatta,ennen kuin saan uudet kynttilät.Joten
033102beer_1_prv.gif
 
Sanoisin ettei uudet kandelit auta, ensin katot antaako kipinään ja suraavaksi kaasarit auki.
wink.gif





Ps. jos käynnistyy, nii kokeile pakosarjasta
onko mikään pytty kylmä (älä polta näppejä)
 
Ilmeisesti kyseessä on ruiskupeli vaiko kaasari.Jos ruisku katso polttoainepumpun sulake.Oliko tulpat märät kun otit auki vaiko ei?Bensafiltteri tukossa ? Jos olet talven aikana tehnyt huoltoa pyörälle, onko piuhoja ollut irti? Letkuja jäänyt littiin johonkin väliin?
 
Siis ruiskupeli kyseessä,ei tarvi onneksi kaasareita aukoa
tounge.gif
.Pumppu pelaa kyllä,otin heti ensimmäisenä tankin irti ja avasin sen ja tarkistin että letkut on kiinni pumpussa ja syöttää bensaa muuallekin kuin tankin sisälle.Tulpat oli kyllä kosteat ja bensakin haisee jonkin verran ett oletan mopon saavan bensaa.Kipinän tulosta en ole varma,kun noissa suorasytytysvehkeissä ei ole ihan yksinkertaista sen toteaminen,tai onnistuuhan se jos sai jotenkin siihen johtoon lisämittaa mikä tulee puolaan kiinni.(Eli jos jollain hyvää kikkakolmosta tähän kertokoon.)En mitenkään muista kuinka päin ne bensaletkut kuuluu olla,eli paluu ja syöttö jaonko silla merkitystä kun liittimet tuntuu sopivan kumminpäin tahansa.Eli se valkoinen ja punainen liitiin.Tosin olen jo kokeillut niitä kumminpäin vaan,ei auta.Pienehkö sepustus mut jos joku tästä mitään ymmärtää niin
bowdown.gif
 
Vasemman puoleinen letku ylempään liittimeen ja oikea alempaan,jos laitat päinvastoin huomaat kyllä nopeasti kun sinulla on lätäkkö pyörän alla.Oletko talven aikana pyöritellyt konetta ilman kaikkia systeemejä kiinni,käsittääkseni se voi silloin kytkeä jonkin vikatila-asetuksen päälle.Uskomattomalta tuntuu,että 3 tulppaa menisi yhtaikaa mykäksi.
 
Valitettava tosiasia on se, että kun nykybensa kastelee tulpat, uudetkin, niin ne kannattaa vaihtaa taas käyttämättömiin. Jotain mätää on tuossa polttoaineessa, kun se pilaa sytytyspuikot heti ensikastelulla. Aivan sama, onko kyseessä ruohonleikkuri, mopo, perämoottori tai motskari, talvisäilytyksen aikana polttoaine huonontuu (ilman stabilisattoria) sen verran, että ensimmäinen käynnistysyritys saattaa kastella tulpat ja sen jälkeen toimintavarmuus niille onkin vain 50% (tieto mm NGK:lta ja käytännön kokemuksesta). Siispä, uudet tulpat paikoilleen ja uutta, tuoretta bensaa tankkiin ennen seuraavaa yritystä käynnistää motskari talven jälkeen. Sen ylitalven tankissa olleen polttoaineen voi lisätä tankkiin tuoreemman bensan joukkoon.

Tuon tulppaoperaation voi siis välttää jatkossa sillä, että syksyllä viimeisen tankkauksen yhteydessä tankkaa joko pienkonebensaa, jonka pitää päästä kaasarimalleissa kohokammioihin saakka, tai lisää tankkiin polttoaineen stabilisaattoria (säilöntäainetta). Molempia pitäisi olla saatavana alan liikkeistä tai vaikkapa venetarvikekaupoista. Ruiskukoneissa tuo stabilisaattori on ihan riittävä, omat kaasarilaitteetkin ovat sen avulla käynnistyneet ongelmitta jo yli 15 vuoden ajan...
 
kaasarimalleissa kannattaa ennen kevätkäynnistystä päästää uimurit tyhjiksi, koska niissä oleva bensa on menettänyt kaikki palavat osasensa haihtumalla suuttimien kautta. kun lorauttaa ne tyhjiksi, niin tankista tulee parempaa bensaa tilalle.

uimureissa talven ollut bensa, ei ole enää bensaa. vaan jotain nestettä, joka ei pala.

JT
 
Valitettava tosiasia on se, että kun nykybensa kastelee tulpat, uudetkin, niin ne kannattaa vaihtaa taas käyttämättömiin. Jotain mätää on tuossa polttoaineessa, kun se pilaa sytytyspuikot heti ensikastelulla. Aivan sama, onko kyseessä ruohonleikkuri, mopo, perämoottori tai motskari, talvisäilytyksen aikana polttoaine huonontuu (ilman stabilisattoria) sen verran, että ensimmäinen käynnistysyritys saattaa kastella tulpat ja sen jälkeen toimintavarmuus niille onkin vain 50% (tieto mm NGK:lta ja käytännön kokemuksesta). Siispä, uudet tulpat paikoilleen ja uutta, tuoretta bensaa tankkiin ennen seuraavaa yritystä käynnistää motskari talven jälkeen. Sen ylitalven tankissa olleen polttoaineen voi lisätä tankkiin tuoreemman bensan joukkoon.

Tuon tulppaoperaation voi siis välttää jatkossa sillä, että syksyllä viimeisen tankkauksen yhteydessä tankkaa joko pienkonebensaa, jonka pitää päästä kaasarimalleissa kohokammioihin saakka, tai lisää tankkiin polttoaineen stabilisaattoria (säilöntäainetta). Molempia pitäisi olla saatavana alan liikkeistä tai vaikkapa venetarvikekaupoista. Ruiskukoneissa tuo stabilisaattori on ihan riittävä, omat kaasarilaitteetkin ovat sen avulla käynnistyneet ongelmitta jo yli 15 vuoden ajan...
Varsinkin tavalliset tulpat pimenevät helpommin kuin iridiumit,joita ei saa rikki edes bensassa uittamalla.Lähinnä kokemusta kartingin kaksitahtikoneista (Parilla,Yamaha,TM).Tavalliset kisatulpat sanovat poks poks ja sopimus yhteistyöstä päättyy.

Epäilen kyllä jotain muuta vikaa kuin tulppia kun toi Triplehän lähti tulille ensin ja sitten sammui.

Itse kokeilisin ne tulpat vaikka ruohonleikkuriin kytkettynä narusta nykien tai autosta yks tulpanhattu irti ja siihen tulppa,kone käyntiin ja katsomaan tuleeko kipunaa.
 
saman teki mullakin ekaks hörähti käyntiin ja sit sammu tulpat irti uudet tilalle eiku kovaa ajoo
062802jumpie_prv.gif
 
Täällä meni myös kertaalleen yksi kierros tulppia kerralla. Iridiumit myöskin tuntuis sietävän tota kastelua ihan toisella tavalla.
 
Ei sitten lähtenyt käyntiin uusilla tulpillakaan,perk...Hörähtelee vaan eikä aina sitäkään.Tuli muuten mieleen,että tuli talvella ketjunkiristin irroitettua jonkin jutun takia,että voiko ko.vessassa jako mennä sekaisin kun kiristäjän irroittaa?Tuskin sentään kun se kumminkin kävi tyhjäkäyntiä alkuun ihan hyvin.Ajattelin ruveta bensapuolta tutkiin nyt.Lisää tietoa,bensaa tulee ainakin pumpulta,muttakun irroittaa paluuletkun tankista niin siitä ei tule mitään.Ja vielä sellainen asia.että tankin alta löytyi harmaapäinen liitin johon tulee ruskea ja punakeltainen johto ja kun laittaa virrat päälle,niin tulee virtaakin ihan akkujännitteen verran.Mihin se kuuluu?Ei löydy mitään mistä se vois olla irti.
 
Mulla on 06 1050 ja siinä on ainakin yks harmaa ylimääräinen liitin siellä tankin alla. Olisko esim. Sprintissä sama johtosarja...

Tulis mieleen, että onko kaasuläppäanturin liitin varmaan kiinni? Sitten kun tankki on irti, niin ne kaks samanmallista liitintähän pystyy sekoittamaan... Onhan ne oikein päin?
 
Lisää päivitystä ongelmaan.Sain koneen käymään kun tankki oli irti,eihän se kauaa käynyt kun ei saanut bensaa,mutta lähti kuitenkin käymään.Okei tankki kiinni ja uudestaan,ei kun hörähtelee välillä.No nostin sitten tankkia taas sen verran että sain bensapumpun liittimen irti,ja kas taas lähti vähäksi aikaa käymään.Eli silloin kun pumppu on mukana,niin vain vähän lupaa mutta kun pumppu ei ole käytössä käynnistyy mutta sammuu hetken kuluttua bensanpuutteeseen.Mitäs nyt tehdään?Pitääkö pistää pyörä kärryyn ja viedä korjaamolle?Olis meinaan ensimmäinen kerta 15vuoteen kun pitää oikeen korjamon palveluksiin turvautua
confused_orig.gif
 
Eihän Sulla ollut talvella bensapumppu tankista irti? Sen johtimet vois myös laittaa ristiin, jolloin se pyöris väärään suuntaan. Tekis just noin.

Yöllä mietin ongelmaasi ja olin ehdottamassa puolanjohtojen tai suutinjohtimien väärää järjestystä. Ymmärsin, että Oot talvella purkanut jonkin verran siellä tankin alla. Se vois vieläkin olla niin.

Nimittäin kun pumppu työntää sinneyhteispaineputkeen sen täyden paineensäätimellä 3 bariin rajoitetun paineen, niin väärään aikaan aukeavat suuttimet saa kyllä koneen sammumaan. Mulla on pukukaapissa ne johdinten värit jos sattuis, ettei Sulla ole kytkentäkaaviota tai muistikuvaa oikeista piuhoista.
 
Siis bensatankillahan on kaksi sähköliitintä, toinen pumppua varten toinen bensamittaria/valoa varten.Letkut tankille pystyy myös sekoittamaan,mutta jos ne on niinkuin aiemmassa viestissä totesin niin silloin kaikki pitäisi olla oikein.Tankin sivussa polttoainepumpun kyljessä on pieni alaspäin osoittava mutka,joka on ymmärtääkseni ilmareikä tankille.Onhan se kait auki...enempää ei nyt tule mieleen.
 
Tankki oli kyllä talvella irti,mutta en irroittanut bensapumppua.Enkä edes tulppia,joten puolan johdotuksenkin pitäisi olla kunnossa.Ja suutintukin liittimiin en koskenut.Ainoa tekninen modi talvella oli tosiaan jakoketjunkiristimen irroitus,kun se välillä äänteli.Kun muistelee,niin kyllähän se loppusyksyllä ennen talviteloille laittoa oli välillä meno nykivää ja paukkuvaa,mutta kyllä se aina käymään lähti.
 
Saman kaltaisia ongelmia minulla: pyörä ei alkuun inahtanutkaan, ei edes traktorilla vetämällä. sitten otettiin tulpat ja putsattiin ne sekä akku hetkeksi lataukseen, johan lupaili. sitten taas vetämään ympäri pihaa ja johan käynnistyi. ajoa n 50 km. sitten taas alkoivat ongelmat, eli ei starttaa. kone kylläkin potkii kintuille. mikä on olennainen vika? kyseinen pyörä on trident 750 '74
 
Back
Ylös