Tule liputtajaksi ajoharjoittelutapahtumaan!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tumppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tumppi

MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava,
Koostimme videon siitä mitä tapahtuu ajoharjoittelutapahtuman liputtajan päivässä:

Liputtajaksi tuleminen en vaadi mitään etukäteiskoulutusta tai aiempaa kokemusta, opastamme ensikertalaiset liputtajien kokouksessa ja tarvittaessa ennen työvuoroa. Ennen paikan varaamista tutustu Liputtajien ohjeisiin.

Palkkioksi maksimissaan kahden tunnin (Kymiringillä max 3h) vapaaehtoistyöstä saat ajaa ilmaiseksi kyseisenä tapahtumapäivänä valitsemassasi ajoryhmässä. Lisäksi yhdistys tarjoaa sinulle lounaan rataravintolassa. Mahdollisista muista tapahtumakohtaisista eduista tai rajoituksista päätetään vuosittain ja tiedotetaan erikseen ennen lipunmyynnin aloittamista. Liputuspaikan voit varata kaupastamme.

Monen suositun tapahtuman loppuunmyynnin jälkeen on vielä liputusvuoroja vapaana, ottamalla liputusvuoron pääset osallistumaan tapahtumaan ja vieläpä ilmaiseksi!

Varaamalla liputusvuoron sitoudut tulemaan paikalle ja tekemään oman vuorosi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko halukkaita liputtajia nykyään vähemmän kuin aiemmin? Tapahtumissa kuitenkin väkeä taitaa käydä aika hyvin erityisesti Alastarolla?
 
Onko halukkaita liputtajia nykyään vähemmän kuin aiemmin? Tapahtumissa kuitenkin väkeä taitaa käydä aika hyvin erityisesti Alastarolla?

Valitettavasti aktiivisten liputtajien määrä on vähentynyt vuosien varrella. Suurin osa tapahtumista myydään loppuun ennakkoon, mutta joihinkin tapahtumiin on vaikeaa löytää riittävästi liputtajia. Oletamme, että se johtuu osittain epätietoisuudesta tehtävää kohtaan, joten teimme tämmöisen infopläjäyksen aiheesta.
 
Todella yllättävää kuulla. Olen tähän asti luullut että liputtaja vuorot lähtisi ensimmäisenä alta pois koska saa tosiaan loppupäivän ilmaiseksi ajaa. Ilmeisesti talouskasvu on aiheuttanut sen että porukka on rikastunut niin paljon ettei ilmainen enää merkitse mitään :)-
 
Todella yllättävää kuulla. Olen tähän asti luullut että liputtaja vuorot lähtisi ensimmäisenä alta pois koska saa tosiaan loppupäivän ilmaiseksi ajaa. Ilmeisesti talouskasvu on aiheuttanut sen että porukka on rikastunut niin paljon ettei ilmainen enää merkitse mitään :)-

Itte oon liputuksia tehny paljoki mutta nyt Botnian liputuksien jälkeen mietin, kun nopiassa nykyään ajelen, että siinä käytännössä menee kolme ajovuoroa ohitte.
Se on vähän ongelmallista siinä ryhmässä.
Siinä jos sitte sattuu vaihtelevat kelit samalle päivälle, ja parhaat/ainoat vielä liputuksen ajalle, niin pahimmillaan jää ajot kokonaan ajamatta...

Muutenhan se on oikein hyvä tapa harrastaa edullisemmin...
 
Alastarolla joitakin kertoja liputtanut, esim. Kemora ei nappaa. Sattuu loppupään vuoro + 5h ajoa kotiin siihen päälle , ei kiitos.
 
Itse olen muutaman kerran liputtamassa ollut. Varsinkin silloin jos viettää koko viikonlopun radalla, niin toisena päivänä yhden liputuksen voinut käydä hoitamassa.
 
Sunnuntaina 20.6 Botnialla mulla oli viimenen vuoro, portilla klo 16-18. Mua ennen oli kaveri joka ajoi myös nopeassa ryhmässä. Kuljettajakokouksen jälkeen kaveri kysyi voisinko varttia ennen tulla vaihtamaan että hän pääsis ajamaan. Eikä siinä mitään, klo 15 ajovuoron jälkeen pakkasin kamat pakun kyytiin, lähtövalmiiksi, ja lähdin portille. Taisin n. 10 vaille olla siinä, ja toivottavasti mies kerkes ajamaan.
Tuo tietysti onnistuu sovittaessa mutta vain portilla, ja ehkä Kemoralla jos ollaaan tornissa. Jos ollaan radan varressa niin sitten ei millään. Oisko näitä kuin isotöistä järkätä soppelisti? Ei se tietenkään aina täysin onnistuis mutta mahdollisuuksien mukaan. Itse voisin kyllä mennä nopean ryhmäläisen vapauttamaan vähän aiemmin ajohommiin tarvittaessa.
 
Tuo tietysti onnistuu sovittaessa mutta vain portilla, ja ehkä Kemoralla jos ollaaan tornissa. Jos ollaan radan varressa niin sitten ei millään.
Yleensä löytyy montakin vaihtoehtoista tapaa liikkua lippupisteelle, jos se vain järjestävälle taholle sopii.
Joissakin tapauksissa ei tarvitse edes mennä radan yli. Esim Alastarossa palmasiin pääsee alavarikon kautta.
 
Oisko näitä kuin isotöistä järkätä soppelisti? Ei se tietenkään aina täysin onnistuis mutta mahdollisuuksien mukaan. Itse voisin kyllä mennä nopean ryhmäläisen vapauttamaan vähän aiemmin ajohommiin tarvittaessa.

Ratajärkkärien kesken ollaan tästä keskusteltu, ihan yksinkertaista/pikaista ratkaisua tähän ei ainakaan ole.

Ratatoimikunta pohtii ja tutkii, oisko joku järjestely mahdollinen, millä nämä "hukkaan menevät" ajovuorot saatais minimoitua.
 
Aiemminhan liputtajilla oli myös lounasetu. Otettiin pois ilmeisesti kun liputtajia oli muutenkin tarpeeksi. Tuon pikku porkkanan voisi tietty tuoda takaisin, jos liputtajista nykyään pulaa? Jotain muuta extraa voisi myös miettiä, vaikka AT1-tapahtumia ratatapahtumien ulkopuolella?

Ite liputin koko rataharrastuksen ajan, enimmäkseen talkoisiin osallistumisena, mutta myös säästämisen kannalta. Mukavaa hommaa olla osaltaan jeesaamassa, mutta viime vuosina vähensin liputuksia kun huomasin että parin-kolmen tunnin ajotauko, usein paahtavan auringon alla, alkoi tehdä sen, ettei ajo kulkenut loppupäivänä enää samalla tavalla kuin sitä ennen. Ja tosiaan nopeassa ajaessa ehti vähän huonommin lippuvuorolta ajamaan.
 
Miettinyt jos kävisin kokeilemassa liputusvuoroa.

Tietääkö etukäteen tai pystyykö toivomaan missä vaiheessa liputusvuoro on. Ja jos saa tiedon että liputusvuoro on illan viimeisenä ja loppuu klo 19 tms niin onko pakko tulla radalle jo aamulla yheksältä vai voiko tulla myöhemmin (vaikka kahdeltatoista tai yhdeltä)?

Tulee vaan aika pitkä päivä kun laskee siihen vielä siirtymät kotoa radalle ja takaisin.

Ilmeisesti liputtajat pääsee aina toivomaansa ryhmään ajamaan?
 
Miettinyt jos kävisin kokeilemassa liputusvuoroa.

Tietääkö etukäteen tai pystyykö toivomaan missä vaiheessa liputusvuoro on. Ja jos saa tiedon että liputusvuoro on illan viimeisenä ja loppuu klo 19 tms niin onko pakko tulla radalle jo aamulla yheksältä vai voiko tulla myöhemmin (vaikka kahdeltatoista tai yhdeltä)?

Tulee vaan aika pitkä päivä kun laskee siihen vielä siirtymät kotoa radalle ja takaisin.

Ilmeisesti liputtajat pääsee aina toivomaansa ryhmään ajamaan?

Toivomuksia voi esittää, jos on erityisen hyvä syy, mutta kyllähän nuo vuorot ihan arpomalla pääasiassa tehdään.

EDIT: Pyydän jotain järkkäriä vastaamaan tähän topiciin, että voiko saapua myöhemmin päivällä paikalle.

Liputtaja pääsee ajamaan aina haluamaansa ryhmään. Siis sillä oletuksella, että se on omalle vauhdille passeli ryhmä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus tuli sanomista jos liputtajat ei olleet päivän ekassa kuljettajakokouksessa, tiedä sitten onko tuo muuttunut
 
Joskus tuli sanomista jos liputtajat ei olleet päivän ekassa kuljettajakokouksessa, tiedä sitten onko tuo muuttunut

Ai perhana...olipas hyvä pointti...mä huikkaan jollekin varsinaiselle järkkärille, että selventää tämän asian.
 
Ja jos saa tiedon että liputusvuoro on illan viimeisenä ja loppuu klo 19 tms niin onko pakko tulla radalle jo aamulla yheksältä vai voiko tulla myöhemmin (vaikka kahdeltatoista tai yhdeltä)?

Tulee vaan aika pitkä päivä kun laskee siihen vielä siirtymät kotoa radalle ja takaisin.

Joskus tuli sanomista jos liputtajat ei olleet päivän ekassa kuljettajakokouksessa, tiedä sitten onko tuo muuttunut

Jos järkkäreille infoo täst hyvissä ajoin, järkkäreiden s-postiin ratavastaavat ät moottoripyora.org, niin myöhemmin saapuminen ei tuota ongelmia.
Kunhan saapuu hyvissä ajoin, ennen omaa liputusvuoroa, ja ilmoittautuu järkkäreille.
Hyvissä ajoin siks, et ehditään antaa opastus ja info ennen liputusvuoroa.

Liputusvuorot ilmoitetaan yleensä, päivän/pari, ennen tapahtumaa. Löytyvät tapahtuman aloituviestistä.
 
Ratajärkkärien kesken ollaan tästä keskusteltu, ihan yksinkertaista/pikaista ratkaisua tähän ei ainakaan ole.

Ratatoimikunta pohtii ja tutkii, oisko joku järjestely mahdollinen, millä nämä "hukkaan menevät" ajovuorot saatais minimoitua.

Varmaan käyny jo mielessä, mutta jos esim. nopeat/hitaat laittaa samaan kävelymatkan päässä olevaan pisteeseen, niin ongelma osittain poistuu. Itse nopeassa ajan, niin meen aina sen 10min etuajassa, ja jos seuraava ajaa myös nopeassa, niin osaa kyllä arvostaa asiaa.
 
. Mukavaa hommaa olla osaltaan jeesaamassa, mutta viime vuosina vähensin liputuksia kun huomasin että parin-kolmen tunnin ajotauko, usein paahtavan auringon alla, alkoi tehdä sen, ettei ajo kulkenut loppupäivänä enää samalla tavalla kuin sitä ennen. Ja tosiaan nopeassa ajaessa ehti vähän huonommin lippuvuorolta ajamaan.

Mie taas ajattelin, että kuitenkaan jaksa joka settiä ajaa, niin yhtä hyvin voi pitää taukoa liputtamalla.
 
Olin Alastarossa lauantaina liputtajana Palmasissa ja sunnuntaina tornissa. Liputtajana näkee todella hyvin mitä radalla tapahtuu ja voi oppia paljon katsomalla muiden kuljettajien ajamista. Mm. Ajolinjat, kaasun- ja jarrunkäyttö, ajoasento ja vartalon käyttö jne. Suosittelen liputtamista kaikille jo pelkästään oppimisen vuoksi. 2h meni kuin 20min.
 
Back
Ylös