• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tulpan kaulus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja askeetti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

askeetti

New member
Joku oli laittanut tänne kuvia Triumphin tulpan koloista mutta en niitä haulla löytänyt. Sattuuko kukaan muistamaan, oliko niihin viritelty jotain kauluksia/tiivisteitä tulppapötkön tai hatun juureen? Mikä siinä on, että ykkössylinterin tulpanreikä kerää vettä ns. huolella ja kaksi muuta pysyvät suht kuivina? Oli vuoden vanha tulppa nimittäin aikasta ruosteinen.

Sinne meni märkään reikään uusi tulppa, eli tietää taas ensi kesänä vaihdon olevan edessä. Paineilmalla tuon varmaan saisi hyvin kuivattua mutta kun semmoista ei ole käytettävissä. Muita kuivauskonsteja?? Talveksi on onneksi kuiva ja lämmin paikka, josko ehtisi siinä ajassa kuivumaan.

edit: kirjotuserheet
 
Mulle tehtiin kolot niihin vakiotiivisteisiin...

Kun ei kuulemma saa millään pidettyä kosteutta ulkopuolella, niin järjestetään niin, että se sinne koloon mennyt kosteus pääsee haihtumaan pois sieltä!
tounge.gif



Saas kattoo kuinka käy, kun seuraavan kerran tulee tulppien vaihto eteen...


- T -
 
Mikä siinä on, että ykkössylinterin tulpanreikä kerää vettä ns. huolella ja kaksi muuta pysyvät suht kuivina? Oli vuoden vanha tulppa nimittäin aikasta ruosteinen.

Ei kai siinä sen kummempaa ole kuin paska design tiivistekumissa ja ei mitään poistoviemäriä syvennyksen pohjalla. Vasemmanpuoleisin tulppa on otollisimmalla hollilla ottamaan vesisuihkuja, kun on enempi rungon alla esissä kuin kannen oikea laita.

Kurkkaas tuolta juttua uusista ja parannelluista 2007 tiivisteistä, joissa pitäisi olla jonkinmoinen kaulus mukana (minulla ei ensikäden tietoa pelaako yhtään paremmin):
http://www.t595.net/message....ht=seal


sanoi:
Paineilmalla tuon varmaan saisi hyvin kuivattua mutta kun semmoista ei ole käytettävissä. Muita kuivauskonsteja??

Osta paineilmasprayputeli huoltikselta tai elektroniikkakaupasta. Hyvähän toi olis kuivata ainakin vaihtaessa ennen vanhan tulpan poistoa, muutenhan se ruostemujuinen paskavesi hulahtaa pyttyyn.
 
Mikä siinä on, että ykkössylinterin tulpanreikä kerää vettä ns. huolella ja kaksi muuta pysyvät suht kuivina? Oli vuoden vanha tulppa nimittäin aikasta ruosteinen.

Ei kai siinä sen kummempaa ole kuin paska design tiivistekumissa ja ei mitään poistoviemäriä syvennyksen pohjalla. Vasemmanpuoleisin tulppa on otollisimmalla hollilla ottamaan vesisuihkuja, kun on enempi rungon alla esissä kuin kannen oikea laita.

Kurkkaas tuolta juttua uusista ja parannelluista 2007 tiivisteistä, joissa pitäisi olla jonkinmoinen kaulus mukana (minulla ei ensikäden tietoa pelaako yhtään paremmin):
http://www.t595.net/message....ht=seal


sanoi:
Paineilmalla tuon varmaan saisi hyvin kuivattua mutta kun semmoista ei ole käytettävissä. Muita kuivauskonsteja??

Osta paineilmasprayputeli huoltikselta tai elektroniikkakaupasta. Hyvähän toi olis kuivata ainakin vaihtaessa ennen vanhan tulpan poistoa, muutenhan se ruostemujuinen paskavesi hulahtaa pyttyyn.
Kiitokset vinkistä.
 
Eipä se ruoste sinänsä mitään haittaa. Sen takia on turha tulppia vaihtamaan ruveta. Mutta eipä se vesikään mikään hyvä juttu ole. Pitää kehitellä jokin patentti talvella.
 
Eipä se ruoste sinänsä mitään haittaa. Sen takia on turha tulppia vaihtamaan ruveta. Mutta eipä se vesikään mikään hyvä juttu ole. Pitää kehitellä jokin patentti talvella.
Patenteissa on yksi hankalahko knoppi: patentti ei saa olla niin tiivis että ei salli painevaihteluita, mutta kuitenkin pitäisi vesi pitää ulkona. Jos teet liian tiiviin niin puolat plopsahtavat ylös tulppien päältä kun kuopissa ilma/kosteus/menninkäinen kehittää aavistuksen painetta ja pukkaa tiivistettä ylöspäin.

Suosittelisin tähän väliin viimeisimpien 2007 mallien tiivistemysteeriä. Tuotenumero T1291511. Maksaa jotain euron tai kaksi per kpl. Peittää kuopanreunan kokonaan ja sisältää pari puolan ja montunreunan tiivistävää O-rengaspullistumaa.
thumbs-up.gif
 
Ajattelin lähinnä jotain sateenvarjon tyylista kumilärpykkää puolan varteen. Tällä hetkelläkin pitäisi olla melko tiivis. Laitoin silikonirasvaa sen vakiokumin uurteet täyteen. Katotaan talvella isossa huollossa sitten miltä näyttää. Vähän ruosteessa olivat toissa tavena kun viimeksi vilkaisin.

Ameriikan foorumilla taisi joku urhea mainita, että uudenmalliset kumit ovat 13 dollaria kappale. Eli meinaako se Suomen rahassa siinä 15€/kpl?
 
Back
Ylös