• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tuonon tehot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo3
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näyttää tuonossakin olevan tehot kadoksissa, ennen kun on saannut kilometrejä koneeseen.



http://www.moottoripyora.org/kuva-al....lsize=1
Onko kyseessä todellakin 07 Tuono? Aika pessimistinen penkki jos on. Toisaalta uudemman Tuonon tapauksessa slipareilla ja race mapilla lukemat noussee jo useamman hepan. Commanderin avustuksella sitten vielä muutaman lisää. Käyrien muoto ihan ok, ellei nyt tota alun 3 krpm:n notkahdusta lasketa...
 
Mitattu -07 Tuono ajettu 1300 km. Penkki joka antoi -03 jolla oli ajettu 17000 km putkella ja lastulla 122 hp takapyörälle eli penkki on kyllä asetuksissa. Siis Aprilia vaatii kilometrejä ennenkuin tehot on saavutettu. Uusi Tuono on nakuluokassa ainut pyörä jossa patopaineella on vaikutus, paljonko sitä en tiedä.
 
Mitattu -07 Tuono ajettu 1300 km. Penkki joka antoi -03 jolla oli ajettu 17000 km putkella ja lastulla 122 hp takapyörälle eli penkki on kyllä asetuksissa. Siis Aprilia vaatii kilometrejä ennenkuin tehot on saavutettu. Uusi Tuono on nakuluokassa ainut pyörä jossa patopaineella on vaikutus, paljonko sitä en tiedä.
Eipä ole tuota patopainetta paljon markkinointimateriaaleissa mainostettu. Se on hivenen harmi, jos/kun tuo tehoilmoittelu menee noinkin optimistiseksi. Jos koneesta pitäisi löytyä kampiakselilta 139 hepoa niin takarenkaalta pitäisi löytyä ilmeisesti jotakuinkin 120 hummaa (15% hävikillä)?? Noh, eipä ole niin kiire vaihtaa uudempaan jos kerran hepojakin ilmaantuu masiinaan lisää kilsojen kasvaessa. Saas nähä pysyykö nykypeli enää käsissä jossain tossa 50 tkm vaiheilla
tounge.gif
biggrin.gif
 
Mitattu -07 Tuono ajettu 1300 km. Penkki joka antoi -03 jolla oli ajettu 17000 km putkella ja lastulla 122 hp takapyörälle eli penkki on kyllä asetuksissa. Siis Aprilia vaatii kilometrejä ennenkuin tehot on saavutettu. Uusi Tuono on nakuluokassa ainut pyörä jossa patopaineella on vaikutus, paljonko sitä en tiedä.
Eipä ole tuota patopainetta paljon markkinointimateriaaleissa mainostettu. Se on hivenen harmi, jos/kun tuo tehoilmoittelu menee noinkin optimistiseksi. Jos koneesta pitäisi löytyä kampiakselilta 139 hepoa niin takarenkaalta pitäisi löytyä ilmeisesti jotakuinkin 120 hummaa (15% hävikillä)?? Noh, eipä ole niin kiire vaihtaa uudempaan jos kerran hepojakin ilmaantuu masiinaan lisää kilsojen kasvaessa. Saas nähä pysyykö nykypeli enää käsissä jossain tossa 50 tkm vaiheilla  
tounge.gif
biggrin.gif
Tehot on mittausten mukaan parhaimmillaan jossain 10 000 km:n jälkeen. Patopaineesta puhuivat -06 tullessa markkinoille. Tuonossa on kyllä suora rööri maskin keskeltä ilmanputsari koteloon. Oli tehot mitkä tahansa niin kyllä tämä uusi on järkyttävästi parempi ajettava. Omaan laitetaan perjantaina map2 ja laitan nuo itse avarretut putket. Täytyy sitten mittailla uusiksi.
 
Mitattu -07 Tuono ajettu 1300 km. Penkki joka antoi -03 jolla oli ajettu 17000 km putkella ja lastulla 122 hp takapyörälle eli penkki on kyllä asetuksissa. Siis Aprilia vaatii kilometrejä ennenkuin tehot on saavutettu. Uusi Tuono on nakuluokassa ainut pyörä jossa patopaineella on vaikutus, paljonko sitä en tiedä.
Eipä ole tuota patopainetta paljon markkinointimateriaaleissa mainostettu. Se on hivenen harmi, jos/kun tuo tehoilmoittelu menee noinkin optimistiseksi. Jos koneesta pitäisi löytyä kampiakselilta 139 hepoa niin takarenkaalta pitäisi löytyä ilmeisesti jotakuinkin 120 hummaa (15% hävikillä)?? Noh, eipä ole niin kiire vaihtaa uudempaan jos kerran hepojakin ilmaantuu masiinaan lisää kilsojen kasvaessa. Saas nähä pysyykö nykypeli enää käsissä jossain tossa 50 tkm vaiheilla  
tounge.gif
biggrin.gif
Tehot on mittausten mukaan parhaimmillaan jossain 10 000 km:n jälkeen. Patopaineesta puhuivat -06 tullessa markkinoille. Tuonossa on kyllä suora rööri maskin keskeltä ilmanputsari koteloon. Oli tehot mitkä tahansa niin kyllä tämä uusi on järkyttävästi parempi ajettava. Omaan laitetaan perjantaina map2 ja laitan nuo itse avarretut putket. Täytyy sitten mittailla uusiksi.
Juu, näin olen myös ymmärtänyt, että uudempi sukupolvi on helpompi, näppärämpi ja hienostuneempi ajettava. Vielä kun nakkikioski & kumppanit saisi noita pelejä maahan niin voisi käydä kokeilemassa. Uutta odotellessa pitää tyytyä hienostumattomampaan ja raaempaan kyytiin
tounge.gif
baaa.gif
 
Kyllä se on muutaman hepan mitä se kone voi käytön myötä antaa enemmän. 5 heppaa on jo optimistinen arvio...
 
-05 vuosimallin millestä lähti takapallolta 125 hevosta. Mitattu samassa penkissä kuin Vepen Tuono. Eli kyllä penkin asetukset pitäisi olla kohdillaan. Mittaus päivämäärä oli 26.04.07. Millen mittarissa 8400km ja Leo Vincen pöntöt vaihdettu. käppyrä
 
Noh, onneksi löytyy lääkkeitä uuteen Tuonoonkin tuohon tehon/väännön optimointiin. Smaltmotolla aikamoisia tuloksia saavutettu RSVR:issä. Jää Akran kokoputkistokin kevyesti kakkoseksi
crazy.gif
Wau
thumbs-up.gif
 
Kyllä se on muutaman hepan mitä se kone voi käytön myötä antaa enemmän. 5 heppaa on jo optimistinen arvio...
Tuo mainitsemasi 5 hp takikselle tuli lisää -03 Tuonoon välillä 6500-17 000 km . Tuo uuden mopon ""jäykkyys" on käsittääkseni eniten vaivannut juuri Aprilioita.
Joo, penkkien korjauskertoimet ei ihan täysin pysty kompensoimaan olosuhteiden eroja. Samassa penkissä voi tulla samasta pyörästä eri olosuhteissa (ilman kosteus ja lämpötila) jopa 3-5hp eroja.

Tuleehan lähes kaikkiin laitteisiin yleensä muutama hp lisää ensimmäisten tonnien aikana, mutta isommat nousut käytön myötä ovat utopiaa..
 
Utopiaa tai ei mutta tällaiset tehojen nousut on mitattu pääasiassa Aprilioissa. Jos se johtuisi pelkästään korjauskertoimista niin on kumma sattuma että tehot ei ole myöhemmissä mittauksissa olleet alhaisempia. Heitot on olleet 1hp:n luokkaa normaaleissa keleissä. Jos korjauskerroin muuttaa tehoa 3-5 hp niin kyllähän silloin kertoimessa on vika, sehän olisi melkein 5% tässä tapauksessa. Uskon kuitenkin maahantuojan ja muiden käyttäjien (ja omiin) kokemuksiin että Aprilia antaa täydet tehot vasta ajan kanssa eli puuttuvat 5-10 hp.
 
Muutamat aprilia kuskit jotka ovat ostaneet pyörän uutena, ovat myös valitelleet, etteivät ne tahdo oikein kulkea mihinkään huippuja alussa, vasta muutaman tonnin tullessa mittariin on kulkupolitiikka alkanut olemaan oikeissa lukemissa.

kyllä tuosta teho ja nopeus asiasta on tullut viitteitä niin paljon muiltakin aprilian omistajilta, että ”jotain” noissa aprilian koneissa tapahtuu kilometrien saatossa, kun parhaat suorituskyvyt (teho, nopeus) tulevat esille vasta huomattavasti sisäänajokilometrien jälkeen.

Myös tehon nousu on ollut kilometrien myötä selkeästi ylöspäin nousevaa, eikä ilmaolosuhteiden aiheuttamaa heilahtelua tehossa.

Tuossa cf:n käyttökään ei ole aivan itsestään selvyys, on tiedettävä missä tilanteissa sen käyttö on ”oikein” ja taas missä tilanteissa se vastaavasti vääristää tulosta.

Näillä eväillä minä ainakin itseäni ruokin, ennen kuin parempaa pöperöä pöytään kannetaan, silti Kawa on paras heh…
wink.gif
 
No nyt on map2 ja avarretut vaimentimet laitettu ja käyty penkissä. Kuten käyristäkin näkee niin muutos tuntuu ajossakin. Vakiosta ei ole seos käyrää. Vielä saisi hiukan rikastaa aivan alhaalta , se ei vaan onnistu ilman Pc:tä.Käyrät
 
No nyt on map2 ja avarretut vaimentimet laitettu ja käyty penkissä. Kuten käyristäkin näkee niin muutos tuntuu ajossakin. Vakiosta ei ole seos käyrää. Vielä saisi hiukan rikastaa aivan alhaalta , se ei vaan onnistu ilman Pc:tä.Käyrät
Mukava lisäys! Tohon vielä kilsoja päälle niin ollaan siellä 125 hepan takapallo lukemissa eli tonteilla ollaan ja vähän päälle. Harvinaisen komiaa katseltavaa tuo teho/vääntökäyrän tasaisuus. Yllättävän hyvin toimii jo tuolla kakkosmapillakin. PC3:lla ei kauhiasti tekisi yläkiekoilla mutta varmasti tuolla alhaalla auttaisi. Eilen tuli muuten ihasteltua uuttaa Tuonoa Apparalla. On se vaan komiampi peli luonnossa...
thumbs-up.gif
 
Täytyy kyllä ihan jaappanialaisenkin omistajana sanoa että on mahtavan tasainen tuo punainen käyrä!
bowdown.gif
 
Täytyy kyllä ihan jaappanialaisenkin omistajana sanoa että on mahtavan tasainen tuo punainen käyrä!
bowdown.gif
Hyältä näyttää ja varmasti tuntuukin, ei siinä mitään. Mutta jos skaala on 0 - 150, niin kyllä sen silloin pitäisikin olla kohtuu tasainen. Jos katsoo tuonon käppyrää vaikkapa nyt akran sivuilta, niin siellä se on yhtä suora, mutta ei lähellekään yhtä myyvä
smile_org.gif
 
Back
Ylös