Tuontipyörän kunto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _RaineR_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

_RaineR_

New member
Tästä on varmaan ollu ennemminki juttua nuista tuontipyörien kilometrien paikkansapitävyydestä, että onko muita konsteja jolla niihin on äkkiseltään luottaminen.. itse kuulin että jalkatappien kunnosta jos tapit sileät ja mittarissa ei-juuri-mitään niin melko varmasti ruuvattu on. Oon kattellu täs pyöriä eri liikkeistä ja MELKEIN kaikki on saksasta ym. uitettuja..eikö se oo liikkeen vastuulla huolehtia pyörän kunnosta ja luotettavuudesta, ainakin niin luulis. Mitä mieltä orkkilaiset muuten ovat tuontipyöristä, varmasti hyviä ja huonoja kokemuksia on? ps. oon vasta aloitteleva motoristi ja tietämykseni pyöriä kohtaan eivät juuri kummoiset ole.
sport05.gif
 
Noilla tiedoilla suosittelen kyllä pysymään "suomipyörässä" niin ei tule ikäviä yllätyksiä heti eteen,miksi ostaa joku uitettu peli kun tarjontaa riittää laidasta laitaan,halpa voi yllättäen muuttua kalliiksi,myyjän kanssa vastuu tappelut voi unohtaa samantien.Itsellä ei koskaan ole uitettua ollut eikä tule olemaan koska mitään ongelmia ei ole koskaan ollut omistamissani suomipeleissä,pelkästään mukavia ajokilometrejä....
 
Ihan yhtälailla niitä suomipyöriä voi olla ruuvattu.
Useasti ajokulttuurista / tiestöstä johtuen uitettuja huonommassa kunnossa. Kuten myös autot.
062802moto_prv.gif
 
Kunnon perusteella ne kannattaa ostaa, niin tuontipyörät kuin suomipyörätkin. Jos joka paikka repsottaa pyörässä niin voi olla ettei huoltojakaan ole tehty ja kilometrejäkin voi olla mittarista kadoksissa. "suomipyörässä" historia on vähän helpompi varmentaa kun akelta saa tiedot omistajista. Tietysti mikä jottei ulkomailla olleesta pyörästäkin saisi, kunhan vain tietäisi mistä kysellä.
Käytettynä ulkomailta ostetulla pyörällä viimeiset 28 000km ajeltu ja tyytyväinen olen ollut.

Joittenkin automerkkien kohdalla auton edellisen rekisterinumeron (vai olikohan se valmistenumeron) perusteella voi merkkihuollossa tarkistaa myös ulkomailla tehdyt huollot, tietysti edellyttäen että on merkkihuollossa huollettu. Tämä paljastaisi helposti ruuvailut. Uusissa autoissa (ainaskaan mazdalla) ei enää paperikirjoja olekkaan vaan kaikki kirjataan nettiin mistä huollot voi helposti tarkistaa ulkomaillakin
 
Niin kuin urheilussakin, päivän kunto ratkaisee...
biggrin.gif
. Tuo mittarilukema ei ole tärkeä jos pyörä tekniikaltaan kunnossa ja ulkoiselta olemukseltaan ikäänsä vastaavassa kunnossa. Monasti myyntihinta on keskimääräistä korkeampi juuri vähäisen ajomäärän takia, silloin voi pyytää myyjältä dokumentteja väitteen tueksi.
Itse ajan suoraan saksalaiselta omistajaltaan ostetulla pyörällä eikä mitään pettymyksiä/yllätyksiä ole tullut. Kumpi se sitten tänä päivänä on: Saksanpyörä ( siellä ajettu 50 tkm/10 vuotta ) vai Suomi -pyörä ( 67 tkm/6 vuotta ) ?
 
Tuontipyörien kilometreihin kyllä voi täysin vapaasti uskoa se, ken haluaa.

Tosin voihan suomalaisetkin pyörät olla epärehellisin kilometrein. Ehkäpä tämä ilmiö on viime vuosina lisääntynyt kautta linjan, kun vähän joka toinen käytetty on 10-20 tonnia ajettu riippumatta edes iästä?

Jobbarit tekee kolaroiduista lintoista päällisin puolin tosi siistejä, ja niihin syntyy jopa luotettavat huoltohistoriat ihan käden käänteessä. Ja mitäs veikkaatte, myydäänkö sellaiset mieluummin kotimaahan vai toiseen maahan?

Keskittyisin pyörän kuntoon ja mahdollisten korjausjälkien etsimiseen, samoin esimerkiksi upouuden näköiset katteet muutaman vuoden vanhassa tarkoittaa yleensä, että ne on uusittu.

Jos ei löydy omaa kokemusta käytetyn ostamisesta, tai vaikka löytyisikin, muttei juuri siitä kyseisestä pyörämallista, sijoittaisin pikkuisen enemmän rahaa, ja ostaisin kotimaisesta liikkeestä.

Riski ei toki ole mitenkään hälyttävän suuri, mutta jos kaupat tehtyä sitten valkenee, että on tullut ostettua miina, niin liikkeellä on sentään jonkinlainen vastuu tuotteesta, yksityisellä käytännössä ei mitään. Ulkomaille riitelemään lähteminenkin voi monelta jäädä tekemättä.
 
Itse en ole vuosiin enää ostanut muualta kuin saksasta, valikoimaa ihan pirusti enemmän, ja esim. autoissa paremmat varusteet kautta linjan.

Lisäksi saksalaiset ovat usein merkkihuollettuja koska huolto ja varaosahinnat ovat suomen vastaavia selvästi halvempia... suomiautoista voi löytääkin purkka, rautalanka, tai nippusidekorjauksia. Autojen kohdalla alustan ja korin kuntoa ei voi edes verrata. Suolatuilla ja rupisilla suomiteillä ajetut pelit ei varmasti ole ainakaan paremmassa kunnossa
smile_org.gif


Toki kusettajia löytyy niin suomesta kuin saksastakin, jos ensimmäistäsi olet ostamassa niin ota joku kokeneempi mukaan ja ajakaa kunnon koeajo, ei mitään kilometrin lenkkiä missä ajassa ei ehdi edes motti kunnolla lämmetä.
 
Tarkoitus ois ensimmäistä pyörää ostaa ja honda cbr600f tai suzuki gsx-r600/750 vaihtoehtoina ja hintaa sais olla max.5000-6000€. Eikös eurokilvet 90-luvun pyöräs kerro jo paljo että onko tuonti(<--varmaan tyhmä kysymys:) mutta on sillä loppujen lopuksi väliä onko suomi vai tuonti, jos vain pelaa niinku pitää.
 
Näkemättä ostin viime pyörän Saksasta merkkiliikkeestä, "merkki"huollettuna. Hyvin käy ja kukkuu.

Mistäs näistä tietää, mitä ovat syöneet.. Ulkonäkö kertoo jotain, huoltokirja myös vähän. Välillä voi kaikesta huolimatta käydä paska tuuri.

Paska pyörä on kuitenkin pienempi virheinvestointi kuin hometalo.
tounge.gif
 
Näkemättä ostin viime pyörän Saksasta merkkiliikkeestä, "merkki"huollettuna. Hyvin käy ja kukkuu.

Mistäs näistä tietää, mitä ovat syöneet.. Ulkonäkö kertoo jotain, huoltokirja myös vähän. Välillä voi kaikesta huolimatta käydä paska tuuri.

Paska pyörä on kuitenkin pienempi virheinvestointi kuin hometalo.
tounge.gif
Paska pyörä on kuitenkin pienempi virheinvestointi kuin hometalo.
tounge.gif



Totta..
 
mikä helvetti siinä huoltokirjassa niin porukkaa kiehtoo,eihän siellä "merkkihuollossa" tehdä muuta ku öljyt vaihdetaan,ja ehkä jotain nippeleitä rasvataan,takuuaikana sen vielä ymmärrän mutta sen jälkeen sillä ei mtn merkitystä.
jos rinnakkain 2 samanlaista mopoa,toisessa huollot loppuu takuuajan jälkeen ja toisessa maksettu tyhjästä satoja euroja sen jälkeen niin meinaatteko että myyntihinta kestää olla paljoa kovempi
033102ass_1_prv.gif

luulen että se halvempi vaihtaa omistajaa,ja näistä ihme suomipyöristäkö kannattaa maksaa enemmän?
confused_orig.gif
?
nixweiss.gif

yhtä helppo niitä on ruuvata.
 
mikä helvetti siinä huoltokirjassa niin porukkaa kiehtoo,eihän siellä "merkkihuollossa" tehdä muuta ku öljyt vaihdetaan,ja ehkä jotain nippeleitä rasvataan,takuuaikana sen vielä ymmärrän mutta sen jälkeen sillä ei mtn merkitystä.
jos rinnakkain 2 samanlaista mopoa,toisessa huollot loppuu takuuajan jälkeen ja toisessa maksettu tyhjästä satoja euroja sen jälkeen niin meinaatteko että myyntihinta kestää olla paljoa kovempi
033102ass_1_prv.gif
No, tämähän on ikuinen dilemma..
Eipä se huoltokirja leimoineen kerro muuta kuin, että huollot on tehty ja todennäköisesti asiaankuuluvat osat (suodattimet yms.) vaihdettu. Ilman huoltokirjaa ja mitään huoltodoukumentaatiota oleva pyörä, on todennäköisesti myös huollettu, mutta kukapa sen tietää, jos entinen omistajakaan ei ole asiaa kertomassa..

Silti olen sitä mieltä, että pyörän omistaja huoltaa varmasti pyöränsä itse parhaiten, mikäli asiantuntemusta ja innokkuutta löytyy.
 
Tiistaina haettiin Imaralta Belgiasta tuotu pyörä.  Myyjä koeajoi pyörän ja kävi näyttämään kaverille Imatralla ja siihen luotettiin.  Kaupat tehtiin puhelimen ja sähköpostin perusteella.

Meillä on viikko aikaa purkaa kauppa, joten pari päivää vielä koeaikaa.  Tähän mennessä kaikki OK.  Tiedä sitten jatkossa?

Miksi näin pienissä kaupoissa kannattaisi huijata, jos on tarkoitus tällaisesta kaupasta jatkossakin leipänsä osittain ottaa.  Kyllä sana kulkee...

Onnellinen tuontipyörän omistaja
smile_org.gif
 
Enemmän epärehellisyyttä esiintyy Suomalaisissa myyjissä kuin ulkomaisissa. Suomalainen rehellisyyskin on pelkkää paskapuhetta. Suomipyöristä/autoista rummuttajat ovat niitä jotka eivät koskaan ole nähneetkään tuontilaitetta saatika ajaneet semmoisella.

Paras esimerkki on autoliikkeet joilla menee sitruuna perseeseen kun vaihdossa tulisi tuotu laite, samaan aikaan takaovesta työnnetään 50 tuontilaitetta vaihtohalliin
biggrin.gif
. Yksilöitä ja samalta tehtaalta ne kaikki on, tuontikamppeet vaan pääsääntöisesti paremmassa kunnossa.

Naurattaa vieläkin se propaganda mitä täällä syötettiin maahantuojien toimesta kun harmaatuonti yleistyi ja hyvin moni on näköjään sen myös niellyt.
 
Mistähän niitä vähän ajettuja mopoja aina Euroopasta löytyy ?

Nyt Elokuussa oli lehdessä juttua minkä verran eri Euroopan maissa on mopoja.
Italia oli ykkönen noin 4,9 milj. moottoripyörää...
Saksa kakkonen n. 4 milj. moottoripyörää...

Jos asut Keski-Euroopassa ja pistät ympyrän kehäksi vaikka
400 km, moneenko eri maahan pääset ? Vaikka kausi siellä on paljon pidempi, eivät kaikki ole aktiivisia ajajia.

Tuontipyörän voi ostaa myös merkkiliikkeestä. Ostin 2007
Italiasta Ducati dealerilta mopon kuvien perusteella, ostohetkellä kilometrit 8800 km, mopo mallia 1999, liike antoi 12 kk takuun vielä päälle !
Oli vielä parempi kuin uskoinkaan !

On aivan sama mistä ostat moposi, helmiä löytyy aina helpommin isosta määrästä kuin pienestä,
samoin myös huijareita.
 
Back
Ylös