• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tupakansytytin Suzukiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sbanc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sbanc

New member
Olisin kytkemässä Suzuki SV 650 VM 2000 pyörään tupakansytytintä jotta voisi kännykkää ladata ajon aikana, Mitenköhän tuo pitäisi kytkeä?

Suoraan akun napoihin ja sulake väliin ?

Jep Jep ! Hae vielä Biltemasta vedenkestävä venekäyttöön tarkoitettu sytytin ( Maksaa pari euroo ) ja sulake mahollisimman lähelle akkua, ni vot. Ite käytän gepsin virtalähteenä.
smile_org.gif
smile_org.gif

Mä hain kawaan veneliikkeestä tupakansytyttimen. Siinä tuli sulake mukana (4e). Autotarvikeesta rele ja abikot (ettei jää vahingossa päälle) n. 5e. Takavalo-johdosta ryöstäjällä herätinvirta releelle. Päävirta akusta sulakkeen kautta. Helppo ja nopea asentaa.

Onko tupakansytytinpistokkeita kahta kokoa?
Eikös uusissa autoissa ole sellainen pienempi?

On kahta kokoa. Viime talvena mönkijään pistoketta etsiessäni huomasin, että melkein joka paikassa oli niitä pienempiä. Bilteman malli on se perinteinen eikä maksa paljoa.

Ja vielä kun ottaa niitä uusia liittimiä joissa on kuristesukka valmiina, niin aina varmempi.

Mihin te sitä tupakansytytintä tarviitte, eikös pelkkä virranulosottorasia riittäisi?

Taas kerran mainittakoon että Motonetin venekäyttöön tehty on parempi kuin Biltsun.

Sulakepesäkin valmiina jne.

Taas kerran mainittakoon että Motonetin venekäyttöön tehty on parempi kuin Biltsun.

No hemmetti. Mulla on rykkösessä sama projekti menossa, kuin aloittajalla ja kävin eilen Motonetista ihan normi autokäyttöön tarkoitetun sytyttimen.

En meinaan muistanut tuota sulakehommaa eilen..
sad_orig.gif

Menee varmaan parhaiten, jos käyn hakemassa suosiolla tuommoisen venekäyttöön olevan, jos siinä kerran sulakekanta on jo valmiina.

P.s. Minkäkokoinen sulake siihen pistetään?

Ite laittaisin sen sulakkeen sinne akun viereen ihan siitä syystä, että jos vaikka johdon eristeet hiertyy poiki jostain väliltä niin se sulake palais eikä mopo.

Ei se pistoke sulaketta tarvitse vaan ne johdot. Sulake on vain johdonsuoja. Siksi se asennetaan lähelle akkua, koska tuo suojaa vain perässä olevan johdon.
Ensin valitaan johto virrantarpeen mukaan yläkanttiin ja sitte sille sopiva suojaus alakanttiin että nalli palaa varmasti ennen johtoja.

Yleisvastaus tässä tapauksessa on: johto 1,5neliö mm tai yli ja sulake 10A tai alle.

Mihin te sitä tupakansytytintä tarviitte, eikös pelkkä virranulosottorasia riittäisi?
tupakan sytyttämiseen?
Jotta saan ladattua Nokia kännykkää. Vaihtoehtona on tietenkin tehdä

* tavallinen pistorasia liitäntä invertterillä (täysin järjetöntä)
* USB liitäntä

Tietääkseni nokialla on kolmen laisia latureita: USB, verkkovirta ja 12V tupakansytytin.

ööö.... tuleekos tuo sulake sitten mahdollisimman lähelle akkua kuten pitäisi  - taitaa tulla juuri mahdollisimman kauas ?
omg.gif
Tulee, kun jatkaa johtoa vasta sulakkeen jälkeen ;)

Eli sen verran lyhyt tuo setti oli että itsekin jouduin pätkäisemään ja jatkamaan johtoa, jotta riitti tankin alta stongaan pistokepää. Sulakepesä on siis aivan heti akun kytkennän jälkeen.

Ehdottomasti suosittelen sitä Motonetin venesettiä ennemmin, vähemmällä rakentamisella pääsee... Sulakekin on valmiina pesässään :P Itse vetelin vielä sulakepesän, itse pistokeosan ja tietysti jatkettujen kohtien päälle kutistesukkaa reilusti suojaksi.

Pistokeosa on suojattu ja siinä on kuminen hattu, mutta takaosa siitä on suojaamaton (toki ajateltu että asennetaan johonkin paneeliin). Jos tuon katteeseen pulttaa, ei lie ongelma. Minulla on nippusiteillä kiinni stongassa, nakupyörä kun on.

Back