• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Turvat Alastarolla torstaina 19.7.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Feline
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Feline

New member
Eilen oli MC Marskin ratavuoro Alastarolla ja meikälikka huitaisi sitten Hondalla nurin toiseksi viimeisessä mutkassa ennen pääsuoraa (se mikä kääntyy kohti katsomoa)
confused_orig.gif
Takaa tuli tietysti 7-10 pyörää, mutta pahemmilta haavereilta vältyttiin.

Ajoin mutkaan ihan hissukseen ja kanttasin aivan samallalailla kuin aiemmillakin kierroksilla, mutta yhtäkkiä tajusin kieriväni asfaltilla ja pyörä liukui kohti mutkan ulkoreunaa. Kompuroin pystyyn vaikka jalat eivät niin kantaneetkaan ja kun tajusin mitä oli tapahtunut niin menin ihan shokkiin. Paikalle pysähtyi yksi kaveri katsomaan onko hätää, ja yritti rauhoitella mua parhaansa mukaan.. Nostettiin pyörä pystyyn ja ajoin itse varikolle.

Lopputulos: Oikea vilkku irti ja jarrukahva poikki, lisäksi katteeseen pieniä kauneusvirheitä. Kuskilla vastahankittu nahkapuku ja selkäpanssari pelastivat suuremmilta kolhuilta, mutta tänään mennään kuitenkin kuvauttamaan olkapää ja mustelmia löytyy.

Suuret kiitokset sille nuorelle 1000-cebarin(ko kö?) kuskille, joka rauhoitteli ja auttoi pyörän pystyyn ja vielä toi irronneen vilkun taskussaan varikolle
biggrin.gif
En tiedä olisinko omin avuin päässyt varikolle asti. Feline kiittää ja kumartaa
bowdown.gif

No voihan persus. Toivottavasti ei mitään isompaa fyysistä damagea löydy kuskista. Teidän taloudessa on noita mopoja totuttu kunnostelemaan niin eiköhän sitä olla taas pian tien päällä
tounge.gif

Toivottavasti keksit mistä tuo kaato johtui, niin siitä voi jotain oppiakin. Siinä voi joskus mennä vähän aikaa että osaa hahmottaa tapahtumien kulun.

Tuli vaan mieleen, ettäs eikö noilla ratapäivillä yleensä mainita, että muut radalla ajelevat eivät pysähdy radan varteen auttelemaan lipannutta ettei tulee lisää kolareita yms. tilanteita? Ite en ole ollut paikalla mutta kuulostaa myös kummalta ettei kukaan tarjoutunut lykkimään/ajamaan pyörää varikolle vaan juuri lipannut pistettiin itse ajamaan rikkinäisellä pyörällä kenties hieman sekavassa tilassa varikolle? Eihän sokissa olevallekkaan saa vettä antaa vaikka se sitä kuinka pyytäisi...

Mutta hyvä ettei käynyt pahemmin  
smile_org.gif

Tuli vaan mieleen, ettäs eikö noilla ratapäivillä yleensä mainita, että muut radalla ajelevat eivät pysähdy radan varteen auttelemaan lipannutta ettei tulee lisää kolareita yms. tilanteita? Ite en ole ollut paikalla mutta kuulostaa myös kummalta ettei kukaan tarjoutunut lykkimään/ajamaan pyörää varikolle vaan juuri lipannut pistettiin itse ajamaan rikkinäisellä pyörällä kenties hieman sekavassa tilassa varikolle? Eihän sokissa olevallekkaan saa vettä antaa vaikka se sitä kuinka pyytäisi...

smile_org.gif

Mainittiin kyllä tuo ettei pysähdytä auttamaan, mutta jostain syystä kyllä arvostin apua melkoisesti
blush.gif

Syytä pohdittiin illalla, ja isukki kertoi yhden kaverin maininneen, että radalla oli ralliautojen jäljiltä renkaankappaleita. Itsekin muistin, että näin mustaa sälettä asfaltilla, joten luulin automaattisesti pyörän menneen säpäleiksi (eikä edes sytyttänyt että Nöpskän muoviosat ovat punaisia
baaa.gif
). Liekö sitten kuminpalanen joutunut renkaan alle kanttauksessa.

Lisäksi iskä sanoi katsoneensa taakseen ja huomanneen että saatoi ajaa kurviin liiankin hiljaa. Pisti vaan ihmettelemään, että ensin kolaroin liian suuren tilannenopeuden takia ja sitten ajankin liian hiljaa
omg.gif

Kultainen keskitie (tai -nopeus)?
tounge.gif

Tuli vaan mieleen, ettäs eikö noilla ratapäivillä yleensä mainita, että muut radalla ajelevat eivät pysähdy radan varteen auttelemaan lipannutta ettei tulee lisää kolareita yms. tilanteita?
Mulla on ollu sellainen käsitys, että se joka on ensimmäisenä lipanneen kohdalla menee auttamaan, muut jatkaa matkaa ja menee ilmoittamaa varikolle jotta saadaa lippuja liehuun...

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!??!

Tuli vaan mieleen, ettäs eikö noilla ratapäivillä yleensä mainita, että muut radalla ajelevat eivät pysähdy radan varteen auttelemaan lipannutta ettei tulee lisää kolareita yms. tilanteita?
Mulla on ollu sellainen käsitys, että se joka on ensimmäisenä lipanneen kohdalla menee auttamaan, muut jatkaa matkaa ja menee ilmoittamaa varikolle jotta saadaa lippuja liehuun...

Kemoralla sanottiin samaa viime kesänä. Tosin tuo kyseinen mutka näkyi varikolle, joten lippu laitettiin heti liehumaan kun huomattiin että radalla on jotain häikkää.

Motorgin ajoissa radalle EI pysähdytä kaatuneen luo. Lippumiehet on meillä sitä varten, että tällaiset tilanteet huomioivat.

Turvallisempaa on jos KUKAAN ei pysähdy auttamaan ennen kuin kaikki ovat punaisen lipun nähneet. Sillä 30sek.-1minuutilla kun ei tuossa tilanteessa mitään pelasteta mutta sillä voidaan ehkäistä pahemmat onnettomuudet.

Motorgin ajoissa radalle EI pysähdytä kaatuneen luo. Lippumiehet on meillä sitä varten, että tällaiset tilanteet huomioivat.
Ahaa..en olekkaan ollu vielä MP-Orgin ajoissa..
näemmä vaihtelee järjestäjän mukaan..
Ainakin noilla millä olen käynyt niin on ollut voimassa tuo edellä mainitsemani käytäntö...

Mun mielestä se on ihan hyvä..koska ei aina se lipputta ole lähettyvillä..kerkee hätiin nopeesti.
Tietenkin jos lippumies on paikalla ensimmäisen niin tietysti silloin muut jatkaa luonnollisesti matkaa varikolle..

Alastaro on hyvä paikka kaataa, siellä on reilusti tilaa ja meitä motoristeja on kahdenlaisia, niitä jotka ovat kaataneet ja niitä jotka eivät vielä ole kaataneet.

Mä en oo ikinä saanu ees povee maahan, niin miten tappi vois ottaa
baaa.gif
Se onkin jo hieman pahempi tilanne jos povi ottaa maahan  
biggrin.gif
Jos sellainen mukava motoristityttö löytyy jolla ottaa povi maahan kantatessa (tarkennus: ajoasu päällä  
wink.gif
), niin laitelkaa ihmessää privaa. Kuullostaa ihan hyvältä tulevalta ex-vaimolta noilla lähtökohdilla  
tounge.gif

Mutta asiaan... Itse kerran vain radalla käyneenä, meille neuvottiin ettei pysähdytä, jos ei näytä pahalta vaan ajetaan varikolle ja kerrotaan tapahtuneesta lippumiehelle. Jos kuski makaa palavan pyörä alla, niin tietysti pysähdytään. Painotettiin oman järjen käyttöä.

smile_org.gif
Tuo pysähtyminen kaatumispaikalle johtui varmaan siitä, että enää pieni porukka kiersi rataa ja kaikki olivat tulossa varikolle runsaan tunnin ajan jatkuneen tihkusateen takia... Eli jossain kohtaa rata alkoi olla jo melko liukas ja visiiri alkoi huurtua. Ajoin itse hiukan edellä ja näin letkan tulevan hissukseen kohti viimeisiä mutkia, vauhtia ei ollut tosiaan paljon. Menin vielä uudelle kierrokselle ja sitten olikin punainen lippu ylhäällä. Järjestäjien puolelta oli siis selvät ohjeet asiasta ja tuota olisi varmaan "normaalitilanteessa" noudatettu.
Pyörän vahingot olivat lähinnä kosmeettisia, jarrukahvakin oli katkeamisesta huolimatta käyttökelpoinen. Moottorin suojarauta ja äänenvaimennin alkavat olla kylläkin jo melko surkean näköisiä, mutta ovat suojanneet pyörän kylkeä hyvin. Ja mikä tärkeintä, kuski kunnossa; kunnon ajovarusteet ovat hintansa väärtti vaikka se ostaessa kirpaiseekin...

Back