Postilaatikosta löytyi moottori-lehti joka viitsii nähdä sen vaivan että painavat kaikista kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista tutkijalautakunnan raporteista tiivistelmän.
Mielenkiintoisia näistä lähinnä tekee se, mitä asioiden parantamiseksi suosittelevat. Ränkytin nämä ihan siitä huvista, ettei tarttisi enää ihmetellä mistä ne toiseksi kaheleimmat parannusehdotukset sikiää heti eduskunnan jälkeen... Näissäkin ehdotellaan mm. kaiteita kaistojen väliin, tosin se tyypillinen valikoima tuntuu olevan valvonnan ja valistuksen lisääminen ja se että kielletään lisää asioita.
Finlexistä lainaten: "Lautakuntaan kuuluu tavallisesti poliisi-, ajoneuvotekninen, tietekninen ja lääkärijäsen. Lisäksi voidaan käyttää raideliikenteen asiantuntijoita ja psykologeja sekä tarvittaessa myös muita asiantuntijoita. Poliisijäsen toimii yleensä lautakunnan puheenjohtajana." Voisi olla motoristien etujen mukaista että noihin lautakuntiin kuuluisi aina moottoripyörän ollessa onnettomuudessa osallisena joku, joka oikeasti myös ajaa moottoripyörillä... ja nykyisellään tämä ei taida olla mitenkään selvää joistain raporteista päätellen. Osaisikohan SMOTOn edustus sanoa tästä jotain?
Noh, tässä olisi joka tapauksessa vuodelta 2003 heinä-elokuun annos. Kirjoitusvirheet on suoraan kuten alkuperäisessä.
Helle vei tajun
Nainen, 38, ajoi raitiovaunua pääkadulla muusta liikenteestä erotettulla raitiotiellä. Mies, 26, ajoi vastakkaisesta suunnasta Kawasaki GPZ 600 R -moottoripyörällä. Hän oli ryhmittyneenä liikennevaloissa kahden auton rinnalle, vaikka risteyksen jälkeen ajoradalla on selkeästi vain kaksi kaistaa. Valojen vaihduttua vihreäksi hän lähti liikkeelle voimakkaasti kiihdyttäen. Samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta lähestyvä raitiovaunu jatkoi pysähtymistä edellyttävän valo-opasteen ohi ja ajautui kiskoilta. Moottoripyöräilijä havaitsi eteensä ajautuvan raitiovaunun liian myöhään eikä kyennyt välttämään törmäystä. Raitiovaunu törmäsi moottoripyöräilijään 25 km/h -nopeudella. Moottoripyöräilijä kuoli. Kaksi raitiovaunun matkustajista loukkaantui lievästi.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +24. Nopeusrajoitus oli 40km/h.
Tutkijalautakunta:
Raitiovaunun kuljettaja sai helteen ja kuumien työskentelyolosuhteiden laukaiseman sairauskohtauksen ja menetti vaunun hallinnan. Hän ajoi liian suurella nopeudella kohti pysähtymään velvoittavaa opastinta. Raitiotie on rakennettu erilleen ajoradasta. Moottoripyöräilijän päähuomio kiinnittyi lähempänä olevan liikenneympäristön seuraamiseen. Muusta liikenteestä poikkeavan ajolinjan valinneen moottoripyöräilijän ajotapa oli vauhdikas.
Suositukset: Raitiovaunun kuljettajien työskentelyolosuhteiden parantaminen, raitiovaunujen turvajärjestelmien parantaminen. Enemmän huomiota tilapäisesti alentuneeseen ajokykyyn, ammattiliikenteelle aiheestas tiedotusta ja selkeät ohjeet. Raitiotien risteykseen varoittava vilkkuvalojärjestelmä. Risteyksen tulohaaran kaventaminen.
Iäkäs kääntyi motoristin eteen
Mies, 76, ajoi aamupäivällä Saab 900 -henkilöautolla yhdystietä noin 70 km/h -nopeudella kyydissään edessä nainen, 74. Loivasti kaartuvassa ylämäessä Saab aloitti kääntymisen vasemmalla olevaan yksityistien liittymään. Samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta yhdystietä lähestyi miehen, 42. ajama BMW R 1200 -moottoripyörä noin 85 km/h -nopeudella. Huomatessaan Saabin kääntyvän eteensä moottoripyöräilijä jarrutti, muttei pystynyt välttämään törmäystä. Moottoripyöräilijä kuoli. Saabin kuljettaja ja matkustaja loukkaantuivat lievästi.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Lämpötila oli +22. Tien pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Saabin iäkäs ja sairastellut kuljettaja ei havainnut lainkaan lähestyvää moottoripyörää. Saabin vähänajava kuljettaja ei väistämisvelvollisuudesta huolimatta noudattanut riittävää varovaisuutta tutussa liittymässä. Mäenharjanne ja kaarre heikensivät molempien näkymää.
Kypärä ei riittänyt suojaamaan moottoripyöräilijää. Turvavyön käyttö pelasti Saabin kuljettajan ja matkustajan pahemmalta loukkaantumiselta.
Suositukset: Erityisen varvovaisuuden noudattaminen liittymissä, ennakoiva ajotapa. Tiedotusta moottoripyöräilyn riskeistä, moottoripyöräilijöille hyvin ympäristöstä erottuvat asut. Iäkkäiden autoilijoiden ajokyvyn arvioinnin tehostaminen, lääkärin ja poliisin yhteistyön kehittäminen.
Kokematon motoristi kiihdytti ulos
Mies, 22, oli aamupäivällä koeajolla Suzuki SV 650 S -moottoripyörällä. Hän ajoi yhdesßä toisen moottoripyöräilijän, 23, kanssa. Motoristit ryhmittyivät rinnakkain liikennevaloihin. He lähtivät valoista liikkeelle voimakkaalla kiihdytyksellä. Noin 350 metrin ajon jälkeen 23-vuotias motoristi hiljensi voimakkaasti ennen eritasoliittymän ramppia. Suzukin kuljettaja ryhtyi hiljentämään nopeuttaa myöhemmin voimakkaalla jarrutuksella käyttäen takajarrua. Takapyörä lukkiutui, kuljettaja menetti Suzukin hallinnan ja moottoripyörä luisui kaartuvan ajoradan suojakaiteeseen noin 70 km/h -nopeudella. Suzukin kuljettaja kuoli. Toinen moottoripyöräilijä hallitsi pyöränsä kaarteessa eikä loukkaantunut.
Tapahtumahetkellä oli kirkas päivänvalo. Lämpötila oli +25. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Tutkijalautakunta:
Tehokkaan Suzukin kokematon kuljettaja arvioi väärin liikenneympäristöön sopivan tilannenopeuden. Hän jarrutti väärin vain takapyörällä, mikä aiheutti ajohallinan menetyksen. Oikealla jarrutuksella hän olisi todennäköisesti kyennyt välttämään törmäyksen. Kokeneempi kuljettaja provosoi ajotavallaan Suzukin kuljettajaa, eikä ottanut huomioon että Suzukin kuljettaja oli kokematon.
Suositukset: Nopeus- ja ajotapavalvonnan tehostaminen, automaattisen kameravalvonnan lisääminen. Tiedotusta motoristien riskikäyttäytymisen vähentämiseksi, moottoripyörien ajo-oikeuden porrastaminen. Liikenneympäristön pehmentäminen joustavilla kaiteilla ja pylväillä sekä hidastavilla penkereillä.
Kiihdytys vei hallinnan
Mies, 26, ajoi Honda CBR600RR -moottoripyörällä iltapäivällä kokoojakatua. Hän lähti liikennevaloista voimakkaasti kiihdyttäen ja valitsi ajolinjansa siten, että jatkoi risteyksen jälkeen joukkoliikenteelle tarkoitetulla ajoradanosalla. Noin 100 metrin kiihdytyksen jälkeen motoristi menetti pyöränsä hallinnan noin 115 km/h -nopeudessa ja ajautui ajoradan oikeaan laitaan. Motoristi paiskautui pysäköidyn henkilöauton perään ja kuoli välittömästi.
Tapahtumahetkellä sää oli pilvipoutainen. Lämpötila oli +22. Nopeusrajoitus oli 40km/h.
Tutkijalautakunta:
Vauhdikkaisiin elämyksiin mieltynyt, piittaamaton ja kokematon kuljettaja teki virhearvion liikenneympäristöön sopivasta tilannenopeudesta ja ajotavasta. Moottoripyörän suorituskyky oli korkea.
Suositukset: Nopeus- ja ajotapavalvonnan tehostaminen, automaattisen kameravalvonnan lisääminen. Tiedotusta motoristien riskikäyttäytymisen vähentämiseksi, moottoripyörien ajo-oikeuden porrastaminen. Turvallisen ajoasun käyttö pakolliseksi.
Hirvi moottoripyörän eteen
Mies, 27, ajoi Honda CBR 1100 -moottoripyörällä yhdystien metsäosuudella noin 80km/h -nopeudella kyydissään nainen, 25. Loivassa alamäessä tielle ryntäsi hirvi. Moottoripyörä törmäsi hirveen jarruttamatta. Moottoripyö®än kuljettaja ja matkustaja saivat surmansa.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +21. Tien pinta oli kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. Vahinkopaikalla oli hirvieläimistä varoittava liikennemerkki.
Tutkijalautakunta:
Moottoripyöräilijällä ei ollut mahdollisuutta väistää yllättäen tielle tullutta hirveä. Kypärä ei riittänyt pelastamaan kuolemalta.
Suositukset: Hirvikannan vähentäminen, riistatien ja riista-aidan rakentaminen, hirvien elektronisten ilmaisimien ja karkottimen kehittäminen. Liikennevalistusta ajonopeuden laskemisesta hirvimerkin alueella.
Kokematon motoristi hurjasteli kaarteeseen
Moottoripyöräilijä, 16, ajoi aamulla paikallistietä Aprilia -kevyt moottoripyörällä 70-80 km/h -nopeudella. Hän ajoi pitkän suoran jälkeiseen kaarteeseen vastaantulevien kaistalla. Ennen kaarretta moottoripyöräilijä teki lukkojarrutuksen, jonka seurauksena hän ajautui ulos ja törmäsi kaarretta osoittavaan liikennemerkkiin. Kypärää käyttänyt moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Ilmassa oli vähän sumua. Lämpötila oli +14. Sorapintaisen tien reunassa oli irtosoraa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Kokematon kuljettaja lähestyi kaarretta niin suurella nopeudella, ettei tämän tyyppinen kevyt moottoripyörä olisi pysynyt kaarteessa tiellä. Lukkojarrutus ja irtosora vaikeuttivat pyörän hallintaa.
Suositukset: Liikennevalistuksen lisääminen juuri ajo-oikeuden saaneille. Nopeus- ja ajotapavalvontaa myös vähempi liikenteisille teille. Jäykkien törmäysesteiden muuttaminen myötääviksi.
Motoristin varomaton ohitus
Mies, 23, ajoi illalla Honda CB 1100 SF -moottoripyörällä seututietä 120-133 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta autojonoa. Jonossa kulki miehen, 42, ajama Pontiac-pakettiauton ja venetrailerin yhdistelmä. Autossa oli etumatkustajana nainen, 50. Kuljettaja aloitti kääntymisen tien yli vasemmalle. Samanaikaisesti takaatullut moottoripyörä törmäsi perävaunun vetoaisaan. Moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas. Lämpötila oli +21. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Liian suurella nopeudella ajanut motoristi ei autojonoa ohittamaan lähtiessään havainnut edellä ajavan aikomusta kääntyä vasemmalle. Pakettiauton kuljettaja ei havainnut takaatulevaa moottoripyörää. Liittymä oli huonosti havaittavissa, eikä sen kohdalla ole sulkuviivaa tai ohituskieltoa.
Suositukset: Yksityisteiden liittymien merkintätavan kehittäminen. Näkyvämmät vilkut. Liittymäratkaisut, jotka eivät edellytä päätieltä vasemmalle kääntymistä. Peräkärryissä sivutörmäyksessä myötäävät aisat.
Mopo stop-merkin takaan alle
Poika, 13, ajoi illalla Suzuki PV 50 -mopolla yhdystien ja seututien risteykseen tarkoituksenaan ylittää tie suoraan. Poika ajoi stop-merkin takaa pysähtymättä risteykseen. Samanaikaisesti risteävästä suunnasta tuli 60 km/h -nopeudella risteykseen naisen, 22, ajama Volkswagen Golf, jossa oli matkustajana nainen, 22. Volkswagen törmäsi mopoilijaan. Mopoilija kuoli.
Tapahtumahetkellä oli valoisaa. Sää oli puolipilvinen ja lämpötila +15. Tien pinta oli paljas ja kuiva.
Tutkijalautakunta:
Vanhempien suostumuksella mopolla liikkunut, ajoluvaton mopoilija ajoi pysähtymättä risteykseen. Hän ei havainnut lähestyvää autoa. Havainnointia vaikeuttivat naarmuinen visiiri, näkemäalueella olevat puut sekä kuljettajan heikentynyt näkökyky.
Suositukset: Pysäytysviivan merkitseminen ajorataan. Vanhempien vastuun korostaminen.
Selvittämätön syy
Mies, 16, ajoi aamulla Honda NSR 125 -moottoripyörällä valtatietä noin 100 km/h -nopeudella. Vastakkaisesta suunnasta lähestyi miehen, 45, ajama Scania kuorma-auto 85 km/h -nopeudella. Vähän ennen kohtaamista moottoripyörä ajautui loivasti vastaantulevien kaistalle. Kuorma-auton kuljettaja yritti väistää, muttei pystynyt välttämään törmäystä. Moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +14. Asfalttipäällysteisen tien pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 100 km/h.
Tutkijalautakunta:
Onnettomuuden syytä ei ole saatu selville.
Suositukset: Vastakkaisten ajosuuntien erottaminen rakenteellisesti, heräteraidat tien keskiviivalle.
Motoristi vastaantulevan eteen
Mies, 44, ajoi aamulla moottoripyörällä valtatiellä noin 80 km/h -nopeudella. Yllättäen moottoripyörä siirtyi vastaantulevien kaistalle ja törmäsi miehen, 54, 85 km/h -nopeudella ajamaan kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmään. Motoristi kuoli. Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Sää oli kirkas ja lämpötila +16. Asfalttipäällysteisen tien pinta oli kuiva. Nopeusrajoitus oli 80km/h.
Tutkijalautakunta:
Motoristi ohjasi tahallaan vastaantulevien kaistalle.
Tutkinta on kesken.
Motoristi osui työkoneeseen
Mies, 31, ajoi illansuussa moottoripyörällä noin 70 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta miehen, 33, ajamaa pakettiautoa, joka hinasi työkonetta. Mies törmäsi työkoneeseen ja kuoli.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Tutkijalautakunta:
Motoristi ajoi ylinopeutta. Tutkinta on kesken.
Mielenkiintoisia näistä lähinnä tekee se, mitä asioiden parantamiseksi suosittelevat. Ränkytin nämä ihan siitä huvista, ettei tarttisi enää ihmetellä mistä ne toiseksi kaheleimmat parannusehdotukset sikiää heti eduskunnan jälkeen... Näissäkin ehdotellaan mm. kaiteita kaistojen väliin, tosin se tyypillinen valikoima tuntuu olevan valvonnan ja valistuksen lisääminen ja se että kielletään lisää asioita.
Finlexistä lainaten: "Lautakuntaan kuuluu tavallisesti poliisi-, ajoneuvotekninen, tietekninen ja lääkärijäsen. Lisäksi voidaan käyttää raideliikenteen asiantuntijoita ja psykologeja sekä tarvittaessa myös muita asiantuntijoita. Poliisijäsen toimii yleensä lautakunnan puheenjohtajana." Voisi olla motoristien etujen mukaista että noihin lautakuntiin kuuluisi aina moottoripyörän ollessa onnettomuudessa osallisena joku, joka oikeasti myös ajaa moottoripyörillä... ja nykyisellään tämä ei taida olla mitenkään selvää joistain raporteista päätellen. Osaisikohan SMOTOn edustus sanoa tästä jotain?
Noh, tässä olisi joka tapauksessa vuodelta 2003 heinä-elokuun annos. Kirjoitusvirheet on suoraan kuten alkuperäisessä.
Helle vei tajun
Nainen, 38, ajoi raitiovaunua pääkadulla muusta liikenteestä erotettulla raitiotiellä. Mies, 26, ajoi vastakkaisesta suunnasta Kawasaki GPZ 600 R -moottoripyörällä. Hän oli ryhmittyneenä liikennevaloissa kahden auton rinnalle, vaikka risteyksen jälkeen ajoradalla on selkeästi vain kaksi kaistaa. Valojen vaihduttua vihreäksi hän lähti liikkeelle voimakkaasti kiihdyttäen. Samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta lähestyvä raitiovaunu jatkoi pysähtymistä edellyttävän valo-opasteen ohi ja ajautui kiskoilta. Moottoripyöräilijä havaitsi eteensä ajautuvan raitiovaunun liian myöhään eikä kyennyt välttämään törmäystä. Raitiovaunu törmäsi moottoripyöräilijään 25 km/h -nopeudella. Moottoripyöräilijä kuoli. Kaksi raitiovaunun matkustajista loukkaantui lievästi.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +24. Nopeusrajoitus oli 40km/h.
Tutkijalautakunta:
Raitiovaunun kuljettaja sai helteen ja kuumien työskentelyolosuhteiden laukaiseman sairauskohtauksen ja menetti vaunun hallinnan. Hän ajoi liian suurella nopeudella kohti pysähtymään velvoittavaa opastinta. Raitiotie on rakennettu erilleen ajoradasta. Moottoripyöräilijän päähuomio kiinnittyi lähempänä olevan liikenneympäristön seuraamiseen. Muusta liikenteestä poikkeavan ajolinjan valinneen moottoripyöräilijän ajotapa oli vauhdikas.
Suositukset: Raitiovaunun kuljettajien työskentelyolosuhteiden parantaminen, raitiovaunujen turvajärjestelmien parantaminen. Enemmän huomiota tilapäisesti alentuneeseen ajokykyyn, ammattiliikenteelle aiheestas tiedotusta ja selkeät ohjeet. Raitiotien risteykseen varoittava vilkkuvalojärjestelmä. Risteyksen tulohaaran kaventaminen.
Iäkäs kääntyi motoristin eteen
Mies, 76, ajoi aamupäivällä Saab 900 -henkilöautolla yhdystietä noin 70 km/h -nopeudella kyydissään edessä nainen, 74. Loivasti kaartuvassa ylämäessä Saab aloitti kääntymisen vasemmalla olevaan yksityistien liittymään. Samanaikaisesti vastakkaisesta suunnasta yhdystietä lähestyi miehen, 42. ajama BMW R 1200 -moottoripyörä noin 85 km/h -nopeudella. Huomatessaan Saabin kääntyvän eteensä moottoripyöräilijä jarrutti, muttei pystynyt välttämään törmäystä. Moottoripyöräilijä kuoli. Saabin kuljettaja ja matkustaja loukkaantuivat lievästi.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Lämpötila oli +22. Tien pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Saabin iäkäs ja sairastellut kuljettaja ei havainnut lainkaan lähestyvää moottoripyörää. Saabin vähänajava kuljettaja ei väistämisvelvollisuudesta huolimatta noudattanut riittävää varovaisuutta tutussa liittymässä. Mäenharjanne ja kaarre heikensivät molempien näkymää.
Kypärä ei riittänyt suojaamaan moottoripyöräilijää. Turvavyön käyttö pelasti Saabin kuljettajan ja matkustajan pahemmalta loukkaantumiselta.
Suositukset: Erityisen varvovaisuuden noudattaminen liittymissä, ennakoiva ajotapa. Tiedotusta moottoripyöräilyn riskeistä, moottoripyöräilijöille hyvin ympäristöstä erottuvat asut. Iäkkäiden autoilijoiden ajokyvyn arvioinnin tehostaminen, lääkärin ja poliisin yhteistyön kehittäminen.
Kokematon motoristi kiihdytti ulos
Mies, 22, oli aamupäivällä koeajolla Suzuki SV 650 S -moottoripyörällä. Hän ajoi yhdesßä toisen moottoripyöräilijän, 23, kanssa. Motoristit ryhmittyivät rinnakkain liikennevaloihin. He lähtivät valoista liikkeelle voimakkaalla kiihdytyksellä. Noin 350 metrin ajon jälkeen 23-vuotias motoristi hiljensi voimakkaasti ennen eritasoliittymän ramppia. Suzukin kuljettaja ryhtyi hiljentämään nopeuttaa myöhemmin voimakkaalla jarrutuksella käyttäen takajarrua. Takapyörä lukkiutui, kuljettaja menetti Suzukin hallinnan ja moottoripyörä luisui kaartuvan ajoradan suojakaiteeseen noin 70 km/h -nopeudella. Suzukin kuljettaja kuoli. Toinen moottoripyöräilijä hallitsi pyöränsä kaarteessa eikä loukkaantunut.
Tapahtumahetkellä oli kirkas päivänvalo. Lämpötila oli +25. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Tutkijalautakunta:
Tehokkaan Suzukin kokematon kuljettaja arvioi väärin liikenneympäristöön sopivan tilannenopeuden. Hän jarrutti väärin vain takapyörällä, mikä aiheutti ajohallinan menetyksen. Oikealla jarrutuksella hän olisi todennäköisesti kyennyt välttämään törmäyksen. Kokeneempi kuljettaja provosoi ajotavallaan Suzukin kuljettajaa, eikä ottanut huomioon että Suzukin kuljettaja oli kokematon.
Suositukset: Nopeus- ja ajotapavalvonnan tehostaminen, automaattisen kameravalvonnan lisääminen. Tiedotusta motoristien riskikäyttäytymisen vähentämiseksi, moottoripyörien ajo-oikeuden porrastaminen. Liikenneympäristön pehmentäminen joustavilla kaiteilla ja pylväillä sekä hidastavilla penkereillä.
Kiihdytys vei hallinnan
Mies, 26, ajoi Honda CBR600RR -moottoripyörällä iltapäivällä kokoojakatua. Hän lähti liikennevaloista voimakkaasti kiihdyttäen ja valitsi ajolinjansa siten, että jatkoi risteyksen jälkeen joukkoliikenteelle tarkoitetulla ajoradanosalla. Noin 100 metrin kiihdytyksen jälkeen motoristi menetti pyöränsä hallinnan noin 115 km/h -nopeudessa ja ajautui ajoradan oikeaan laitaan. Motoristi paiskautui pysäköidyn henkilöauton perään ja kuoli välittömästi.
Tapahtumahetkellä sää oli pilvipoutainen. Lämpötila oli +22. Nopeusrajoitus oli 40km/h.
Tutkijalautakunta:
Vauhdikkaisiin elämyksiin mieltynyt, piittaamaton ja kokematon kuljettaja teki virhearvion liikenneympäristöön sopivasta tilannenopeudesta ja ajotavasta. Moottoripyörän suorituskyky oli korkea.
Suositukset: Nopeus- ja ajotapavalvonnan tehostaminen, automaattisen kameravalvonnan lisääminen. Tiedotusta motoristien riskikäyttäytymisen vähentämiseksi, moottoripyörien ajo-oikeuden porrastaminen. Turvallisen ajoasun käyttö pakolliseksi.
Hirvi moottoripyörän eteen
Mies, 27, ajoi Honda CBR 1100 -moottoripyörällä yhdystien metsäosuudella noin 80km/h -nopeudella kyydissään nainen, 25. Loivassa alamäessä tielle ryntäsi hirvi. Moottoripyörä törmäsi hirveen jarruttamatta. Moottoripyö®än kuljettaja ja matkustaja saivat surmansa.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +21. Tien pinta oli kuiva. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. Vahinkopaikalla oli hirvieläimistä varoittava liikennemerkki.
Tutkijalautakunta:
Moottoripyöräilijällä ei ollut mahdollisuutta väistää yllättäen tielle tullutta hirveä. Kypärä ei riittänyt pelastamaan kuolemalta.
Suositukset: Hirvikannan vähentäminen, riistatien ja riista-aidan rakentaminen, hirvien elektronisten ilmaisimien ja karkottimen kehittäminen. Liikennevalistusta ajonopeuden laskemisesta hirvimerkin alueella.
Kokematon motoristi hurjasteli kaarteeseen
Moottoripyöräilijä, 16, ajoi aamulla paikallistietä Aprilia -kevyt moottoripyörällä 70-80 km/h -nopeudella. Hän ajoi pitkän suoran jälkeiseen kaarteeseen vastaantulevien kaistalla. Ennen kaarretta moottoripyöräilijä teki lukkojarrutuksen, jonka seurauksena hän ajautui ulos ja törmäsi kaarretta osoittavaan liikennemerkkiin. Kypärää käyttänyt moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Ilmassa oli vähän sumua. Lämpötila oli +14. Sorapintaisen tien reunassa oli irtosoraa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Kokematon kuljettaja lähestyi kaarretta niin suurella nopeudella, ettei tämän tyyppinen kevyt moottoripyörä olisi pysynyt kaarteessa tiellä. Lukkojarrutus ja irtosora vaikeuttivat pyörän hallintaa.
Suositukset: Liikennevalistuksen lisääminen juuri ajo-oikeuden saaneille. Nopeus- ja ajotapavalvontaa myös vähempi liikenteisille teille. Jäykkien törmäysesteiden muuttaminen myötääviksi.
Motoristin varomaton ohitus
Mies, 23, ajoi illalla Honda CB 1100 SF -moottoripyörällä seututietä 120-133 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta autojonoa. Jonossa kulki miehen, 42, ajama Pontiac-pakettiauton ja venetrailerin yhdistelmä. Autossa oli etumatkustajana nainen, 50. Kuljettaja aloitti kääntymisen tien yli vasemmalle. Samanaikaisesti takaatullut moottoripyörä törmäsi perävaunun vetoaisaan. Moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas. Lämpötila oli +21. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.
Tutkijalautakunta:
Liian suurella nopeudella ajanut motoristi ei autojonoa ohittamaan lähtiessään havainnut edellä ajavan aikomusta kääntyä vasemmalle. Pakettiauton kuljettaja ei havainnut takaatulevaa moottoripyörää. Liittymä oli huonosti havaittavissa, eikä sen kohdalla ole sulkuviivaa tai ohituskieltoa.
Suositukset: Yksityisteiden liittymien merkintätavan kehittäminen. Näkyvämmät vilkut. Liittymäratkaisut, jotka eivät edellytä päätieltä vasemmalle kääntymistä. Peräkärryissä sivutörmäyksessä myötäävät aisat.
Mopo stop-merkin takaan alle
Poika, 13, ajoi illalla Suzuki PV 50 -mopolla yhdystien ja seututien risteykseen tarkoituksenaan ylittää tie suoraan. Poika ajoi stop-merkin takaa pysähtymättä risteykseen. Samanaikaisesti risteävästä suunnasta tuli 60 km/h -nopeudella risteykseen naisen, 22, ajama Volkswagen Golf, jossa oli matkustajana nainen, 22. Volkswagen törmäsi mopoilijaan. Mopoilija kuoli.
Tapahtumahetkellä oli valoisaa. Sää oli puolipilvinen ja lämpötila +15. Tien pinta oli paljas ja kuiva.
Tutkijalautakunta:
Vanhempien suostumuksella mopolla liikkunut, ajoluvaton mopoilija ajoi pysähtymättä risteykseen. Hän ei havainnut lähestyvää autoa. Havainnointia vaikeuttivat naarmuinen visiiri, näkemäalueella olevat puut sekä kuljettajan heikentynyt näkökyky.
Suositukset: Pysäytysviivan merkitseminen ajorataan. Vanhempien vastuun korostaminen.
Selvittämätön syy
Mies, 16, ajoi aamulla Honda NSR 125 -moottoripyörällä valtatietä noin 100 km/h -nopeudella. Vastakkaisesta suunnasta lähestyi miehen, 45, ajama Scania kuorma-auto 85 km/h -nopeudella. Vähän ennen kohtaamista moottoripyörä ajautui loivasti vastaantulevien kaistalle. Kuorma-auton kuljettaja yritti väistää, muttei pystynyt välttämään törmäystä. Moottoripyöräilijä kuoli.
Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Lämpötila oli +14. Asfalttipäällysteisen tien pinta oli paljas ja kuiva. Nopeusrajoitus oli 100 km/h.
Tutkijalautakunta:
Onnettomuuden syytä ei ole saatu selville.
Suositukset: Vastakkaisten ajosuuntien erottaminen rakenteellisesti, heräteraidat tien keskiviivalle.
Motoristi vastaantulevan eteen
Mies, 44, ajoi aamulla moottoripyörällä valtatiellä noin 80 km/h -nopeudella. Yllättäen moottoripyörä siirtyi vastaantulevien kaistalle ja törmäsi miehen, 54, 85 km/h -nopeudella ajamaan kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmään. Motoristi kuoli. Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Sää oli kirkas ja lämpötila +16. Asfalttipäällysteisen tien pinta oli kuiva. Nopeusrajoitus oli 80km/h.
Tutkijalautakunta:
Motoristi ohjasi tahallaan vastaantulevien kaistalle.
Tutkinta on kesken.
Motoristi osui työkoneeseen
Mies, 31, ajoi illansuussa moottoripyörällä noin 70 km/h -nopeudella. Hän lähti ohittamaan edellään kulkenutta miehen, 33, ajamaa pakettiautoa, joka hinasi työkonetta. Mies törmäsi työkoneeseen ja kuoli.
Tapahtumahetkellä sää oli kirkas. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.
Tutkijalautakunta:
Motoristi ajoi ylinopeutta. Tutkinta on kesken.