tyhmä kysymys rek. tunnuksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaitsuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaitsuli

New member
tyhmä kysymys rek. tunnuksista

Tuli jostain mieleen, et miksi rekisterikilvissä on kahta eri tyyppiä, ensin numerot ja sen jälkeen kirjaimet, esim. 12-XXX, tai
ensin kirjaimet ja sen jälkeen numerot, esim. XX-212...
Sama homma näköjään skoottereissa ja mopoissakin.

Itse veikkaisin että menevät jotenkin rekisteröintivuoden mukaan...?
Eivät muuten osanneet kertoa edes katsastuskonttorilla kun kysyin tästä siellä asioidessani. :/

Mutta täältähän löytyy ihan varmasti vastaus tähänkin. :D

Kai ne alkoi loppumaan kesken :dunno:
Itsellä omassa vuoden 2010 pyörässä on numerot ensin, vanhoissa oli kaikissa tietty toisinpäin.

Ylärivissä EU-tunnus+ kaksi merkkiä ja alarivissä kolme merkkiä.
Jos numeroita on kaksi niin ne on ylärivissä, jos kolme niin ne on alarivissä, jne.

2009 syksyllä muistaakseni alkoi tulla näitä tunnuksia jossa ensiksi kaksi numeroa kolmen kirjaimen seuraamana.
Sitä ennen toisinpäin.

Mulla on myöskin käsitys että tunnuksista alkoi olemaan pulaa. Jos noin esimerkinomaisesti ajatellaan että eka numero on aina 1...9 ja muut 0...9 ja aakkosista käytetään vaikkapa 23 eri kirjainta, niin vanhalla tavalla saadaan 23 x 23 x 9 x 10 x 10 = 476 100 eri yhdistelmää ja uudella tavalla 9 x 10 x 23 x 23 x 23 = 1 950 030 yhdistelmää.

Mun mielestä -10 alkaen. Tai joo ehkä -09 loppuvuodesta.

Itse uusiavanhoja pyöriä katsellessani kyttään noita rekkareita, että onko -08 tai vanhemmassa numerot ensin. Jos on, kysyn miksi. Eihän se suoraan mitään meinaa, mutta voi meinata. Tuontipyörä, lunastettu tai kilpi lentänyt metsään ja haluttu heti uusi...

Mullapa onkin pyörän kilvessä pelkkiä numeroita, tosin eka rivi on roomalaisina :grin:

tuosta olis silloin aikanaan juttua uutisissakin, alkoi tunnukset loppua, niin käännettiin järjestystä.

itsellä toinen pyörä on -09, jossa vanhan malliset kilvet eli uudet tunnukset tulivat joko -10 taikka -11. kaverilla jomman kumman vuoden vfr ja siinä on jo uuden mallinen kilpi.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterikilvet/moottoripyoran_rekisterikilpi

tuon mukaan jo -08 olis muuttuneet säännöt.. onko sitten vanhoja kilpiä ollu varastossa ja ne on käytetty loppuun, ennen uusien tuloa..:dunno:

Ja jos joku ihmettelee että esim IF vakuutuslaskuri ei löydä kaikkien pyörien tietoja rek-nron perusteella, on kyseessä tuontipyörä. Näin mulle selittivät if:istä kun kysyin :)

Ja jos joku ihmettelee että esim IF vakuutuslaskuri ei löydä kaikkien pyörien tietoja rek-nron perusteella, on kyseessä tuontipyörä. Näin mulle selittivät if:istä kun kysyin :)

Ei varmaan joka tapauksessa, mä ainakin olen löytäny laskureissa rekkarit, vaikka olisi ollut tuotujakin..

Se on yksi selitys, mutta ei ainoa. Itsellä on aito suomipyörä, mutta tyyppikoodituksessa on Trafin järjestelmässä jotain hämärää, minkä vuoksi joutuvat vakuutusyhtiössä aina käsin kaivamaan "kahdesta vaihtoehdosta" sen oikean.

Se on yksi selitys, mutta ei ainoa. Itsellä on aito suomipyörä, mutta tyyppikoodituksessa on Trafin järjestelmässä jotain hämärää, minkä vuoksi joutuvat vakuutusyhtiössä aina käsin kaivamaan "kahdesta vaihtoehdosta" sen oikean.

Mulla tuontipyörä, ja sama vika, Trafi korjasi virheen/puutteen, lähetti uuden rekkariotteen ilmaseks ja sitten taas homma pelitti.

Back